Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Välkommen hem!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Lillkillen min.

post-300-0-03060600-1372541229_thumb.jpg

• Svar 86
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Njuter av en solig påskafton

• Trött men hungrig...

• Länge sedan jag skrev här så det är nog dags för en uppdatering. Rehabilitetingen efter operationerna har gått bra och för några dagar sedan kördes sista vattentrasket. 25min varav ca 15 i trav på sn

Posted Images

Publicerat

Härlig bild på en unghund

Publicerat

Lillkillen min.

attachicon.gifmms_img807480766.jpg

Vad har han tagit stånd på där inne Almenson?

Fint på foto på killen. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Vad har han tagit stånd på där inne Almenson?

Fint på foto på killen. :thumbsup:

Sorry Jonsson, missade frågan. Jag vet inte riktigt vad han står för men jag misstänker att det är en humla.

Passar på att lägga in en fulsnygg bild på uppnäsan också..

post-300-0-06833600-1373063061_thumb.jpg

Publicerat

Sorry Jonsson, missade frågan. Jag vet inte riktigt vad han står för men jag misstänker att det är en humla.

Passar på att lägga in en fulsnygg bild på uppnäsan också..

attachicon.gif20130705_200153.jpg

Ingen fara. Jag fick svar till slut. :thumbsup:

Fin uppnäsa. :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Kanske lite uppdatering hur det går för oss och vår träning. Trozz har nu passerat 5 månaders ålder. Vi fokuserar träningen på att få ett bra sitt och bygger sakta upp den stadga jag önskar. Han sitter nu ofta spontant när en visionripa kastas bakifrån. Det går dock lite för långsamt ibland och det jobbar vi med. Vi utökar också avståndet som han ska klara ett sittkommando på och målet är att han ska sitta fort på 50-60 meter vid 6 månader, dvs om 3 veckor.

Vi jobbar även vidare med apporten vilket går över förväntan.

Jaktlusten börjar vakna rätt mycket nu och han står fint för duvorna här, även på vittring. Han sätter sig också på deras uppflog men inte spontant ännu utan jag får hjälpa honom med ett "sitt".

Träningsdosen har jag ökat med tanke på att han är lite äldre nu. Skulle tro att det blir ca 40-60 minuter träning per dag fördelat på 5-6 tillfällen. Resten av tiden går fortfarande åt till att få vara valp..

Publicerat
  • Författare

Nån liten bild. Tyvärr blev dom suddiga. Måste ha rört till något på kameran..

Trozz har börjat lägga på sig lite mer muskler nu och fortsätter gå upp i vikt rätt fort. 5.5 månader och 19kg tung. Jag tror det blir en rätt stabil herre detta.

post-300-0-12257100-1373923279_thumb.jpg

post-300-0-70951900-1373923464_thumb.jpg

Publicerat

Nån liten bild. Tyvärr blev dom suddiga. Måste ha rört till något på kameran..

Trozz har börjat lägga på sig lite mer muskler nu och fortsätter gå upp i vikt rätt fort. 5.5 månader och 19kg tung. Jag tror det blir en rätt stabil herre detta.

attachicon.gif022.JPG

attachicon.gif017.JPG

Hej!

Du verkar ha fått en lättdresserad valp att ta hand om. :smile: Härliga foton och det syns att han börjar bli vältränad på kroppen. :smile:

Settern som jag köpte från Brunflo för drygt 8 år sedan var väldigt lättlärd också och då är det verkligen kul att hålla på att träna unghunden. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag måste säga att jag ännu så länge är oerhört nöjd med köpet av pointer. Härlig ras men massor av driv men hur mysig som helst hemma (till mattes stora lycka då hon gärna har hundar liggandes i knät.) Men det finns en sak som stör mig... vad tusan är det med vita pointrar och dypölar?

Det blir ju inte bättre av att deras päls varken lufttorkar fort eller är lätt att skaka ur. Den är som en blöt disktrasa... men jag gillar honom ändå.post-300-0-33082000-1374251852_thumb.jpg

Publicerat

Kul att du blev nöjd med gubben och vågade dig på att prova något annat än kontinentala ras. :thumbsup:  :yes:

Vissa kräver mycket aktivering för att inte gå lös på andra ting i huset.

Visst är det konstigt att ljusa hundar har en viss förmåga att bli smutsiga när dom springer genom dypöl. :whistling:

Jag har haft 2 vit-bruna settrar o nu en vit-svart. Det syns direkt när dom har varit ute o sprungit. :laugh:

Publicerat

Haha! :lol: Svältdöden är en hemsk död Almenson. Stackars jycke. Alla pointrar lika dana. Även dom som jag känner här uppe. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Viktigt att låta valpen vara valp. Filmen visar trozz som roar sig med humlorna.

