Publicerat December 18, 201213 yr Hej! Håller på med min jägarexamen och har så klart redan börjat kika på vad som ska inhandlas sen. Kulvapen står mellan: Ruger American .308 Winchester Ultimate Shadow .308 Sabatti modell 870 Rover .308 Howa 1500 Ranchland .308 Sikte: Meopta Meostar 3-12x56 belyst Nikon Monarch 2,5-10x56 belyst Vad tycker ni vore det bästa? Vapnet ska användas uteslutande för vak på vildsvin. /Andreas
Publicerat December 18, 201213 yr Meoptan utan tvivel, vilken som av bössorna funkar till ditt ändamål.
Publicerat December 18, 201213 yr Skulle personligen valt howan och meoptat, båda är bra alternativ till rimligt pris. Howas trycke är ok till skillnad mot en del andra bössor i den prisklassen.
Publicerat December 18, 201213 yr Författare Okej, nåt specifikt som gör att du skulle valt Howan före de andra? Har ni någon erfarenhet av ögonavståndet på meoptan? Har hört att det kan vara ett problem.
Publicerat December 18, 201213 yr Författare Något mer än trycket så klart. Har hört att Rugern också ska ha bra trycke?
Publicerat December 18, 201213 yr Du har ett test av Ruger American i senaste nummret av Vapentidningen... Kan ju vara värt att läsa om du vill ha lite mer uttömmande synpunkter på just den bössan. /Patrik
Publicerat December 18, 201213 yr Nu har jag inte brukat alla bössorna, men howan tycker jag är den som känns bäst och verkar ha hyfsad kvalité. Har några bekanta som är nöjda med sina. Rugern har jag känt på i butik och den kändes inte alls rolig. Sabattin tycker jag är ful och den känns lite si-sådär. Winchestern är en M70 va? Då tycker jag mekanismen är helt ok. Ögonavdtåndet får du nog inga större problem med i en .308, gäller bara att man har hyfsad kontakt med kroppen innan man trycker av. Detta är mina personliga åsikter, ta dem för vad de är
Publicerat December 19, 201213 yr Författare Ja,det testet har jag läst. Gav mycket bra info om Rugern, men det vore intressant att höra från någon som äger någon av bössorna om de är nöjda.
Publicerat December 19, 201213 yr Med rugern blir du inte besviken. Toppa med Meopta. -Carl på sin galaxy
Publicerat December 19, 201213 yr Begagnat!! När du inhandlar en begagnad bössa så sitter ofta en glugg på den från början så får du något att starta med. Då kan du köpa en bössa som ligger i högre klass för samma pengar som dessutom kan ha en ännu bättre glugg.
Publicerat December 19, 201213 yr Begagnat!! När du inhandlar en begagnad bössa så sitter ofta en glugg på den från början så får du något att starta med. Då kan du köpa en bössa som ligger i högre klass för samma pengar som dessutom kan ha en ännu bättre glugg. Klokast hittills...... /T
Publicerat December 19, 201213 yr Jag skulle inte valt en Sabatti. Var själv inne på att köpa en Rover så jag klämde och kände på några och de är väldigt ojämna. Någon gick knappt att repetera för den var så trög (jag är inte bara kinkig, denna var verkligen RIKTIGT dålig) och en annan hade ett trycke som gick av bara man tänkte på att lägga dit fingret. Ojämn kvalitet = osäkert kort!
Publicerat December 19, 201213 yr Nu när nypriserna på Tikka T3 har sjunkit, så borde begagnatpriset följa med till viss mån. Jag skulle hålla utkik efter en sådan, oavsett kolv-mtrl. /Må
Publicerat December 19, 201213 yr och ta NIKON fan dom är världsledande innom optik. men kanske en E eller gold!
Publicerat December 19, 201213 yr och ta NIKON fan dom är världsledande innom optik. men kanske en E eller gold! så har man slösat pengar på Zeiss Skit också jag skall såklart köpa NIKON /Håkan H
Publicerat December 19, 201213 yr I övrigt så tycker jag att du skall försöka hitta en begagnad bössa som passar dig, och en begagnad kikare som är så bra som möjligt. Vid jakt i dåligt ljus är kikaren viktig! /Håkan H
Publicerat December 19, 201213 yr Samma pengar som köper nytt skräp eller halvskräp räcker till begagnad kvalitet. Köp det istället och stirra dig inte blind på stora förstoringsväxlar och fräna specar på papperet.
Publicerat December 19, 201213 yr Jag köpte min första studsare för 4500 kr. Skjuter riktigt bra den bössan även fast den har många år på nacken. Till den följde en kikare också. Den är numera utbytt och där pyntade jag ut 13500 kr för ett Zeiss Diavari 2-10x50 belyst. Tyckte från början att man såg bra i den första, sedan när man kollade på den nymonterade gluggen så var det samma känsla som när jag fick glasögon.. Som att blicka in i en helt ny värld. Lägg pengarna på optiken och hitta ett schysst bruksvapen!
Publicerat December 19, 201213 yr aa du har väll hört att alla fotografer anväder zeiss kamrer. Den bästa kameran jag äger har optik från Leica, bara för att NIKON kan göra kameror betyder det inte att de kan göra kikarsikten. /Håkan H
Publicerat December 19, 201213 yr Kameran som var med när första människan satte sin fot på månen(kom nu inte med spekulationer att dom aldrig varit där) :sick:det var en Svensk Hasselbladare med,ja just det ett Zeiss objektiv !!! det säger en del,visserligen var det "igår"men jag är tveksam om det är nån som gjort nåt bättre ännu.Håller förövrigt med om,köp en beg.bössa av ett känt kvalitetsmärke å satsa pengarna på ett riktigt värstingsikte,för det kan du ta med dig till nästkommande vapen.
Publicerat December 19, 201213 yr Författare Tack för alla svar! Grejen är att jag är ingen inbiten jägare och kommer förmodligen aldrig att bli. Den jakt jag kommer att syssla med kommer uteslutande att vara skyddsjakt/utrotning av vildsvin på jordbruksmark. Därför vill jag inte lägga ner några jättesummor på vapen/sikte. Jag vill även helst ha ett nytt vapen/sikte med garanti.