Publicerat Februari 19, 201313 yr vad är det då för skillnad på en Ski-doo och Lynx,mer än att den ena är från kanada och den andre från Finland,det sägs att det är i princip samma maskin ??( Usch jag vill inte ha Finskt)och vad ska man välja om man vill ha en allroundare,sport,touring eller arbetsmaskin?Ska endast användas för att transportera min lekamen till fiske eller jakt,kan bli aktuellt att dra släde också,för barnbarnen,sådär en gång per år.2takt eller 4takt?? Gammal motocross å enduroåkare men fullständigt ointresserad av såna där snöfarkoster,men kan bli tvingad pga.barnbarnen. Nja det kanske duger med en Diana iallafall eller ska vi ta traktorn istället,mamma.(Hasse å Tage)
Publicerat Februari 19, 201313 yr Tror inte du behöver bekymra dig för framkomlighet ifall du bara ska köra här i Härjedalen - Förbud mot att köra utanför led. Ifall du ska köpa bra beggat hade jag gått på Yamaha, trots att Mats sågat. Brukar vara bra kvalla på Yamaha.. /R
Publicerat Februari 19, 201313 yr Beroende på modell kan tex boggien skilja, annars mest detaljer. Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 19, 201313 yr Tror inte du behöver bekymra dig för framkomlighet ifall du bara ska köra här i Härjedalen - Förbud mot att köra utanför led. Ifall du ska köpa bra beggat hade jag gått på Yamaha, trots att Mats sågat. Brukar vara bra kvalla på Yamaha.. /R Jaa, de ramlar inte sönder lika ofta som amerikanare och de brukar som regel vara bättre justerade vid leverans, men faktum kvarstår: det är ledmaskiner. Åker man obanat så ska man definitivt satsa på annat. -- Mats
Publicerat Februari 19, 201313 yr Jaa, de ramlar inte sönder lika ofta som amerikanare och de brukar som regel vara bättre justerade vid leverans, men faktum kvarstår: det är ledmaskiner. Åker man obanat så ska man definitivt satsa på annat. -- Mats Sant. /R
Publicerat Februari 19, 201313 yr Författare Jaha, nu verkade tråden spåra ur helt. Som jag skrev överst så är det leder som gäller för det mesta. Och inget fart monster, ska bara orka dra en släde med ett par personer på. Skulle jag handla något så blir det en i fint original skick, inget sönder skruvat skit. Ville bara ha lite konkreta tips på bra lätta, smidiga skotrar som skulle passa ändamålet. Fortsätt gärna med tips.
Publicerat Februari 19, 201313 yr Är det en ledmaskin du vill ha så kika på en sådan. Märket är egalt, alla gör liknande touringmaskiner med jämförbara egenskaper såväl på led som utanför. Minst krångel är det med japanska grejor dock. Sedan finns det skillnader i boggi, dvs om den är hel- eller halvkopplad eller rentav helt okopplad som vissa Lynx och A-C. Det medför olika egenskaper med och utan last och på och vid sidan av leden. Några skotrar jag kan rekommendera är AC Pantera 550, Yamaha Venture 600/700 och Polaris XLT Touring. Tillräckliga till goda prestanda, all den komfort du behöver och liten risk för att någon fjunig fjortonåring har slynglat den. Originalmattan på Yamaha är dessvärre ett skämt med 19mm kammar så den byter man till en modernare med 32mm. Finns helt nya ripsaw för 1500:- och skillnaden blir som natt och dag. Alla dessa maskiner har effekter mellan 85 och 115 hk kombinerat med god hållbarhet och måttlig bränsleförbrukning. Duger gott till att dra kälke och har 345cm lång matta och fin fjädring. Tvärtom vad många tror går det att ta sig fram med en sådan skoter även om det kräver lite mer av föraren. Men du slipper tillbringa en massa timmar i garaget vilket är rätt skönt. Bättre då att åka när man vill. Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 19, 201313 yr Just det, en lätt billig maskin är Polaris 340 GT. Brukar dessutom vara välhållna. Prisklass 10-15', maskinerna ovan kring det dubbla. Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 19, 201313 yr En slitvarg som inte heller är tokig är en Polaris Widetrack, med den fördelen att du kan dra hem sista älgen eller köra ut ett jakttorn utan större bekymmer. I grund och botten samma skoter sedan hedenhös, driftsäker motor och helt ok till lite av varje. I princip gäller samma för viking, 5900, Skandic och Nordic(50cm band), det gäller bara att hitta rätt maskin till rätt pris. I princip alla skotrar klarar av att frakta folk på led, men som jägare så har jag nytta av den till lite mer också så trots att millgard har god koll tycker jag inte du ska låsa upp dig vid endast en touringmaskin. Saken är den att köpa skoter är som att köpa fyrhjuling lite grann, man tycks inte ha behov av den men sedan när maskinen ändå finns på gården så hittar man grejer som går att göra med hjälp av den. Skotern är inte lika mångsidig som en hjuling men står den ändå där hemma blir det lätt att man kör en sväng om man inte har bättre saker för sig.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Jag har haft en widetrak under många år, en trevlig allroundmaskin. Lynx ST600 är en annan liknande modell som duger till allt, Bearcat wt en tredje. Dock är det inte lika lätt att hitta en fin eftersom dessa skotrar sällan bara finåkts med. Skall man köra mest led och bara några dagar per år vidhåller jag touringskoter som det kloka alternativet. Men inget fel alls på en "SUV-skoter". Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Vad tror ni om en yamaha excel v 540? verkar finnas en hel del av dessa. några nack/fördelar?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Har haft en sådan, driftsäker MEN är nog inget du ska dra med eller köra utanför leden med. /R
Publicerat Februari 20, 201313 yr Vad tror ni om en yamaha excel v 540? verkar finnas en hel del av dessa. några nack/fördelar? Menar du Excel V så har den 42x315cm matta och tillhör de bättre i sin klass att ta sig fram i snö. XLV har 38x307cm och det blir rätt mycket mindre bärighet det. Annars är det en skitfin skoter i den generationen, förmodligen den bästa nör det kommer till komfort och driftsäkerhet. Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Menar du Excel V så har den 42x315cm matta och tillhör de bättre i sin klass att ta sig fram i snö. XLV har 38x307cm och det blir rätt mycket mindre bärighet det. Annars är det en skitfin skoter i den generationen, förmodligen den bästa nör det kommer till komfort och driftsäkerhet. Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk. Trodde att de bara bytte namnet någon gång på 80 talet och att det är samma skoter? Vilka skillnader är det mer mellan dessa två?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Det är mest detaljer i övrigt. Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
Publicerat Februari 20, 201313 yr En slitvarg som inte heller är tokig är en Polaris Widetrack, med den fördelen att du kan dra hem sista älgen eller köra ut ett jakttorn utan större bekymmer. Har en -98..... Det är en PANSARVAGN. Stor klumpig kräver kraft och arbete om man ska kryssa mellan träd. Den är bred så det krävs mycket jobb att "burka". Men som dragmaskin är den bra. Rätt ok att ta sig fram i snö också. Men som sagt kräver mycket arbete. Sen när den väl sätter sig så krävs det att man har med spade, ett spel eller någon/några kompisar.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Tror inte du behöver bekymra dig för framkomlighet ifall du bara ska köra här i Härjedalen - Förbud mot att köra utanför led. Nja...bara i västra Härjedalen...men där är det bara turister ändå. Ingen vettig skoteråkare åker frivilligt i västra Härjedalen. Centrala däremot...Hedeviken-Hede-Långå...mmmmm
Publicerat Februari 20, 201313 yr Vad jag förstår Dr.Krall,så stör du dig väldigt mycket på turister,på en tidigare tråd ondgör du dig för trängslen på "ripfjället"och nu går det inte att köra skoter i västra Härjedalen pga."turister" Det är då en satans tur för dig att du inte bor där jag gör,för här är det inte några tusen såna,här är det hundratusentals turister varje säsong och affärerna blomstrar som i gengäld ger kommunerna skatteintäkter så invånarna har det bra! Om du vågar,så titta dig i speglen och vad du då ser lär vara en jävligt trångsynt glesbygdsbo,tur är det väl att övriga glesbygdsbor inte ser det på samma vis som du för då hade halva landet legat totalt öde 12 mån.om året Ska landsbygd och glesbygd överleva så måste vi alla samverka och det tråkiga med ditt resonemang blir,DET SKA FAN KÖPA SKOTER!
