Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fördelar/nackdelar tikka och browning

Featured Replies

Publicerat

Hej. Står i valet och kvalet att inhandla ny bössa, och för tillfället står valet mellan en tikka t3 hunter och en browning x-bolt. Därför tänkte jag fråga experterna här på forumet, ;) vilka fördelar och nackdelar det finns om respektive bössa.

//joel

  • Svar 83
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Det är den inte. Det är amerikansk: krokig, glapp och jävlig, snedborrad överallt. Redan till sin konstruktion är den usel, den är framtagen för att vara billig att tillverka - inte bra. I princip bör

  • Ok, då ser vi det så här: Trabanten har en tvåtaktsmotor, det hade en massa gräsklippare med. Har man fyrtakt i gräsklipparen för att RollsRoyce har fyrtaktsmotorer? 700:an som konstruktion betrakta

  • O ändå så är det sämre precision jämfört med en tikka,,,

Publicerat

I kaliber .308? Tikka har ju en tendens av att inte ha samma precision.

Publicerat
  • Författare

I kaliber .308? Tikka har ju en tendens av att inte ha samma precision.

Hade tänkt mig 30-06.

Publicerat

I kaliber .308? Tikka har ju en tendens av att inte ha samma precision.

Måste nog säga tvärtom.

Har bara hört gott om tikka när det gäller precision.

Har haft en t3ss 308 o den sköt mycket bra.

Publicerat

Och då gör den det i 30-06 också!

Publicerat

När det gäller precision så är Tikka ett av de absolut säkraste korten bland fabriksvapen - oavsett kaliber.

Stabila, välgjorda system, bra pipor och mycket bra trycken. Säkra kikarmontage m.m...

Kolla bara vilket standardvapen som ofta används för olika former av sport- och precisionsskytte. Så har det varit ända sedan LSA 55/65 tiden.

Och Tikkas lådor är mycket bra som grund för ett precisionsbygge.

Sen kan man ha synpunkter på Tikkas materalval på senare modeller, men det har inget med precisionen att göra.

Jag tycker att du ska välja en Tikka...

Publicerat

När det gäller precision så är Tikka ett av de absolut säkraste korten bland fabriksvapen - oavsett kaliber.

Stabila, välgjorda system, bra pipor och mycket bra trycken. Säkra kikarmontage m.m...

Kolla bara vilket standardvapen som ofta används för olika former av sport- och precisionsskytte. Så har det varit ända sedan LSA 55/65 tiden.

Och Tikkas lådor är mycket bra som grund för ett precisionsbygge.

Sen kan man ha synpunkter på Tikkas materalval på senare modeller, men det har inget med precisionen att göra.

Jag tycker att du ska välja en Tikka...

Haha dom synpunkterna har jag men jag har ju själv funderat på en Tikka eftersom att min morfar har en T3 laminated. Och jävlar vad skön den är! Har också kännt på en m65 sporter i 6,5x55 vilket också är en riktigt skön bössa specielt med det lilla ljudet den fick ur sig med ASE Utra dämp. Men jag skjuter inte så mycket sport så jag vet inte. Tikkas lådor är en grund medans Remington kommer som ett precisionsbygge. Köp du Tikkan för du ska bara ha den till vanlig jakt! Annars kan du kolla in Sako A7. Jag favoriserar väl Browning för mycket...

Publicerat

Haha dom synpunkterna har jag men jag har ju själv funderat på en Tikka eftersom att min morfar har en T3 laminated. Och jävlar vad skön den är! Har också kännt på en m65 sporter i 6,5x55 vilket också är en riktigt skön bössa specielt med det lilla ljudet den fick ur sig med ASE Utra dämp. Men jag skjuter inte så mycket sport så jag vet inte. Tikkas lådor är en grund medans Remington kommer som ett precisionsbygge. Köp du Tikkan för du ska bara ha den till vanlig jakt! Annars kan du kolla in Sako A7. Jag favoriserar väl Browning för mycket...

O ändå så är det sämre precision jämfört med en tikka,,, :biggrin::wink:

Publicerat

O ändå så är det sämre precision jämfört med en tikka,,, :biggrin::wink:

Källa? Det kan man bråka om länge. Remingtonlådorna är ju anpassade i varje fall :unsure:

Publicerat

http://www.kineticre...he Tikka T3.pdf Läs. Dom utgår från en låda och den lådan är inte anpassad för den rätta kalibern och då blir det missar i precisionen. Det är något browning aldrig skulle göra. Jag tycker själv att en tikka t3 i .308 skjuter riktigt bra dock.

Var nånstans hittar du att X-Bolten har kaliberanpassad låda? Vad jag vet har den precis som Tikka en lådlängd till alla kalibrar?

Tikka är väl kända som de en av de mest välskjutande standard vapen på marknaden? Och Remington som ett precisionsbygge........??? Många smeder utgår från Rem.700 till custombyggen........men knappast de billigare rappliga studsare med mjukplaststockar som säljs till höger och vänster......

Publicerat

Var nånstans hittar du att X-Bolten har kaliberanpassad låda? Vad jag vet har den precis som Tikka en lådlängd till alla kalibrar?

Tikka är väl kända som de en av de mest välskjutande standard vapen på marknaden? Och Remington som ett precisionsbygge........??? Många smeder utgår från Rem.700 till custombyggen........men knappast de billigare rappliga studsare med mjukplaststockar som säljs till höger och vänster......

