Publicerat Januari 17, 201313 yr Har aldrig riktigt brytt mig om varg debatten, men allteftersom vargarna närmar sig mina hemtrakter så har intresset för debatten blivigt allt större. Har sedans barnsben vart facinerad av vargar och är det fortfarande, men har den bestämda åsikten att en jagad varg är en rädd varg. Hittade intressant läsning angående dödliga vargattacker, och slutsatsen verkar ju glasklar, detta kan hända när vargar rör sig i närheten av bebyggelse och människor. I texten står det bla. om en interview med en indian, att indianbyar kunde utsättas för vargattacker, men efter att eldvapen kom till usa så upphörde attackerna. Vargarna lärde sig helt enkelt att människor är farliga. Det jag ser i Sverige idag verkar vara väldigt orädda vargar. http://en.wikipedia....tacks_on_humans Tänkte det kan vara intressant läsning.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Just den artikeln brukar jag hänvisa till då det hävdas att vargar minsann är ofarliga, vissa har ett selektivt minne så man får länka till artikeln flera gånger/år Raggarö
Publicerat Januari 17, 201313 yr Författare Då får man också tänka på att denna listan enbart behandlar attacker med dödlig utgång, hur många attacker med enbart skada som följd kan man bara spekulera i.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Kan nämnas i sammanhanget att jag hände med lite i en debatt om vapenlagarna här borta i USA. Ett argument mot inskränkning av rätten att bära vapen är just Vargarnas återkomst i stora delar av USA. Det som gör det intressant i det här sammanhanget är att man från de som vill införa restriktioner inte på något sätt motsa behovet att värna sig mot varg och björn. Det är självklart att folk på landsbygden skall ha rätt att bära vapen för att skydda sig. Men man kanske inte behöver helautomatiska vapen med enorma mag kapaciteter...
Publicerat Januari 17, 201313 yr enda sedan jag har vart lite så har jag vart rädd för speciellt varg och björn och ja tycker börjar bli lite skrämmande nu när dom är väldigt nära........
Publicerat Januari 17, 201313 yr Författare Kollade på Yukon Men på Discovery igårkväll, ett program om en liten avlägsen by i alaska. Där hade de en helt annan syn på varg än de flesta svenska stadsbor. Kommer det en varg i närheten av byn så avlivas den. pga att den är ett hot mot både människorna och djuren i byn. Mycket sund inställning enligt min mening. Om det hade gått en björn genom en stad i södra sverige så hade varenda svensson skrikit, skjut för fan! Annat är det om det handlar om en varg, då får den poliseskort ur stan.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Kjall I och för sig måste jag nog hålla med om att björnen utgör en större fara än en varg. Åtminstone en ensam varg.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Författare Kjall I och för sig måste jag nog hålla med om att björnen utgör en större fara än en varg. Åtminstone en ensam varg. Jo, det är sant, tog väl i lite där. Under min hela uppväxt har jag fått höra att vargar har inte dödat några människor sedan 1800-talet. När jag läste detta, så fick jag en "åfan" upplevelse. Undrar om "vanligt folk" vet det som är skrivit i artikeln, eller om de flesta tror det jag har fått sagt till mig?
Publicerat Januari 17, 201313 yr Nej under hela 1900talet var det väl så vitt jag vet i princip helt utan dödliga vargangrepp i Sverige. Läser man kyrkböckerna är det även svårt att hitta några större mängder dödsfall efter attacker från krokodiler, tigrar och elefanter. Om man därav vill dra slutsatsen att krokodiler, tigrar och elefanter är ofarliga så tror jag man missat något. Tyvärr är det ändå många som kommer med just statistiken från 1900talet som argument för vargarnas ofarlighet!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Författare Nu menade jag världen som helhet, att det inte vart några attacker i Sverige beror ju på att det knappt fanns varg här under 1900-talet. Trodde inte att det varit så många attacker som det faktiskt ha vart. Blev lite förvånad.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Sverige har väl en gång i tiden varit duktiga vargjägare och utplånat dom..klart gynnsamt ha siffror när vi hade så få med vargar att man satte efter på skidor flera dagar direkt dom satte tassen på fel område...
Publicerat Januari 17, 201313 yr Detta är en populär post. Kjall I och för sig måste jag nog hålla med om att björnen utgör en större fara än en varg. Åtminstone en ensam varg. Nu måste man ändå se på olika djurs jakt- och attackmetoder om man ska bedöma deras respektive farlighet: om den väl får tag i dig är en björn självklart farligare, men en björn lägger sig inte och lurpassar eller smyger sig på dig bakifrån. Risken för att bli attackerad av en varg är mycket högre än att bli attackerad av en björn, givet samma population. Forna tiders vargskräck var inte baserad på en allmän vilja att tycka tvärtemot Ståkkhålmarna... -- Mats
Publicerat Januari 17, 201313 yr I-Mats: Nu hoppas jag verkligen att vi aldrig skall få lika många vargar som vi har björnar i skogarna... Björnar vet att människor är farliga. Utom möjligvis de gulliga vita uppe i Norr... Skall bli intressant att se hur läraktiga vargarna blir om vi får till lite bredare licensjakt på dem. Jag har en känsla av att det kommer bli lite mer sällsynt med besök i trädgårdar. Men oavsett det så måste jag säga att jag inte riktigt håller med när det gäller jaktstrategierna. Nog katten anfaller vargarna med "front attack" minst lika ofta som Björnen. Och nog ligger björnen och lurpassar till och från. Framförallt kring idet strax innan han somnar in. Men ingen av dem är väl direkt något kattdjur som vanligen smyger sig på eller ligger och lurpassar som främsta strategi. (Konstig Svenska men orkar inte omformulera) Håller dock med till 100% om din slutkläm.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Kanske lite OT men nu har en fårbesättning blivit attackerad av varg precis söder om Göteborg ikväll!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Kanske lite OT men nu har en fårbesättning blivit attackerad av varg precis söder om Göteborg ikväll! Norra Halland är ett av sveriges absolut ponnytätaste områden.
