Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur aktiv är din krets?

Featured Replies

Publicerat

Visst har kretsarna möten, ja årsmötet 1 gång per år. Där behandlas stadgeenliga frågor-val och någon enstaka gång någon motion och deltagarna är i stort sett dom vanliga.

Men hur fångar man då upp den vanlige jägaren-medlemmens tankar och åsikter, för det finns det ju inte utrymme för på årsmötet, som heller inte besöks så flitigt för

"där behandlas ju bara det stadgeenliga".

Sedan vet dom flesta hur representativ demokrati är uppbygd och hur den fungerar, men hur den representativt valde får del av medlemmarnas åsikt det är ju en av dom stora frågorna när inte medlemsmöten hålls.

För ute i skogen upplevs det att ledning inte är riktigt i "takt med rötterna" 

Skoe,

jag skall väl inte påstå att kretsårsmötena i min krets skiljer sig mycket från vad du beskriver... men det är dock trots allt upp till var och en att komma dit och göra sin stämma hörd. Vill ni ha en skriftlig kallelse (vilket vi får), så skicka dit någon som lyfter detta eller föreslår en e-mailkallelse, till exempel. Jag har tidigare varit sekreterare och ordförande i en större pistolklubb, och därefter suttit i förbundsstyrelsen i Pistolskytteförbundet. Ska jag jämför SPSF med SJF så ser jag inte några dramatiska skillnader i strukturen. På årsmötena i pistolklubben diskuterar de som har åsikter även verksamheten, utöver formalian. De förtroendevalda som sitter i styrelsen inhämtar passivt och aktivt medlemmarnas synpunkter vid årets tävlingar och träningar. I SJF-fallet motsvaras detta exempelvis av älgsamråd, älgbaneaktiviteter, jakter, erftersökssamverkan osv. Vårt system vilar som alla andra motsvarande tungt på att man väljer en kombination av kloka och erfarna människor, samt sådana med nya ideer och ordentligt med driv. Det är detta som historiskt säkerställt representativiteten och att verksamheten fungerat och utvecklats. Linkis är i en annan tråd inne på att det finns en vilja att engagera sig, men att detta kanske snarare handlar om enskilda sakfrågor som intresserar en. Typ skytte, eller hund. Om allt färre är villiga att engagera sig brett finns det förstås en klar risk att representativitet minskar, när en styrelse ska uttrycka och arbeta för medlemmarnas vilja under verksamhetsåret.

Jag tror aldrig att det går att åstadkomma en direkt demokrati där medlemmarnas åsikt inhämtas i alla frågor. I alla fall inte om vi som nu ska jobba brett för jakten. Något man kan göra är dock att i specifika frågor arbeta med attitydundersökningar baserade på stickprov av medlemmarna. Jag håller just på att analysera en sådan åt pistolskytteförbundet, som är sprungen ur en motion. Det är andra gången pistolskytteförbundet tar ett sådant grepp, och nu kan jag även jämföra vad medlemmarna tyckte förra gången med vad de uttrycker nu. Detta kommer att ge ett bra stöd vid diskussionen om motionen vid SPSF:s förbundsmöte i maj. Det är dock en motion till förra årets förbundsmöte, som beslutade att uppdra åt styrelsen att utreda frågan. Det går inte fortare, utan tar längre tid och blir dyrare om man ska jobba på detta sätt. Men man vinner i acceptans för besluten, och förhoppningsvis även i precision när det gäller att fatta kloka beslut.

Fortfarande är dock dessa undersökningar något som kommit ur motioner, som passerat motsvarigheten till krets och länsförening på väg uppåt i systemet. Precis som de skulle behöva göra hos oss. Någon har alltså uttryckt en vilja, som sedan vunnit gehör på lägre nivåer. Vi har tidigare även diskuterat möjligheter att mer direkt kommunicera med medlemmarna, exempelvis via forum och liknande. Vilket är vad vi gör just nu, till exempel.

Som tidigare nämnts är det lämpligt att just nu komma med förslag och ta ställning; snart inleds med största säkerhet någon form av förändringsarbete. Alla goda ideer och engagemang för verksamheten mottages tacksamt! det gäller absolut inte bara organisationsstruktur, utan även målsättningar och förslag på hur vi kan bli mer effektiva. Och vad ni saknar, eller gillar.

Publicerat

Jag var på Kalixkretsens årsmöte (ca. 60 medlemmar slöt upp. Det blir sämre för varje år.) igår kväll där det var sedvanliga mötesförhandlingar om styrelse och div andra poster inom kretsen. Björn Sundgren presenterade väldigt positiva medlemssiffror över Norrbotten som ökar och Kalix som ökar snabbare än länet i helhet.

post-144-0-70395200-1360298267_thumb.jpg

Den blåaktiga linjen är Kalixkretsen.

B. S. informerade om olika projekt som man jobbar med inom förbundet och sedan informerade han om nya stadgarna som vi också beslutade om igår kväll och antog för kretsnivå. 

Även polisen hade en representant med på mötet som informerade om tjuvjakt och lite av varje. 3 fall inom Kalix o 47 i länet.

Kretsens anställde som även sitter i ÄFG 5 (Haparanda, Kalix & Råneå) för jägarna berättade om arbetet där. Helikopetrflygning skulle göras åt veckan.

