Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bil vid passet

Featured Replies

Publicerat

En helt annan fråga egentligen men jag har alltid tolkat paragraf 31 som att det är förbjudet att både posta om passkyttar med hjälp av bil om hunden går ur såt med drevdjur och att som hundförare använda sig av bil att komma i förpass om hunden går ifrån en. Detta läser jag dock relativt ofta om här på forumet. Min fråga är således - är det jag som feltolkar paragrafen?

Gällande den specifika frågan tolkar jag det som flera av föregående dvs inte som trådskaparen.

• Svar 77
  • Visningar 13k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Thomas Larsson
    Thomas Larsson

Tycker att Christan och några andra har försökt att tydligt förklara vad lagen säger. Det som kanske stör en gamal stofil som jag är vart är jakten på väg? Måste man värma sig i sin bil så kanske ma

• Christian N
    Christian N

Övervägde för en sekund att skriva mer i tråden, men inser att vissa personer kan man bara inte nå fram till. Svaret är dock fortfarande nej, inte ok/Christian

• ..och det sunda förnuftet for iväg med nyårsrakterna..

Publicerat

Ojdå!

Får man inte sitta i bilen med dieselvärmaren på och passa?

Nej självklart inte.

men för att ställa en krånglig fråga.

Om du har ett åtelalarm som ringer kl 0400 får du då använda bilen ut i skogen för att smyga till åteln?

Publicerat

En helt annan fråga egentligen men jag har alltid tolkat paragraf 31 som att det är förbjudet att både posta om passkyttar med hjälp av bil om hunden går ur såt med drevdjur och att som hundförare använda sig av bil att komma i förpass om hunden går ifrån en. Detta läser jag dock relativt ofta om här på forumet. Min fråga är således - är det jag som feltolkar paragrafen?

Gällande den specifika frågan tolkar jag det som flera av föregående dvs inte som trådskaparen.

ja du har rätt och det står rätt tydligt med

31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar. dock så får hundföraren genskjuta drevet för att koppla upp hunden

ett förtydligande bara gäller INTE vid eftersök då är det andra regler som gäller oftast

Publicerat

Jag tolkar också det som att det är att genskjuta viltet med bil. Ompostning med bil är väl bara tillåtet om man bryter och "samlas" för att gå ut på nästa såt.

Kanske gränsfall..... Men om du kopplar hunden i löpan och passarna passar om, för att sedan släppa på hunden igen. Kanske att det går igenom nålsögat?!?

Publicerat

Ojdå!

Får man inte sitta i bilen med dieselvärmaren på och passa?

Nej självklart inte.

men för att ställa en krånglig fråga.

Om du har ett åtelalarm som ringer kl 0400 får du då använda bilen ut i skogen för att smyga till åteln?

gråzon men ja om du ställer bilen en bra bit bort så och smyger fram så bör det vara helt ok
Publicerat

gråzon men ja om du ställer bilen en bra bit bort så och smyger fram så bör det vara helt ok

Ja många gör nog så men jag anser att man inte får göra så!

Jag skulle nog även själv göra så om åteln är ett par km bort men tror att det är fel.

Betänk om, grannen ringer och säger att nu är grisen på åkern igen, du tar bilen till grannen går ut o skjuter grisen bakom huset....

rätt likt som om åtellarmet ringer.

En annan fråga det står i flera inlägg att man inte får använda bilen för att ex spåra, får man spåra av vägar innan jakten med bil enligt lag?

Publicerat

ja du har rätt och det står rätt tydligt med

31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar. dock så får hundföraren genskjuta drevet för att koppla upp hunden

ett förtydligande bara gäller INTE vid eftersök då är det andra regler som gäller oftast

Jag lär få endel mothugg nu när jag sätter ut hakan.... :thumbsup:

För de älghundsägare som har en ihärdig jaktidiot till älgställare, är det en förutsättning att bryta mot lagen för att kunna skjuta för hunden.(Förutom då möjligtvis nu under vintern då det går tämligen lätt att skida någon mil.) Står det 1-1½ mil bort. Så inte går dom hela vägen in på ståndet.Framför allt inte om dom vet att det inte är ovanligt att dom stöter 1-2 gånger innan dom kommer åt. Då skulle förarna ha 2-2½mil i benen när älgen ligger.

(Dom som jag känner som har vidlyftiga hundar, sitter rätt mycket i bilen under en jaktdag iaf... :ohmy: )

Publicerat

En annan fråga det står i flera inlägg att man inte får använda bilen för att ex spåra, får man spåra av vägar innan jakten med bil enligt lag?

Nej om syftet är att hitta jaktbart vilt. Är syftet att kontrollera att det inte finns rovdjur, renar eller obehöriga inne i såten. Så tolkar jag det som det är ok.

Sen kan det vara svårt att bevisa vilket syfte man avsåg när man spårade av vägarna....

