Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Hej på er alla! Jag trodde inte att jag skulle få detta problem igen.. men här är vi nu igen..

Jag har planer på ett nytt vapen som i huvudsak kommer köpas i hundförarsyfte. Hade vapnet funnits i 8x57, 9.3 så hade jag inte behövt rådfråga. 

Men nu är saken den att vapnet endast görs i dessa klass 1 kalibrar: 

270 Win

30-06 Springfield

7mm-08 Remington
308 Win

Av dessa försvinner 7mm-08 och då kvarstår 308, 30-06 och 270 Win som jag är skeptisk på i detta sammanhang.

Jag vill ha något tyngre och långsammare till detta ändamål t ex 8x57, 9,3x57, så jag kommer leta efter tunga kulor till resp. kaliber för att få lite långsammare ammunition.

Den stora frågan är; Vilken av dessa kalibrar är bäst lämpad för ett kort vapen, laddad med tunga kulor? 

Bestämde mig nästan för .308, pga den korta lådan och den mindre vikten men fick höra att .308 inte är alltför sams med tunga kulor pga att den inte riktigt "orkar". 

Vilket då inte heller 270 Win lär göra.

30-06'an klarar ju att skjuta 13-14.3 g utan problem, men är den lämplig i ett ganska kort vapen? Får ju också den längre lådan och mer vikt på köpet.

Vet inte om detta påverkar era svar men lite övrig info iaf; En ljuddämpare är inte prioriterat, men inte heller helt uteslutet. Så om det förändrar allting, får ni gärna förklara varför. 

Publicerat

Hade lätt tagit 308an det en 180 grains kula inte dödar överlever dom andra kalibrarna också

Publicerat
  • Författare

Hade lätt tagit 308an det en 180 grains kula inte dödar överlever dom andra kalibrarna också

Det handlar inte om dödligheten, det handlar om att jag vill ha en tung, långsammare kula just för detta ändamålet. Inte att jag tror att allt under 200 grain är ofarligt.

Kommer nog inte gå under 13 gram i detta fallet. 

Publicerat

30-06 är den enda kalibern som är gjord för de kulorna av de du listat. 308w går väl att köra i 200gr men det är väl precis på gränsen och då är det handladdning som gäller. 308w är den kalibern som lämpar sig för att kapa pipan riktigt mycket. 30-06 är inte optimal att korta ned så mycket men den är mer anpassad för tunga kulor. 7mm-08 Remington skall jag prova innan jag dör :)

Publicerat

Jag är ingen förespråkare för oryx men 200 grain i en 308 låter rätt bra, 46cm pipa och en kort dämpare!

Laddade en del "ihop" med farsan men han hade en 56cm pipa men älgarna dog bra!

men någon 200m hyggesräcer är det absolut inte, tror att ca 100m är gränsen sen bör man nog ner i vikt!

Hammerheaden är en bättre kula tycker jag men kanske är 200grain lite tungt/långsamt för 308 men testa bör du!

Publicerat

Jag har använt mycket 200 grs i .308 utan problem.

Publicerat

Jag är ingen förespråkare för oryx men 200 grain i en 308 låter rätt bra, 46cm pipa och en kort dämpare!

Laddade en del "ihop" med farsan men han hade en 56cm pipa men älgarna dog bra!

men någon 200m hyggesräcer är det absolut inte, tror att ca 100m är gränsen sen bör man nog ner i vikt!

Hammerheaden är en bättre kula tycker jag men kanske är 200grain lite tungt/långsamt för 308 men testa bör du!

Inte då... Med Oryx inskjuten 4 cm högt på 100 faller den 14 på 200 och expanderar fortfarande.

Publicerat

Finns ju bättre kulor till bättre priser om du hand laddar. en 308 med tunga kulor alt pipa om :)

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren, men avstånden är av mindre vikt då detta handlar om ett hundförarvapen och skotthållen kommer att bli relativt korta. Skulle jag få för mig att ta med den på annan jakt så byter jag givetvis ammuniton. Men det är där min 300 WM kommer in i bilden  :thumbsup:

Men Norma behöver vi inte prata om, skulle aldrig förolämpa mitt vapen genom att lägga i en sådan igen! Kommer börja handladda och köra Hornady istället.. 

Tack för beskräftelsen. Handladdar du då också eller kör du fabriksladdat? 

Publicerat

Tack för svaren, men avstånden är av mindre vikt då detta handlar om ett hundförarvapen och skotthållen kommer att bli relativt korta. Skulle jag få för mig att ta med den på annan jakt så byter jag givetvis ammuniton. Men det är där min 300 WM kommer in i bilden  :thumbsup:

Men Norma behöver vi inte prata om, skulle aldrig förolämpa mitt vapen genom att lägga i en sådan igen! Kommer börja handladda och köra Hornady istället.. 

Tack för beskräftelsen. Handladdar du då också eller kör du fabriksladdat? 

Handladdar. Oryx 200 grs i detta fallet. Förhållandevis mjuk men bondad kula gör sig bra i de jämförelsevis låga hastigheterna.

Publicerat

Jag menade att hammerheaden kanske är för hård om du kör med 200grains i en 308!

200 grains accubond kanske?

Publicerat

Jag menade att hammerheaden kanske är för hård om du kör med 200grains i en 308!

200 grains accubond kanske?

Slarvigt läst av mig...

