Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om löshundsjakten tar slut?

Featured Replies

Publicerat

Dvs om ett vargrevir eller flera skulle drabba er jaktmark, hur resonerar ni då? Vet att flera här redan är illa drabbade men ändå bor kvar, vore intressant att höra orsakerna till varför ni valde att bli kvar?

För er som är där jag är, flyttar ni eller skulle ni knyta näven i fickan? Klart är man rätt bunden till platsen man bor, om inte annat via barnens skolgång och det egna arbetet.

Jag leker rätt ofta själv med tanken vad jag gör när det sker, för det gör det förr eller senare och förmodligen förr. Det basala för min boendegeografi är ändock inte bra skolor eller ett arbete jag inte kan överge, inte heller min föräldragård. Anledningen är främst att jag har tillgång till billig hundmark nära där jag bor som naturligtvis inte är lätt att ersätta i mellan eller än värre i södra Sverige. 

Jag tillhör nollvisionärerna och då borde man stanna och fightas om man tror på det man gör. Men samtidigt tar fighten tid och under resans gång tappar man tid att jaga och ett jägarliv är för kort ändå, för inte tala om ett hundlivs. Att släppa hund i vargrevir kommer jag nog aldrig att göra således.

• Svar 66
  • Visningar 5,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det finns ju en dold agenda med den där grå och jag tror inte vår generation får veta vad den handlar om!   Antingen så viker man ner sig, skiter i jakten och hittar på något annat, eller så gör man

• Redan idag jagar jag mest 20-40 mil från hemmet kommer att fortsätta köra bil så länge det går och strida till sista bloddroppen om vargen invaderar hela landet! Flytta är inte omöjligt sluta jaga med

• Bor och jagar i norra delen av Örebro län, i gränslandet mellan Örebro/Dalarna. Finns varg överallt här men jag upplever inte att löshundsjakten har minskat där jag är med. Folk släpper sina stövare,

Posted Images

Publicerat

Har haft varg på marken av och till. Inget revir än. Dock 2-4 björnar per 1000ha.

Jag misstänker att jag skulle skaffa ett annat intresse.(Vilket jag delvis redan odlar)

Just nu så lever jag för hundjakten.Kan jag inte bedriva jakt med hund så är jakten för mig en ren pina!

Aldrig jag skulle sitta dag efter dag på pass........ Någon dag/helg funkar, men inte så mycket mer. Smygjakt om det finns vilt skulle kunna vara ett alt. Men inte stillasittande!

Så länge jag har hund kommer jag att släppa den oavsett risker! Skulle jag mista hundar i den omfattning som gör att jag mår dåligt, då skulle jag leta andra intressen. Har jag möjlighet att välja risker så släpper jag i första hand där risken är låg.

Ev skulle jag skaffa en patrullhund/hund inom försvarsmakten, istället, för jag älskar att jobba tillsammans med en hund.

Jag har arbete på bygden, tror inte att mina kvalifikationer är eftersökta någon annanstans. Jag har hus. Men i glesbygd så köper du för 500´, renoverar för 300´och säljer för 400´. Så att sälja och flytta med en skuld och sedan betala ännu mer för att bo, gör jag inte. Särskilt om utsikterna att hitta ett arbete som betalar sig mindre än vad jag har idag, är vad jag kan få.

Jag ger inte upp, utan jag skulle söka mig till något annat som ger samma andliga spis. Försörjningen kommer i första hand.

Som sista lösning om allt går på röven, skulle jag tjyvjaga om inget annat funkar. Då slipper man också vara markbunden eller följa regler och avskjutning. Det är bara att knalla ner det man får chansen på.......

Publicerat

En synnerligen berättigad frågeställning.

Som boende och verksam i södra delen av vår avlånga så tror jag fortfarande att förståndet ska segra!

Att den såk bevarandesidan kan framhärda som nu, inhibition mm,,.. plus övriga extra-vaganta obstruktioner som de hittar på.?

Detta tär på förtroende kapitalet, och påvisar bara att de har andra agendor än att bevara.. och hade det inte varit för Laeike/Ryhmans framträdande inom EU så är jag tämligen säker på att skillnaden hade gjorts redan nu.

