Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Detta grisagnäll verkar aldrig ta slut..!

Featured Replies

Publicerat

Skulle vilja påminna LRF om hur mycket deras arrende och markvärde påverkats i positiv riktning av vildsvinens etablering. Även den rent ekonomiska avkastningen i kött för de markägare som jagar på egen hand.

Kanske ska man se över, varje fall i sydligaste länen, om modellen om kortsiktiga arrenden till högstbjudande är den mest effektiva vägen... Man ser, hör om och betalar på sina håll rent för höga arrendepriser om även ett seriöst åtagande om skyddsjakt ska ingå!

Jag anser att de markägare som använder mer eller mindre ovanstående modell om högstbjudande och kortsiktiga kontrakt får stå sitt kast. Ett alternativ till detta är att utöver det verkliga arrendet lägga till en klausul om skyddsjakt, kanske med lokala förmågor till hjälp. Det finns gott om jägare utan mark som gärna skulle ställa upp med detta utan ersättning.

LRF ska inte glömma att vildsvinen mångfaldigat arrendepriser och markpriser på sina håll!

RG

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/03/LRF-strider-for-vildsvinsfallorna-1.46576/

Publicerat

Skulle vilja påminna LRF om hur mycket deras arrende och markvärde påverkats i positiv riktning av vildsvinens etablering. Även den rent ekonomiska avkastningen i kött för de markägare som jagar på egen hand.

Kanske ska man se över, varje fall i sydligaste länen, om modellen om kortsiktiga arrenden till högstbjudande är den mest effektiva vägen... Man ser, hör om och betalar på sina håll rent för höga arrendepriser om även ett seriöst åtagande om skyddsjakt ska ingå!

Jag anser att de markägare som använder mer eller mindre ovanstående modell om högstbjudande och kortsiktiga kontrakt får stå sitt kast. Ett alternativ till detta är att utöver det verkliga arrendet lägga till en klausul om skyddsjakt, kanske med lokala förmågor till hjälp. Det finns gott om jägare utan mark som gärna skulle ställa upp med detta utan ersättning.

LRF ska inte glömma att vildsvinen mångfaldigat arrendepriser och markpriser på sina håll!

RG

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/03/LRF-strider-for-vildsvinsfallorna-1.46576/

Men nu får du nog stanna upp och fundera lite? Först gapas det om att arrendena är för höga och att skadorna skulle minska bara om man lät jakten vara gratis? Nästa sekund så ska man ta massor betalt för att få en viss täckning för skadorna? Och hur ska man som markägare kunna se något värde av vildsvinen så ingen ska betala för att jaga dem, men du ensam får stå för de kostnader de medför?

Vidare har INTE arrendepriserna, generellt ökat på grund av vildsvinens etablering i paritet med jaktligt utbyte ELLER den kostnadsökning det innebär. Detta grundat på intervjuer med större markägare och mindre markägare i SydSv.

Vidare så motionerar nu Riksjägarna om skottpengar på vildsvinen, (något som fick avslag på regionatämman hos LRF) vilket säger en del om hur många jägare ser på situationen.

Så kanske bättre att göra något själv än att tycka andra ska lösa problemet? Kanske läge att inte bita den hand som föder och i stället inse att jaktarrendes även innebär skyldigheter?

Publicerat

I mina delar av Sörmland så är begärt arrende någonstans mellan 200-300 kronor hektaret oftast svart i handen.

Du betalar med andra ord över 100.000 för en ganska oridinär mark på 400 hektar.

Att då förutom pengarna begära att alla vildsvin skall skjutas bort är lite löjeväckande, jag betalar för att jaga inte för att promenera runt på vilttomma marker.

Vill en markägare få bort viltet från sina marker så är det bara att anställa personal . 

//Lars D

Publicerat

En sak till om man vill ta reda på hur viltrikedom på en mark påverkar arrendet så är det nog bäst att fråga de som arrenderar inte markägarna.

Markägarna har all andledning att försöka mörka vad de får för jakten för det är endast en bråkdel som tas upp i deklerationer.

För de av oss som arrenderar jakt i Sörmland så är det självklart att priset ligger max på 100 kronor om vildsvin & hjort saknas .

