Publicerat Februari 20, 201313 yr eg så är väl all terrängkörning inkl skoter förbjudet för utom där det är tillåtet på tex leder? Är det inte bara på sjöar som det är fri åkning? Köra i tex skogen får man väl bara göra om man "arbetar" hugger, drar fram osv....? Terrängkörningslagen är mindre 'strikt' vg översnöfordon. Du får inte köra där du kan orsaka skada tex ungskog <2 m över snön, brukad mark (isbränna) odyl. Inte heller där du kan 'störa' boende. Inte heller på oplogade skogsbilvägar. Annars får du faktiskt köra om snötäcket är 'tillräckligt' och det inte är naturreservat eller annat restriktionsområde. I fallet västra Härjedalen var företagare och kommun så 'listiga' att de fick kommunen att göra hela området till kommunalt naturreservat och därigenom under generellt skoterförbud. Funäsdalen Skoterled AB har dock genom markägaravtal och kommunalt avtal rätt att upplåta skotertrafik på deras leder trots att det är naturreservat, mot saftig obligatorisk betalning. Tack vare att det är naturreservat kan de 'tvinga' folk att hålla sig till lederna (prejudikat från domstol gällande detta finns). För västra Härjedalen är denna lösning nog nödvändig, annars skulle skoterturismen kollidera för mkt med skidturismen. Och inkomsterna från skidturismen i området får pengainflödet från skoterturism att blekna (i fjol mer än 20x intäkt på t.ex skidspårsavgifter, dvs 'plattåkning' jämfört med skoterledsavgifter i västra Härjedalen...alltså är då inte liftkort i backarna inräknat...som ni säkert förstår är på ytterligare en helt annan skala). Det lilla jaktturismen drar in är ytterligare mindre. Så även om man slår ihop intäkter från skoteråkning med jaktturism är det ändå en piss i havet jämfört med skidturismen. Så min gode 'gangsterboss'...du är varmt välkommen i Härjedalen vad mig anbelangar...men gör dig inte övermåttan viktig över de pengar du plöjer ner...inte för att de är oviktiga...men för att pengar flyter så att säga in ändå. Men stora floder och bäckar små...allt höjer ju vattennivån
Publicerat Februari 20, 201313 yr Terrängkörningslagen är mindre 'strikt' vg översnöfordon. Du får inte köra där du kan orsaka skada tex ungskog <2 m över snön, brukad mark (isbränna) odyl. Inte heller där du kan 'störa' boende. Inte heller på oplogade skogsbilvägar. Annars får du faktiskt köra om snötäcket är 'tillräckligt' och det inte är naturreservat eller annat restriktionsområde. I fallet västra Härjedalen var företagare och kommun så 'listiga' att de fick kommunen att göra hela området till kommunalt naturreservat och därigenom under generellt skoterförbud. Funäsdalen Skoterled AB har dock genom markägaravtal och kommunalt avtal rätt att upplåta skotertrafik på deras leder trots att det är naturreservat, mot saftig obligatorisk betalning. Tack vare att det är naturreservat kan de 'tvinga' folk att hålla sig till lederna (prejudikat från domstol gällande detta finns). För västra Härjedalen är denna lösning nog nödvändig, annars skulle skoterturismen kollidera för mkt med skidturismen. Och inkomsterna från skidturismen i området får pengainflödet från skoterturism att blekna (i fjol mer än 20x intäkt på t.ex skidspårsavgifter, dvs 'plattåkning' jämfört med skoterledsavgifter i västra Härjedalen...alltså är då inte liftkort i backarna inräknat...som ni säkert förstår är på ytterligare en helt annan skala). Det lilla jaktturismen drar in är ytterligare mindre. Så även om man slår ihop intäkter från skoteråkning med jaktturism är det ändå en piss i havet jämfört med skidturismen. Så min gode 'gangsterboss'...du är varmt välkommen i Härjedalen vad mig anbelangar...men gör dig inte övermåttan viktig över de pengar du plöjer ner...inte för att de är oviktiga...men för att pengar flyter så att säga in ändå. Men stora floder och bäckar små...allt höjer ju vattennivån Nu far ju alla och åker lite hur som.... Och det är på sätt och vis accepterat. Men det finns väl inget stöd i allemansrätten att köra snöskoter där man vill? Sen är väl lagen en aning luddig..... Om det är uppenbart att du inte kan orsaka skada får du köra, men det torde gälla egen mark eller där man har lov från markägaren. Men som sagt just det här med skoter är ju på någotvis accepterat att det även sker på annans mark och om det INTE är uppenbart att man ORSAKAR skador. Dvs lite tvärtom mot vad lagen säger. Men det är ju en ynnest och en gemytlig fritidssyssla vi ska vara rädda om och hjälpas åt så att det inte "bus" körs och orsakar skador. För då lär en uppstramning av/att följa, reglerna komma. 1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet 1. på barmark, 2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen, 3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Ett tag gick det ku att köpa widetracken "på gården". Kan inget om dagens regler. Men det kanske kan vara värt att kolla upp?
