Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fördelar/nackdelar tikka och browning

Featured Replies

Publicerat

hade ju köpt en A-bolt. dock för att jag köpte en med :) lite skönare (enligt mig) ligger så jävlans bra :) dock har ja skjutit med t3an och den ar inte helt fel den heller! blir bra vad du än tar,

  • Svar 83
  • Visningar 11,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Det är den inte. Det är amerikansk: krokig, glapp och jävlig, snedborrad överallt. Redan till sin konstruktion är den usel, den är framtagen för att vara billig att tillverka - inte bra. I princip bör

  • Ok, då ser vi det så här: Trabanten har en tvåtaktsmotor, det hade en massa gräsklippare med. Har man fyrtakt i gräsklipparen för att RollsRoyce har fyrtaktsmotorer? 700:an som konstruktion betrakta

  • O ändå så är det sämre precision jämfört med en tikka,,,

Publicerat

Sako A7 tycker jag inte fyller någon funktion alls. Gjord för USA marknaden.

Dyrare än Tikka men inte ett dugg bättre på någonting. Möjligen lite stadigare magasin, men fortfarande med en massa plastdetaljer till ett högt pris.

Och prisskillnaden upp till Sako 85 är för liten.

Då är nog både T3 och X-Bolt mer prisvärda. Eller för den delen - en beg. Sako.

Men smaken är ju...

Borde skrivit sako 85 från början... jag har en 75a. Helt ok skjuter bra skjuter allt. Lätt och fin bössa när man går med hund och lika bra till passjakten. Det spelar ingen större roll vad du köper min vän men Tikka sako Browning är alla fina märken. Jag tänker aldrig mer lägga mig i något sånt här igen för alla tycker olika.

Publicerat

Sako A7 tycker jag inte fyller någon funktion alls. Gjord för USA marknaden.

Dyrare än Tikka men inte ett dugg bättre på någonting. Möjligen lite stadigare magasin, men fortfarande med en massa plastdetaljer till ett högt pris.

Och prisskillnaden upp till Sako 85 är för liten.

Då är nog både T3 och X-Bolt mer prisvärda. Eller för den delen - en beg. Sako.

Men smaken är ju...

Har läst 3 st tester,kollat Brownings och Gyttorps (svenska generalagenten) hemsida. Ingenstans går det att hitta att X-Bolten finns i flera lådlängder. Så du kan väl länka till uppgifterna du har, annars kan du väl lägga in ett schysst nakenkort från skogen innan du raderar ditt konto.

2 sekunder googlade jag.

www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlssons.cgi?Command=ShowNewWeapon&db_wid=618

Jag tror inte folk som säljer dom ljuger. Ursäkta om du någonstans tagit illa upp i det jag skrivit men jagdrar mej ur nu.

Publicerat

I kaliber .308? Tikka har ju en tendens av att inte ha samma precision.

Helt rätt, Tikka har inte samma precision.

Den har så ini helvete mycket bättre.

-- Mats

Publicerat

Helt rätt, Tikka har inte samma precision.

Den har så ini helvete mycket bättre.

-- Mats

Haha jag skulle vilja att någon gör ett riktigt jävla test mellan som bössorna vi skrivit om och lägger upp här.

Publicerat

2 sekunder googlade jag.

www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlssons.cgi?Command=ShowNewWeapon&db_wid=618

Jag tror inte folk som säljer dom ljuger. Ursäkta om du någonstans tagit illa upp i det jag skrivit men jagdrar mej ur nu.

Där ser man! Där fick JAG ge mig! Fan att man gick miste om nakenbilden!
Publicerat

Där ser man! Där fick JAG ge mig! Fan att man gick miste om nakenbilden!

Haha :)

Publicerat

Det vill jag. En mountain ti i kaliber 223. Finaste camon på en bössa någonsin <3 sen en fet Ase utra dämpare med strumpa i camofärg runt. Sen kan du skjuta vad du vill utan att någon hör elr ser dej.

Publicerat

Haha jag skulle vilja att någon gör ett riktigt jävla test mellan som bössorna vi skrivit om och lägger upp här.

Nu har ju jag skjutit och mekat en jävla massa olika bössor under längre tid än du vandrat på jordklotet, men framförallt har jag vistats mycket i bänksvängen och de orörda Remington som dyker upp där har alla en sak gemensamt: deras ägare svär mycket. Först över hur bra standardbössan skjuter (innan tävlingen), sen över hur i helvete det kan gå så dåligt (under tävlingen) och till sist på att de aldrig mer ska köpa en likadan (efter att ha konstaterat hur "hål-i-hålbössan" gav dem en sjuttondeplats, av sjutton). :wink:

Däremot kommer det alltid nån jävel med en helt standard Tikka och skjuter oförskämt bra. Gärna med köpesammo också, typ Norma Oryx...

