Publicerat Juni 10, 201411 yr Vad vill du ha för bilder? Ännu fler på bössan? Mig med bar överkropp /Mike Ett litet collage med vapen, hästar och bar överkropp... Putinstyle Eller Tom of Finland kanske...
Publicerat Juni 10, 201411 yr Författare "det är väll inte så stor skillnad på pipans grovlek å grovleken på din kropp :tongue:" Jo pipan är mycket grövre. Och med dessa ord så återgår denna tråd till projektet och inget annat. Kommer testa ett snabbare krut till 178:orna i helgen då N560 är i trögaste laget för dom,sannolikt kommer N550 fungera bättre. /Mike
Publicerat Juni 10, 201411 yr En fråga om 30-06 AI. Eftersom jag av födsel och ohejdad vana är en pipkapare, har jag kortat pipan på min tikka 30-06 till 50 cm. Har hittat en laddning som funkar rätt skapligt, 200 gr kula i mycket moderat hastighet, låg köttförstöring och bra förbränning. Tror det var 203b jag laddade med. Frågan som följer, skulle en Ai ge bättre förbränning, och högre fart än en standard, förutsatt att övriga parametrar är samma?. Om jag fattat det rätt är det ingen större operation att brotcha upp ett Ai ptrläge, och man kan forma hylsor genom att skjuta jaktmatch? mvh/Urban
Publicerat Juni 10, 201411 yr Författare Du har helt rätt i hur man skapar ett AI ptr läge och hur man formar hylsor. Men vad en AI ger är plats för mer krut och max prestanda för 200gr kulor ger de trögaste kruten vilket inte är förenligt med kort pipa så nej du har inget att vinna på det med din piplängd. Min AI har 66cm pipa. /Mike
Publicerat Juni 10, 201411 yr Jag är helt med på att tanken bakom är att öka hastigheten. Min amatörmässiga tankegång var att det tvärare hylsbröstet skulle göra att mer av krutet förbrändes inne i hylsan, och att därav mynningsflamman skulle minska. Tanken är dock påverkad av en tisdagspils, så kanske inte helt klar... mvh/Urban
Publicerat Juni 14, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Vv 550 krut fungerade mycket bättre med 178gr kulorna. Bättre förbränning,kort och rapp knall samt ett es om 4m/s. 560 behöver tungviktarna för att leverera. /Mike
Publicerat Juli 24, 201411 yr Du är inte sugen på att testa A-max 155 och 168:or och se vad det blir för fart på dom?
Publicerat Juli 24, 201411 yr Författare Tanken har slagit mig men just nu i högsommarvärmen så ligger fokus på annat än vapen och skytte,kan bli en utvärdering i höst ev. /Mike
Publicerat Juli 24, 201411 yr Va! fokus på annat mitt i skyttesäsongen ja det vore väldans intressant om du kommer på tankar på at testa dessa senare
Publicerat Juli 25, 201411 yr Glädjer mig att du är så nöjd med ditt Shilen trycke då jag själv valde ett sådant till min projektbössa i 338-06, bara efter att ha läst om det, så det var lite en chansning. Blir nog att beställa ett till till min andra remmy. Måste ju också säga att bössan ser fantastiskt trevlig ut och precisionen och farten är det ju inget fel på Om man bara hade den förmågan till konsekvent rekylupptagning som du har så... En annan får nog nöja sig med 6.5x55 tills vidare även om det är svårt att sluta drömma om en 280 AI.
Publicerat Juli 25, 201411 yr Författare Shilen trycket är verkligen sjukt bra,det absolut bästa jag nånsin haft faktiskt. From oktober när vinterdepressionen slår till med full kraft så kommer det börja skjutas mer igen. /Mike
Publicerat Juli 27, 201411 yr Det gläder mig att ni haft tur med era shilen trycken. Har bara ett själv och är lite missnöjd faktiskt. Mina två jevell och huber concepts är bättre.