Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bil vid passet

Featured Replies

Publicerat

I detta väder som råder med full snöstorm så funderar jag på att parkera så jag ser grisåteln från bilen. Kommer det gris så får jag smyga mig till det öppna tornet och ta mig upp utan att bli upptäckt.

Vad jag kan tolka i lagstiftningen så ska det inte vara olagligt användande av fordon.

Vad tror ni?

• Svar 77
  • Visningar 13k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Thomas Larsson
    Thomas Larsson

Tycker att Christan och några andra har försökt att tydligt förklara vad lagen säger. Det som kanske stör en gamal stofil som jag är vart är jakten på väg? Måste man värma sig i sin bil så kanske ma

• Christian N
    Christian N

Övervägde för en sekund att skriva mer i tråden, men inser att vissa personer kan man bara inte nå fram till. Svaret är dock fortfarande nej, inte ok/Christian

• ..och det sunda förnuftet for iväg med nyårsrakterna..

Publicerat

Tillräckligt nära gränsen för det otillåtna att jag inte skulle chansa! Sedan tror jag mig ha svårt att smyga fram när grisarna väl är på plats...

Publicerat
  • Författare

Tillräckligt nära gränsen för det otillåtna att jag inte skulle chansa! Sedan tror jag mig ha svårt att smyga fram när grisarna väl är på plats...

Hur menar du, nära?

Publicerat

Kan man se grise på åtel fra BIL såkan man også skyde fra BIL der er mulighed for misforståelse,jeg ville ikke gøre det, byg en ortenlig KOJE kalle. :sick:

Publicerat

Så nära att du se åteln är för nära, rättsligt sätt är allt bruk av motorfordon otillåtet för ordinär jakt,

se 31 paragraf jaktlagen som anger att fordon inte får användas att avleda viltets uppmärksamhet eller för jaktens utförande, oaktat om denär igång eller inte.

Om man sedan väljer att ignorera detta är individens eget val. /Christian

Publicerat
  • Författare

Så nära att du se åteln är för nära, rättsligt sätt är allt bruk av motorfordon otillåtet för ordinär jakt,

se 31 paragraf jaktlagen som anger att fordon inte får användas att avleda viltets uppmärksamhet eller för jaktens utförande, oaktat om denär igång eller inte.

Om man sedan väljer att ignorera detta är individens eget val. /Christian

Hmm, finns massor av ställen man ser åteln på långa håll. Så det kan knappast vara olaglit att se den.

Publicerat

Lägger mig inte i diskussionen om lagligt eller ej men en sak är säker, visst kan man smyga på grisar även när de är framme på åtel! Min uppfattning är att det är lättare att smyga sig in på grisar om de är ute på fältet/åteln när jag kommer dit. Tror de är tryggare då.

Gick helt upprätt in på 45 meter på två grisar för en vecka sen, en fick följa med hem. Kan även nämna att det var mitt ute på en stubbåker med en lite hög spanmålsrens, plus att det var frost i gräset och is på samtliga pölar som jag gick över och det lät rejält.

Kort och gott det går att smyga sig på grisar!

Publicerat

Hmm, finns massor av ställen man ser åteln på långa håll. Så det kan knappast vara olaglit att se den.

W-fråga inte om du inte kan acceptera ett svar grundat på gällande jakträtt, läs vad jag skrev, läs 31:i jaktlagen, vad är oklart för dig? förövrigt förstår inte jag

ditt svar.

Hade du suttit i en stuga/koja hade det varit ok, samma sak om det varit långt/utom synhåll till åteln, då hade jakten inte skett med hjälp av bilen/fordonet/Christian

Publicerat

Jag menar tillräckligt nära gränsen för det otillåtna. Du kanske eventuellt kan klara dig undan påföljd (även om Christians inlägg tyder på att du inte kan det...) men jag skulle inte vilja chansa. Gällande smygandes så är jag övertygad om att det blir svårare när stor galten är framme än om det är en familjegrupp... Kan vara fel. Men jag vill inte chansa på det heller!

Publicerat
  • Författare

31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.

I detta fall ske inte jakten från bilen. Den används som vindskydd. Så paragrafen kan inte användas på så sätt att det är förbjudet att sitta i den.

En annan situation är att gris är inne på gården och närmsta lämpliga skjutstöd är en traktorskärm. Man är utanför fordonet, den har stått där sen igår :)

Ser inte heller att det skulle vara fel.

Sen kan vi tycka olika men vad säger lagen?

Publicerat

31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.

I detta fall ske inte jakten från bilen. Den används som vindskydd. Så paragrafen kan inte användas på så sätt att det är förbjudet att sitta i den.