Publicerat

Har själv en 30-06 där jag laddat ner 200gr oryx till ca 730 m/s enl tab. Är kanonnöjd med resultatet, men hade alla dar i veckan valt 308 istället. Bedömmer det som lättare att få riktigt bra precision. Jag laddar med 203b krut, och det fyller hylsan lite dåligt. Har dock klart jaktbar ammo med spridning på 25 mm/4 skott/ 80m

mvhUrban

Publicerat

Har själv en 30-06 där jag laddat ner 200gr oryx till ca 730 m/s enl tab. Är kanonnöjd med resultatet, men hade alla dar i veckan valt 308 istället. Bedömmer det som lättare att få riktigt bra precision. Jag laddar med 203b krut, och det fyller hylsan lite dåligt. Har dock klart jaktbar ammo med spridning på 25 mm/4 skott/ 80m

mvhUrban

Laddar samma kula med just 203B till 724 m/s i 308. Lätt komprimerad laddning.

Publicerat

.30-06 för dom som till vardags är vana med lite längre handrörelser... :thumbsup:

Publicerat

Laddar samma kula med just 203B till 724 m/s i 308. Lätt komprimerad laddning.

Hur funkar kombon för dig, har bara skjutit 7 vilt själv med den, men upplever att det är bra "dö" och nästan ingen köttförstöring.

Har skjutit två älgar där jag med normalladdning står en timme och rensar blod i hinnor, nu endast behöver rensa nån cm runt ingång. Har inte haft gebomslag på älg eller gris.

Publicerat

Hur funkar kombon för dig, har bara skjutit 7 vilt själv med den, men upplever att det är bra "dö" och nästan ingen köttförstöring.

Har skjutit två älgar där jag med normalladdning står en timme och rensar blod i hinnor, nu endast behöver rensa nån cm runt ingång. Har inte haft gebomslag på älg eller gris.

Nästan alltid genomslag, mycket liten köttförstöring summerar mina erfarenheter. Men skjuter oftast bakom bogen, vilket ger genomslag lättare.

Publicerat

.30-06 för dom som till vardags är vana med lite längre handrörelser... :thumbsup:

Haha :)

Är det någib skillnad på hastigheterna i en fabriksladdad tex oryx i 30-06 och 308w?

Publicerat
  • Författare

Skönt att höra era svar.. eller se iaf.. Var ganska säker på att det var en .308 jag ville ha redan innan jag skrev, men det är alltid lika bra att bolla lite så man inte gör något knasigt.  :smile:  
En liten fundering jag har bara.. Vad händer om man maxladdar en .308 med en exempelvis 200 grains kula? 

Har ju trots allt en 300 WM..  :cool:

Publicerat

Vad händer om man maxladdar en .308 med en exempelvis 200 grains kula? 

Tja utöver att du har valt "fel" kulvikt för din valda kaliber så inget, det smäller, kulan far iväg och har pipan rätt stigning så är den tom stabil. Träffar du viltet så dör det, lika bra som om du skjutit med en lättare kula.

Det finns idéer att ladda 308 Win med 178/208 grains kulor och det är om man avser att jaga på långa håll och inte i Sverige, med båda sagda kulorna har man skapat sig en laddning som verkligen klarar av att hantera vinden och det är det viktigaste vid jakt på lite avstånd. 

I övrigt så är det sällan genomtänkt enligt mig att lägga sig utanför tillverkningsparametrarna för en kaliber, 308 Win är trots allt inte byggd för 200+ grain kulor. /Christian

Publicerat

Tja utöver att du har valt "fel" kulvikt för din valda kaliber så inget, det smäller, kulan far iväg och har pipan rätt stigning så är den tom stabil. Träffar du viltet så dör det, lika bra som om du skjutit med en lättare kula.

Det finns idéer att ladda 308 Win med 178/208 grains kulor och det är om man avser att jaga på långa håll och inte i Sverige, med båda sagda kulorna har man skapat sig en laddning som verkligen klarar av att hantera vinden och det är det viktigaste vid jakt på lite avstånd. 

I övrigt så är det sällan genomtänkt enligt mig att lägga sig utanför tillverkningsparametrarna för en kaliber, 308 Win är trots allt inte byggd för 200+ grain kulor. /Christian

Tja, funkar det så funkar det väl? Jag vet ingen som inte fått 200 grs att lira i .308. Med samma argument skulle då 8x57 I bara vara lämpad för c:a 226 grs kulor och IS för c:a 154 grs? 

Publicerat

Jag gillade också 200gr Oryx i 308w, samma effekt och lilla köttbullsförlust som övriga beskriver. Viltet faller som klubbat.

Oryx 8x57js 196gr v0 765m/s & 308w 200gr v0 755m/s
Båda från älgkor rena sidoskott i lunga på 60m. 
6d3a9393-8b61-9f94.jpg
Publicerat
  • Författare

Christian, kan du inte ge ett seriöst svar på när någon rådfrågar så behöver du inte svara heller..

Anledningen till att jag frågade var för att jag vill hellre ser en 8x57a, men eftersom amerikanarna inte har tänkt så långt än så funderade jag på om man inte kan få 308'an att likna denna i prestanda. x57 och x51 kan väl inte vara så långt ifrån varandra, eller gör dessa millimeter så pass mycket? Lite högre kulvikt + lite mer krut borde ju då göra susen liksom?

"köp ett annat vapen med kaliber 8x57 istället" - Näe, detta vapnet skall införskaffas och jag kan mycket väl tänka mig en vanlig hederlig .308 eftersom den också gör jobbet, MEN det hade varit trevligt om man kan få lite mer 8x57-egenskaper i .308'an eftersom idén om att börja handladda har slagit mig ett par gånger. That's all..