Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fördelar/nackdelar tikka och browning

Featured Replies

Publicerat

Ok, då ser vi det så här:

Trabanten har en tvåtaktsmotor, det hade en massa gräsklippare med. Har man fyrtakt i gräsklipparen för att RollsRoyce har fyrtaktsmotorer?

700:an som konstruktion betraktat är bra, den är att jämföra med den svenska ikonen 1900. Men medans 1900 är anständigt gjord är 700:an i 99 fall av 100 så rent ut sagt uselt ihopkommen att man kan gråta.

Konstruktion är en sak, hur man sedan implementerat konstruktionen nått helt annat. Och ska man i alla fall göra om allt så kan man ju lika gärna börja med den billigaste, men ska man ha den som den är ska man ta den som är mest välgjord. Och bara för att vara tydlig: Tikka m/65/55 låsar är bland de absolut bästa låsarna som gjorts i modern tid. Och Tikka Continental m/65 var en ganska giftig bössa på sin tid..... Det fanns en tid då m/65 och Varbergers låsar var ganska vanliga på tävlingarna - inte helt förvånande.

/T

Jodå håller helt med dig, har två tikka en remmy och en remmy-clon så gillar dem alla :thumbsup:

  • Svar 83
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Det är den inte. Det är amerikansk: krokig, glapp och jävlig, snedborrad överallt. Redan till sin konstruktion är den usel, den är framtagen för att vara billig att tillverka - inte bra. I princip bör

  • Ok, då ser vi det så här: Trabanten har en tvåtaktsmotor, det hade en massa gräsklippare med. Har man fyrtakt i gräsklipparen för att RollsRoyce har fyrtaktsmotorer? 700:an som konstruktion betrakta

  • O ändå så är det sämre precision jämfört med en tikka,,,

Publicerat
  • Författare

En fördel med tikkan jag var och kollade på var att den redan var gängad för ljuddämpare, medan browningen lär gängas efteråt..

Publicerat

Det beror på vilken browning, min är gängad från början! S/S är min men huntern bla är inte gängad bara min modell som är det!

Publicerat

En fördel med tikkan jag var och kollade på var att den redan var gängad för ljuddämpare, medan browningen lär gängas efteråt..

Om Tikkan ligger bra i ditt anlägg och du trivs med den köp den! Om den är ogängad eller inte, är ett litet hinder..

Köper du ett gevär som inte passar dig så har du större problem och det kommer bli mer ekonomiskt kostsamt för dig än att få pipan gängad i efterhand..

:)

Publicerat
  • Författare

Grejen är att tikkan fanns i butik och browningen fanns bara i modeller jag inte var intresserad av och dessutom var tikkan ekonomiskt mer fördelaktig i både i och med att den var gängad och det är utförsäljning. Browningen är beställning. Har känns på båda och där känner egentligen (det lilla jag känt) lika bra, browningen lite mer "slimmad" och tikka. Mer grov. Känslan måste känna mer ändå på bössorna, det jg är mest osäker på är som sagt nackdelar/fördelar, vad jag får för pengarna..

Publicerat

Ja fast söker du ett stabilt jaktvapen som kommer fungera i ur och skur (förutsatt att du sköter det som man ska), så har du 2 klockrena märken att välja mellan, kan inte gå fel.

Det som du SKA gå efter är hur det KÄNNS för dig...

Och som jag skrev innan, så spelar det kanske inte någon roll om ett märke är lite billigare än det andra just nu, om du köper på dig en bössa du kanske inte fullt trivs med bara för att spara in lite kronor nu så kan det mycket väl sluta med att du får göra modifieringar som kostar pengar i efterhand för att du ska trivas..

Jag skrev ett par för / nackdelar och det har ju andra också gjort.

Du har ju redan tänkt ut kaliber så den frågan e ju utesluten, det står mellan tikka T3 och X-bolt, båda är ypperliga som jaktvapen.

Om du vill veta något mer specifikt om så får du ju gärna fråga så finns det säkert fler som kan svara ingående om varje modell, men det brukar vara samma svar om det gäller just en jaktbössa...(det kan inte upprepas nog så många gånger, det handlar i grund och botten hur bössan känns för dig, känns den skit, ligger an dåligt, så kommer det säkerligen resultera i att du skjuter skit också..)

Försök få tag i några på skjutbanan eller i vänkretsen som har bössorna och ut å provskjut.. Jag tyckte ex inte alls om Xbolten, men det fick jag ju reda på innan jag gjorde mitt val.

Om det e lite osammangängande eller så, så är det för klockan fan e 2 å man e på lyset.. Hej! :)

Redigerad med zkiddz

Publicerat
  • Författare

Ja precis det bästa hade varit att provakjuta bägge bössorna..