Men nu gavs här en möjlighet för en enskild EU tjänsteman att glänsa, och i en fråga med sprängkraft!

Nonchalansen och den nuvarande diskvalifikationen av de såk areal-näringarna kommer iom den nya jaktlags utredningen att se över.

Det finns förhoppningsvis iom detta en bortre/nedre gräns för hur mycket samhället, politiker mm tål i denna frågan.

Och jag hoppas mycket, och sätter min tilltro till Håkan Larsson som nu ska ro detta projekt i land.

Problemet är att jaktlagsutredningen kommer att ta på tok för lång tid i anspråk, man gissar 3-5 år till färdigt lagförslag.!

Som ytterst ansvarig på jägarsidan, och då för ett läns eftersöks-org så känner man trots allt att problemen närmar sig

Och visst finns det dagar/nätter då man låter tanken sväva iväg!

Speciellt då man vet att någons hunden är mitt uppe i ett ståndskall på ett genom trafiken skadad vilt.

Och det är inte utan anledning,?. som man numera lusläser allt rörande rovdjur!

Och då sådant som händer söder i huvudstaden och på östra sidan.

Under den vintern som var, så fick länet ett x-antal besök av just den grå, och vissa hävdar med en dåres envishet att de är kvar..

Men att byta adress för detta..?

Nja det tror jag faktiskt inte, jag är optimist tills motsatsen är bevisad.

//B

Publicerat

Här där jag huserar är vargen inte ett problem Björn.lo har väl alltid funnits  vilket inte är nåt problem,,

Skulle vi ha fullt med varg här så är jag övertygad att jakten skulle fortgå som tidigare fast med andra metoder!

Hundar betyder inte jakt  hundar är ett komplement för att underlätta o göra jakten Efiktivare så ser jag på det!

Publicerat

Jag anpassade min hundjakt efter situationen. Flytta eller lägga ner har jag aldrig ens funderat över.

Publicerat

Ja du Magnus, är inte namnet på ämnet fel? När löshundsjakten tar slut borde det väl vara, när!? Eller ja, den tar ju inte slut precis men just ordet "löshundsjakt" kommer ju att få en helt annan innebörd, det blir ju den lösa hunden som blir jagad, det blir inte alls som man tänkte sig när man först tänkte på löshundsjakt.

Det kommer ju an på oss som lever här och nu att se till att det inte blir på det viset, den svenska modellen av jakt med hundar lösa i naturen som effektiva hjälpmedel är tvättäkta kultur och trots att det ser ut som det gör i Sverige idag så finns det faktiskt ingen regel som säger att vi prompt måste ändra på precis allt. Kultur är inte bara svårbegripliga strofer av Ranelid det kan vara något så enkelt och jordnära som samarbetet mellan hund och jägare.

Jag kommer ALDRIG att vika mig, jag kommer att göra precis vad som helst för att upprätthålla den svenska löshundsjakten och exakt vad det innebär finns det inget facit för... Hör hur jag för mitt inre gnolar på "Climb every mountain" från Sound of music.

Publicerat

Mycket rovdjur innebär inte bara risker med att släppa hund. Det betyder också viltfattiga marker.

Det skulle kunna betyda tex att det bara kommer att få skjutas tex 1+1 älgar på 2500-3000ha.

Vi som har dåligt med rå osv också, kommer att få det svårt att faktiskt kunna fälla något vilt oftare än vart annat, vart 3:e år eller så. 

Vet faktiskt om det skulle vara speciellt meningsfull att jaga överhuvudtaget på dom premisserna.

Klart att det skulle förmodligen finnas grisar i söder att skjuta, men att åka 50-60 mil för att sitta på en åtel känns inte så lockande att göra varje helg.

Kanske behåller en bössa och offrar en helg/år på att sitta på en åtel. Men i princip så skulle jakten vara slut.

Även om man skulle ta riskerna med att släppa hund. Kan det vara så svårt att hitta vilt så att det går att träna upp en hund så den blir duglig till jakt.

