Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Henrik

Funderingar kring vildsvin och beväpning

Recommended Posts

Henrik

I söndags var jag och två kompisar iväg för att decimera rådjursbestånden, på den aktuella marken finns det dessutom lite gris men inte tillräckligt mycket gris för att klagomålen skall ha blivit högljudda från lantbrukarhåll.

Väl på marken släpptes hunden och tämligen omgående började den driva rådjur, då small det två skott från min kompis som satt i andra änden av såten.

Han hade skjutit på en ensam gylta/sugga med två skott från sin 6.5x55 (avstånd ca 50m) skotten har jag laddat åt honom så den hade jag koll på :wink: han kör med 156 grains oryx i 780 m/s. På skottplatsen konstaterades det att i vart fall en av smällarna tagit i lungorna eftersom vi hittade lungblod men grisen hade gått undan i vart fall de 50m som det var från skottplatsen in i skogen.

Efter lite kaffe och allmänt dividerande så gick skytten plus hundförare och hund efter grisen medan jag satte mig på pass i andra ändan av såten. Nu hade det nog gått 45-50min efter skottet men med tanke på lungblodet på skottplatsen så var vi ganska säkra på att det var ett dödsök vi hade framför oss. När de spårat drygt 100m så kommer grisen farande ut från en gran och hundföraren skjuter ett skott mot tjockhalsen med sin 8x57 IR på 4-5m avstånd varvid grisen viker av.

Efter något trettiotal meter ser de den nu tämligen trötta grisen komma travande varvid den ursprunglige skytten skjuter 2 skott som får till följd att grisen lägger sig.

Grisen som var en stor gris av honkön på på ca 70-80 kg slaktvikt visade sig vara träffad med totalt 5 skott (d v s inga bommar). De två första skotten var bägge två bra träffar, den ena i bogen på ingångssidan och inget utgångshål. Skott nummer två satt precis bakom bogen på både in och utgångssidan men lite för lågt placerade i kroppen.

Det som gjorde mig lite fundersam är det faktumet att grisen klarade av att komma springande 45-50min efter det att den fått två skott genom brösthålan (även om skotten inte var perfekta så upplevde jag dem ändå som OK).

Gylta_zpsc399aa1b.jpg

Henrik

Per Gustafsson

Låter helt otoligt! Men ibland är grisarna otroligt sega. tror att 6,5ans ringa diameter i kombination med något låga hastighet och hård kula kan vara orsaken. Vill man ha grisen på plats så är min erfarenhet att hög utgångshastighet o normal diameter (t.ex 300wm) är bra medicin. Med 180gr Nosler Accubond har inga grisar gått ett steg för mig. 200gr Rhino har gett flyktsträcka på ca 100m på en sugga skjuten i tveksam vinkel snett framifrån. Övriga har lagt sig omgående. Med min nuvarande 8x57JS har jag inte så många grisar på samvetet men endast en av dessa har slagit i omgående. Denna vart träffad något högt stax under ryggraden. Med 6,5x55 har jag bara skjutit mindre grisar under 60kg. De flesta av dessa med Oryx. Nu är det några år sedan jag sköt gris med 6,5 men jag vill minnas att omkring 50% av dessa gick +40m trots bra träffar.

Älgflugornas Herre

Jag har sett en sammanställning av eftersöksbehov i förhållande till kaliber vid grisjakt. Tyvärr har jag inte någon aning om man med eftersök även menar dödsök i statistiken. Statistiken är inte heller så värst stor, blott ungefär 500 djur. Den visar dock att grisar mer sällan blir kvar på plats när man skjuter med 6,5 än övriga kalibrar:

kaliberstatistik.jpg

skrev några rader om det där på min blogg för ett par år sedan, det är även därifrån grafen är länkad: http://lipoptena.blogspot.se/2010/12/det-ar-skillnad-pa-kaliber-och-kaliber.html

• Like 1

BigJim

Hur såg organen ut (lungor, hjärta)?

/Må

Henrik

Lungorna var genomskjutna även om skadorna var begränsade, hjärtat var inte skadat.

Henrik

kalleanka70

Skönt att man har .308 då ;-)

• Like 1

LEHD

Norma Oryx 156 grain 780 m/s motsvarar ju standard laddningen så det beror knappast på det.

Har däremot hört är att Oryxen i 6,5 expanderar dåligt, att 6,5 inte ger genomslag på lite större grisar är inte helt förvånande.

Tyskarna brukar säga att 8 mm är minsta kaliber att andvända på gris för att garantera en öppen sårkanal.

//Lasse D

Joacim

Klart intressant diskusion :yes:

Har själv varit med om en "brungris" på 40-45kg levande som var bland det "segaste" som jag stött på. Missbedömde den gången vilket håll grisen stod åt (min livs andra gris så mycket oerfarenhet). Ingången satt i ljumsken (klockrent "bakombogenskott" om grisen hade stått åt andra hållet), kulan satt sedan uppsvampad mot överarmsbenet på motsatt sida (160grs Rhino i 280rem). Den grisen han att attackera oss ett par gånger också innan den golvades. En lunga sönderskjuten, buk och lever likaså. Över 1timme efter första skottet så gjorde den första utfallet.

