Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken snöskoter

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Va först intresserad av en et340 t eller tr men den verkar fruktansvärt lång, eller har jag fel?

Hur är det med reservdelar till yamaha från 80 talet, tex motordelar, variator och andra slitdelar? Brorsan renoverade ett par crossar från sent 80 tidigt 90 tal och han hade svårt med att få tag i delar, är det samma sak när det gäller skotrar?

• Svar 84
  • Visningar 15,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tror inte du behöver bekymra dig för framkomlighet ifall du bara ska köra här i Härjedalen - Förbud mot att köra utanför led. Ifall du ska köpa bra beggat hade jag gått på Yamaha, trots att Mats sågat

• Jaha, nu verkade tråden spåra ur helt. Som jag skrev överst så är det leder som gäller för det mesta. Och inget fart monster, ska bara orka dra en släde med ett par personer på. Skulle jag handla någ

• Lynx 5900.

Publicerat

Vissa saker - typ original gummistropp till huven, kromad tillbehörsväxelspaksknopp samt vänstergängad skruv med millimetergänga och tumnyckelfattning till suspendylmodulatorn - kan vara omöjliga att hitta men de flesta slitdelar kan vilken skoterhandlare som helst trolla fram, om de inte redan finns på hyllan. Remmar, variatorer, boggiehjul, tändstift osv är en barnlek, förgasartillbehör relativt enkelt medan CDI-boxar och liknande kan vara knepigare men lösningar brukar finnas även där.

The fakking rubb finns till salu på andra sidan pölen, hos firmor som sällan skickar till Sverige men isf alltid tar hiskeligt betalt för frakten...

-- Mats

Publicerat

Kort sagt är det inga problem, dessutom finns skoterskrotar, tex den i Storuman, som jobbar med postorder. Stenmarks maskin i Tärna kan fixa riktigt mycket.

Et340tr har 345 cm matta, ser längre ut än vad den är.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Publicerat

Någonstans har jag en scannad verkstadshandbok till ET340 så om du skaffar en så hör av dig.

Men en ExcelV/XLV är mycket bekvämare och härligare skoter.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Publicerat

Efter som du bor där det oftare är plus grader än minus på eran vinter skulle jag satsa på en fläktkyld maskin.Lång är en skoter och korta maskiner är till för köra skoterled på,Alltså tappar du allt det intressanta med en skoter med köpa en begränsat snöankare..

Ska du kunna ta dig i skogen välj en vanlig 38 matta och ska du jobba mer med skotern ta en bredbandare som är fläktkylda..

ET340 är fina som stug skoter 

Publicerat

Mitt korta råd ovan (Lynx 5900) ska följas av lite erfarenheter.

Det är en:

Bruksskoter för runt 10000 kronor (-91a) som gått ca 400 mil.

Den kan följande:

Punkt A -> B.

Dra ett kälklass ved. Med lite planerad körning så kommer man sig ut i skogen för att hämta hem björkarna också.

Ta en ut på fiske/jaktturen.

Fixa de mesta pillet. Iaf för en som är skåning i grund och botten (!).

Däremot är den INTE:

Flashig

Häftig

Bra i lössnö

Bra i skarp lutning

Publicerat

Nog får den anses vara bra i lössnö i jämförelse med nästan allt annat för 10.000...

Publicerat

Bra i lössnö är ju relativt. Bra i den prisklassen kanske, men man kommer få lära sig vad gräva heter om man köper en skoter för 10.000.

Nu är det ju inte det TS skall ha skotern till heller, så man kan väl kalla det ett vettigt alternativ i alla fall.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Publicerat

Jag har aldrig nånsin varit intresserad eller fascinerad av snöskoter utan mest betraktat det som nåt av nöd tvunget och då mest på gammal "skit"men peppad av tråden om snöskoter så "tjuvlånade" jag min sons splitter nya sportmaskin ! En sådan jävla skit att köra på leder med,det dåna,skaka å vibrera,men i lössnö blev det en helt annan upplevelse,skjutsa på den va ingen fröjd det heller om man skall döma av frugans uppfattning,(fartdåre!ska du köra på det här viset ,då kör jag hellre själv)så jag botaniserade lite i alternativen när jag ändå var på plats.Min uppfattning blev att om man skall använda den som Kjalltrac önskar,köra runt lite på leder med frugan där bak,ja då stannar det nog vid en fyrtakt arbetsmaskin,märket är nog av mindre betydelse men för min del skulle det nog bli en Polaris eller Yama :thumbsup:

Skulle också tro att en sån maskin är nog svår att hitta under 50 papp! :sick: