Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt Kristyna eller 30-06AI.

Featured Replies

Publicerat

Vad vill du ha för bilder? Ännu fler på bössan? Mig med bar överkropp ;)

/Mike

Ett litet collage med vapen, hästar och bar överkropp... Putinstyle :wink:  Eller Tom of Finland kanske... :biggrin:

• Svar 238
  • Visningar 26,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag har fått min LW pipa så efter nästa helg när alla sega formskjutningsövningar är över så lämnar jag tillbaks bössan till smeden så han kan börja med profilsvarvning-patronläge och gänga för mynni

• Sprang på en deal idag lite oförberedd som inte gick tacka nej till 500 208 A-max och 500 178 A-max 3000:-  med de 1000 lulorna jag redan har så är skyttet säkrat en stund framöver   11 budordet "L

• Skulle vara skoj med en riktig allround tävling mot MM Skeet,trap, sporting,långhåll,bänk sedan avrunda med 10km terränglöpning för att avsluta med 12 starköl i bastun. När kör vi

Posted Images

Publicerat
  • Författare

"det är väll inte så stor skillnad på pipans grovlek å grovleken på din kropp  :tongue:  :tongue:  :tongue:"

Jo pipan är mycket grövre.

Och med dessa ord så återgår denna tråd till projektet och inget annat.

Kommer testa ett snabbare krut till 178:orna i helgen då N560 är i trögaste laget för dom,sannolikt kommer N550 fungera bättre.

/Mike

Publicerat

En fråga om 30-06 AI. Eftersom jag av födsel och ohejdad vana är en pipkapare, har jag kortat pipan på min tikka 30-06 till 50 cm.

Har hittat en laddning som funkar rätt skapligt, 200 gr kula i mycket moderat hastighet, låg köttförstöring och bra förbränning.

Tror det var 203b jag laddade med. Frågan som följer, skulle en Ai ge bättre förbränning, och högre fart än en standard, förutsatt att övriga parametrar är samma?.

Om jag fattat det rätt är det ingen större operation att brotcha upp ett Ai ptrläge, och man kan forma hylsor genom att skjuta jaktmatch?

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Du har helt rätt i hur man skapar ett AI ptr läge och hur man formar hylsor.

Men vad en AI ger är plats för mer krut och max prestanda för 200gr kulor ger de trögaste kruten vilket inte är förenligt med kort pipa så nej du har inget att vinna på det med din piplängd.

Min AI har 66cm pipa.

/Mike

Publicerat

Jag är helt med på att tanken bakom är att öka hastigheten.

Min amatörmässiga tankegång var att det tvärare hylsbröstet skulle göra att mer av krutet förbrändes inne i hylsan, och att därav mynningsflamman skulle minska.

Tanken är dock påverkad av en tisdagspils, så kanske inte helt klar...;)

mvh/Urban

Publicerat

Najs! :wub:

• 1 month later...
Publicerat

Du är inte sugen på att testa A-max 155 och 168:or och se vad det blir för fart på dom?  :devil:  

Publicerat
  • Författare

Tanken har slagit mig men just nu i högsommarvärmen så ligger fokus på annat än vapen och skytte,kan bli en utvärdering i höst ev.

/Mike

Publicerat

Va! fokus på annat mitt i skyttesäsongen  :biggrin: ja det vore väldans intressant om du kommer på tankar på at testa dessa senare  :thumbsup:

Publicerat

Glädjer mig att du är så nöjd med ditt Shilen trycke då jag själv valde ett sådant till min projektbössa i 338-06, bara efter att ha läst om det, så det var lite en chansning. Blir nog att beställa ett till till min andra remmy.

Måste ju också säga att bössan ser fantastiskt trevlig ut och precisionen och farten är det ju inget fel på :smile:  Om man bara hade den förmågan till konsekvent rekylupptagning som du har så... En annan får nog nöja sig med 6.5x55 tills vidare även om det är svårt att sluta drömma om en 280 AI.

Publicerat
  • Författare

Shilen trycket är verkligen sjukt bra,det absolut bästa jag nånsin haft faktiskt.

From oktober när vinterdepressionen slår till med full kraft så kommer det börja skjutas mer igen.

/Mike

Publicerat

Låter bra det!

Publicerat

Det gläder mig att ni haft tur med era shilen trycken. Har bara ett själv och är lite missnöjd faktiskt.

Mina två jevell och huber concepts är bättre.