Publicerat

Fin film! :smile: En valp ska vara få valp o få leka o lära sig. :thumbsup: Allt är en mognadsprocess.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mindre glad just nu.. Efter att trozz haltat lite så är han nu röntgad och vi väntar på svaren på bilderna som är skickade till djurortopeder på strömsholm. Vill det sig illa så kan det vara osteochondros vilket suger som fan. Men hunden haltar inte nu och han har som mest haltat under några timmar efter ansträngning. Detta har hänt 3-4 gånger under 3 månaders tid. Han far runt och härjar som vanligt och verkar inte ha ont alls men det finns efter undersökning ändå en viss misstanke.

Det känns jäkligt tråkigt men samtidigt är det inte mycket att göra. Operation och rehab är trist men självklart skulle jag göra allt för att han ska kunna jaga som planerat. Och går inte det så lovar jag att ska förvandla honom till den absolut bästa apportör som skådats bland engelska fågelhundar och sen blir det att hämta änder, duvor och inlockade järpar :)

En sak är säker. Avlivning blir det inte om inte hunden lider. Men nu får ni alla hjälpa till att hålla tummarna för att det inte ska vara någon värre åkomma.

Publicerat

Blir bra ska du se, han är engelsman och känner bara efter lite för mkt :sleep: Fingers crossed

Publicerat

Blir bra ska du se, han är engelsman och känner bara efter lite för mkt :sleep: Fingers crossed

Shit! :sad:  :sad:  :sad:

• 2 weeks later...
Publicerat

Va tråkigt:-(

Har du fått svar på vad det är?

Mvh

Möller

Publicerat
  • Författare

Va tråkigt:-(

Har du fått svar på vad det är?

Mvh

Möller

Nej, inget svar än. Det borde komma när som helst. Trozz far runt precis som vanligt utan att visa någon hälta. Han sprang också lite i skogen i helgen utan några problem.

Publicerat
  • Författare

Jag sköp ett par ripor för gammelhunden idag och passade på att låta trozz apportera fågel för första gången. Tidigare har vi övat med dummies men nu var det alltså dags. Oj vad nöjd jag blev! Perfekt grepp över fågeln, varken hårt eller löst. Något ovillig avlämning men detta ska inte vara något problem att ordna. Jag tror att det snart är dags att börja med lydnadsapporten. Han kommer att bli en duktig apportör.

I övrigt gick det också bra. Han vet vad han söker och revierar bra. Han hittade också orre men stod inte. Jag släppte honom dock inte så länge pga att jag väntar på röntgensvaren fortfarande.post-300-0-82368800-1378499130_thumb.jpg

Publicerat

Panosteit kanske? Bara en tanke eftersom min led av det under en period första året. Yttrade sig precis så, vid hårdare ansträngning när muskulaturen började trycka mot rörbenet fick han ont och haltade. Jag är inte Vetrinär eller sakkunnig, men det är en gladare diagnos i alla fall.

Hoppas att det går bra.

Publicerat

Var till vet igår med min 7mån breton. han har fått en inflammation i ett senfäste i bogen. Ordinerad vila och antiinflammatoriskt i 3 v.

Hur håller man en liten kille med damp still?;-)

Publicerat
  • Författare

Var till vet igår med min 7mån breton. han har fått en inflammation i ett senfäste i bogen. Ordinerad vila och antiinflammatoriskt i 3 v.

Hur håller man en liten kille med damp still?;-)

Ja det är inte lätt. Mycket hjärngympa hemma. Lär honom små trick. Börja lite med lydnadsapport (hålla-momentet). Passa på att börja jobba med snabbare sitt osv osv. Allt sånt tröttar ut dom en del utan att de behöver röra sig nämnvört.

• 1 month later...
Publicerat

Hur går det här då? Länge sedan någon rapport.

Publicerat
  • Författare

Hur går det här då? Länge sedan någon rapport.

Vi kämpar på. Vi var nere i strömsholm igår och opererade den andra armbågen. Den första såg fin ut och läker hittills enligt plan. Han har också börjat bygga upp mer muskler kring armbågen som opererades först vilket tyder på att han belastar den mer nu. Men nu är det 2 veckor i bur igen och sedan vattentrask. Går allt bra så får han kanske jaga lite försiktigt i februari eller mars men jag har inte bråttom. Vi har hamnat efter i träning och dressyr så jag kommer först rätta till det.