Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frontera, freelander eller kia sportage?

Featured Replies

Publicerat

Börjar bli dags att skaffa sig en första bil.

Valet kommer bli en bensinare som ska vara hyfsat bränslesnål( ingen V6/8 ;) )

Vilken av dessa har ni erfarenhet av och vilken är mest prisvärd? Kom gärna med för och nackdelar eller tips på andra bilar i samma klass o bagagestorlek. (0-30 000:-)

• Svar 114
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• lsjonsson
    lsjonsson

4 cyl. startmotor, 6 cyl hjälpmotor o V8-V12 motorer.      

• I den prisklassen ska du nog glömma Freelandern, du kommer att grina varje gång du måste till verkstaden.   Mazda Tribute är samma bil som Ford Maverick, kan vara värda att kolla upp.

• Jag mötte en gång en man i Sveg som hade en rätt skön syn på bränsleekonomi. Räkna på antal hästkrafter/förbrukad liter/mil. Behöver jag tillägga att han tyckte om stora V8or?

Posted Images

Publicerat

4 cyl. startmotor, 6 cyl hjälpmotor o V8-V12 motorer. :whistling:  :P  :lol:  :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Nu ska vi inte vara såna jonsson ;)

Publicerat

I den prisklassen ska du nog glömma Freelandern, du kommer att grina varje gång du måste till verkstaden.

Mazda Tribute är samma bil som Ford Maverick, kan vara värda att kolla upp.

Publicerat
  • Författare

Det var det jag var rädd för ;) får väl stryka den.

Hur är fronteran då? För det är den som ligger högst på önska-listan nu iaf:)

Publicerat

Jag tror, utan att veta, att den förmodligen är lättast att skruva själv, hitta reservdelar och småverkstäder till hjälp. Jag hade nog också gått på Fronteran.

Publicerat

Nu ska vi inte vara såna jonsson ;)

Varför inte??? :wink:  :tongue:  :yes:

Jag tänkte bara lära dig vad som är motorer och det som är tillbehör. :thumbsup:

Publicerat

Jag mötte en gång en man i Sveg som hade en rätt skön syn på bränsleekonomi. Räkna på antal hästkrafter/förbrukad liter/mil. Behöver jag tillägga att han tyckte om stora V8or?

Publicerat

Jag köpte en Sportage förra hösten!

Den har 2,0 Bensin motor, i minsta laget

Manuell växellåda, nästa blir automat

Det är en liten stor bil men jag kan inte påstå att jag inte gillar den.

4 hjulsdriften hoppar in när den behövs så den är inte särskilt törstig, den är inte lika plastig som en skoda och designen på karossen tilltalar mig fortfarande  :smile:

Den tar sig fram bra men är usel att backa med även om den har backsensor,, dålig sikt och dåligt ljus= ingen bra kombo..

ändå så är det en bra familje/jaktbil :thumbsup:

Publicerat

Jag mötte en gång en man i Sveg som hade en rätt skön syn på bränsleekonomi. Räkna på antal hästkrafter/förbrukad liter/mil. Behöver jag tillägga att han tyckte om stora V8or?

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

Tänkte du ha hundbur i den? Kian tycker jag då är i minsta laget om vi pratar bur som en vorsteh ryms i. Skulle jag köpa bil för 30000 så skulle jag nog strunta i suv och istället gräva fram en volvo 945 i bra skick. Tråkig kanske men pålitlig enligt många. I alla fall med ltt. Men det är klart, den tar ju kanske lite mer soppa och är inte 4hjulsdriven.

Publicerat

Min dotter har haft en Kia, trevlig bil att köra, bränslesnål, pigg liten rackare, men, dom har två barn, båda i barnvagnsåldern, det går inte att få in 2 barnvagnar ens än mindre packning som hör till när man har ungar. Dom har 3 jämtar, går nästan inte att 1 jämte kan åka bekvämt tillsammans med packning. Nu har dom en Merca Viano, dyrare att åka med, men dom behöver bara åka med 1 bil när dom ska nånstans.

Publicerat
  • Författare

Jag har suttit fast alltför många gånger i vinter för att skaffa 2wd.. (;

Jagar trots allt 3-4dagar i veckan från aug-mars, så ska ngt köpas ska de vara rejält.

http://www.blocket.se/vi/46000256.htm

I den kian lär ju en bur för vorsteh gå in + lite packning? Ful kanske men annars så..

Hur är bagaget i en frontera? Får man plats med en enkelbur för en hyfsad hund (50cm mank än sålänge) och lite packning?

Publicerat

Jag har haft en Kia sportage - 95 med fetingsulor manuella frihjulsnav . Landsvägskörning så låg den strax under litern. Prövade den i terrängen enda som satte stopp var när det blev för tight mellan träden . Körde över stockar och stenar bästa jaktbilen jag haft hämtade även en älg med den från ett besvärligt hygge efter en gammal traktorväg. Ångrar att jag sålde den men hade 2 bilar och 1 motorvärmarstolpe:/ inför vintern

Publicerat

Om du hittar en Freelander 1.8 där kylsystemet är ombyggt alternativt gör det själv innan toppen blåser är det ingen dum bil i sammanhanget. Komfortabel, snål och mycket trevlig både på väg och under sämre förhållanden.