Finns vildsvin & hjort är priset upp mot det tredubbla.

//Lars D

Publicerat

Ber om ursakt for US keyboard...

Jag har sagt det har forut. Vi jagare maste ta lite hansyn till markagare. Kanske tom till markagare tre km fran var egen markgrans...

Darfor kan vi inte foda upp allt for stora stammar av villt som vallar skada for andra. Det galler gris sa val som alg eller varg....

Samtidigt. Jag har tillgang till jakt pa ett par marker.Ingen av dem haller idag hjort eller gris. Jag betalar inte ytterligarearrnden for att fa jaga gris nar jag kan fa en foryngring av fast stam av gris med ganska sma medel. Med andra ord kommer jag nar jag kommer tillbaks till sverige antinggen att erbjudas gratis grisjakt (vilket det verkar som) eller sa kommer jag att se tillatt vi far en jaktbar stam pa egen mark. Detta kommer da givetvis bidra till en totalt sett storre grispopulation.

Om nu inte resterande delagare (som inte ar jagare) satter kappar i julen. Men da far de betalar for rojning, gallring och plantering vilket inte varit poppis om man ser i backspegeln...

Publicerat
  • Författare

Håller med om stora skillnader i pris, beroende på till största delen gris men även hjort. Detta är allt annat än lögn att priset inte skulle vara 3-4 ggr högre om den aktuella markägaren har en stark stam av vildsvin(hjort).

Givetvis mörkar dn största delen av markägarna sina intäkter i form av arrenden, man kan lätt påstå att den som har ärvt en rejäl mark behöver knappast arbeta då arrenden ofta uppgår till 100 tkr... Åter verkar de som undersökt denna fråga vara lite väl optimistiska över sina svar - kritisk granskning?

Ännu intressantare hade varit att granska de otroligt små markägarna 1-20 hektar. Vad får dessa betalt och för vad? Rent lagligt kan man ju diskutera om arrenden, exempelvis minst 10000/10 hektar(vanligt i bl.a. Skåne Blekinge), är försvarbara rent jaktetiskt.

Fortfarande anser jagat LRF enbart visar på skador och glömmer viktiga inkomster...jag vet att det svider med sanningar!

RG

Publicerat
  • Författare

Glömde en sak...2 läger inom LRF,

Givetvis måste man fundera över markägares samerna sinsemellan då vissa säkert(skogsägarna) hyser mycket vilt dagtid och inte alltid är de som drabbas hårdast. Här får man höga arrenden utan större skador. De som är mera av odlingsbönder får klart del av arrenden men får också ta största smällen rentbekonomist..

Kanske borde markägarna arbeta för en mer statisk och gemensam arrendepolicy, som anpassas efter både vilttillgång och läge.

Svårt!

RG

Publicerat

Håller med om stora skillnader i pris, beroende på till största delen gris men även hjort. Detta är allt annat än lögn att priset inte skulle vara 3-4 ggr högre om den aktuella markägaren har en stark stam av vildsvin(hjort).

Givetvis mörkar dn största delen av markägarna sina intäkter i form av arrenden, man kan lätt påstå att den som har ärvt en rejäl mark behöver knappast arbeta då arrenden ofta uppgår till 100 tkr... Åter verkar de som undersökt denna fråga vara lite väl optimistiska över sina svar - kritisk granskning?

Ännu intressantare hade varit att granska de otroligt små markägarna 1-20 hektar. Vad får dessa betalt och för vad? Rent lagligt kan man ju diskutera om arrenden, exempelvis minst 10000/10 hektar(vanligt i bl.a. Skåne Blekinge), är försvarbara rent jaktetiskt.

Fortfarande anser jagat LRF enbart visar på skador och glömmer viktiga inkomster...jag vet att det svider med sanningar!

RG

Svider med sanningar??

Undrar om det inte svider lite att vissa har ärvt större marker och nu kan arrendera ut dom för bra pengar.

Det var bland det dummaste jag har läst här inne på väldigt länge faktiskt, snacka om svenska avundsjukan... :sick: :sick:

Alla får köpa sin egen mark, visst det är dyrt som fan o alla kan därför inte,, OCH?