Tror ni inte att det kan vara så att "kroppsfettet" (det där sega, slibbiga som sätter igen kulhålen) även kan sätta igen kulhål i t.ex lungor och andra organ? Visst, om kulan expanderar och gör sitt jobb så bör hålet och skadan i lungor/hjärta vara så stora att de inte kan täppas igen med fett, men om kulan inte uppför sig exemplariskt då, vilket Oryxen uppenbarligen inte alltid gör.

Senaste galten jag sköt så hade fettet satt igen både in och utgångshål och inte en droppe blod hade han släppt på minst 70m!

Tror ändå att fettet är "boven i dramat".

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• Like 1

Henrik

Jag har skjutit några grisar med 6.5x55 och sett rätt många grisar skjutna av andra skyttar med 6.5x55, det är ingen tvekan om att 6.5x55 funkar även mot gris i de allra flesta fall.

Vi blev allihop lite förvånade när vi såg dels att alla skotten satt rätt skapligt och inte minst hur stor den invändiga skadan var.

//Henrik

Mad Mike

Påminner mig om den spetshjorten jag sköt med min 7x57mauser och en fabriksladdad 10grams oryx rätt genom bägge bogarna,gick omkul efter en rusning om ca 30m,efter 20-25min gick jag fram för att ta ur den och när jag var några meter ifrån så gick den upp och sprang ca 150m till innan den dog.

oryxen hade i det fallet inte expanderat överhuvudtaget.

/Mike

Teffek

Jag har skjutit dom flesta av mina grisar med 6,5x55 vulcan. Flycktsträckor kring 100 m på dom flesta men alla har varit döda då vi kommit fram ca 10-20 min efter skott.

Per Gustafsson

Jag har skjutit dom flesta av mina grisar med 6,5x55 vulcan. Flycktsträckor kring 100 m på dom flesta men alla har varit döda då vi kommit fram ca 10-20 min efter skott.

80m för lång flycktsträcka med andra ord ;)

Teffek

Beror på hur man ser det. Jag tycker inte 100-150 m är något problem.

Per Gustafsson

Är det dagsljus så är det inga problem. Men sitter man på en åtel med en större granplantering 20m bort så är det alltid önskvärt att grisen blir på platsen.

• Like 1

LEHD

Tycker inte att oryxen är så strålande i klenare kalibrar som 6,5 & 7 mm .

Det verkar vara ett ganska välbekant senario .

//Lasse

Christian N

Joacims inlägg är intressant en skillnad mellan vildsvin o övriga klövvilt är just det att lungskott är mindre effektiva, tanken om fettet är relevant i så motto att lungan kollapsar

inte på samma sätt, då hålet som förstör vacumet sätts igen.

Utöver det är de verkligen härdiga djur, värda att respekteras o beundras under jakten/Christian

t nt

Klart intressant diskusion :yes:

Har själv varit med om en "brungris" på 40-45kg levande som var bland det "segaste" som jag stött på. Missbedömde den gången vilket håll grisen stod åt (min livs andra gris så mycket oerfarenhet). Ingången satt i ljumsken (klockrent "bakombogenskott" om grisen hade stått åt andra hållet), kulan satt sedan uppsvampad mot överarmsbenet på motsatt sida (160grs Rhino i 280rem). Den grisen han att attackera oss ett par gånger också innan den golvades. En lunga sönderskjuten, buk och lever likaså. Över 1timme efter första skottet så gjorde den första utfallet.

Tror ni inte att det kan vara så att "kroppsfettet" (det där sega, slibbiga som sätter igen kulhålen) även kan sätta igen kulhål i t.ex lungor och andra organ? Visst, om kulan expanderar och gör sitt jobb så bör hålet och skadan i lungor/hjärta vara så stora att de inte kan täppas igen med fett, men om kulan inte uppför sig exemplariskt då, vilket Oryxen uppenbarligen inte alltid gör.

Senaste galten jag sköt så hade fettet satt igen både in och utgångshål och inte en droppe blod hade han släppt på minst 70m!

Tror ändå att fettet är "boven i dramat".

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• Like 2

Teffek

Är det dagsljus så är det inga problem. Men sitter man på en åtel med en större granplantering 20m bort så är det alltid önskvärt att grisen blir på platsen.

Jag har nog gjort fler eftersök i mörker än dagsljus, nästan så man känner sig lite bortskämd då man får gå i dagsljus :P Men det är ju helt beroende på hur man själv föredrar att ha det, jag har inget problem med att krypa in i en grantätning och hämta grisen och har egen eftersökshund som sitter i bilen och väntar på att få arbeta om jag jagar på åtel så inte behöver jag väcka någon annan heller. Sålänge grisen dör och man inte kan räkna tiden mellan skottet och döden i minuter så är jag nöjd.

LEHD

Joacims inlägg är intressant en skillnad mellan vildsvin o övriga klövvilt är just det att lungskott är mindre effektiva, tanken om fettet är relevant i så motto att lungan kollapsar

inte på samma sätt, då hålet som förstör vacumet sätts igen.