-- Mats

Publicerat

Det är den inte. Det är amerikansk: krokig, glapp och jävlig, snedborrad överallt. Redan till sin konstruktion är den usel, den är framtagen för att vara billig att tillverka - inte bra. I princip börjar de med en bakfull mexare som kapar av en rörbit och ger till en annan, fortfarande full, mexare som kastar in den i svarven och vevar på rattarna på samma sätt som han slog efter Piñatan när han var liten, sen går biten vidare till nästa mexare som blivit blind av de fyra liter träsprit han hällt i sig till frukost för lite frihands bandslipning och några vingliga vändor med en 18V Makita - sen är "underverket" klart.

Men det finns material att ta av och de billiga lösningarna som ex.vis den lödda slutstycksspaken ger faktiskt fördelar vid "trimning" så den har potential att bli riktigt bra efter en massa jobb - ungefär som klassiska amerikanska v8-motorer: patetiska bojsänken med effektuttag som en japansk motorcykelmotor på en sjättedel av slagvolymen och bränsletörst som en oljetanker i motvind, men gör man i ordning skrotet händer det grejer...

Fast som den kommer från fabriken är den en hög skit - även om den passerat deras "custom shop".

Tikka är VANSINNIGT mycket mer välgjorda, och skjuter därför också bättre. På riktigt. Jag lovar.

-- Mats

Sen är ju Tikka finskt också. Åland Finland du vet. Jag har en m55a i min ägo om ett tag med lättat tryck 5-12x44 tungpipig jävel. Mer har jag inte kännt och jämfört. I kaliber .308 :( jag vill ha en .22-250 elr en 6, 5x55 men världen är elak mot studenter :( remington är ju fortfarande fint!

Publicerat

Nu har ju jag skjutit och mekat en jävla massa olika bössor under längre tid än du vandrat på jordklotet, men framförallt har jag vistats mycket i bänksvängen och de orörda Remington som dyker upp där har alla en sak gemensamt: deras ägare svär mycket. Först över hur bra standardbössan skjuter (innan tävlingen), sen över hur i helvete det kan gå så dåligt (under tävlingen) och till sist på att de aldrig mer ska köpa en likadan (efter att ha konstaterat hur "hål-i-hålbössan" gav dem en sjuttondeplats, av sjutton). :wink:

Däremot kommer det alltid nån jävel med en helt standard Tikka och skjuter oförskämt bra. Gärna med köpesammo också, typ Norma Oryx...

-- Mats

Hahaha xD du kan ha rätt du gubbe!

Publicerat

Killen som gjorde tråden kommer ju att gråta imorgonbitti. Dom flesta vill att du köper Tikka. Jag och kanske någon till tycker Browningen men helt ärligt är det ingen större skillnad på dom. Browning är ett bra märke som aldrig gjort något fel. Tikka har heller aldrig gjort ett dåligt kulgevär. Sen kan dom ju far åt h-lvete med sina hagel förutom m77. Är det ett äldre hagelgevär från Tikka kolla att det står tikkakoski annars trillar det i bitar. Du blir inte missnöjd med varken x-bolt elr t3 hunter!

Publicerat

Kan säga så här ur min erfarenhet, jag stod mellan a-bolt x-bolt och tikka t3 när jag skulle köpa bössa.

Kortfattat.

Tikka t3 Skjuter ruggigt bra direkt ur boxen, kändes lite plastig för min smak och gav inget robust intryck.

X-bolt Inte lika bra precision som Tikkan, men jagar du inte millimetrar så har det ingen betydelse, jag gillade inte kolven på xbolten (kände både på trä och syntet) plus att den var väldigt lätt, och den extremt mjuka bakkappan var inget jag fann hjälpande eller bra tyvärr.

A-Bolt skjuter inte heller lika bra som tikkan, dock lite bättre än xbolten, men som tidigare, ska du inte jaga mm på banan är det oväsentligt. Gillade stocken och helintrycket från a bolten plus den lilla öppningsvinkeln.

Kort å gott, Det är en smaksak, för skjuter du in bössan du köper och inte skjuter utöver din förmåga, så kommer den du köper göra jobbet.. Ta den du känner passar dig bäst!

För mig blev det abolt:)

Publicerat

Inte kommer trådskaparen att gråta inte... :wink:

Det är ju det här som är det roliga med diskussionsforum. Diskussionerna....

Jag har själv skrivit saker och har fått fyrahundrafemtioelva röster emot mig.

T.ex om kolvhalssäkringar, som så många tycker är så fantastiskt ergonomiskt.

- Medan jag tycker att det bara är en knäpp detalj som gör redan svaga kolvhalsar, ännu svagare...

Publicerat

Har en Browning A-bolt custom bygge, med oktagonal pipa. Nu är detta ingen standard Browning men den skjuter riktigt fint, allt välgjort på den bössa (synd jag misshandlat den så mkt). Cal 30-06

Har en Tikka T3 Battue Lite cal 308 - tycker det jag sett av denna Tikka är att den skjuter bra, mekanismen är bra. Möjligtvis är magasinet aningen budget med plast rakt igenom då den har syntetkolv, känns inte hundra iaf.