//

Publicerat

Här i våra trakter måste vi betala för att få vildsvinen avskjutna....vilket vi tyvärr inte har råd med... Vi har haft ett stort antal "gratisjägare" som lovat mycket, men ingen som lyckats skjuta något. Och duktiga jägare får man som sagt inte gratis.

Arrenderar i dag utfastghetens jakt, till 0 kr! Detta är medvetet för att vi vill kunna välja jaktarrendatorer som följer våra önskemål om låga viltstammar och avskjutning.

Arrendeintäkter för jakten kan med nuvarande nivåer aldrig kompensera för de ekonomiska förlusterna av stora viltstammar för oss som lever av jord och skogsbruk, oavsett om de tas in svart eller vitt. 

I vårt fall skulle 200 ha med gris och hjort ev kunna ge 60 000 SEK / år. Trots våra försök att hålla viltstammarna nere så ligger våra kostnader för viltskadorna mångdubbelt högre - gissar på 100 arbetstimmar/år + missade intäkter på foder/grödor/skog mm.

Nej, hur man är vänder på det så kommer aldrig viltet att bli lönsamt för jord och skogsbruket. Däremot kan det vara mycket lönsamt för den markägare som väljer att arrendera ut sin mark, som sitter med alla intäkter och inga utgifter...

Publicerat

Avundsjukan är stor i det här landet,det visar om inte annat en del forumister på denna tråden,avundsjukan finns inte bara i jaktkretsar utan även i övriga näringslivet,som jag själv har fått känna på,senast igår,trots att jag "jobbar röven"av mig för att klara alla utgifter i det dagliga livet :sad:

Jakten är idag för det allra flesta ett fritidsnöje eller kalla det livsstil om man så vill,men det finns faktiskt människor i samhället som ser jakten som ett nödvändigt ont,ugnefär som att hålla undan ogräset från grödorna,att då påstå att dessa människor "stoppar pengarna i fickan"för arrendepengen,då tycker jag att det är att generalisera alla jaktupplåtare,visst finns det giriga sådana också,men låt då bli att betala dessa överpriser,så sköter det sig själv(fria marknads krafter)kallas det! :thumbsup:

Den som förväntar sig att "jaktkött"ska löna sig,till den vill jag rekommendera att köpa sitt kött i affären :geek:

Som exempel kan jag ta min egen kräftodling,OJ har du kräftor?kan inte jag få köpa nåra kg.heter det.Men om jag skulle ta ut rätt kg.pris för mina "läckerbitar"då är det billigare att köpa dom i Östermalmshallen,om man nu räknar investerade pengar + alla kostnade år ut och år in för att bara sköta det,sen tillkommer kostnader för att fiska upp dom,burar,sumpar agn och liknande,sen ska de kokas och tas om hand,kostnader som den"avundsjuke"alldrig ser!!

Därför säljer jag inga överhuvudtaget,vi äter upp dom i goda vänners lag och resten ger vi bort till såna som vi tycker om! :biggrin:

Så tycker jag om dig så kan du alltid få en hink :yes:

Publicerat

I mina delar av Sörmland så är begärt arrende någonstans mellan 200-300 kronor hektaret oftast svart i handen.

Du betalar med andra ord över 100.000 för en ganska oridinär mark på 400 hektar.

Att då förutom pengarna begära att alla vildsvin skall skjutas bort är lite löjeväckande, jag betalar för att jaga inte för att promenera runt på vilttomma marker.

Vill en markägare få bort viltet från sina marker så är det bara att anställa personal . 

//Lars D

Det va bra skrivet!

Som jag skrev ovan, man kan inte både ha och äta kakan

Publicerat

Som det har nämnts så finns det hur många som helst som är utan jakt och skulle göra nästan vad som helst för att få skydsjaga. Det finns även lokala brinnande förmågor i grannlag osv. Sett dessa som är villiga att göra detta på arrendet istället för att ta hutlösa priser av danskar som besöker marken några gånger om året.. Svårare än så är det inte och så är problemet löst!

Publicerat
  • Författare

Avundsjuka? Jag är själv markägare i ett av Sveriges dyraste län... Så välkommen med egna genomtänkta idéer...

Jag instämmer med föregående talare, jaga på rätt ställe och var mer i markerna - ta gärna in hjälp från nyblivna jägare.

Publicerat

Värdet på vad det nu gäller,är aldrig högre än vad någon är beredd att betala,DÅ först vet man värdet,finns det folk som det tidigare nämnts, Danskar som är beredda att betala, i andras ögon hutlöst,då är det upp till säljaren av varan att avgöra om det är värt att avstå eller inte,får då säljaren,i det här fallet,grisjaktinnehavaren,problem med skadegörelse av grisen,så är det till sist o syvene,han själv som får ta konsekvenserna,det finns ingen anledning att ondgöra sig av detta,det sköter sig själv med tiden.Sedan påstås det av vissa att det förekommer arrenden som inte redovisas som det ska,som om det skulle hjälpa till att få ner arrendepriserna och dessutom är det rätt så fräckt att utpeka en hel grupp markägare som veritabla skattesmitare,jag tror inte för ett ögonblick att denna grupp skulle vara mer frekventerade i svarthandel än vilken annan samhällsgrupp som helst.Någon tog upp"ärvda marker"ja vad nu det har för betydelse i sammanhanget,vad jag vet är det ännu inte olagligt att ärva och hur arvingarna förvaltar sitt arvegods är ju upp till dom.

Publicerat

Måste göra ett inlägg här.

Jag är markägare och jägare!

Jag har inte sveriges största mark men ända ca 75ha öppen mark varav ca 40ha brukas aktivt som vall alt säd.

har haft samma filosofi sen grisen börja komma för 6-7år sedan.

jaga enbart på åkern från såd till tröskning och låter dom vara ifred i skogen.

när allt är tröskat jagas grisen över hela arelaen fram till fredningstid, då jagar jag dom ingentng sen börjar det om. 

har två stycken åtlar som det går åt ca 500kg potatis 100kg majs och 100-200kg vete varje år beroende på vinterförhållandena (iår mindre) detta är totala åtgången på ett helt år.

totala skadade areal av gris dom senaste 5 åren är under 100m2.

Har jag en jäkla tur eller sköter jag det rätt?

tycker mest att det är ett jäkla gnäll och hysteri om grisarna, tyvärr är det så att många bönder/markägare både vill ha kakan och äta den.

Man kan inte ha nollvision vad det gäller gris, man måste ha en nivå där "viss" skada är acceptabel. vad händer om några älgar kommer in i en havreåker eller en hög med hjort. jag har än inte sett den flocken med gris som tuggar i sej lika mycket än.

Jag tycker mycket om detta och mycket annat men dom flesta som har problem finns det nog en annan bakomliggande orsak typ ekonomisk att man hyr ut till högstbjudande eller liknande och det bara skall komma och skjutas etc. etc.

Ett arrende med grisförvaltning bör vara minst 3år med samma arrendator så man hinner se resultaten över tid. grisar vandrar över stora områden så det går inte att sitta på sin lilla plätt på ex. 50ha och tycka och tänka att gris är pest eller vad man tycker.

Man får/har dom viltstammar/skador man förtjänar!

hos mej är det nog så att mullvaden är den som orsakar störst skada med jord i ensilaget.

Me like, förbannat bra skrivet !

Publicerat

..... Sett dessa som är villiga att göra detta på arrendet istället för att ta hutlösa priser av danskar som besöker marken några gånger om året.. Svårare än så är det inte och så är problemet löst!

Jag tycker faktisk att jag själv är en sådan ungefär trevlig kille, men så lärde jag också något nyt idag  :tongue: vi danskar är uppenbarlig en av orsakerne til at bönderne får skador på marken och jag är såklart mycket ledsen och ber om ursäkta  :smile:

Ironi kan inträffa...

Men jag forstår inte... i vissa inlägg är vi skjutgalna fulla psykopater, som mördare allt!! eller åtminstone påskjutar allt!! och nu är vi här aldrig?? utom jag, jag bor i sverige forstås...

Forlåt, men jag tror inte det är danskans skuld... min granne har 330 hektar mitt i skåne med gäss, rådjur och gris, och 2 småbarn, hur mycket tror ni han får jagat? Det meste mark  i området har jag aldrig set en jägar på, men at arrende jakten til andre? nej tack är det vanligste svar du får.

forlåt for stavfel, jag är jo dansker  :smile:

Publicerat

Tack till er som kommit med positiv feadback, negativ är välkommen med för ingen gör 100% rätt från början.

