Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frontera, freelander eller kia sportage?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ska vi snacka riktig 4wd är det nog subaru som är det riktiga alternativet, ingen skit där inte;) men har mer nytta av en högre suv/pickis än en quattro eller volvo. Xc70:n dög inte mkt till i år på de oplogade grusvägarna;) man plogar ju för fan med underredet på skiten;)

Lösningen med dubbla golv låter ganska smart! Kan man ju slänga under väst o spadar o sån skit, har en kompis som ska me endel o jaga gryt med sin tjt så då passar de ju bra:)

• Svar 114
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• lsjonsson
    lsjonsson

4 cyl. startmotor, 6 cyl hjälpmotor o V8-V12 motorer.      

• I den prisklassen ska du nog glömma Freelandern, du kommer att grina varje gång du måste till verkstaden.   Mazda Tribute är samma bil som Ford Maverick, kan vara värda att kolla upp.

• Jag mötte en gång en man i Sveg som hade en rätt skön syn på bränsleekonomi. Räkna på antal hästkrafter/förbrukad liter/mil. Behöver jag tillägga att han tyckte om stora V8or?

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Skaffa dig en diesel o lastbilsregga den så får du gott om utrymme. :thumbsup:

Ska gärna kunna ha med lite folk också;)

Publicerat
  • Författare

Hurdan är honda cr-v?:)

Publicerat

Ska gärna kunna ha med lite folk också ;)

En passagerare får du ju med dig o resten kan du sätta där bak jämte hundburen. :thumbsup:

Publicerat

Gustav,har du dom kraven på framkommlighet,KÖP EN TRAKTOR! :smile:

Publicerat
  • Författare

Haha synd att de går så sakta, har ju 19 mil till skolan som ska åkas 2 ggr i veckan;)

Publicerat

Om du hittar en Freelander 1.8 där kylsystemet är ombyggt alternativt gör det själv innan toppen blåser är det ingen dum bil i sammanhanget. Komfortabel, snål och mycket trevlig både på väg och under sämre förhållanden.

I din prisklass är man väldigt exemplarberoende oavsett bilmodell. Är det inte småfel så är det rost eller läckande packboxar eller en generator som ger upp. Fyra nya däck kostar osv.

Om man inte har reservbil, är väldigt lugn, duktig på att skruva och försedd med ett bra mekgarage ska man undvika Freelander fram till 2005. Nya generationen är tvärtom väldigt felfri, men några såna hittar man inte för 30 papp...

Kan man leva med strulet så är de såväl billiga (i inköp) som bekväma och överjävliga på att ta sig fram - tveklöst den bästa låtsasjeepen av alla ur den aspekten.

-- Mats

Publicerat

Hurdan är honda cr-v? :)

Ful som stryk, hyfsat bekväm, hyfsat felfri och totalt värdelös på att ta sig fram.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Ful som stryk, hyfsat bekväm, hyfsat felfri och totalt värdelös på att ta sig fram.

-- Mats

Haha, det första visste jag redan;)

Kunde gissa det där med framkomligheten nästan. Har väl en annan form av viskokoppling typ som jagförstått det? Dedär halv-4wd grejorna brukar vara värdelösa när man behöver dom som jag förstått det :)

Publicerat
  • Författare

Någon som har siffror på bränsleförbr. Frontera, 2,2i och V6:an?:))

Publicerat

Håller med Ume Mats ,köp en freelander ,nästan säker på att du kommer att hitta vagn som inte har fler problem än någon annan häck för de pengarna , glöm inte bort att det fortfarande är en Land Rover"the best 4by4byfar"

har svårt att tro att varken freelandern ,hondan eller någon av de andra riskokarna är i mint condition , så det är nog viktigare att hitta rätt ex. oavsett märke.

Dessutom, så är svensk Land rover klubbs forum och medlemmar bland det bästa du kan tänka dig för att hålla kostnader för verkstadsbesök nere , och det är en jäkligt trevlig klubb att ha att göra med ,har jag hört då alltså :sleep:

Publicerat

Så är det nog...

Publicerat

Kian du länkade till tidigare ( http://www.blocket.se/vi/46000256.htm ) har ju "riktig" fyrhjulsdrift med allt vad det innebär. T.ex. en rundpall på en vändplan ger lätt en känsla av att hjulen blivit fyrkantiga, men den går ju att koppla ur. Wagonmodellen är lite längre så där KANSKE du får in en hundbur. Jag har den lilla varianten och där är det ju tur att man har jack russels, för en sån bur går in, på tvären...

Sen så ska du vara duktig på att mecka, alternativt ha tålmodiga och duktiga vänner. Dom är lättskruvade, men har en beklaglig tendens att gå sönder, även när dom står stilla. 

Framkomligheten i terräng är inget att klaga på, kostnaderna för försäkring klart överkomliga och den får dra löjligt mycket på vanligt b-kort. (mer än den egentligen orkar). Bilen är byggd på en underliggande ram, så den är stadig och har vettig markfrigång och kan ha en tendens att rosta i balkarna. (iofs inget unikt för kian)

Jag ska erkänna att jag både hatar och älskar den bilen och har flertalet gånger funderat över att sätta eld på den, trots det så står den kvar hemma på gårdsplanen, fortfarande i drift...

/Patrik

• 2 weeks later...
Publicerat

Den sista hade jag valt om pengarna fanns.

Publicerat
  • Författare

Okej, varför?:-)

Publicerat
  • Författare

Toyota är ju skitbra bilar, det vet jag. Synd bara att den är ful som stryk :D

Publicerat

Vad du än gör så köp ingen nyare toyota. Jag vet några som toppackningen har åkt på.

Publicerat
  • Författare

Okey jonsson.. finns ju inga bättre bilar än de gamla corolla touring, synd bara att de är för låga och oftast rostar ihop ;)

Publicerat

Den sista isf.... De övriga har gått för långt eller är helt enkelt "fula" :thumbsup:

Skulle jag köpt ny jaktbil idag och inte skulle behöva en "pickis" så skulle jag helt klart snegla på denna:

http://www.blocket.se/orebro/Toyota_4_runner_45727168.htm?ca=3&w=3

RAV4 osv är eg inte lämpliga hundbilar, visst går det att klämma in en vovve där bak. Men då måste allt annat skrot som man kan behöva, åka i baksätet. För att inte tala om ev vällda vilt som man kanske vill ta med hem ur skogen. Satsa på ett riktigt "skåp" och galler med skiljevägg. Då kan du nyttja bilen bättre.

Publicerat
  • Författare

4runner= drar för mkt, och denna är långt över budget..:(

Publicerat
  • Författare

Tyvärr..
Prio 1 är inte att bilen håller i 10 år, men gärna 3-4 år iaf ;)