Publicerat

För de älghundsägare som har en ihärdig jaktidiot till älgställare, är det en förutsättning att bryta mot lagen för att kunna skjuta för hunden.(Förutom då möjligtvis nu under vintern då det går tämligen lätt att skida någon mil.) Står det 1-1½ mil bort. Så inte går dom hela vägen in på ståndet.Framför allt inte om dom vet att det inte är ovanligt att dom stöter 1-2 gånger innan dom kommer åt. Då skulle förarna ha 2-2½mil i benen när älgen ligger.

(Dom som jag känner som har vidlyftiga hundar, sitter rätt mycket i bilen under en jaktdag iaf... :ohmy: )

Nu är jag lite osäker, men kan dom inte ta bilen för att få kontakt med hunden.... om pejlen inte tar in hunden och sen jaga vidare.

hoppas dina vänner inte tar bilen till ståndet!

Publicerat

Nej om syftet är att hitta jaktbart vilt. Är syftet att kontrollera att det inte finns rovdjur, renar eller obehöriga inne i såten. Så tolkar jag det som det är ok.

Sen kan det vara svårt att bevisa vilket syfte man avsåg när man spårade av vägarna....

Vad är obehöriga?

för renar och rovdjur har vi knappt i småland!

Nån varg men inte så vi behöver ha koll, iallafall där jag jagar!

Publicerat

Nu är jag lite osäker, men kan dom inte ta bilen för att få kontakt med hunden.... om pejlen inte tar in hunden och sen jaga vidare.

hoppas dina vänner inte tar bilen till ståndet!

Inte åker dom 1-2 mil och pejlar in vart hunden är, för att sedan åka tillbaks och går till ståndet. Sätter du dig i bilen och åker en del av sträckan till ståndet så har du använt bilen som hjälpmedel för att kunna jaga. Därmed även brutet mot lagen.....

Publicerat

Vad är obehöriga?

för renar och rovdjur har vi knappt i småland!

Nån varg men inte så vi behöver ha koll, iallafall där jag jagar!

Folk som inte är där för att jaga..... Det kan ju vara bra om man vet om det finns bärplockare, skidåkare och liknande inne i såten.

Publicerat

Ja många gör nog så men jag anser att man inte får göra så!

Jag skulle nog även själv göra så om åteln är ett par km bort men tror att det är fel.

Betänk om, grannen ringer och säger att nu är grisen på åkern igen, du tar bilen till grannen går ut o skjuter grisen bakom huset....

rätt likt som om åtellarmet ringer.

som sagt gråzon egentligen visst du kollar efter spår men du spårar inte

tja då bryter dom mot lagen enkelt
Publicerat

Ja, då bryter vi nästan alla mot lagen ibland, det gäller väl att ha fog för det man gör!

Om man spårar om några älgar gått in i marken så kollar man om obehöriga finns i såten.

Om man åker till platsen där hunden ståndar så letar man efter hunden mm.

Om vi vänder på frågan , när blir detta oetiskt eller ej jaktligt eller vad man säger, skit i lagen?

Publicerat

Ja, då bryter vi nästan alla mot lagen ibland, det gäller väl att ha fog för det man gör!

Om man spårar om några älgar gått in i marken så kollar man om obehöriga finns i såten.

Om vi vänder på frågan , när blir detta oetiskt eller ej jaktligt eller vad man säger, skit i lagen?

Att genskjuta när hunden har upp, eller har ställt! Dvs när man vet vart viltet är. Åka av vägar är ett måste när man har tex varg eller renar på och i anslutning till marken. Kan vara bra och ha koll på ev säkerhetsrisker med annat folk på marken också. Kan man minska risken för olyckor bör man göra vad man kan för att förhindra att det händer. Finns det folk i såten kan man välja att jaga en annan såt först.

Man vill inte heller släppa hunden i gapet på en varg eller i en renflock.

Sen håller jag det mycket tveksamt om man hittar ett inspår av jaktbartvilt när man åker av vägarna och då släpper hunden i löpan. Tycker nog man ska släppa en bra bit därifrån, men iom man vet att det gått djur i ett visst område så går man åt det hållet.

En unghund som ska jagas in kan det vara riktigt effektivt att få igång hunden genom att släppa i väglöpor. Men även det är etiskt tveksamt....

Publicerat

Men då bär man inte bössan när man går på...... Bara kamera! Iom att du skjuter sedan du åkt dit med bil så låses vapnen in på obestämd tid och om du har otur så tittar även du genom galler.....

Publicerat

Jag skulle tro att det är fler jaktlag som bryter mot någon jaktparagraf varje år, än dom som inte begår jaktbrott. Sen är alla medskyldiga iom att dom inte anmäler.