Vill bara göra inlägg om två saker till:

Nr 1. Den totala arealen jag har är ca 120ha så det är alltså ca 45ha skog med.

grannen tycker att det funkar bra så fr.o.m 2012 "förvaltar" jag jakten utom älg hos honom på ca 320ha

nr 2. (Kanske är att sticka ut hakan)

Skyddsjakt?????????

jag förstår inte varför eller ens att det tillåt UTOM i synnerligt särskillda fall och då skall det gå fort att få det max 1dag om kriterierna uppfylls.

det är en av dom viltarter som har mest generösa jakttider av alla svenska vilt (mink är året runt men vet inte om det klassas som "svenskt" vilt eller utsläppt i svenska faunan?)

Det skrivs om marklösa unga jägare som kan komma och skyddsjaga? varför skall det skyddsjagas? Det måste väl kunna lösas under ordinarie jakt eller är jag fel ute?

ex. Har ett jaktlag säg 500ha och kanske 8 medlemmar, gör en förvaltningsplan (inte 0 grisar) efter inventering av viltstammar. man måste vara en del i skogen inte bara lördag förmiddag när hunden släpps från oktober till januari. här är åtelkamera ett bra hjälpmedel, tyvärr inte ok om jag förstått rätt.

ex. alla årsgrisar lovliga, galtar lovliga, suggor UTAN kultingar lovliga fr.o.m oktober t.o.m. december. Rådjur 4 bockar, 3 hondjur och 50% av kidden. Älg enligt förvaltningsplanen övriga djur enligt eget omdömme

Ta med tex två "aspiranter/provmedlemmar" dom är oftast jaktglada och kan hjälpa till med vakjakt etc. etc. deras kostnad kanske är marginell sej 500/år men det kanske finns andra inskränkningar tex ingen köttlott ev. inte rätt att skjuta augustibocken, drevkarl på älgjakten eller vadsom. jag lovar att det blir mer skotttillfällen på räv+grävling under ett år än på bockar för resten av jaktlaget om man nöter lite. 

Dessa apiranter/provmedlemmar skall INTE utnyttjas för skitgöra utan skall dela på jobbet.

Nu var det vildsvin vi pratade om och hur många timmar går det inte per fälld gris? men sitter man ändå och vakar och det kommer en räv så kan det vara ok med lite viltvård. Jag själv är nog ute i markerna 150 dagar med ca 100 jakt dagar. 

1 dag är inte 24h utan 1 tillfälle, alltifrån 30min till en hel natt.

Detta är inget facit utan ett förslag, lös jakten på ordinarie jaktid. tryter tiden så kanske det är ett alternativ att ta hjälp. 

OCH nattsikte är inte lösningen, köp ett zeiss eller liknande och sitt ute mer så kommer tillfällena. kanske måste offra en pubkväll. 

Citat från början av min jaktkarriär från en äldre garvad...."sitt still å håll käften så går det nog bra" slut citat

Publicerat

Citat från början av min jaktkarriär från en äldre garvad...."sitt still å håll käften så går det nog bra" slut citat

Bra citat, själv har jag genom och bli mer stilla sittande, tyst och mindre pratsam i radion fått fler skott tillfällnen och fler djur tätt inpå mig än i ungdomensdar. Så han var nog smart din gamle mentor...

Publicerat

Bra citat, själv har jag genom och bli mer stilla sittande, tyst och mindre pratsam i radion fått fler skott tillfällnen och fler djur tätt inpå mig än i ungdomensdar. Så han var nog smart din gamle mentor...

Då hade han rätt den gamle, hehe. trodde mest han var sur att jag skulle störa :thumbsup:

Publicerat

tycker det är trist att grisarna ska skapa sån irritation mellan jägare och bönder. tror absolut inte man kommer nånvart om man står i varsitt hörn och tjurar.

Publicerat

Fältjägarn, ordinarie tid är ordinarie jakttid. Skyddsjakt är ett begrepp där man tänjer lite på regeln dock med bibehållen etik och moral, givetvis med godkännande från högre instans.

