Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken snöskoter

Featured Replies

Publicerat

Istället för att gå med i ytterligare ett forum så tänkte jag slänga ut frågan här!

Då jag och sambon alltid åker 1 vecka till härjedalen på skidsemester och tycker det vart kul att åka lite skoter på lederna istället för att enbart åka skidor.

Då det är så satans dyrt att hyra skoter så går tankarna åt att köpa en äldre skoter som man kan få upp på tex en pickup.

Har kikat lite på yamaha et340 t eller indy 500 sks

Krav:

lätt

kunna sitta 2 och kanske orka dra en kälke med ett par personer på.

maximum 10 000kr

inte ute efter något fartvidunder eller en massa lössnöåka, bara ta sig runt lederna å fika/grilla :thumbsup:

Vilka äldre skotrar kan ni rekomendera?

• Svar 84
  • Visningar 15,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tror inte du behöver bekymra dig för framkomlighet ifall du bara ska köra här i Härjedalen - Förbud mot att köra utanför led. Ifall du ska köpa bra beggat hade jag gått på Yamaha, trots att Mats sågat

• Jaha, nu verkade tråden spåra ur helt. Som jag skrev överst så är det leder som gäller för det mesta. Och inget fart monster, ska bara orka dra en släde med ett par personer på. Skulle jag handla någ

• Lynx 5900.

Publicerat
  • Författare

Kompisen har stuga i härjedalen å han hade en gammal yamaha som vi åkte på, en sen 80 talare tror jag det var i snusk fint skick, han sålde den tyvärr innan jag fick denna briljanta idé :wallbash:

Tror det va en 340 eller liknande men ej säker, vad jag vet så var det bladfjädring på den fram.

Publicerat

Flashback till traumatiska barndomsminnen med en Yamaha SW 440.. Den gick hur fint som helst ända tills det började snöa ;) 

Publicerat

har en baer cat med bred band  sid for to   transportlåde sant dragkrog , med lidt justering el rep til salg pm mig ved intresse kalle.

Publicerat

Flashback till traumatiska barndomsminnen med en Yamaha SW 440.. Den gick hur fint som helst ända tills det började snöa ;)

Hahahaha fy fan en sån hade vi när jag yngre . Farsan brukade kasta på hela familjen på den 3 barn och 2 vuxna vi var ute varannan vecka han måsta vila 2 veckor efter varje tur.

Kompisen har stuga i härjedalen å han hade en gammal yamaha som vi åkte på, en sen 80 talare tror jag det var i snusk fint skick, han sålde den tyvärr innan jag fick denna briljanta idé :wallbash:

Tror det va en 340 eller liknande men ej säker, vad jag vet så var det bladfjädring på den fram.

Ett tips om du ska köpa en äldre skoter tex ET340 tr dom har en special längd på mattan kolla att den är fin  som är svår att få fatt i en ny kostar 15000 :- . Så kolla efter 307cm längd dom är vanligast det finns mycket beg .

Publicerat

Ska du ha en med Kultstatus,ja då får du försöka hitta en Diana! :biggrin:

Publicerat

Ockelbo 600!

Lyssna bara p[ pj'xpistols

Publicerat

NÄÄ,Ockelbo kopierade väl en del från Dianan,har jag hört och e de sant så det bara en uslig kopia :yucky:

Publicerat

Hahahaha fy fan en sån hade vi när jag yngre . Farsan brukade kasta på hela familjen på den 3 barn och 2 vuxna vi var ute varannan vecka han måsta vila 2 veckor efter varje tur.

Ett tips om du ska köpa en äldre skoter tex ET340 tr dom har en special längd på mattan kolla att den är fin  som är svår att få fatt i en ny kostar 15000 :- . Så kolla efter 307cm längd dom är vanligast det finns mycket beg .

Den "svåra" är 340P som har 384cm. Kostar 9000 ny. Men det är extremt enkelt att byta till en 392-396 cm standardmatta.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Publicerat
NÄÄ,Ockelbo kopierade väl en del från Dianan,har jag hört och e de sant så det bara en uslig kopia :yucky:

Diana gjorde långbandare, Ockelbo bredbandare. Möjligen kopierade Ockelbo konceptet med långt band till 300...

Publicerat

Istället för att gå med i ytterligare ett forum så tänkte jag slänga ut frågan här!

Då jag och sambon alltid åker 1 vecka till härjedalen på skidsemester och tycker det vart kul att åka lite skoter på lederna istället för att enbart åka skidor.

Då det är så satans dyrt att hyra skoter så går tankarna åt att köpa en äldre skoter som man kan få upp på tex en pickup.

Har kikat lite på yamaha et340 t eller indy 500 sks

Krav:

lätt

kunna sitta 2 och kanske orka dra en kälke med ett par personer på.

maximum 10 000kr

inte ute efter något fartvidunder eller en massa lössnöåka, bara ta sig runt lederna å fika/grilla :thumbsup:

Vilka äldre skotrar kan ni rekomendera?

Du gör rätt i att söka skoter som åtminstone har framvagn.  Särskilt om du tänker åka på leder och skjutsa. De gamla med bladfjädring är både stötiga och vingliga.

Indy 500 lär funka. Är det modesta farter du tänker köra så vill jag slå ett slag för indy 340 sport med dubbeldyna. Dom är lätt, billiga i drift, låg försäkring osv, tämligen billiga i inköp, men kan ha svårt att köra fortare än ca 110. Även den lite nyare 440 är lagom, men lite tyngre och större.

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen, som sagt innan så verkar det ju inte särskilt svårt att byta längd på matta till en vanligare, har forskat lite i det med :biggrin:

ska skika lite på indyn 340 också, tack för tipset.