Markägarsidan kör sitt eget race på mötena inom gruppen och lyssnar inte på jägaranas representanter. Diktatur. :verymad:

Inom andra ÄFG i länet fungerar arbetet bättre el. riktigt bra t. o. m.

Mötet avslutades med kaffe o kanelbulle. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kul att medlemssiffrorna ökar för er!

//

Publicerat

Kul att medlemssiffrorna ökar för er!

//

Ja, det var det och ekonomin var väldigt positiv också.

Publicerat
  • Författare

Ja, det var det och ekonomin var väldigt positiv också.

Jag har noterat att kretsarna i Norrbotten är bra på att ta med ungdomar ut på jakt.Brukar ofta vara notiser om det i jakttidningar.  Säkert spelar det in.

//

Publicerat

Jag ser det nya älgjaktsystemet som en "räddning" för kretsarna. Tack vara att kretsarna numera inte har någon formell uppgift i älgförvaltningen kan tiden läggas på annat som jag tror engagerar så många fler. Diskussioner om älg tar på tok för mycket tid och kraft detta kan nu göras i älgskötselområderna, alla andra jaktvårdsfrågor har tidigare drunknat i diskussionen kan nu tas upp och drivas av kretsarna. Absolut bör man se över kretsarnas utbredning och det kan säkert vara klokt att i vissa fall slå ihop kretsar.

Vilket arbeta skall kretsarna bedriva då? Förståss det som medlemmarna vill. Jag är övertygad om att det finns många engagerade jägare i bygderna som skulle vilja ha ett aktivt jaktvårdsarbete lokalt. Det är upp till dem att engagera sig i kretsens arbete, det funkar inte att sitta hemma och vänta på att den insomnade styrelsen i kretsen skall börja hitta på aktiviteter. Om man vill att det skall arrangeras en temakväll om viltfoderproduktion så försök att styra upp det, saknar du en utbildning i tex stycking så kolla runt vad det finns för möjligheter och efterfråga detta. Jag är övertygad om att det är fler som saknar just de aktiviteter som du själv saknar. När den insomnade styrelsen märker att det frågas efter aktiviteter kommer de antingen att hoppa av till förmån för de som vill ta över eller själva börja aktivera sig.

Som medlem i Jägareförbundet kan man inte förvänta sig att det kommer att vara massa aktiviter lokalt utan att man själv engagerar sig. Att vi får igång lokala aktiviteter för jägare tror jag är en förutsättning för att vända förbundets medlemsutveckling, det handlar om att man skall få ut något mer värde för sina 600 kr/år än bara tidning och försäkring.

Publicerat

Jag har noterat att kretsarna i Norrbotten är bra på att ta med ungdomar ut på jakt.Brukar ofta vara notiser om det i jakttidningar.  Säkert spelar det in.

//

Ja, det är vi och sedan har vi en bra jägarexamenverksamhet också inom kretsen. Dom som inte har jägarexamen innan dom börjar på naturbruksgymnasiet tar det under tiden där.

Oavsett om dom kommer från kommunen el. utanför kommunen.

Sedan beslutade vi att vi ska införa pupkväll efter årsmötet frö att locka fler medlemmar till årsmötet. :thumbsup:  :wink:  :yes:

En utmärkt idé tyckte även Björn Sundgren Jaktvårdskonsulent, JF Norrbotten som deltog vid mötet.  :yes:  :wink:

Publicerat
  • Författare

Martinsson:

Är helt enig med dig i det du skriver. Jag ska på årsmöte nu den trettonde och den stora frågan lär vara vad kretsen ska ägna sig åt. Många ser nog med fasa på hur älgförvaltningen går dom ur händerna men i likhet med dig så ser jag möjligheter. Du skriver klokt om lokalt engagemang också.

lsjonsson:

Det där med pubkväll lät som ett kul grepp. Det lär nog gå hem i stugorna.

//

Publicerat

Martinsson:

Är helt enig med dig i det du skriver. Jag ska på årsmöte nu den trettonde och den stora frågan lär vara vad kretsen ska ägna sig åt. Många ser nog med fasa på hur älgförvaltningen går dom ur händerna men i likhet med dig så ser jag möjligheter. Du skriver klokt om lokalt engagemang också.

lsjonsson:

Det där med pubkväll lät som ett kul grepp. Det lär nog gå hem i stugorna.

//

Ja visst gör det det! Ja!

Vet du vad dom gör i S-holm? Räkor och vitt vin och då är dom runt 400-500 som kommer.

Publicerat
  • Författare

Ja då har man varit på årsmöte då. Vart faktiskt positivt överraskad.

En av länets jaktvårdskonsulenter var på plats och gav en bild av nu-läget inom förbundet. En bra karl med en hel del vettigt att säga är mitt intryck.

Det blev även en del disskussioner om vad kretsen ska göra med anledning av ÄSO-bildande och den disskusionen var givande.

Undetecknad pratade en aning för mycket så jag blev invald i valberedningen samt som suppleang till länsstämman.

Känns faktiskt skönt och befriande ett engagera sig. Nånstans måste man bestämma sig om man ska gå hemma och klaga eller om man ska göra nåt åt det.

//