En annan situation är att gris är inne på gården och närmsta lämpliga skjutstöd är en traktorskärm. Man är utanför fordonet, den har stått där sen igår :)

Ser inte heller att det skulle vara fel.

Sen kan vi tycka olika men vad säger lagen?

som jag ser det iom den nya lagen om förberedande till jaktbrott så ska man inte använda bilen som vindskydd sen med traktorn så är det en annan femma
Publicerat
  • Författare

Knappast förberedande då allt sker helt lagligt när man har klivit ur bilen.

Försöker se objektivt på detta och ser inget som hinndrar en jägare från att hålla sig varm. Är motorn igång kan man hävda att ljudet är en maskering, det är reglerat i 31:an.

Den enda som kan förenkla jakten till jägarens förmån vore minskande av vittring. Men då skulle väl även moderna medel vara förbjudna, typ dessa kolfilter dräkter som finns.

Om bilen ställs så att åteln inte syn men hörs, ändrar det på erat synesätt?

Publicerat

"söka efter" det gör du om du sitter i en kärra och glor vettu!

Publicerat

Frågade du för att du var osäker, eller av någon annan orsak? Christian är ganska hyfsat väl lämpad för att svara på juridiska frågor, och säger han att det är tveksamt så skulle jag nog passa mig...

Publicerat

Knappast förberedande då allt sker helt lagligt när man har klivit ur bilen.

Försöker se objektivt på detta och ser inget som hinndrar en jägare från att hålla sig varm. Är motorn igång kan man hävda att ljudet är en maskering, det är reglerat i 31:an.

håll dej hemma då ist om det är kallt att sitta på ett pass

sen är det vad DU säger till polisen hur det går till och hur polisen ser på det så det är inte alls orelevant om det ska gå under förberedelse till jaktbrott

Publicerat

Kul tråd. Trådskaparen ställer en juridisk fråga.

Christian som är Jur kand och jobbar på en advokatbyrå svarar, och ändå ifrågasätter man svaret.....

Står bilen eller för den delen sparken inom skutavstånd från åteln så får den inte användas som vindskydd

Publicerat

Dessutom måste du kliva ur bilen innan du börjar skramla med skottarna

Publicerat

Bra början på Forumet... :yes: Välkommen!

Publicerat
  • Författare

Ja, var går gränsen i så fall?

Händer ofta att man kommer till åtel när grisen redan är där och då och då lyckas komma i skottläge. I dagens samhälle tar nog dom flesta bilen till jakten. Och lata som vi är så ställer vi den så nära det går :)

Tittade på filmen åteljakt av Micke Tham, där åkte dom från åtel till åtel. Fanns det ingen gris så åkte man till nästa. Sades att ingen anledning att sitta och vänta.

Där används bilen solklart till för att förenkla jakten. Hade det varit åtalbart så borde dom redan ha varit åtalade.

Publicerat

Så om någon kört i 150 på motorvägen är det lagligt bara för att de inte blivit tagna? :pinch:

Ser man vilt påväg till/från pass får man snällt köra utom synhåll, parkera bilen, och smyga tillbaka. Vid åteljakt får man såklart köra till åteln, men man får inte passa från bilen, eller ha för avsikt att spana från bilen och sedan springa ut och skjuta såfort man ser något...

Ganska enkelt egentligen.

Publicerat
  • Författare

Så om någon kört i 150 på motorvägen är det lagligt bara för att de inte blivit tagna? :pinch:

Ser man vilt påväg till/från pass får man snällt köra utom synhåll, parkera bilen, och smyga tillbaka. Vid åteljakt får man såklart köra till åteln, men man får inte passa från bilen, eller ha för avsikt att spana från bilen och sedan springa ut och skjuta såfort man ser något...

Ganska enkelt egentligen.

Hastighetsbegränsningen är rätt given.

Men var i lagtexten står det att man inte får se vilt från bil?

Jag försöker skilja på vad jag tycker och vad som faktiskt är reglerat.

Publicerat

Varmare kläder kan vara ett vasst alternativ :cool:

Publicerat

Hastighetsbegränsningen är rätt given.

Men var i lagtexten står det att man inte får se vilt från bil?

Jag försöker skilja på vad jag tycker och vad som faktiskt är reglerat.

Du får inte använda bilen till att jaga ifrån. Att sitta och passa i bilen och smyga ut när viltet kommer är solklart fel. Du har med avsikt använt bilen under jakt. Att se vilt påväg ut kan man ju råka göra, men då har man ju inte avsett att jaga från bilen, och kör utom synhåll och smyger efter viltet.

Tycker det hela är ganska solklart. Nog diskuterat för mig.

Publicerat
  • Författare

Varmare kläder kan vara ett vasst alternativ :cool:

Jodå, har skjutit många grisar i snöstorm och ska försöka ta en ikväll i snökanonen.