Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Detta grisagnäll verkar aldrig ta slut..!

Featured Replies

Publicerat

"Och var är dom jägarna"??ja dom sitter väl hemma å bygger custom bössor,hemladdar med massa konstiga kalibrar å kulor,(när det redan finns sedan många år utprovade fabriksladdade)snackar massa om belysta kikare och andra onödiga prylar(hur fan klarade vi i våran generation oss?)och alla vill komma ut på jakt.Sen då när det är skjutet,ja då börjar skitjobbet,det brukar sköta sig själv,dom flesta tröttnar och faller tillbaks till"caféjägare"som snackar å snackar men inget händer.Öser tonvis med bly å stål i skjutvallarna,år ut å år in,men inget händer,alla vet hur djuren står och går å alla vet hur den eller den hunden funkar,alla vet hur den kulan eller den kulan funkar,men inget händer!Därför jagar jag helst själv eller med utvalda pålitliga kompisar som inte ser ut som julgranar eller en dålig kopia på Rambo när dom kommer stövlande i sina super kängor å kammodress! :woot:

Låt dom sitta nåra nätter i rad i nån iskall vakkoja å ta rätt på grisjävlen eller flå räven eller grävlingen,då sållar man snart agnarna från vetet :thumbsup:

Jag personligen har växt ifrån det skitjobbet för länge,länge sedan :yes:

Publicerat

Det är ju perfek!

Orsak och verkan låt dessa villaägare/markägare vara med. måste finnas någon av dessa som är jägare, släktingar som jagar eller annan i bekantskapskretse som är marklös.

Här får dom vara med och jaga men då skall det inte gnällas heller om dom kan vara med och påverka/få jaga.

man kanske inte kan gå hem om man skjuter första grisen kl 18 utan vara ute lite till eller vara 2st.

vad gäller biotop så är jag ingen biolig men det känns som mark/skogs förhållandena är rätt, gränsar till varaslätten

sen vad det gäller åtel så skall det vara just åtel, naturligt lite gött som "drar" och INTE 1m3 bröd i veckan eller vad det kan vara

Nu börjar det låta som min verklighet... tror det skiljer mycket på grisarnas beteende och skadeverkningar beroende på biotop och stammens stolek.

Kan nämna att elstängsel inte heller är något skydd, varken för åkrar eller trädgårdar. Många arga villaägare som får sina fina stängslade trädgårdar förstärda, men få som är beredda att sitta uppe på nätterna och jaga...

Publicerat

"Och var är dom jägarna"??ja dom sitter väl hemma å bygger custom bössor,hemladdar med massa konstiga kalibrar å kulor,(när det redan finns sedan många år utprovade fabriksladdade)snackar massa om belysta kikare och andra onödiga prylar(hur fan klarade vi i våran generation oss?)och alla vill komma ut på jakt.Sen då när det är skjutet,ja då börjar skitjobbet,det brukar sköta sig själv,dom flesta tröttnar och faller tillbaks till"caféjägare"som snackar å snackar men inget händer.Öser tonvis med bly å stål i skjutvallarna,år ut å år in,men inget händer,alla vet hur djuren står och går å alla vet hur den eller den hunden funkar,alla vet hur den kulan eller den kulan funkar,men inget händer!Därför jagar jag helst själv eller med utvalda pålitliga kompisar som inte ser ut som julgranar eller en dålig kopia på Rambo när dom kommer stövlande i sina super kängor å kammodress! :woot:

Låt dom sitta nåra nätter i rad i nån iskall vakkoja å ta rätt på grisjävlen eller flå räven eller grävlingen,då sållar man snart agnarna från vetet :thumbsup:

Don corleone du är som en bok!.

Vart tog den "riktiga" jägaren vägen? Ödmjuk med husbehovsinställning till jakten och en bra placerad kula i kl1 gör jobbet oavsett kaliber, kulvikt, bondad, rostfritt, belyst eller obelyst kikare eller ej...

Publicerat

Lösningen är att byta ut alla jägare.

Säga upp alla jaktarrendatorer :) Ingen älgjakt eller hjort för dom :) om dom inte skjuter ner grisstammen förstås :) Då kan dom få bli jaktarrendatorer igen.

Publicerat

Exakt! Finns inte många som har vilja och möjlighet att bedriva effektiv grisjakt. Antar att det är därför så många vill ha så mycket gris. För att kunna samla till spännande storjakter med mycket aktion och lite resultat ett par gånger om året.

Publicerat

Jag tycker faktisk att jag själv är en sådan ungefär trevlig kille, men så lärde jag också något nyt idag  :tongue: vi danskar är uppenbarlig en av orsakerne til at bönderne får skador på marken och jag är såklart mycket ledsen och ber om ursäkta  :smile:

Ironi kan inträffa...

Men jag forstår inte... i vissa inlägg är vi skjutgalna fulla psykopater, som mördare allt!! eller åtminstone påskjutar allt!! och nu är vi här aldrig?? utom jag, jag bor i sverige forstås...

Forlåt, men jag tror inte det är danskans skuld... min granne har 330 hektar mitt i skåne med gäss, rådjur och gris, och 2 småbarn, hur mycket tror ni han får jagat? Det meste mark  i området har jag aldrig set en jägar på, men at arrende jakten til andre? nej tack är det vanligste svar du får.

forlåt for stavfel, jag är jo dansker  :smile:

Det var ett exempel. Jag drar inte alla över en kant. Men det jag ville ha sagt är att många arranderar ut till de som inte är där så ofta.  Och det jag mena med hutlösa priser säger sig självt, arrendepriserna i Danmark är så mycket högre så därför är det bekvämt för många danskar (notera många) att betala ett mindre pris i Sverige och det hjälper till att trissa upp priserna i Sverige.

Publicerat

Här får ju alla som vill vara med. Men det hjälper inte. Som don corleone skriver så tröttnar de flesta rätt snabbt på ensamma vaknätter och hanteringen av grisarna efter skottet. Alla tycker det är ett problem, men ingen har möjlighet att göra något åt det eftersom det helt enkelt saknas jägare i närområdet med tid och vilja att tillbringa tillräckligt många nätter i skogen.

Det är ju perfek!

Orsak och verkan låt dessa villaägare/markägare vara med. måste finnas någon av dessa som är jägare, släktingar som jagar eller annan i bekantskapskretse som är marklös.

Här får dom vara med och jaga men då skall det inte gnällas heller om dom kan vara med och påverka/få jaga.

man kanske inte kan gå hem om man skjuter första grisen kl 18 utan vara ute lite till eller vara 2st.

vad gäller biotop så är jag ingen biolig men det känns som mark/skogs förhållandena är rätt, gränsar till varaslätten

sen vad det gäller åtel så skall det vara just åtel, naturligt lite gött som "drar" och INTE 1m3 bröd i veckan eller vad det kan vara

Publicerat

Och var är dom? Här är det definitivt inget överskott på jägare :-(

Som jag skrev innan så tar vi in alla jägare vi anser vara möjligt, och tar 0 kr i arrende, men det räcker inte för att få grisar skjutna. Har börjat betala utrustning, åtel-foder mm också, för att göra jakten mer attraktiv, men det hjälper inte heller. Har många danskar som kommer och jagar för att de visat sig vara effektiva och duktiga jägare. Min bild av verkligheten, och den löser inga problem...

synd att min semester inte infaller när grödorna börjar bli för attraktiva för svinen annars så hade jag gladligen förlagt 2 veckor att skydda dina grödor  är dock vissa förbehåll med i det ett är hjälp att göra av med kropparna och två nånstans att ha husvagnen