Publicerat Oktober 11, 201312 yr Lider med er, burhållna unghundar är allt annat än skoj. Hoppas allt avlöper till det bästa.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Fy 17. Jag lider med er. Allt gick ju så bra o nu kom det här. Jag håller tummen o hoppas att allt går väl.
Publicerat Januari 6, 201412 yr Författare Detta är en populär post. Länge sedan jag skrev här så det är nog dags för en uppdatering. Rehabilitetingen efter operationerna har gått bra och för några dagar sedan kördes sista vattentrasket. 25min varav ca 15 i trav på snabbaste nivån utan stelhet eller hälta efter visade att allt i nuläget gått som det ska. Nu kommer jag kunna börja släppa honom lite försiktigt. Målet är att bygga mycket muskler. I början kommer han bara vara lös i samband med väldigt kontrollerad träning. Troligtvis blir det mycket apportering då jag på det sättet lättare kan styra hur långt han springer samt på vilket underlag. Jag hoppas nu också på att det ska komma någon decimeter snö då det är en skonsam men mycket effektiv träning för hund att pulsa sig fram, även under vanliga promenader. Träningen kommer öka eftersom och så fort det är möjligt kommer vi börja simma vilket är min absoluta favoritträning för mina hundar. Dressyrträningen kommer givetvis också ökas igen även om vi kunnat göra en del övningar i grundläggande stadga samt hålla/bära/gripa i apporteringen. Målet är att kunna starta på unghundsprov till hösten. så allt är hittills bra och nu packar vi återigen träningsväskan
Publicerat Januari 6, 201412 yr Den här tråden har jag ju missat helt. Klantigt med tanke på att jag skaffade min första stående någon månad efter du fick hem Trozz. Kul att läsa om att du inte nöjer dig med att brittiska stående inte "behöver" vara så bra apportörer. Jag tänker lite lika själv men det beror ju mest på att jag har labbar sedan tidigare. Trist med armbågarna men skönt att det börjar lösa sig!
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Detta är en populär post. Så här glad blir man när man får vara lös för första gången på fyra månader..
Publicerat Januari 13, 201412 yr Författare Detta är en populär post. Några fler halvkassa bilder från dagens pointersläpp. Om ni undrar varför han har dummyn så är det för att jag lätt honom apportera istället för att löpa helt fritt. Därmed hade jag bättre kontroll över var han sprang för att minska risken för onödig överansträngning av armbågarna.
Publicerat Februari 14, 201412 yr Författare Det går framåt. Idag har han fått springa fritt ett par minuter och utöver det koppelpromenerat i rätt lös snö i ca 30 minuter. Jag tycker mig se en bra muskelutveckling och inga tendenser till hälta. Dessutom har jaktdressyren ökats betydligt nu och vi har kört en del med uppflogsbur och visionripa med bra resultat. Så det går åt rätt håll med pointern. Men däremot börjar vorstehn visa lite ålderskrämpor nu. Hörseln är inte vad den varit och han vill gärna springa lite fel när jag ropar in honom. Det är inte alltid så lätt att bli äldre... En 9-åring med lite grått om nosen..
Publicerat Februari 14, 201412 yr Skönt att det går framåt o att bitarna börja trilla på plats efter uppehållet. Nej, det är inte lätt att åldras.