Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

tämligen övertygad att en hund med lite erfarenhet lätt förstår skillnaden. många är de spetsar som används fullt ut dag som natt.

• Svar 646
  • Visningar 100,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Och med det sagt så är det väl hög tid att bryta den negativa trenden i denna tråd.

Kan ni som har hunden dela med er lite erfaranheter, bra som dåliga? 

Har dom god aptit? 

Skulle man kunna få ADBn intresserad av att ställa grävling? 

När har ni börjat gå skarpa eftersök? 

Dela med er, fyll gärna ut mina frågor med annat smått och gott

mvh!

Normalt bara jagat grävling vid eftersök, men vid närmare eftertanke, ståndskall c:a 30 minuter för några år sedan. Någon riktad jakt mot grävling har vi inte bedrivit då ofta grävlingarna ligger och sover vid våra jakttider. Beträffande aptiten så är den normalt god. Blåbär och hallon kan den äta hur mycket som helst. Min äter inget "äckel" som ligger ute efter vägarna. Färskt vilt tar den om tillfälle ges. Några förstörda stekar har det blivit. Vi började med skarpa eftersök vid 3 års ålder då spårchampionaten var klara. :smile:  

Publicerat
  • Författare

Är det någon som skall till Vårgårda?

http://svshk.org/events/specialutstallning-17-augusti/

:smile:

Är det någon som har förslag till boende nära Vårgårda där man får ha hund?

Publicerat

Vore kul med lite bilder där ifrån sen

Publicerat

Gäller det 16-17 aug en natt ?

Publicerat

Tånga Hed där utställningen är har vandrarhem där hundar får komma in. Sök på Tånga Hed så hittar du nummer och hemsida.

Skall själv dit över dan och vara komframåsäg :tongue:  i rasparaden

Med vänlig hälsning Einar  

Publicerat
  • Författare

Tack Einar. Vi kommer!

Publicerat
  • Författare

Vore kul med lite bilder där ifrån sen

Jag kan ta bilder och har massor av bilder men vet inte hur jag får in dem i tråden. :smile:

Publicerat
  • Författare

Gäller det 16-17 aug en natt ?

Ja, det stämmer.

Publicerat
  • Författare

:smile: Mycket glädjande så är det allt fler som meriterar sina ADB. Av de som hittills i år har blivit registrerade hos SKK så har sju olika hundar erhållit Excellent vid utställning. Ett stort grattis! :smile:

Publicerat

:smile: Mycket glädjande så är det allt fler som meriterar sina ADB. Av de som hittills i år har blivit registrerade hos SKK så har sju olika hundar erhållit Excellent vid utställning. Ett stort grattis! :smile:

Vad är det från för olika linjer ?

/

Herbert

Publicerat
  • Författare

Vad är det från för olika linjer ?

/

Herbert

Det är blandat. Alla är nog representerade. :smile:

Publicerat

Jag kan ta bilder och har massor av bilder men vet inte hur jag får in dem i tråden. :smile:

Borde det inte gå att göra en fotoblogg eller liknande och sen länka hit bara?

Har tyvärr bristande kunskap om detta. Kanske någon annan här?

Publicerat

för bilder så klicka nere till vänster på bifoga fil. man måste iofs gå in på fullständig edition eller va de nu heter... när man skriver ett inlägg. den knappen är bredvid skicka.

Publicerat

Oj. Den här tråden har det skrivits mycket i sedan sist jag var inne. Då jag tycker att det börjar bli en trevligare ton i tråden väljer jag att inte komentera så mycket utan hoppas att vi kan ha en konstruktiv diskussion framöver, inte minst för rasens bästa.

Får passa på att tacka dig "Miljöfriend" för grattulationerna då två av dessa hundarna är våra avelstikar, som förövrigt fått excellent på samtliga utställningar de ställts på :-) Nu prioriterar vi kanske inte utställning så högt, utan deras jaktliga egenskaper men visst är det kul att dom både ser bra ut och dessutom kan leta upp en gammal klöv i skogen.

Publicerat
  • Författare

Oj. Den här tråden har det skrivits mycket i sedan sist jag var inne. Då jag tycker att det börjar bli en trevligare ton i tråden väljer jag att inte komentera så mycket utan hoppas att vi kan ha en konstruktiv diskussion framöver, inte minst för rasens bästa.

Får passa på att tacka dig "Miljöfriend" för grattulationerna då två av dessa hundarna är våra avelstikar, som förövrigt fått excellent på samtliga utställningar de ställts på :-) Nu prioriterar vi kanske inte utställning så högt, utan deras jaktliga egenskaper men visst är det kul att dom både ser bra ut och dessutom kan leta upp en gammal klöv i skogen.

Ja det hoppas jag att vi kan hålla i fortsättningen. Jag har ju sett alla fina, trevliga hundar så därför är det väldigt trevligt att hundägarna meriterar sina hundar såväl exteriört som jaktligt och att man även HD röntgar sina hundar. Det har under två års tid funnits möjligheten att drevprova sina hundar. Tyvärr så är det bara ett fåtal som har gjort detta trots att många prioriterar hundarnas jaktliga egenskaper. Min förhoppning är ju att man på sikt avelsmeriterar sina avelshundar. Vi har ju inte kommit därhän ännu men man kan ju alltid hoppas. :smile:

Publicerat

Kul annons där man får reda på att fadern har ep och avkommorna inte får användas i avel samtidigt som man erbjuder valpköparna foderkontrakt :-) snacka om motsägelsefullt ;-)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Jag har länkat till kullen tidigare innan någon visste att fadern hade EP. Det visade sig först efter att valparna var födda. Jag tyckte att detta är kompletterande uppgifter till min tidigare länkning. Det visar också att man inte skall para för unga hundar. Nu är det inte troligt att någon av valparna får EP eftersom det inte finns på moderns sida utan detta kan vara ett utmärkt tillfälle att få tag på fina hundar till ett lågt pris. Vad gör man annars som uppfödare då något sånt här tråkigt händer?

Publicerat

Håll med nu att det är lite motsägelsefullt när det blir avels förbud på avkommorna men det går att ta på foder ;-)

Publicerat

tämligen övertygad att en hund med lite erfarenhet lätt förstår skillnaden. många är de spetsar som används fullt ut dag som natt

Ok, tack!

Publicerat
  • Författare

Håll med nu att det är lite motsägelsefullt när det blir avels förbud på avkommorna men det går att ta på foder ;-)

Uppfödaren vill att valparna skall få ett bra hem och att man inte skall avla på dem. Genom att ha kvar ägandet så finns möjligheten att se till att det blir så bra för valparna som han tänkt sig.
Publicerat

risken finns alltid att någon avlar på dem även med ett foderavtal. följer man skks regler ang det så övergår ägandet efter två kullar eller 5 år. EP är ingen trevlig sjukdom... har polare med hund som lider av det. riktigt otäckt när anfallen kommer på fel ställe.