Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frontera, freelander eller kia sportage?

Featured Replies

Publicerat

Och varför har alla så mycket fördomar mot opel utan att ha testat själva? det är som att jag skulle säga att norma gör värdelös ammo utan att någonsin ha provskjutit ;)

Av samma orsak som att många här inne har fördomar mot budgetvapen som sabatti, classic m.m. Opeln kan funka och då har du en bil som är riktigt billig i drift men i regel är dom ganska rackliga och dåligt byggda. Kan du skruva själv är opeln inte helt fel, det är billiga delar och dom är relativt enkla att jobba med. 

Angående Landcruisern så kan man generalisera så långt att det är en riktigt välbyggd bil som är gjord för att fungera, modellerna skiljer sig däremot åt ganska rejält. Speciellt om man tar med lite äldre bilar i jämförelsen. Det enda som kan döda dom är rosten i övrigt är det som en traktor i en personbilskostym.

• Svar 114
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• lsjonsson
    lsjonsson

4 cyl. startmotor, 6 cyl hjälpmotor o V8-V12 motorer.      

• I den prisklassen ska du nog glömma Freelandern, du kommer att grina varje gång du måste till verkstaden.   Mazda Tribute är samma bil som Ford Maverick, kan vara värda att kolla upp.

• Jag mötte en gång en man i Sveg som hade en rätt skön syn på bränsleekonomi. Räkna på antal hästkrafter/förbrukad liter/mil. Behöver jag tillägga att han tyckte om stora V8or?

Posted Images

Publicerat
  • Författare

;)

Har ingen erfarenhet av ford maverick? Är 16000:- bra pris när den gått 30k mil?

Publicerat

Nää de ä Inge bra val. Opel är alltid Opel. Men tycker man om den europeiska rostmasken och nöjer sig med en medelmåttig drivlina så

Nu är ju Frontera japansk, så...

-- Mats

Publicerat

;)

Har ingen erfarenhet av ford maverick? Är 16000:- bra pris när den gått 30k mil?

Av nån anledning ses den och systerbilen (Terrano II) med oblida ögon. Jag kan inte se att de skulle ha sämre komfort eller mer problem med vare sig drivlina eller rost än vad de japanska bilarna vanligen har - men det innebär ju att rasade växellådor, blåsta toppackningar m.m. kan inträffa och att rost i mängd får tas för givet.

Priset skulle jag säga är normalt på gränsen till högt om man jämför med vad Terranon brukar kosta.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tack Mats!

Jag antar att Terrano och maverick är som isuzu/frontera?

Dvs att det är i princip samma bil?

Bränsleförbrukning?

Är det ett bra köp om jag kan få den för 12-13k? Vill ju helst kunna ha den några år utan enorma risker för stora rep-kostnader.

Publicerat
  • Författare

Eller är det bättre att jag köper en frotera -00 som gått 15000 mil för typ 26?..

Publicerat
  • Författare

Har också funderingar på en explorer v6. Men de kanske drar för mkt. Fan va mkt inlägg jag gör :D;)

Publicerat

Frontera är en Isuzu med Opelinredning. Dvs japansk och lika mycket Opel som Taro är VW. Isuzu gör för övrigt dieslar och täcker lastbilssegmentet inom GM.

Det är mindre meck med en Frontera än med valfri jänkare. Men behöver du lågväxel? En vanlig Subaru Legacy är ingen dum bil alls och jag skulle tro att de flesta klarar sig bättre med en sådan.

Publicerat

;)

Det finns flera Maverick, vilken menar du?

Publicerat

Jag har precis köpt en Frontera 00 3,2 V6 automatare, och jag tankar å tankar å tankar. :-) Men det är helt ok för det visste jag när jag köpte den. 1,3 L/mil.

Den kommer att tjäna sitt syfte som fiske- jakt- vinter- och köraskit-bil perfekt. Skön att köra småvägar med, ok att köra landsväg med. Och ut till grisåtlen har det helt plötsligt blivit jäkligt roligt att köra. Ju mer snö och slir desto bättre :-)

Bagaget är STORT. Var precis ner till Abbekås och fiskade. Jag, två kompisar, fiskegrejor, övernattningspackning och tre slaktbackar torsk rymdes lätt. Ganska gött att bara kunna slänga in tre backar på höjden utan att bry sig över lukt och fiskslask i fiiiina bilen.

När jag köpte bilen hade förra ägaren monterat in lastförskjutningsskydd och mellanvägg i bagaget, för han körde två hundar fram och tillbaka på agility. Dom har jag monterat ut nu, då jag inte har hund (ännu), men brorsans två hundburar (drever och laijka) får lätt plats.

Har läst tråden och Fronteran har fått en hel del skit. Jag tröstar mig med att det defacto INTE är en opel, utan en Isuzu, min är dessutom besiktigad fram till lång in på -14, har justa MS däck och går som en klocka.

Jag gav 28000 för fronteran som gått 13000 (fula) mil. Letade länge på blocket, missade ett par fina Frontera runt 20000 kr/20000 mil. Jag letade Terrano, Frontera, Vitara eller Explorer.

Hade jag haft möjligheten hade jag kanske köpt den Frontera som heter 2,2.(tror jag) Billigare att köra, men det är jävligt roligt och skönt med V6/automatare :-)

Publicerat
  • Författare

Den jag länkade till ovan! :)

En -95 GLX bensinare om jag inte minns fel!