De jag jagar med har även dem Browning och Tikka och samtliga är nöjda.

Så jag tror du ska singla en slant om du har svårt att bestämma dig....

Publicerat
  • Författare

Inga tårar men höll på att sätta mackan i halsen när jag såg hur många svar det kommit över natten;) men kortfattat kan vi säga att det spelar ingen roll... :P

Har länge varit inne på en x-bolt men var till vapenhandlarn i veckan och såg då en tikka... Får nog dit och klämma lite till;)

Publicerat

Inga tårar men höll på att sätta mackan i halsen när jag såg hur många svar det kommit över natten;) men kortfattat kan vi säga att det spelar ingen roll... :P

Har länge varit inne på en x-bolt men var till vapenhandlarn i veckan och såg då en tikka... Får nog dit och klämma lite till;)

Som sagt äger en x-bolt 308, mycket nöjd det är plast magasin, som någon hackade på innan, väldigt kort i kolven enligt mig men det gillar jag. Har inte kännt på T3 men nöjd med x-bolten. Ska köpa dämpare till den nu med så blir det ingen mynningflamma, jag har s/s så den är rostfri pipa flutad och gängad för dämpare. Sedan väger den ju ingenting heller!
Publicerat

Vedr låselængder kan jeg ikke finde oplysninger om dette på Brownings hjemmeside. Mon ikke det betyder, at der kun er een låselængde?

vh Lars

Slog en signal til en stor dansk vapenaffar i dag. Enligt dom finns A-bolt i 1 låslængde og X-bolt i 2 eller møjligen 3 længder.

Publicerat

Slog en signal til en stor dansk vapenaffar i dag. Enligt dom finns A-bolt i 1 låslængde og X-bolt i 2 eller møjligen 3 længder.

A/X Bolt säljs i en magnum en standard och en "lightweight" låda som betyder att magnum utgår från 300wm standard .308 och lightweight .223 http://www.surgeonrifles.com/rifles

Publicerat

Det är den inte. Det är amerikansk: krokig, glapp och jävlig, snedborrad överallt. Redan till sin konstruktion är den usel, den är framtagen för att vara billig att tillverka - inte bra. I princip börjar de med en bakfull mexare som kapar av en rörbit och ger till en annan, fortfarande full, mexare som kastar in den i svarven och vevar på rattarna på samma sätt som han slog efter Piñatan när han var liten, sen går biten vidare till nästa mexare som blivit blind av de fyra liter träsprit han hällt i sig till frukost för lite frihands bandslipning och några vingliga vändor med en 18V Makita - sen är "underverket" klart.

Men det finns material att ta av och de billiga lösningarna som ex.vis den lödda slutstycksspaken ger faktiskt fördelar vid "trimning" så den har potential att bli riktigt bra efter en massa jobb - ungefär som klassiska amerikanska v8-motorer: patetiska bojsänken med effektuttag som en japansk motorcykelmotor på en sjättedel av slagvolymen och bränsletörst som en oljetanker i motvind, men gör man i ordning skrotet händer det grejer...

Fast som den kommer från fabriken är den en hög skit - även om den passerat deras "custom shop".

Tikka är VANSINNIGT mycket mer välgjorda, och skjuter därför också bättre. På riktigt. Jag lovar.

-- Mats

Nu var du lite hård mot Remington visst är finishen sällan något att skryta över men nog brukar dem skjuta riktigt bra kan inte minnas att någon original Tikka utmärkt sig på tävling däremot ett antal Sako och Remington LTR.

Konstruktionen på Remington 700 är inte dålig då skulle knappast en drös custom lås kopiera den, sedan säkerheten i en 700 är lika enkel som genial bulten går in i pipan och bildar en labyrint tätning om en hylsa brister. Kollar man på T3 vet jag inte hur konstruktören tänkte med konad bult men utan motsvarande på pipans bakkant enda man gjort är att tagit bort material på låsklackarna

Publicerat

Haha dom synpunkterna har jag men jag har ju själv funderat på en Tikka eftersom att min morfar har en T3 laminated. Och jävlar vad skön den är! Har också kännt på en m65 sporter i 6,5x55 vilket också är en riktigt skön bössa specielt med det lilla ljudet den fick ur sig med ASE Utra dämp. Men jag skjuter inte så mycket sport så jag vet inte. Tikkas lådor är en grund medans Remington kommer som ett precisionsbygge. Köp du Tikkan för du ska bara ha den till vanlig jakt! Annars kan du kolla in Sako A7. Jag favoriserar väl Browning för mycket...

Haha!

Skickat från mobilen.

Publicerat

Nu var du lite hård mot Remington...

Nej då, jag höll igen. :wink:

-- Mats

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.