Browning har kaliberanpassad låda vad jag hört. Tikka är kända för det jo. Jag menade nog att skriva browninglådorna* Ska vi börja prata om rem .700 elr tikka t3 kan vi hålla på länge. Det finns så mycket snack som går. Jag skulle tagit Remington isf. Medans ngn annan skulle tagit Tikka. Men sen är ju remington dyrare beroende på.

Publicerat

Källa? Det kan man bråka om länge. Remingtonlådorna är ju anpassade i varje fall :unsure:

Jeg kender INGEN seriøs dansk jagtfeltskytte, som skyder med en Remington "out of the box", men jeg kender mange, som anvender umodificeret Tikka!

Derudover kan du læse om Håkan Spuhrs erfaringer om Tikka vs Remington på "grannkanalen". Spuhr må trods alt regnes som en autoritet indenfor våbentekniske spørgsmål.

Jeg har kun begrænset erfaring med Browning A- og X-bolt, men jeg synes godt om sikringens placering.

vh Lars

vh Lars

Publicerat

"Remington kommer som ett precisionsbygge"? Men, jösses...

Har du tittat i en Remington standardpipa med ett borescope?

Rem. 700 är utan tvekan ett bra system, men sen behövs det mycket hjälp innan den blir ett "precisionsbygge".

Tikkas fördel är ju att de levererar redan som standard.

Sen är det kul med custom förstås.

Publicerat

Browning har kaliberanpassad låda vad jag hört. Tikka är kända för det jo. Jag menade nog att skriva browninglådorna* Ska vi börja prata om rem .700 elr tikka t3 kan vi hålla på länge. Det finns så mycket snack som går. Jag skulle tagit Remington isf. Medans ngn annan skulle tagit Tikka. Men sen är ju remington dyrare beroende på.

!"Browning har kaliberanpassad låda vad jag har hört", om du bara har hört det kanske du inte ska komma med påståenden som att "nåt sådant skulle aldrig Browning göra" utan att kolla fakta först..............Sen är ju de flesta Remingtonmodeller som säljs numera BILLIGARE är Tikka........men visst kommer du upp mot LTR och motsvarande modeller.....då är det ju annat....
Publicerat

!"Browning har kaliberanpassad låda vad jag har hört", om du bara har hört det kanske du inte ska komma med påståenden som att "nåt sådant skulle aldrig Browning göra" utan att kolla fakta först..............Sen är ju de flesta Remingtonmodeller som säljs numera BILLIGARE är Tikka........men visst kommer du upp mot LTR och motsvarande modeller.....då är det ju annat....

Motsvarande ja. Browning har kaliberanpassad låda! Förlåt om jag formulera mej konstigt.

Publicerat

"Remington kommer som ett precisionsbygge"? Men, jösses...

Har du tittat i en Remington standardpipa med ett borescope?

Rem. 700 är utan tvekan ett bra system, men sen behövs det mycket hjälp innan den blir ett "precisionsbygge".

Tikkas fördel är ju att de levererar redan som standard.

Sen är det kul med custom förstås.

Nä faktiskt inte... jag tycker bara att rem.700 borde vara bättre tekniskt sett.

Publicerat

Vedr låselængder kan jeg ikke finde oplysninger om dette på Brownings hjemmeside. Mon ikke det betyder, at der kun er een låselængde?

vh Lars

Publicerat

Browning är kaliberanpassad annars tar jag bort mitt konto och springer ut i skogen naken.

Publicerat

En kaliberanpassad låda är väl det första man tittar på?! Inte vill jag köpa en .223 som du vill skjuta på 300m med som är kaliberanpassad för .30-06 det blir ju rena helvetet! inte för att det är det han köper men.

Publicerat

Kan du snälla köpa en sako a7 så blir alla nöjda. Skjuter bra oob!

Publicerat

!"Browning har kaliberanpassad låda vad jag har hört", om du bara har hört det kanske du inte ska komma med påståenden som att "nåt sådant skulle aldrig Browning göra" utan att kolla fakta först..............Sen är ju de flesta Remingtonmodeller som säljs numera BILLIGARE är Tikka........men visst kommer du upp mot LTR och motsvarande modeller.....då är det ju annat....

Browning är för fint märke för att göra något sådant ;)

Publicerat

Sako A7 tycker jag inte fyller någon funktion alls. Gjord för USA marknaden.

Dyrare än Tikka men inte ett dugg bättre på någonting. Möjligen lite stadigare magasin, men fortfarande med en massa plastdetaljer till ett högt pris.

Och prisskillnaden upp till Sako 85 är för liten.

Då är nog både T3 och X-Bolt mer prisvärda. Eller för den delen - en beg. Sako.

Men smaken är ju...

Publicerat

Browning är kaliberanpassad annars tar jag bort mitt konto och springer ut i skogen naken.

Har läst 3 st tester,kollat Brownings och Gyttorps (svenska generalagenten) hemsida. Ingenstans går det att hitta att X-Bolten finns i flera lådlängder. Så du kan väl länka till uppgifterna du har, annars kan du väl lägga in ett schysst nakenkort från skogen innan du raderar ditt konto.
Publicerat

Har läst 3 st tester,kollat Brownings och Gyttorps (svenska generalagenten) hemsida. Ingenstans går det att hitta att X-Bolten finns i flera lådlängder. Så du kan väl länka till uppgifterna du har, annars kan du väl lägga in ett schysst nakenkort från skogen innan du raderar ditt konto.

äger en x-bolt 308, har ingen kpoll men har hört att den har lika lång låda som 30-06...

Har ingen källa på det men har hört någon säga det!

Tycker annars han verkar för snäll för att lämna forumet ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.