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Jaha, då hade tråden spårat ur en gång till, är tacksam för de FÅ förslagen och konkreta svar jag fått, men för FAN, om jag ville ha en föreläsning om turistnäring och lagar om att framföra terrängfordon så hade jag startat en tråd om det istället!
Publicerat Februari 21, 201313 yr Men tänk så mycket du fick lära dig UTÖVER! Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Dr Krall,Hede Snöskoterklubb!e du med där måste du väl, om inte annat så för moralen införskaffa dig en "Diana" om du inte redan har en! Träffade faktiskt namngivaren Diana själv för några år sedan och det var en fantastisk berättelse hon framförde om sin far som dessutom hade mycket annat på sin repetoar.En del av det går ju också att läsa om på google.Det du "kjalltrac" läs,begrunda och bli klokare!
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Dock gillar jag ju veteranare av de olika slag men hade nog tänkt mig något modernare än så Va inne å kollade lite på Polaris xlt, men vad många med trasiga motorer, verkar inte vara något att satsa på. än så länge är det excel-v som toppar listan. finns det någon annan som klår denna i samma prisklass?
Publicerat Februari 21, 201313 yr @don...blanda inte ihop 'Heare' med 'Vikare'...det är en j-la skillnad Gamla Dianor finns i var och varannan gård i Hedeviken Skickat från mobil
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jaha, då hade tråden spårat ur en gång till, är tacksam för de FÅ förslagen och konkreta svar jag fått, men för FAN, om jag ville ha en föreläsning om turistnäring och lagar om att framföra terrängfordon så hade jag startat en tråd om det istället! Nästan Robsoft-klass! Men jag skall knipa igen framöver! Ha'de Skickat från mobil
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Ursäkta min hårda ton, men som sagt gillar inte när trådar skenar iväg på detta sätt. Jag är ute efter lite tips och erfarenheter om olika modeller i denna prisklass och årsmodeller mellan låt säga 82-96. för/nackdelar, reservdelar mm. Så det är bara att fylla på med erfarenheter och olika modeller. Säkert mer än jag som är intresserad av detta, eller?
Publicerat Februari 21, 201313 yr På grund av din"hårda ton"ska du få ett gott råd,anmäl ditt köpintresse till nåra handlare,då får du nödvändig info och sen är det upp till dig vem du tror på,sluta gnäll över att tråden spårar ur,det är väl lite av charmen med ett öppet forum,låter som om du är humorbefriad!
Publicerat Februari 21, 201313 yr XLT är ibland körda av ungdomar som skall sätta pipor på dem för att få upp effekten. Då pajar de ofta eftersom bestyckning och förarbeteende inte följer med... Annars en trevlig skoter, särskilt touringmodellen. Ultra finns i samma prisklass, något större motor, samma nackdelar. Däremot har Ultran ett större chassi och går betydligt sämre i snö. Jag måste erkänna att jag inte riktigt har greppat din prisklass riktigt, är det 5-10.000 eller 10-15.000 eller 15-25.000? En till fördel med modernare skotrar, säg från 1988 och framåt, är att du får någorlunda modern fjädring och touringmaskinerna har elstart och back vilket är extremt bekvämlighetshöjande. Arctic Cat Pantera eller Cougar är en fin skoter i behaglig prisklass kring 10.000. Ingen back, men resten finns. En något modernare utmanare till XLV.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare XLT är ibland körda av ungdomar som skall sätta pipor på dem för att få upp effekten. Då pajar de ofta eftersom bestyckning och förarbeteende inte följer med... Annars en trevlig skoter, särskilt touringmodellen. Ultra finns i samma prisklass, något större motor, samma nackdelar. Däremot har Ultran ett större chassi och går betydligt sämre i snö. Jag måste erkänna att jag inte riktigt har greppat din prisklass riktigt, är det 5-10.000 eller 10-15.000 eller 15-25.000? En till fördel med modernare skotrar, säg från 1988 och framåt, är att du får någorlunda modern fjädring och touringmaskinerna har elstart och back vilket är extremt bekvämlighetshöjande. Arctic Cat Pantera eller Cougar är en fin skoter i behaglig prisklass kring 10.000. Ingen back, men resten finns. En något modernare utmanare till XLV. Tackar för tipsen, skönt att någon har något givande att tillägga i denna frågan Ska kika lite på dessa du nämner. Back och elstart ingen nödvändighet om skotern är hyfsad lätt och smidig och prisbilden är max 10 000 ungefär.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare På grund av din"hårda ton"ska du få ett gott råd,anmäl ditt köpintresse till nåra handlare,då får du nödvändig info och sen är det upp till dig vem du tror på,sluta gnäll över att tråden spårar ur,det är väl lite av charmen med ett öppet forum,låter som om du är humorbefriad! Om du går in på banken och frågar vad du kan få för boränta, tycker du det är "charmigt" om 12 personer tvingar på dig deras synpunkter om hurvida pampers uppsugningsförmåga påverkar bomullspriserna i europa??
Publicerat Februari 21, 201313 yr Ursäkta kjalltrac,men jag trodde geografiskt att "gnällbältet" låg i höjd med örebro-västerås-strängnäs,alltså norr om "missionsbältet" jönköping-eksjö-nässjö" Det är å andra sidan upp till dig att välja vilka inlägg du vill läsa,passar det inte,så stå över det då,istället för att gnälla Vi andra kan väl få skoja lite mellan inläggen och dessutom insupa info och kunskap,det väger inget men bra att ha!
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Har inget emot att det skojas, inte det minsta men man kan ju försöka att hålla sig till ämnet Trots allt därför det finns olika trådar/kategorier på forum. Du kan ju också välja att bortse från vissa inlägg, eller hur, istället för att vara dryg. Men jag ska göra mitt yttersta att inte läsa dina inlägg
Publicerat Februari 21, 201313 yr Det låter som en utmärkt ide! Då kanske jag skall avstå att beställa ett lass grovkross att tippa på leden som går strax utan för min stuga,ska tillbringa nåra dar där och vill inte störas av skotertrafik,he,he
Publicerat Februari 21, 201313 yr Det låter som en utmärkt ide! Då kanske jag skall avstå att beställa ett lass grovkross att tippa på leden som går strax utan för min stuga,ska tillbringa nåra dar där och vill inte störas av skotertrafik,he,he Woops!
Publicerat Februari 21, 201313 yr 10000 är en lite svår prisklass så jag tror du gör rätt i att gå på en Excel V. Tror du gör rätt i att skippa xlt, ska man köra trippel så är mina erfarenheter Yamahas röda klart bäst, sedan kommer ingenting på tre platser sen kan du fördela övriga i vilken ordning du vill. Många äldre maskiner är i mina ögon allt från överprissatta till gjorda av guld vilket gör att det är svårt att göra ett vettigt köp om man inte har riktig koll på maskinerna man kikar på. Om jag haft kvar alla maskiner jag haft så hade jag fått betydligt mer för dem nu när de är 5-10 år äldre än när jag höll på som mest, visst har nypriserna gått upp osv men det är fortfarande bara skotrar, samma kvalité och mer mil.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag sålde min andra ET340P för 11.500 för kanske tre år sedan. Elstart, nyrenoverad motor (pga rasad oljepump när norske svågern körde) och helt ny original matta, den såldes fort... Trevlig skoter men mer arbetsmaskin än vad man i förstone tror.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Hoho ja det var saftigt även om den bara gått 131 mil. Har den gått så lite är det fara å färde vad gäller oljepump och också att cylinderfotspackningarna och packboxarna går, de mår inte bra av att inte rulla...
Publicerat Februari 21, 201313 yr Hoho ja det var saftigt även om den bara gått 131 mil. Har den gått så lite är det fara å färde vad gäller oljepump och också att cylinderfotspackningarna och packboxarna går, de mår inte bra av att inte rul
Publicerat Februari 21, 201313 yr OK, SKÄRPNING. Även om alla är jämlika på detta forum är trådskapare lite mer jämlika än andra. Om en tråd ballar ur så att den inte längre uppfyller trådskaparens intention är det värt att reflektera över detta. Trådskaparen har tydliggjort att det inte var meningen att detta skulle vara en blajtråd - jag begriper inte varför detta inte kan respekteras. MVH /HerrBerg