Publicerat Januari 18, 201313 yr Vilken länk Kias husse, vargfrågan är ju därmed löst!! Skönt att slippa oroa sig gör ett nytt revir utanför husknuten! Skickar du ett mail till Eskil också så han vet? Btw konstigt att detta inte dykt upp innan.... Tar det som du var ironisk.... Visst inget nytt under solen men.... Har kollat runt lite halvytligt och det här är det enda jag sett som är publicerat om dna testat mitokondrie dna från vargar av den skandinaviska stammen. Andra tester som nämner dna från varg har inte varit på mitokondrie nivå. Utan mitokondrie tester så går det inte att utläsa ev förekomst av hund i generna... Kan hända det finns betalsidor som har publicerat sådana tester, men det är inget jag kommer åt isf. Har någon några länkar till nyare tester av mitokondrie dna hos svensk/norska vargar så lägg ut dom här. Det skulle vara klart upplysande. Visst har testerna några år på nacken. Hur som så påvisar dom att det finns hund inblandad i stammen. Kanske är den mer utspädd idag men i gengäld så är det kanske fler av vargarna som har linjer från hund i sig. Man kanske törs gissa på att om man sköt en varg i Sverige och sedan lämnade in den för oberoende testning av mitokondrie dna, så skulle man bli friad från olaga jakt i kanske hälften av fallen. Då man har skjutit en fredlös varghybrid....
Publicerat Januari 19, 201313 yr Kias Husse, När jag läser din länk blir jag lite förundrad över både gjorda antaganden och slutsatser: Sample A: (991001) överkörd "juvenile individual" i Våler (Menar man här varg, hund eller vaddå ? Något flummigt i jämförelse med antaganden rörande B och C) Sample B: (990301) urinbemängd snö, antages komma från brunstig alfatik i Moss (Antages) Sample C: (990109) bloddroppe i snö, från bakben, antages komma från alfatik i Moss (Antages, och från bakben...) Slutsatser: A är en hybrid varg + hund B: kan vara en tik från den skandinaviska vargstammen C: är en hanhund, inte far till A Mina slutsatser: A kan vara vad som helst som inte passar in i den databank man jämför med - men kan oxå naturligtvis vara en hybrid. Nu framgår inte när själva genundersökningen är gjord, man hade annars haft chansen att kolla in vad det var för "juvenile individual" man hade att göra med. En fluga gör ingen sommar,....det räcker för mig att veta att det ränner en hoper vargar runtrunt i detta land, ska man behöva hålla reda på hybrider oxå så blir det bara för mycket. Raggarö
Publicerat Januari 19, 201313 yr Kias Husse, En fluga gör ingen sommar,....det räcker för mig att veta att det ränner en hoper vargar runtrunt i detta land, ska man behöva hålla reda på hybrider oxå så blir det bara för mycket. Raggarö Ryssarna erkänner att det finns en hel del hybrider mot finska gränsen. Hybrider som var framavlade för att bevaka gränsen. När kalla kriget tinade upp så kom dessa korsningar lös. Ryssarna har försökt att döda hybriderna men inte helt lyckats. Dom har hittat ett antal i finland och ryssland. http://www.newsmill.se/print/35529 Helt klart har några av dessa invandrat till Sverige. Vissa hävdar bestämt att den svenska stammen helt härstammar från dessa hybrider. Så visst måste vi förhålla oss till att det troligtvis finns rätt många hybrider i landet. Sen om vi ska rycka på axlarna och godkänna alla vargliknande djur i skogen som inte skäller, som vargar...? Eller ska vi försöka hålla naturen "ren" från olika av människan gjorda korsningar? Än så länge så får vi inte lagligt korsa hund och varg och släppa dom fria i naturen. Dessa hybrider är per automatik fredlösa och ska bort. Om det nu då skulle förhålla sig att våran vargstam har DNA från hundar. Bryter inte då våra myndigheter mot lagen när dessa hybrider fredas? Intresset från myndigheter och föreningar typ rovdjursföreningen har noll i intresse att utreda saken. Skulle dom nu börja att mitokondrie testa våra vargar och upptäcka att det är mest bara hybrider dom slagits för under tiotals år. Ja det skulle totalt undergräva deras förtroende och möjlighet att återplantera varg i landet. Det skulle eg vara önskvärt att alla döda vargar och blodprov från sövda vargar i landet skulle mitokondrie testas. Dom enda som ev skulle ha intresse av det är väl jägarleden. Men finns de ekonomiska musklerna att göra detta? Om det sen skulle visa sig att alla våra vargar är renrasiga ja då skulle vi slippa hybriddebatten. Annars så måste hybriderna utrotas eller att vi ändrar lagarna och tillåter olika hybrider i våra skoger.