Publicerat
  • Författare

Jag frågade vapenhandlarn vad den stora skillnaden mellan båda bössorna och det enda han fick ur sig var väl han personligen tyckte att man fick mer bössa för pengarna i x-bolten. Vilket gav mig en tankeställare, men jag tänkte väl aldrig riktigt på bad som kändes bäst..

Publicerat

Framstocken på en syntetisk X-bolt är ngt vek. Den går att klämma ihop så att det blir pipkontakt med ett lätt tryck mellan tummen och pekfingret

X-bolten har en klenare pipa, träfflägena mellan två ammunitionssorter eller en och samma kan sprida en del vilket kan göra det lite kinkigt att finna 'rätt' ammunition beroende på vilka precisionskrav man har. Dessutom dålig kombo med mjuk framstock.

X-bolt har en mycket smidigare tumsäkring som sitter på kolvhalsen.

X-bolten ser bättre ut.

Tikkas standardmagasin rymmer tre skott, X-bolt rymmer fyra. Vill man ha ett större magasin till Tikkan går det dock lätt att få tag på 4, 5 eller 6-skotts magasin hos de flesta vapenhandlare eller jaktbutiker, men då sticker magasinet ut ur kolven.

Slutstycksgången på Tikkan är oerhört smidig, ifall du öppnar slutstycket så löper det så lätt att du kan föra slutstycket fram och tillbaks bara genom att peka bössan svagt uppåt eller nedåt.

Styrhylsan på Tikkas slutstycke är gjord i plast, den har i vissa fall gått sönder.

Men det mest avgörande tycker jag är att Tikka är erkända som välskjutande standardbössor. Med det i åtanke så skulle jag vilja påstå att Tikka är mer bössa för pengarna.

Publicerat

Styrhylsan på Tikkas slutstycke är gjord i plast, den har i vissa fall gått sönder.

Gör den verkligen det? Kritiken mot plastdelarna har funnits sen Tikka och Sako började använda det (loooong time ago) men jag har aldrig stött på nån trasig bussning, nåt trasigt magasin eller ens träffat nån som med egna ögon sett nåt sådant - men jag måste hört tusen historier om "Kompisens farsas kusins dotterdotters pojkvän" som haft alla möjliga problem...

Min Finnfire har ett plastmagasin som enligt förståsigpåarna går sönder ifall man tittar för bestämt på det - om man inte nöter ut det först, för plast tål ju ingenting. Det har jag sedan 1996 laddat och skjutet tiotusentals gånger, rengjort två (2) gånger genom att dra en tops i det och en (1) gång i ultraljudstvätten, tappat hundratals gånger på betong, stenar, i grus m.m. vid temperaturer från +35 ned till -35 och det fungerar klanderfritt.

-- Mats

Publicerat

Gör den verkligen det? Kritiken mot plastdelarna har funnits sen Tikka och Sako började använda det (loooong time ago) men jag har aldrig stött på nån trasig bussning, nåt trasigt magasin eller ens träffat nån som med egna ögon sett nåt sådant - men jag måste hört tusen historier om "Kompisens farsas kusins dotterdotters pojkvän" som haft alla möjliga problem...

Min Finnfire har ett plastmagasin som enligt förståsigpåarna går sönder ifall man tittar för bestämt på det - om man inte nöter ut det först, för plast tål ju ingenting. Det har jag sedan 1996 laddat och skjutet tiotusentals gånger, rengjort två (2) gånger genom att dra en tops i det och en (1) gång i ultraljudstvätten, tappat hundratals gånger på betong, stenar, i grus m.m. vid temperaturer från +35 ned till -35 och det fungerar klanderfritt.

-- Mats

Jag har aldrig heller sett en sprucken styrhylsa med egna ögon eller träffat ngn som varit direkt drabbat, bara hört det av en kollegas-kollega och läst om det på grannkanalen.

Publicerat

Jag har aldrig heller sett en sprucken styrhylsa med egna ögon eller träffat ngn som varit direkt drabbat, bara hört det av en kollegas-kollega och läst om det på grannkanalen.

Om det sker, skulle det innebära jordens undergång?

Missförstå mig rätt, jag tycker 658/558 låsen är skit - men inte på grund av bussningarna.

T

Publicerat

Styrhylsan, är det den som sitter längst bak på slutstycket?? Den sprack på klubbbössan (658), men funkar lika bra ändå.

Vill man absolut inte ha plastmag,hylsor mm så finns det ju eftermarknadsdelar till T3:an i alu i allfall.

Publicerat

Styrhylsan, är det den som sitter längst bak på slutstycket?? Den sprack på klubbbössan (658), men funkar lika bra ändå.

.....

Ungefär min poäng i de jag sett spricka....

T

Publicerat

Funkar gör de säkert...men de är jävligt ful...plastdelarna alltså! :P;)

Skickat från surfplatta

Publicerat

Själv kämpar jag mot min plast-fobi, eftersom den inte är befogad längre. Men stål är stål, så enkelt är det...