Kan finnas anledning att se över vissa delar i jaktlagen iom att den efterföljs rätt dåligt. Dessutom väldigt svårt att kontrollera. Det är nog få medlemmar i ett lag som är villiga att anmäla överträdelser som sker innom ett lag. Så där har jaktmotståndarna rätt.

Publicerat

Men då bär man inte bössan när man går på...... Bara kamera! Iom att du skjuter sedan du åkt dit med bil så låses vapnen in på obestämd tid och om du har otur så tittar även du genom galler.....

Nä hädu!

Inte för jag har en älg hund, men det är ju bara isåfall att slänga astron i skogen......

Jag tror att det handlar om varför åkte du dit, för att du såg att hund har ståndskall och åker dit o skjuter då är det säkert straffbart men bevisa det?

Om du ser att hunden går iväg, åker dit , går ut o peijlar och går mot ståndet o skjuter älgen, detta borde inte vara straffbart?

Jag tror att det handlar om UPPSÅT!

Publicerat

Nä hädu!

Inte för jag har en älg hund, men det är ju bara isåfall att slänga astron i skogen......

Jag tror att det handlar om varför åkte du dit, för att du såg att hund har ståndskall och åker dit o skjuter då är det säkert straffbart men bevisa det?

Om du ser att hunden går iväg, åker dit , går ut o peijlar och går mot ståndet o skjuter älgen, detta borde inte vara straffbart?

Jag tror att det handlar om UPPSÅT!

Vågar du ta chansen om det sitter en "gröngök" i skogen och ser att du åkt till ett stånd i bil och sedan skjuter? Jag tror inte jag skulle tordas chansa att rätten tror på mitt försvar.

Du vet faktiskt att hunden har något eftersom den dragit iväg. Så man kan anta att du vet att hunden har vilt och då får du inte skjuta! Svårt att hävda att en jakthund springer planlöst och inte kommer in till föraren trotts att den inte är efter vilt.... Dvs är vilsen. För hela syftet med att använda hund är ju att den ska förfölja eller ställa vilt.

Red: Sen skulle det kunna vara så att du åker dit och hittar hunden som har släppt. Kanske går in för att kalla in hunden. Då hittar den ett nytt vilt som den tex ställer och du då går på. Där kan man nog hävda att det är en ny "såt" som jagas efter en förflyttning.

Publicerat

..och det sunda förnuftet for iväg med nyårsrakterna..

Publicerat
  • Författare

Lyssnar man på jaktradion så hör man rätt ofta hur dom dirigeras om dit hunden har dragit.

Larm på åtel är nog vanligt, tror att Tham sa nått om det också.

Ligga i en husvagn med gasolvärme, TV, internet och bara vänta på att larmet går utanför förekommer nog också.

Så visst fuskas det rätt mycket.

Ikväll gick det inte alls :( första åteln vält när jag kom. Skulle precis klättra ner när grisarna fick vind på mig, dom var bakom mig så jag hade smygit förbi dom. Körde ut grabbarna till vakstugan och skulle byta batteri i lampan, åteln vält :( Körde till nästa, satte mig på pallen 40 m från åteln. Efter 10 min så hör jag suggans kontakt läte och dom drog iväg :(

Så inte ens med fusk så hade jag fått nån gris i kväll :) men massor av rörelse, alldeles varm av allt smygande.

Publicerat

Det är väl uppenbart? Jakt är ju när man drar i avtryckaren och dödar nåt, så man kan köra omkring med laddad bössa och rikta mot djur - ja, kanske till och med skjuta mot det - men om djuret inte dör så är det inte jakt.

Jag antar att det är så trådskaparen tänker. OM han tänker.

Själv sällar jag mig till kören och hävdar som orienterad (dvs. läskunnig och med god kunskap om vad olika ord och formuleringar i mitt modersmål betyder) lekman att det TS vill göra är olaga jakt.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Det är väl uppenbart? Jakt är ju när man drar i avtryckaren och dödar nåt, så man kan köra omkring med laddad bössa och rikta mot djur - ja, kanske till och med skjuta mot det - men om djuret inte dör så är det inte jakt.

Själv sällar jag mig till kören och hävdar som orienterad (dvs. läskunnig och med god kunskap om vad olika ord och formuleringar i mitt modersmål betyder) lekman att det TS vill göra är olaga jakt.

-- Mats

Alltså, hålla värmen är olaga jakt, flytta efter GPS är inte det?

Publicerat

-- Mats

NEj nej och åter igen nej!

jakt är inte att döda.

Jakt är så mycket mer, rasta hunden, kanske lyssna på hundens upptag , elda lite till, kanske koka kaffe.... det är jakt

Eller gå upp på fjället gå några mil , hunden söker av, blir trött så eldar o tar en kopp kaffe mm .

DET är jakt!

Publicerat

Ozzian, jag tror du kanske ska tolka I-Mats inlägg på ett lite annorlunda sätt än hur du just gjorde...