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Kias Husse, När jag läser din länk blir jag lite förundrad över både gjorda antaganden och slutsatser: Sample A: (991001) överkörd "juvenile individual" i Våler (Menar man här varg, hund eller vaddå ? Något flummigt i jämförelse med antaganden rörande B och C) Sample B: (990301) urinbemängd snö, antages komma från brunstig alfatik i Moss (Antages) Sample C: (990109) bloddroppe i snö, från bakben, antages komma från alfatik i Moss (Antages, och från bakben...) Slutsatser: A är en hybrid varg + hund B: kan vara en tik från den skandinaviska vargstammen C: är en hanhund, inte far till A Mina slutsatser: A kan vara vad som helst som inte passar in i den databank man jämför med - men kan oxå naturligtvis vara en hybrid. Nu framgår inte när själva genundersökningen är gjord, man hade annars haft chansen att kolla in vad det var för "juvenile individual" man hade att göra med. En fluga gör ingen sommar,....det räcker för mig att veta att det ränner en hoper vargar runtrunt i detta land, ska man behöva hålla reda på hybrider oxå så blir det bara för mycket. Raggarö A, var från en vargliknande kropp. Dom kunde konstatera att det fanns både gener av varg och hund i detta djur. Oavsett hur man betraktar djuret så var det en hybrid. B. Var prover från ett område där det funnits varg och provet bestod av blod och urin. Konstaterades att det var en varghona. C. Provet var kanske mer ett "random" prov från ett område där det har misstänkts funnits varg. Provet visade sig vara från en hund. Och dom kunde utesluta att den hunden var far till ungvargen dom testat tidigare. Jag utgår från att proverna kommer från ung samma område där dom misstänkt att vargar uppehållt sig. Att det påkörda djuret är varg/hund hybrid blev klargjort. Sen kanske dom var lite nyfikna och ville se om hund dom hade prov från kunde vara far till ungvargen. Kanske långsökt men när dom sitter med proverna varför inte jämföra? De "flumiga" jämförelserna mellan proverna kanske gjordes endast för att utesluta släktskap, eller för att dom hade dessa att titta på och var nyfikna på om dom kunde upptäcka något. Visst inget att dra stora växlar på. Men faktum kvarstår att den kropp dom hade tillgång till, var en hybrid mellan hund och varg..... Och att varggenerna som fans i proverna A och B kom i från samma stam av vargar. (Sample A and sample B showed the same mtDNA D-loop haplotype. This is the same haplotype that was found in all Swedish and Norwegian wolves sampled from 1983 and onwards by Ellegren et al. (1996)) C provet kan vi nog helt bortse från, det var bara lite blod från en snödriva där en hund haltat sig fram..
Publicerat Januari 19, 201313 yr Ryssarna erkänner att det finns en hel del hybrider mot finska gränsen. Hybrider som var framavlade för att bevaka gränsen. När kalla kriget tinade upp så kom dessa korsningar lös. Ryssarna har försökt att döda hybriderna men inte helt lyckats. Dom har hittat ett antal i finland och ryssland. http://www.newsmill.se/print/35529 Helt klart har några av dessa invandrat till Sverige. Vissa hävdar bestämt att den svenska stammen helt härstammar från dessa hybrider. Så visst måste vi förhålla oss till att det troligtvis finns rätt många hybrider i landet. Sen om vi ska rycka på axlarna och godkänna alla vargliknande djur i skogen som inte skäller, som vargar...? Eller ska vi försöka hålla naturen "ren" från olika av människan gjorda korsningar? Än så länge så får vi inte lagligt korsa hund och varg och släppa dom fria i naturen. Dessa hybrider är per automatik fredlösa och ska bort. Om det nu då skulle förhålla sig att våran vargstam har DNA från hundar. Bryter inte då våra myndigheter mot lagen när dessa hybrider fredas? Intresset från myndigheter och föreningar typ rovdjursföreningen har noll i intresse att utreda saken. Skulle dom nu börja att mitokondrie testa våra vargar och upptäcka att det är mest bara hybrider dom slagits för under tiotals år. Ja det skulle totalt undergräva deras förtroende och möjlighet att återplantera varg i landet. Det skulle eg vara önskvärt att alla döda vargar och blodprov från sövda vargar i landet skulle mitokondrie testas. Dom enda som ev skulle ha intresse av det är väl jägarleden. Men finns de ekonomiska musklerna att göra detta? Om det sen skulle visa sig att alla våra vargar är renrasiga ja då skulle vi slippa hybriddebatten. Annars så måste hybriderna utrotas eller att vi ändrar lagarna och tillåter olika hybrider i våra skoger. Jag är helt med, om "våra " vargar inte är renrasiga, eller de vargar man ämnar släppa in för att ordna till inavelsrisken riskerar att vara hybrider såligger vi pyrt till. Tack för klargörandet rörande den norska utredningen, jag är inte människa att gissa mig till alla detaljer i dylika rapporter, jag har inte tillräckligt med fantasi...... Raggarö
Publicerat Januari 19, 201313 yr Varg och hund har samma ursprung och nästan identiskt DNA vilket gör att de kan korsas och få fortplantningsduglig avkomma. Var dras gränsen för en hybrid? Parning sker nog då och då mellan arterna... Vet inte riktigt vart du vill komma med detta?