Det var många som härjade upp sig över glidbussningen i plast som fanns på 558/658 slutstycket.

Men jag har aldrig sett en sådan gå sönder, trots ett idogt nötande som klubbvapen.

Samma sak gäller magasinen.

Däremot har jag sett ett par avslagna R93 varbyglar.

Men allt går ju att köpa nytt och byta ut förstås...

Publicerat

Funkar gör de säkert...men de är jävligt ful...plastdelarna alltså! :P;)

Skickat från surfplatta

Jag sa aldrig att jag fann dem smakfulla..... Men ska man skjuta saker och ting i sank ska man göra det med faktabaserade argument.

/T

Publicerat
  • Författare

Då var det klart.. Licensenansökan på tikka lämnas in på måndag :)

Publicerat

Jag sa aldrig att jag fann dem smakfulla..... Men ska man skjuta saker och ting i sank ska man göra det med faktabaserade argument.

/T

För mig är 'känslan' en viktig faktor vid val av skjutvapen. Att basera sig till 100% på fakta känns lite 'Aspergers' ;) Gillar man plast i bössor är ju, tvärtemot mot vad jag 'känner', Tikka T3 ett bra val. Funktionen har jag aldrig ifrågasatt :)

Skickat från surfplatta

Publicerat

Jag stod i valet mellan T3:an och en X-Bolt, valde till sist X-Bolten. Detta baserat på kolvhalssäkringen och att syntetstocken kändes skönare och mindre plastig.

Som någon ovan skrev kanske framstocken är något mjuk, men jag har inte haft några problem med det eller de stöd jag skjuter med, både benstöd monterade på rembygeln och vanliga skjutkäppar.

Jag var ute efter en syntetstock och T3:ans är säkert hållbar och fin men kändes lite "bakelit-lur" och ihålig. X-Boltens Duretech motverkar den känslan tror jag.

X-Bolten finns med kort eller lång låda, .308w som jag valde har den korta lådan. Jag stod och klämde på en 30-06:a samtidigt med den långa lådan så jag är ett ögonvittne till att detta existerar;)

Jag har skjutit fabriksammo Norma jaktmatch, Millforce Varminter, Millforce Premium, Norma Oryx 11,7 gram och alla dessa har gått i stort sett lika för mina krav i sidled, men varierat lite i höjdled (Varmintern är väl ca 7 grams kula mot Oryxens 11,7 gram). Remingtons UMC-övningsammo gick inte lika i sidled, den gick ungefär som militärens 7,62 som jag också testat (vilket inte rekommenderas).

I stort sett mycket nöjd med min x-bolt, kan tycka att den skulle ha lite grövre framstock för en stabilare känsla, men den är smidig och har varit med i mycket grisiga förhållanden. Har QR-ringar på och växlar mellan ett Leupold VX-3 3,5-10x50 och en Nikon 1-4. Jag kan kanske sakna öppna riktmedel något.

Publicerat
  • Författare

Jag gick helt på känslan, kände, klämde och gjorde anläggningar. X-bolten tyckte jag hamnade onaturligt högt på axeln medans tikkan hamnade där den skulle:) därav valet.

Publicerat

För mig är 'känslan' en viktig faktor vid val av skjutvapen. Att basera sig till 100% på fakta känns lite 'Aspergers' ;) Gillar man plast i bössor är ju, tvärtemot mot vad jag 'känner', Tikka T3 ett bra val. Funktionen har jag aldrig ifrågasatt :)

Skickat från surfplatta

Det finns bra stål, bra trä och bra kompositmaterial liksom det finns uselt blötjärn, gistet trä och värdelös plast..... Men krasst sett så kan man inte dissa plast för att det "inte håller" - det gör det visst om man har bra plast, och det har man i de gamla Tikkorna.

Men liksom du ser jag plast som en trist påminnelse av att jag lever i en tid då vapen inte längre är en vacker förening av kultur, konst och teknik utan bara en sketen massproducerad konsumtionsprodukt utan några värden alls. Därför undviker jag plast, torx och annat modernt piss som bara gör mig förbannad. Men pisset funkar om det är vettigt gjort vettigt material.

/T

Publicerat

Jag gick helt på känslan, kände, klämde och gjorde anläggningar. X-bolten tyckte jag hamnade onaturligt högt på axeln medans tikkan hamnade där den skulle:) därav valet.

Och du testade naturligtvis med avsedd kikare monterad?
Publicerat
  • Författare

Tyvärr var det inte möjligt med kikare på, så det kan jag inte säga med 100% om det blir bra. Men jag testade en syntet-tikka som det fanns en liknande kikare på som jag själv har och det kändes rätt... Men jag har som sagt gjort så mycket som möjligt för att det ska bli rätt, och känslan är riktigt bra.

Publicerat

Tror säkert du blir nöjd! Kolven kan man snickra till i efterhand.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.