I din prisklass är man väldigt exemplarberoende oavsett bilmodell. Är det inte småfel så är det rost eller läckande packboxar eller en generator som ger upp. Fyra nya däck kostar osv.

Publicerat

Gamla gjutjärns 8or är ofta mer bränsleekonomiska än moderna 4 cyl bensinare.

Har själv en 7,5l stor v8. Drar ca 1,3 - 1,5 l/mil på landsväg. Dvs knappt 0,2 l/mil/liter motorvolym. Samma förhållande på en modern bil torde ge att en ordinär 2 liters motor skulle dra max 0,4 l/mil. Men det är det sällan dom gör, dom brukar vilja ha mer(om det nu inte är en diesel...)

Samt att en gammal v8 bil väger runt 2 ton och en liten modern 2,0 kanske väger 1400-1600 kg.....

(Om vi nu inte pratar om fullgas med alla portar öppna och gnisslande däck..... Då ser siffrorna lite annorlunda ut :pinch:

Publicerat

Tja, om du skall relativisera siffrorna så skall du ju dela fordonsvikten med 4 också... en tvålitersmotor i en bil som väger 350 kilo drar knappast mer än 0.4 per mil snarare mindre... Amerikanska motorer av gammalt slag existerar enbart pga att bränslet är billigt i USA.

Publicerat

Börjar bli dags att skaffa sig en första bil.

Valet kommer bli en bensinare som ska vara hyfsat bränslesnål( ingen V6/8 ;) )

Vilken av dessa har ni erfarenhet av och vilken är mest prisvärd? Kom gärna med för och nackdelar eller tips på andra bilar i samma klass o bagagestorlek. (0-30 000:-)

Vad är krav specen? Inte funderat på en pickis?

Taro, Hilux, L200 Oftast högre än suvarna. Bra med plats för packning. 1½hyttarna så får du plats med 2 hundar bakom framstolarna. Men det är ingen bil att stoppa in vänner/bekanta och den stora barnfamiljen i. 

Sen har du 4-runner, byggd på samma ram som Hilux och Taro fast som en kombi....

Inte de bränslesnålaste fordonet du kan hitta men mellan 1-1,3 l/mil borde det gå få dom med rätt service och körsätt.

Publicerat

Tja, om du skall relativisera siffrorna så skall du ju dela fordonsvikten med 4 också... en tvålitersmotor i en bil som väger 350 kilo drar knappast mer än 0.4 per mil snarare mindre... Amerikanska motorer av gammalt slag existerar enbart pga att bränslet är billigt i USA.

Jo -60 talarna var inte konstruerade för dagens bränslepriser....

Men samma blir det väl om du sätter v8:an i bil som väger 350 kg, då skulle även den dra betydligt mindre! :sleep:

Eller omvänt att du sätter 2,0 i ett ekipage på dryga 2 ton, då lär den vilja ha en bit över litern också :thumbsup:

Publicerat

Hemligheten med att få en bil bränsle snål är att du har overkill i hk på låga varvtal. så fort du måste upp i varv för att orka, så drar bilen mer. Så länge den går på "tomgång" händer det inte mycket i tanken.

Sen är det en konst att inte nyttja overkill i hk för att köra för fort eller varva ur för att snabbt komma upp i fart. Eller skriva 11or på asfalten.

Red(Eg overkill i vridmoment på låga varvtal....) 

Publicerat
  • Författare

Kravspec: ska få plats med en str. Vorsteh i bur någonstans i bilen. Helst inne i bilen o ej i kåpa. Bränsleförbr. Runt litern .

Gärna mer än 2 sittplatser. Sen om det är bekvämt att sitta bak är en annan femma men ska iaf fÅ plats 3 st minst i bilen inkl mig:)

Publicerat

En A4 quatro kanske?

Publicerat

Farsan har haft en Frontera -95 med 2.4 bensinare. 

Hade man inte bråttom så skötte den sig bra.

Han gjorde ett extra golv i skuffen så bössa/spadar/övrig utrustning låg under medan hundarna fick ligga uppepå.

Publicerat

Kravspec: ska få plats med en str. Vorsteh i bur någonstans i bilen. Helst inne i bilen o ej i kåpa. Bränsleförbr. Runt litern .

Gärna mer än 2 sittplatser. Sen om det är bekvämt att sitta bak är en annan femma men ska iaf fÅ plats 3 st minst i bilen inkl mig:)

Skaffa dig en diesel o lastbilsregga den så får du gott om utrymme. :thumbsup:

Publicerat

Gustaf,Almensson har rätt,skaffa dig en gammal 945 eller 855,dom finns ofta med dieselmotor,har själv en som står på gården inte använd sen Viktoria kläckte,(prinsessan alltså)bara står här,gått 49000,går som en "rolex"men orkar inte bry mig om att besiktiga den .Sen om vi pratar BILAR!! ja då är det så här,V8a!!!en V6a är en halt V8a och allt under det är handikappjunk,så enkelt är det!!!!!! :smile:

Och det där med "four wheel drive"rena skojeriet,för 90% av de funkar inte som 4wd,jävla slirbromsar!!! :yucky:

En gammal hederlig Volvo med rallydiff å kedjor,då kan riskokarskiten slänga sig i väggen,komplettera gärna med en Warnwinch! :thumbsup: