Publicerat Juli 3, 201312 yr Författare Kul med lite filmer på alpländare mera sådant Det är verkligen kul med filmsnuttar och bilder. Lite berättelser är heller inte fel. Beträffande vildsvinsträning så skall det bli roligt att se vilken ADB det blir som blir först godkänd på det för oss nya vildsvinsprovet (genom Wachtelhundklubben). Det lär ju finnas ADB som är duktiga på vildsvin.
Publicerat Juli 4, 201312 yr Kan inte säga något om han nyanserar i skallet, det har inte blivit några direkt korta drev utan mer snabba gångstånd i hägnet. Men jag tror det kommer bli skillnad när han får driva dovvilt.
Publicerat Juli 5, 201312 yr Författare När jag skrev detta, se nedan, kände jag mig ganska optimistisk inför framtiden, mycket beroende på att det kommer att finnas (och finns) valpar från avelsgodkända parningar framöver. Jag tror att valpköparna har lärt läxan och blivit lite försiktigare med sina valpköp. Väljer man valp från omeriterade parningar så finns risken att man får hundar som t.ex. inte följer rasstandarden – t.ex. blir för höga, det kan föreligga en sjukdomsbild eller man kan få hundar med sämre jaktegenskaper. Jag hoppas att alla valpköpare tar denna varning på allvar och absolut inte köper valpar som inte är godkända av avelsrådet. Att sälja ADB – valpar kan vara en mycket lönsam affär om man t.ex. inte lägger ned det arbete som krävs för att få avelsgodkända hundar. Jag förstår att detta kan vara lockande då det rör sig om relativt mycket pengar – kanske mer än 100 000:- per kull. Men vad händer med vår fina ras när avelsstandarden kanske inte följs, när vissa linjer blir överanvända, när inte avelshundarna är HD-testade, när avelshundarna är alldeles för unga eller när avelshundarna inte klarar jaktproven? Hjälp till att stoppa den här för rasen skadliga utvecklingen . Blir valpköparna alltmer införstådda med att man enbart skall köpa valpar efter avelsmeriterade föräldrar? Detta för att få hundar med största möjliga jaktliga förutsättningar och hundar som följer rasstandarden. Skaffar man en relativt kostsam hund så vill man väl att den jagar och spårar bra, samtidigt som man vill att den exteriört och medicinskt skall klara avelskraven? Jag hoppas och tror att aveln av ADB i Sverige i framtiden, kommer att följa avelsrekommendationerna för rasen. Detta är en förutsättning för en fortsatt gynnsam utveckling av rasen. Det har varit en tid då man kunnat sälja ADB – valpar utan behöva ha några som helst meriter. Hoppas att detta aldrig kommer att upprepas. Nu och i en överblickbar framtid kommer det att finnas valpar efter avelsmeriterade föräldrar efter bästa tänkbara linjer varför ingen skall behöva köpa valpar efter icke godkända föräldrar.
Publicerat Juli 6, 201312 yr Författare MF Hur många avelsgodkända hanar och tikar har ni inom rasen? Menar du i Sverige, Skandinavien eller totalt sett? Jag tror att Sverige nu har gått om Norge i antal hundar men i Norge sker all avel med godkända hundar medan motsvarande siffror för Sverige är c:a 10 % p.g.a. att flera svenska uppfödare struntar i avelsrådets rekommendationer. De får valparna sålda ändå. Huvudparten av dessa avelsomeriterade hundar kommer dessutom från samma linjer vilket är oroväckande. Antalet avelsgodkända hundar beräknas dock att öka då det sannolikt är fler som vill avelsmeritera sina hundar. Intresset är stort hos dem som har unghundar och valpar idag.
Publicerat Juli 6, 201312 yr Författare Uppskattningsvis 10 vardera i både Sverige och Norge. I Sverige tillämpas i år övergångsregler till de nya avelskraven som träder i kraft nästa år. Inräknas även de hundar som har dispens så är det ytterligare c:a 10 st. Av Sveriges totalt c:a 20 st. så är nog 5 st för gamla och p.g.a. andra orsaker inte bör användas i aveln. Min gissning är då att det nu finns c:a 10 - 15 avelsgodkända hundar i Sverige. antal godkända hundar i sverige och norge vore intressant.
Publicerat Juli 6, 201312 yr Författare Och hur många av dessa 10-15 st godkända ligger nära rent genetiskt? J Ett fåtal.
Publicerat Juli 7, 201312 yr anser nog att är avelsbasen så liten får man va försiktig. anser oxå att nytt blod om även ej fullt avelsgodkänt kan användas för att bredda basen när så behövs.
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare anser nog att är avelsbasen så liten får man va försiktig. anser oxå att nytt blod om även ej fullt avelsgodkänt kan användas för att bredda basen när så behövs. Håller med dig om att avelsbasen är liten därför är det fortfarande nödvändigt med nytt material utifrån utan att ge avkall på avelsreglerna. Det kommer att lätta en del om fler avelsmeriterar sina hundar men det är viktigt, tycker jag, att man för den här lilla rasen inte ser Sverige som ett isolerat område utan att parningar sker över gränserna.
Publicerat Juli 7, 201312 yr Författare Beträffande nytt blod uppskattar jag grovt läget på valptillskottet enligt följande: 65 % omeriterade, varav 50 % av samma linje 25 % meriterade importvalpar 10 % meriterade från svensk avel. Håller med dig om att avelsbasen är liten därför är det fortfarande nödvändigt med nytt material utifrån utan att ge avkall på avelsreglerna. Det kommer att lätta en del om fler avelsmeriterar sina hundar men det är viktigt, tycker jag, att man för den här lilla rasen inte ser Sverige som ett isolerat område utan att parningar sker över gränserna.
Publicerat Juli 9, 201312 yr Författare Valpar från helt avelsmeriterade föräldrar. Ett utmärkt tillfälle för valpköp. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42344691 http://www.blocket.se/stockholm/Alpinsk_Dachsbracke_valper_47948948.htm
Publicerat Juli 11, 201312 yr Författare Jag läste idag på blocket att det är en ADB - hane, född april 2011 som är till salu. Han har mankhöjden ungefär 32 – 42 cm. Om hunden är meriterad på något sätt framgår inte. Priset är 18 000:- men kan diskuteras. Man har jagat med honom sen han bara var ett par veckor gammal.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Författare Jag läste idag på blocket att det är en ADB - hane, född april 2011 som är till salu. Han har mankhöjden ungefär 32 – 42 cm. Om hunden är meriterad på något sätt framgår inte. Priset är 18 000:- men kan diskuteras. Man har jagat med honom sen han bara var ett par veckor gammal. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42344691 http://www.blocket.se/stockholm/Alpinsk_Dachsbracke_valper_47948948.htm Det måste vara svårt att sälja en (omeriterad ?) hund för 18 000:- när det finns verkligt snygga valpar som är avelsgodkända enligt de hårda krav som man har på avelsdjuren i Norge och som säljes för endast 11 000:-.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Jag läste idag på blocket att det är en ADB - hane, född april 2011 som är till salu. Han har mankhöjden ungefär 32 – 42 cm. Om hunden är meriterad på något sätt framgår inte. Priset är 18 000:- men kan diskuteras. Man har jagat med honom sen han bara var ett par veckor gammal. Var tvungen att kolla annonsen. Kolla vänster framben. Ser onaturligt vridet ut? Syns mest på 1a, 3e o 5e bilden. Dåligt klippta klor har den med. Ägaren verkar ju ha noll kol överlag. Mankhöjd på 32-42cm o jagat sedan ett par veckors ålder.... Tragiskt skulle jag säga.
Publicerat Juli 11, 201312 yr Författare Var tvungen att kolla annonsen. Kolla vänster framben. Ser onaturligt vridet ut? Syns mest på 1a, 3e o 5e bilden. Dåligt klippta klor har den med. Ägaren verkar ju ha noll kol överlag. Mankhöjd på 32-42cm o jagat sedan ett par veckors ålder.... Tragiskt skulle jag säga. En seriös uppfödare skulle naturligtvis ta tillbaka hunden. Mankhöjd UNGEFÄR 32 - 42 cm.
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare På ”Blocket” idag fann jag en annons med ADB-valpar där parningen inte är godkänd av avelsrådet. Mitt råd är att aldrig köpa valpar där parningen inte är godkänd av avelsrådet. Följ råden från hemsidan: ”Kontakta avelsråden för mer information före köp. Har föräldradjuren de jaktprov och den exteriör som krävs för avel? Har föräldradjuren HD-röntgats? Finns risk för andra ärftliga sjukdomar/defekter? Försäkra Dig om att valpen har så bra förutsättningar som möjligt för ett friskt liv och är efter avelsmeriterade föräldrar som uppfyller klubbens avelskriterier. På rasklubbens hemsida presenteras endast de valpkullar där parningen skett i samråd med avelskommittén. Föräldradjuren uppfyller därmed de kravnivåer för avel som SvSHK ställer betr. hälsa och provmeriter (se Riktlinjer för avel) samt de Rasspecifika strategier (RAS) som klubben har att arbeta efter för en långsiktig och hållbar avel Oseriös avel kan förekomma - kontakta därför alltid klubbens avelsråd för närmare information.”
Publicerat Juli 17, 201312 yr Författare Jag läste idag på blocket att det är en ADB - hane, född april 2011 som är till salu. Han har mankhöjden ungefär 32 – 42 cm. Om hunden är meriterad på något sätt framgår inte. Priset är 18 000:- men kan diskuteras. Man har jagat med honom sen han bara var ett par veckor gammal. Det verkar vara något underligt med annonsen. Hanen sägs vara född 3/4 2011 och vara registrerad i SKK och specialklubben. Det är falskt, finns ingen född det datumet.
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare En mycket trevlig hemsida, http://www.mbjakt.n.nu/Ett föredöme som avelsmeriterar sina hundar.
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Valpar från helt avelsmeriterade föräldrar. Ett utmärkt tillfälle för valpköp. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42344691 http://www.blocket.se/stockholm/Alpinsk_Dachsbracke_valper_47948948.htm Det finns tydligen fortfarande valpar kvar, i alla fall från den norska kullen. Bra avelsmeriterade valpar, enligt de hårda norska kraven, från utmärkta linjer kan man inte få tag på varje dag. Observera ryggläget på 4:e bilden.
Publicerat Juli 26, 201312 yr Författare Missa inte detta! http://hundar.ifokus.se/discussions/51f2ee068e0e74092b001cfd-sa-otroligt?discussions-1
Publicerat Juli 27, 201312 yr Dels förstår jag inte varför den länken hamnade i denna tråd sedan undrar jag varför de gör kompressioner vid ett andningsstillestånd som vid kramper orsakas av ofri luftväg. Ett lyft i hundens käkar och inblåsningar hade räckt tills hunden återfått medvetetandet.... CPR eller hjärtlungräddning på djur som får hjärtstopp utanför veterinärklinik borde anses föga meningsfullt då överlevnaden borde vara noll för det dräller ju knappast av djurambulanser heller... / Herbert
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Dels förstår jag inte varför den länken hamnade i denna tråd sedan undrar jag varför de gör kompressioner vid ett andningsstillestånd som vid kramper orsakas av ofri luftväg. Ett lyft i hundens käkar och inblåsningar hade räckt tills hunden återfått medvetetandet.... CPR eller hjärtlungräddning på djur som får hjärtstopp utanför veterinärklinik borde anses föga meningsfullt då överlevnaden borde vara noll för det dräller ju knappast av djurambulanser heller... / Herbert Att den hamnade i denna tråden berodde på att jag tyckte att den var bra och att den kanske intresserade även andra. Jag förstår att du är sakkunnig och det vore inte alls fel att få ta del av kunskaper hur man beter sig bäst i olika situationer.