Utöver det är de verkligen härdiga djur, värda att respekteras o beundras under jakten/Christian

t nt

Det är just pga detta som 8 mm rekomenderas som minsta kaliber till gris, det är väl också skälet till att Tyskarna föredrar Vulcan till gris och inte Oryx.

Hade det dessutom varit en kula som gett lite splitter så hade lungorna varit mos.

//Lasse D.

pmt

.......

Vi blev allihop lite förvånade när vi såg dels att alla skotten satt rätt skapligt och inte minst hur stor den invändiga skadan var.

//Henrik

Jag är dessvärre inte förvånad och kan inte påstå att jag anser att 6,5 räcker till riktigt för gris... Jag har sett sådana exempel ske en aning för ofta, både av eget fabrikat och andras. Min 8x57IR slår däremot som Tors hammare, trots sin ganska modesta fart och därmed låga anslagsenergi.

/T

waxin

Lite av en följdfråga eftersom jag nyligen börjat jaga på åtel.

För att få grisen att gå omkull i skottet har jag valt att skjuta genom bogbladet, tankar idéer ?

• Like 1

pfrep

Varken ett kul eller speciellt väntat resultat men säkert möjligt. Mina tankar går direkt till det Joacim är inne på. Jag har sett många grisar som vid lungskott inte släpper en droppe blod hela vägen upp till 100 meter då fettet har "satt igen" hålen. Om sårkanalen inte är stor nog kanske även detta händer invärtes?

Gällande kulval har jag sedan ett par år lämnat oryxen då flyktsträckan efter lungskott alltid blev för lång. 30-06 och 180 gr oryx i kombination med lungskott gav ofta flyktsträckor uppåt 100 meter på gris och över så på kron. Så kort flyktsträcka som möjligt är alltid önskvärt i min mening.

Vid flera tillfällen ändrade kulan också riktning vid anslag i djuret. Av dessa anledningar skulle jag inte skjuta med oryx om jag hade fått kulorna gratis men som bekant är ju smaken som baken. Kan detta hänt med det bogskottet?

Ni hittade någon kula i grisen, hur såg den ut?

Per Gustafsson

Jag har nog gjort fler eftersök i mörker än dagsljus, nästan så man känner sig lite bortskämd då man får gå i dagsljus :P Men det är ju helt beroende på hur man själv föredrar att ha det, jag har inget problem med att krypa in i en grantätning och hämta grisen och har egen eftersökshund som sitter i bilen och väntar på att få arbeta om jag jagar på åtel så inte behöver jag väcka någon annan heller. Sålänge grisen dör och man inte kan räkna tiden mellan skottet och döden i minuter så är jag nöjd.

Nu har ju inte medelsvensson med sig en lämplig eftersökshund utan ringer in en sådan när det behövs. Därmed anser jag att ju kortare flyktsträcka desto bättre :) Framförallt på åteljakt.

• Like 1

larze

Intressant detta... Jag har skjutit grisar med .308 win. och en .300 wby mag.

Totalt 17 st jämt fördelat mellan kalibrarna. Skjuter i bogen eller strax bakom.Ingen av grisarna med .308:an (180gr federal fusion el 180 gr norma nosler)har gått längre än 15 meter.

Men med .300:an (180gr hornady sp/splitterbomb har en gylta (59 kg) tagit sig 80 meter efter träff bakom bogen och ut genom andra med buken och båda lungorna totalt sönderskjutna.

Sist jag sköt en (145kg) provade jag en 220 gr hornady rn i .300:an. Skottet tog precis bakom bogen,båda lungorna var totalt sönder. Det var blodspår 1,5 meter på var sida av grisen,hade bara pumpat ur,ändå tog den sig 150 meter. Tilläggas bör att både in och utgångshål är som en femkrona med .300:an. Fascinerande djur...

/Lars.

pfrep

För att få grisen att gå omkull i skottet har jag valt att skjuta genom bogbladet, tankar idéer ?

Av samma anledning skjuter jag vid åteljakt 90% skotten mitt i bogen i höjd med mitten av kroppen. Knall och fall vid samtliga tillfällen dock en del köttförstöring som kan anses som onödig. Har hört rykten om supergaltar där kulan inte orkar genom första bogbladet men har ännu inte sett detta själv. Har dock inte testat något bogskott själv på galtar över 120 kg.

calle fille

Skott i halsen funkar väldigt bra också, inte speciellt svårt heller då deras kropp i princip är helt rak.

Förövrigt så kan det ha att göra med att det var ett hondjur. Har haft några som var mycket konstiga efter skott, och då hade de ungar i sig. Hade grisen det? Är ju lite sådana tider.

Har skjutit alla mina grisar utom 2 med 6,5. Och enbart en gång har jag inte fått ordentligt genomslag och det var på en 110kg galt som med ett skott dog 40 meter senare snett in genom lungorna och stannade i bogen. Kör med fabriksladdad lapua mega och har inte haft en enda flyktsträcka på något djur förutom den.