Publicerat Januari 19, 201313 yr Varg och hund har samma ursprung och nästan identiskt DNA vilket gör att de kan korsas och få fortplantningsduglig avkomma. Var dras gränsen för en hybrid? Parning sker nog då och då mellan arterna... Vet inte riktigt vart du vill komma med detta? Jag ifrågasätter våran vargstam. Vi vet att endast mitokondrei dna kan avgöra om det finns hund i vargarna iom att dessa arter och underarter är så nära besläktade med varandra. Där antar jag vi är överens. Nuvarande lagstiftning i landet säger att vi inte får blanda varg och hund och ha hybrider lösa i skogarna. Det pga många anledningar bla att dessa "varghybrider" inte agerar på samma sätt som rena vargar. Det är inte heller lagligt att blanda in varggener i hundar. Ska vi godkänna hybrider kan det finnas risk att några vill spetsa vissa hundraser med lite varg också.... Har vi skogarna fulla av hybrider som myndigheterna försvarar och fredar. Då har vi ett problem med lagstiftningen. Det naturliga är att hybriderna jagas och avlivas iaf om vi ska följa nuvarande lagar. Om lagstiftningen är fel och vi anser att den bör ändras pga att hund och varg i princip kan anses som samma djur. Ja varför ska vi då värna om dessa hybrider eller för den delen rena vargar. Vi har ju så pass många hundar så då kan vi i praktiken göra oss av med vargarna utan att jorden blir "fattigare" på arter. Skiljer vi på hundar och varg och vill ha dessa i livskraftiga populationer. Ja då KAN det vara så att vi måste skjuta bort våra nuvarande vargar och plantera in rena vargar istället. Men som sagt tidigare, våra myndigheter är inte intresserade av att kolla upp om dom skyddat hybrider under alla dessa år. Ej heller vill vargkramarna få det utrett. För dom vet att det kan bli svårigheter att utrota den nuvarande stammen för att sedan återinföra en renrasig vargstam. Jag kan tycka att det är lite märkligt att man inte utreder om vi har hybrider eller inte. Har vi rena vargar, ja då kan vi fortsätta bråka om hur många dom ska vara osv. Men är dom hybrider får vi en helt andra saker att ta ställning till. Godkänna hybrider i våran natur eller ta bort dom. Godkänner vi hybrider, vad hindrar att någon vill skapa någon annan slags hybrid och släpper den lös? Ska vi ta bort dom, ska vi då plantera in nya? Eller hör inte vargen hit om den inte söker sig hit själv igen? I grunden ser jag nog vargen som ett vilt som inte hör hemma här. Främsta anledningen är att vargen kan inte överleva i landet utan hjälp av människan. Sen kan jag iof acceptera att vi hjälper vargen lite så att dom som verkligen känner av fördelarna med att ha varg, kan få känna sig delaktiga i vårt samhälle och inte få sin vilja överkörd. Dock vill jag att vi har rätten att begränsa en sådan stam och har rätten att avliva individer som ställer till med bekymmer både för viltet lokalt och för de bekymmer vargen kan göra på mänskliga intressen.
Publicerat Januari 19, 201313 yr Har vi skogarna fulla av hybrider som myndigheterna försvarar och fredar. Då har vi ett problem med lagstiftningen. Det naturliga är att hybriderna jagas och avlivas iaf om vi ska följa nuvarande lagar. Om lagstiftningen är fel och vi anser att den bör ändras pga att hund och varg i princip kan anses som samma djur. Ja varför ska vi då värna om dessa hybrider eller för den delen rena vargar. Men som sagt tidigare, våra myndigheter är inte intresserade av att kolla upp om dom skyddat hybrider under alla dessa år. Ej heller vill vargkramarna få det utrett. För dom vet att det kan bli svårigheter att utrota den nuvarande stammen för att sedan återinföra en renrasig vargstam. Jag kan tycka att det är lite märkligt att man inte utreder om vi har hybrider eller inte. Har vi rena vargar, ja då kan vi fortsätta bråka om hur många dom ska vara osv. Men är dom hybrider får vi en helt andra saker att ta ställning till. Godkänna hybrider i våran natur eller ta bort dom. Godkänner vi hybrider, vad hindrar att någon vill skapa någon annan slags hybrid och släpper den lös? Ska vi ta bort dom, ska vi då plantera in nya? Eller hör inte vargen hit om den inte söker sig hit själv igen? Kia, frågan kvarstår, var går gränsen för en hybrid? Men skit samma, känns tröstlöst att tröska detta! Att myndigheter inte vill utreda det beror väll på att det är ointressant om det finns tamgundsgener inkorsat, sånt sker utan människors hjälp. Själv är jag gammal nog att minnas spektaklet med Ylva! Hur som haver, jag vill ha så liten stam som möjligt med så mycket jakt som möjligt och om jag fått råda inga vargar alls. Innebär det genetisk förstärkning så fine! Hoppa de släpper varg där jag bor, verkar vara ett säkert sätt att slippa dem!
Publicerat Januari 20, 201313 yr då borde det inte vara jaktbrott att skjuta dom? det e ju fan hundar ^^