Där finns områden där elstängsel och en generös avskjutning inte hjälper, biotoperna runtomkring samt utfodring gör att grisarna ändå väller över.

1) Där är jakt på vildsvin året om, man får anpassa avskjutning till individ.

2) Det är ibland förbannat svårt att synkronisera grisarnas farande på fält, brukad mark

Ponera att en lantbrukare önskar hjälp av dig med en massa vildsvin. Du har fått beviljat rörlig belysning från LST. Du går dit och sätter dig och pang, en gris i backen. Nöjt åker du hem, din skyddsjakt är ju klar. En ny flock går ut 15 minuter senare och fortsätter göra skada, dagen därpå är de där igen och kanske även den gruppen du sköt på.

Blir inte så lyckat eller hur?

Så ja, jag tror att du har haft tur med din mark eller så är det biotoperna runtomkring som gör att du inte har tätare besök, eller helt enkelt en lokalt svag vildsvinstam.

Publicerat

Håller fullständigt med dig E.

Man kommer ingen vart med att gnälla,vare sig från markägarhållet eller jägarhåll,blir grisarna för många sett från markägarens synvinkel,och kan han inte jaga själv får han be om hjälp och tvärtom,är det åtråvärt att jaga "skiten"ja då får man va beredd att betala för det,som alltid efterfrågan-tillgång styr priset,så har det alltid varit och så kommer det att förbli! :thumbsup:

Kan tillägga,har en nära kompis som varje år åker till sydtyskland-österrike å jagar gratis,på vissa ställen är grisen sån jävla plåga att markägarna riskerar att betala böter om inte avskjutningen uppfyller kvoten,där finns jägare som har det som deltidsarbete bara att åka runt på godsen å skjuta gris! :yes:

Så"grisjägare"sitt lugnt i båten,det sköter sig självt ! :biggrin:

Publicerat

Som det har nämnts så finns det hur många som helst som är utan jakt och skulle göra nästan vad som helst för att få skydsjaga. Det finns även lokala brinnande förmågor i grannlag osv. Sett dessa som är villiga att göra detta på arrendet istället för att ta hutlösa priser av danskar som besöker marken några gånger om året.. Svårare än så är det inte och så är problemet löst!

Och var är dom? Här är det definitivt inget överskott på jägare :-(

Som jag skrev innan så tar vi in alla jägare vi anser vara möjligt, och tar 0 kr i arrende, men det räcker inte för att få grisar skjutna. Har börjat betala utrustning, åtel-foder mm också, för att göra jakten mer attraktiv, men det hjälper inte heller. Har många danskar som kommer och jagar för att de visat sig vara effektiva och duktiga jägare. Min bild av verkligheten, och den löser inga problem...

Publicerat

Fältjägarn, ordinarie tid är ordinarie jakttid. Skyddsjakt är ett begrepp där man tänjer lite på regeln dock med bibehållen etik och moral, givetvis med godkännande från högre instans.

Där finns områden där elstängsel och en generös avskjutning inte hjälper, biotoperna runtomkring samt utfodring gör att grisarna ändå väller över.

1) Där är jakt på vildsvin året om, man får anpassa avskjutning till individ.

2) Det är ibland förbannat svårt att synkronisera grisarnas farande på fält, brukad mark

Ponera att en lantbrukare önskar hjälp av dig med en massa vildsvin. Du har fått beviljat rörlig belysning från LST. Du går dit och sätter dig och pang, en gris i backen. Nöjt åker du hem, din skyddsjakt är ju klar. En ny flock går ut 15 minuter senare och fortsätter göra skada, dagen därpå är de där igen och kanske även den gruppen du sköt på.

Blir inte så lyckat eller hur?

Så ja, jag tror att du har haft tur med din mark eller så är det biotoperna runtomkring som gör att du inte har tätare besök, eller helt enkelt en lokalt svag vildsvinstam.

Nu börjar det låta som min verklighet... tror det skiljer mycket på grisarnas beteende och skadeverkningar beroende på biotop och stammens stolek.

Kan nämna att elstängsel inte heller är något skydd, varken för åkrar eller trädgårdar. Många arga villaägare som får sina fina stängslade trädgårdar förstärda, men få som är beredda att sitta uppe på nätterna och jaga...