Publicerat Januari 18, 201313 yr SuNe, http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/01/Vargen-inne-i-Goteborg-1.41336/ En uppdatering. Raggarö
Publicerat Januari 18, 201313 yr Vill bara påpeka att de dödsfall som listas i den wikipedia artikeln inte är alla dödsfall vilket även står precis ovanför själva listan.
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Vill bara påpeka att de dödsfall som listas i den wikipedia artikeln inte är alla dödsfall vilket även står precis ovanför själva listan. Precis, sen finns det ju säkert en del dödsfall som inte är kända för omvärlden.
Publicerat Januari 18, 201313 yr det om dödsfall,. för några årsedan när ja jobbade på ett byggföretag så var nästan alla där jägare, och det ända dom snackade var jakt jakt o mer jakt. så kom dom in på det här med vargen. Och då berättade en där som hade läst i en jakttidning om ett dödsfasll i canada elle usa, tror de va canada. whatsoeva, men då var det så här att en kille gick hem från en fest eller krog och när han var nästan hermma vid dörren så kom det fram ett gäng vargar och skulle anfalla honom. men han fick tag på ett tillhygge o va beredd ifall dom skulle attackera, men som det stod i artikeln. att vargar är smarta och går inte in i en fight om det finns risk för att dom blir skadade, så han klarade sig,. 2 dagar senare hittade dom honom uppkäkad utav vargar. . kul historia va antagligen har dom haft span på hans hus eller något, så när han inte har varit beredd så har dom attackerat. Kan inte säga att detta är sant bara vad dom berättade i byschan..
Publicerat Januari 18, 201313 yr Vet inte om det är samma fall men jag har läst om vargforskare här borta som ansåg att det första "attacken" bara var ett test. Och att de vid kontroll av andra allvarliga angrepp kunde konstatera att de ofta föregåtts av något man kan likna vid "skenattacker". Därför rekomenderade de forskare jag läste om (Field&Stream minns inte månad) att man skulle vara mycket försiktig alternativt avliva vargar som visat tendenser till aggresivitet mot människor. Nu är väl inte Filed&Stream helt opartiska men jag tycker ändå det låter förnuftigt...
Publicerat Januari 18, 201313 yr Är det normalt med vargar som stryker jämte mänskliga boningar? Jag tror inte det.. Nu rör det sig om ensamma vargar och då yngre förmågor av hankön som söker efter honor, men varför är de så nära oss? Jag ser det som ett märkligt beteende och tror det rör sig om hybridvargar som inte har någon skygghet för oss människor. Jag tror inte heller att en ensam varg ställer till det så mycket, men när de blir minst 3-4 stycken är det en helt annan sak. Vi är där snart och då kommer allt i en en annan dager! Ser framför mig ett skräckscenarie med ett litet barn som är på väg till eller ifrån skolan.. Händer detta är vargens tid över i Sverige!
Publicerat Januari 18, 201313 yr Finns det verkligen hybridvargar i Sverige ? Jag är ingen vargforskare men misstänker att en hybridvarg slulle ställa till det rätt friskt i genpoolen.... EN varg kan ställa till med mycket i opportunismens tecken, än värre om de är fler. Efter en diskussion idag med en värsta sortens vargkramare är jag övertygad att vargvännerna skulle försöka snacka bort även ett dödligt vargangrepp i det fria (ej djurpark) . Raggarö
Publicerat Januari 18, 201313 yr Finns det verkligen hybridvargar i Sverige ? Jag är ingen vargforskare men misstänker att en hybridvarg slulle ställa till det rätt friskt i genpoolen.... EN varg kan ställa till med mycket i opportunismens tecken, än värre om de är fler. Efter en diskussion idag med en värsta sortens vargkramare är jag övertygad att vargvännerna skulle försöka snacka bort även ett dödligt vargangrepp i det fria (ej djurpark) . Raggarö Detta är det vi har att göra med.... http://rovdjurspolitik.wordpress.com/norsk-dna-undersokning-av-3-vargar/
Publicerat Januari 18, 201313 yr Detta är det vi har att göra med.... http://rovdjurspolitik.wordpress.com/norsk-dna-undersokning-av-3-vargar/ Vilken länk Kias husse, vargfrågan är ju därmed löst!! Skönt att slippa oroa sig gör ett nytt revir utanför husknuten! Skickar du ett mail till Eskil också så han vet? Btw konstigt att detta inte dykt upp innan....