Publicerat

Handlar det bara om 1 vecka/år hade jag hyrt utan tvekan. Då slipper man själv service å ev. rep samt att dom ofta har nyare skotrar med bra komfort.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Yamaha är den bästa skotern för den behöver man inte spänna fast på släpet - släng bara upp en näve snö först, då tar den sig ingenstans.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Finns inte på kartan att jag hyr en skoter för de priserna, + en självrisk på 5000 om nåt skulle hända skiten.

Är absolut inte främmande för mek och tillv av delar om så skulle behövas (sedan är det ju alltid trevligt med en till leksak som jag även skulle kunna använda hemma)

Publicerat
  • Författare

Yamaha är den bästa skotern för den behöver man inte spänna fast på släpet - släng bara upp en näve snö först, då tar den sig ingenstans.

-- Mats

He he... så pass, vad är bättre för en smålänning som mig då?

Publicerat

En gamm-lynsch eller Skit-O eller Fjollaris eller Fartic eller precis vad fan som helst utom Skramlaha.

Att skotern väger lite är inte lika viktigt som att man slipper lyfta loss den var fjortonde meter. Ska man bara ha en bruksare och skiter i fartresurser är det få saker som stoppar en gammal "fem-nia" eller "tre-nia" (Lynx 5900/3900) men de brukar också hålla värdet rätt bra så det kan vara svårt att hitta inom din budget. Komfort är en annan femma men fram kommer man. Skotrar från Ski-Doo/Lynx/Polaris/Artic tillverkade efter 80-talets slut fungerar normalt också hyfsat i snö även om de vanligen billiga och ack så frestande räsermodellerna då normalt hade smala, korta mattor som gör att de passar bäst på led - uttrycket "skarsåg" kommer från Mach Z m.fl.

Nyare är ALLTID bättre. Utvecklingen som skett på chassisidan de senaste 25 åren är större än den som bilen genomgått sen Cugnots ångtraktor (anno 1769) och en generation nyare innebär normalt att komforten ökar med 100% samt framkomligheten med 25% - som tumregel.

Sen är det öht svårt att shoppa skoter utan kunskap och nästan omöjligt i den prisklass vi nu pratar - det finns helt felfria maskiner för 5000:- och rent jävla skrot för 50000:-... Har du ingen kunnig polare så bör du förlita dig på tips om specifika skotrar som pålitliga forister själva tittat på.

-- Mats

Publicerat

Framkomligheten har i princip inte ökat sedan 1971, undantaget är högkamsmattor kombinerat med extremstarka motorer som skyfflar sig genom snön med en halvmeter djup ränna bakom. Fjädringsväg är tex en begränsade faktor när det gäller framkomlighet...

Alla som påstår att märket på huven avgör framkomlighet eller andra egenskaper har helt enkelt inga kunskaper i frågan. Sedan kan man ju skoja på samma sätt som vilka hockeylag som är bäst.

Men skicket är alltid det avgörande när det kommer till snöskotrar. Det är primitivt byggda maskiner som kan hålla länge men som ofta kan köras sönder på några tiotals mil.

Publicerat

Det där är nonsens, skillnaden är som natt och dag mellan en gammal och en ny skoter. Där "om gammalt" bara en Larven med duktig kusk tog sig fram kör du med vilken maskin som helst idag, utan att ens tänka på det... Och på vilket sätt skulle fjädringsvägen vara en begränsande faktor?

Men ur ditt perspektiv kan det nog stämma: en ny Yamaha är bara marginellt bättre än en från 1971 när det gäller framkomlighet.

-- Mats, som vet vilket märke som står i millgards garage...

Publicerat

Fjädringsvägen är en begränsande faktor i hög grad. Detta eftersom fjädringsväg innebär mattvinkel. Som i sin tur är nästan enbart avgörande tillsammans med bärighet.

Även komplicerade framvagnar med stag, krängningshämmare, rörelser hit och dit är negativt i det avseendet.

Skotrar som är avsedda för maximal framkomlighet som tex extrema lössnömaskiner har bland annat kortare fjädringsväg, nedflyttad drivaxel och smalare framvagn utan krängningshämmare. De som avses att köra i djupsnö långsamt i låglandet har sällan fjädring att tala om samt rudimentär framvagn i form av teleskopdämpare.

Jag har haft och har olika märken i garaget och kört hyfsat med skoter sedan sent sjuttiotal, har dessutom via frilansskriverier möjlighet att jämföra olika maskiner nuförtiden. Jag anser mig ha en hyfsat välgrundad uppfattning. ;)

Publicerat

Yamaha klassas ju som ett av det bästa när det gäller,motocross,asfaltsfläktare,atv å utombordare,det sista håller jag dock Mercury som vassast,men vilken snöskoter ,som allround ska man då välja,går ju som nån sa att hyra,men då finns den säkert inte på gården just när jag ska ha den,behövs max 3-4 ggr om året.

Nå, vad sägs,ni som kan! :dry:

Blir det en Diana? :yes:

Publicerat

Köp en fräsch skoter, det är viktigare än vilket märke det är.

Publicerat

Nu har du dribblat bort dig själv i teorin... Du menar att mattvinkeln på en långfjädrad maskin skulle vara ett problem, jag antar eftersom du tänker att marktrycket ökar på en given matta, vilket det gör - på HÅRT underlag där maskinen inte sjunker ned. Hur ser det ut när man kör i lössnö?

Ta din Yamaha så tar jag en Boondocker - sen smyger vi ut i lössnön och ser vem som behöver bärgas.

-- Mats

P.S.

Ski-Doo Tundra och Skandic; samernas absoluta favoriter; har fjädringsväg på 356 mm. De måste vara värdelösa.

D.S.

Publicerat

Eh...

Jaja, du får göra som du vill. :)