Publicerat
  • Författare

Jag har precis köpt en Frontera 00 3,2 V6 automatare, och jag tankar å tankar å tankar. :-) Men det är helt ok för det visste jag när jag köpte den. 1,3 L/mil.

Den kommer att tjäna sitt syfte som fiske- jakt- vinter- och köraskit-bil perfekt. Skön att köra småvägar med, ok att köra landsväg med. Och ut till grisåtlen har det helt plötsligt blivit jäkligt roligt att köra. Ju mer snö och slir desto bättre :-)

Bagaget är STORT. Var precis ner till Abbekås och fiskade. Jag, två kompisar, fiskegrejor, övernattningspackning och tre slaktbackar torsk rymdes lätt. Ganska gött att bara kunna slänga in tre backar på höjden utan att bry sig över lukt och fiskslask i fiiiina bilen.

När jag köpte bilen hade förra ägaren monterat in lastförskjutningsskydd och mellanvägg i bagaget, för han körde två hundar fram och tillbaka på agility. Dom har jag monterat ut nu, då jag inte har hund (ännu), men brorsans två hundburar (drever och laijka) får lätt plats.

Har läst tråden och Fronteran har fått en hel del skit. Jag tröstar mig med att det defacto INTE är en opel, utan en Isuzu, min är dessutom besiktigad fram till lång in på -14, har justa MS däck och går som en klocka.

Jag gav 28000 för fronteran som gått 13000 (fula) mil. Letade länge på blocket, missade ett par fina Frontera runt 20000 kr/20000 mil. Jag letade Terrano, Frontera, Vitara eller Explorer.

Hade jag haft möjligheten hade jag kanske köpt den Frontera som heter 2,2.(tror jag) Billigare att köra, men det är jävligt roligt och skönt med V6/automatare :-)

Tack, äntligen någon med egna erfarenheter :)

Låter som att jag kan bli nöjd! den som gått 15000mil kanske jag kan pruta ner till 26-27 lusentappar. det är också en 2.2i frontera B -00 :P

Publicerat

Har också funderingar på en explorer v6. Men de kanske drar för mkt. Fan va mkt inlägg jag gör :D;)

Och du tycker 4-runner drar mycket bränsle!? Dubbla det till explorern.

Publicerat
  • Författare

så du menar att explorern drar 3L/mil? Hmm, känns mindre troligt :wink:

Publicerat

Den jag länkade till ovan! :)

En -95 GLX bensinare om jag inte minns fel!

Terrano II med andra ord, fast med bensinare. Jag tror att du blir nöjdare med en Frontera/Trooper.

Publicerat

De drar nog ungefär lika mycket.

Publicerat
  • Författare

Ja de är ju i princip identiska.
det lutar faktsikt åt fronteran. vill gärna kunna ha bilen några år, och lär ju vara bättre rostskydd på -00:an än mavericken.

Publicerat

Kan nog räkna på närmare 1,5-2 iaf. (en kompis åkte en explorer i några år, slutade för den var för dyr...)

Har en Taro dvs samma som en Hilux = 4-runner....

Ca 1-1,2 på landsväg. Kortsvängar med kallstarter, naturligtvis mer, men det gör ju alla bilar. Tror faktiskt inte att fronteran eller en rav4 osv drar så mycket mindre heller.

Publicerat

Jo jag har viss erfarenhet av fronterarn och den är ej positiv. Min bror jobbar som bilmek på en saabverkstad vilket gör att de nekar även Opel och om Opel har ej heller han många vänliga ord tyvärr

Publicerat

Kan nog räkna på närmare 1,5-2 iaf. (en kompis åkte en explorer i några år, slutade för den var för dyr...)

Har en Taro dvs samma som en Hilux = 4-runner....

Ca 1-1,2 på landsväg. Kortsvängar med kallstarter, naturligtvis mer, men det gör ju alla bilar. Tror faktiskt inte att fronteran eller en rav4 osv drar så mycket mindre heller.

Four Runner har en 3-liters V6 och kan således inte jämföras med Taro.

Publicerat

Ahh. Har dom ett annat motor alt än Hiluxen fast det är i princip samma bil med undantag för att 4-runner är kombi istället för flakbil!?

Publicerat
  • Författare

Ahh. Har dom ett annat motor alt än Hiluxen fast det är i princip samma bil med undantag för att 4-runner är kombi istället för flakbil!?

yep. korrekt :)

Publicerat
  • Författare

Nu är väl igentligen frågan vad som är bäst köp. mavericken som gått 30 eller fronteran som är 5 år nyare och har gått hälften.

Publicerat

Farsan hade en -95 Frontera 2.4i och den va inte så tokig. Ville väl ha 1.1-1 2 nånstans. Han hade den i tre år och bytte fjäderpaket höger bak och halvsats på avgassystemet. <br /><br />Annars byta olja å filter, tanka och besikta. Tog sig fram rätt okej också. Frihjulsnaven kärvare lite men det kan man ju inte beskylla bilmodellen för.<br /><br />Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.<br /><br /><br />

Publicerat

Bland annat. Sedan är det mjukare fjädring, mer ljudisolering osv. Den skulle ju konkurrera mot Terrano I V6. :)