Publicerat Februari 20, 201313 yr Puss på dig också Klart du ska ha en skoter! Bara ett tips i all välmening att hålla dig från 'västra' om du vill uppleva 'riktig' skoteråkning Istället för att betala 100 kr om dan till ett vinstdrivande aktiebolag för att åka på 5 meter breda leder med förbud att åka utanför...där det 'de facto' är mest turister som åker...tycker jag det är bättre att lösa medlemskap i ideella skoterklubbar utan påtvingade avgifter, där istort allt av pengarna går direkt tillbaka till verksamheten och inte till akrieägares vinstmarginaler. Med andra ord...fall inte pladask för de värsta 'turistfällorna' Googla t.ex på Hede Snöskoterklubb och Hedevikens Snöskoterklubb
Publicerat Februari 20, 201313 yr Hr Krall har en poäng, men i turistorternas närhet kommer det att bli uppstyrning och anvisade områden. Eller förbud. Alltså gör man klokt i att hålla sig borta från de tättrafikerade områdena och i övrigt iaktta omdöme...
Publicerat Februari 20, 201313 yr Puss på dig också Klart du ska ha en skoter! Bara ett tips i all välmening att hålla dig från 'västra' om du vill uppleva 'riktig' skoteråkning Istället för att betala 100 kr om dan till ett vinstdrivande aktiebolag för att åka på 5 meter breda leder med förbud att åka utanför...där det 'de facto' är mest turister som åker...tycker jag det är bättre att lösa medlemskap i ideella skoterklubbar utan påtvingade avgifter, där istort allt av pengarna går direkt tillbaka till verksamheten och inte till akrieägares vinstmarginaler. Med andra ord...fall inte pladask för de värsta 'turistfällorna' Googla t.ex på Hede Snöskoterklubb och Hedevikens Snöskoterklubb I eg så är väl all terrängkörning inkl skoter förbjudet för utom där det är tillåtet på tex leder? Är det inte bara på sjöar som det är fri åkning? Köra i tex skogen får man väl bara göra om man "arbetar" hugger, drar fram osv....?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Då det bara gäller åkning i Härjedalen under 1-2 dagar per år, (med förhoppningsvis egen maskin) så skiter jag i om det så är kamelryttare som ansvarar för lederna. (Är ju själv turist.) Hur som helst verkar det luta åt en excel-v om ingen annan kan övertala mig:)
Publicerat Februari 20, 201313 yr Det är då en satans tur för dig att du inte bor där jag gör,för här är det inte några tusen såna,här är det hundratusentals turister varje säsong och affärerna blomstrar som i gengäld ger kommunerna skatteintäkter så invånarna har det bra! Ja just...å du gillar själv att vara i Marstrand när det är som 'tjockast' på sommarn...eller!?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Puss på dig också Klart du ska ha en skoter! Bara ett tips i all välmening att hålla dig från 'västra' om du vill uppleva 'riktig' skoteråkning Istället för att betala 100 kr om dan till ett vinstdrivande aktiebolag för att åka på 5 meter breda leder med förbud att åka utanför...där det 'de facto' är mest turister som åker...tycker jag det är bättre att lösa medlemskap i ideella skoterklubbar utan påtvingade avgifter, där istort allt av pengarna går direkt tillbaka till verksamheten och inte till akrieägares vinstmarginaler. Med andra ord...fall inte pladask för de värsta 'turistfällorna' Googla t.ex på Hede Snöskoterklubb och Hedevikens Snöskoterklubb I eg så är väl all terrängkörning inkl skoter förbjudet för utom där det är tillåtet på tex leder? Är det inte bara på sjöar som det är fri åkning? Köra i tex skogen får man väl bara göra om man "arbetar" hugger, drar fram osv....? Nej, undantaget är översnöfordon på snötäckt mark. Alla som jagar har väl koll på terrängkörningslagen, eftersom man utnyttjar ett annat undantag när man hämtar vilt med fordon?