Publicerat

Jag skulle inte flytta iaf. Men ändra min jakt med längre resor blir det nog.

Publicerat

Som Lars säger så bedriver jag jakt där man far långa sträckor o kommer nog så fortsätta.

Men nog skulle de va surt att inte kunna släppa o träna på hemmaskogen.

De i sig kanske skulle tvinga mig byta ras.

Men aldrig sluta!

Publicerat

Mycket rovdjur innebär inte bara risker med att släppa hund. Det betyder också viltfattiga marker.

Det skulle kunna betyda tex att det bara kommer att få skjutas tex 1+1 älgar på 2500-3000ha.

Vi som har dåligt med rå osv också, kommer att få det svårt att faktiskt kunna fälla något vilt oftare än vart annat, vart 3:e år eller så. 

Vet faktiskt om det skulle vara speciellt meningsfull att jaga överhuvudtaget på dom premisserna.

Klart att det skulle förmodligen finnas grisar i söder att skjuta, men att åka 50-60 mil för att sitta på en åtel känns inte så lockande att göra varje helg.

Kanske behåller en bössa och offrar en helg/år på att sitta på en åtel. Men i princip så skulle jakten vara slut.

Även om man skulle ta riskerna med att släppa hund. Kan det vara så svårt att hitta vilt så att det går att träna upp en hund så den blir duglig till jakt.

Åka 50 -60 mil funkar nog om du kan jaga en vecka, det gör jag varje år för septemberjakten , men då är det 130mil  enkel resa och kanske björn,fågel älg i 14 dagar!

men visst utan hund är jakten bar skit kanske 10%.

åteljakt efter räv o gris lite rådjurspursch!

om det finns rådjur att beskatta!

Publicerat

Det har under en tid nu spekulerats i att norduppland snart skall hysa ett revir, ännu så länge tror jag att alla små hjältar uti spårsnölöstland gör vad de kan för att hindra etableringen.

Om det ändå skulle skita sig så har jag nog en av de raser som gör sig minst dålig ibland varg, för övrigt så är det den enda nuvarande möjligt lagliga "förvaltningen" just det som löshundsjakten ger (förutom att hålla en fårbesätning).

Jagar även nu på en mark som hyser varg emellanåt där vi ligger granne med Korsåreviret, och jag kommer köra på med mitt så länge intresset finns.

Kommer aldrig ställa mig som en SAAB inför ryggradslösa beslutsfattare!

Publicerat
  • Författare

Att folk reser längre och är beredda på att betala mer för löshundsjakten är ju redan ett faktum. Jaktvärdena på en norrlandsfastighet är stigande, runt 10% av försäljningsvärdet redan idag enligt mäklare jag pratat med. De stora skogsbolagen norrut planerar nya höjningar, efterfrågan är i framförallt Jämtland/Härjedalen och delar av Västerbotten all time high.

Vi jägare är vana att få anpassa oss, björn och loförekomst är hanterbart således men att anspassa sig till varg går i mina ögon inte om man har sann passion till hundar och löshundsjakt. Skulle jag stanna skulle jag bli oerhört förbittrad och förmodligen skulle det sluta med att allt går åt helvete då desperata människor tenderar att göra desperata saker.

Publicerat

Gör ni inget för att det inte skall ske?

Publicerat

Att folk reser längre och är beredda på att betala mer för löshundsjakten är ju redan ett faktum. Jaktvärdena på en norrlandsfastighet är stigande, runt 10% av försäljningsvärdet redan idag enligt mäklare jag pratat med. De stora skogsbolagen norrut planerar nya höjningar, efterfrågan är i framförallt Jämtland/Härjedalen och delar av Västerbotten all time high.

Vi jägare är vana att få anpassa oss, björn och loförekomst är hanterbart således men att anspassa sig till varg går i mina ögon inte om man har sann passion till hundar och löshundsjakt. Skulle jag stanna skulle jag bli oerhört förbittrad och förmodligen skulle det sluta med att allt går åt helvete då desperata människor tenderar att göra desperata saker.

Tror bolagen kommer att bita sig i röven med ökande arrenden. Lokalt folk har inte inkomster nog att betala. Det är redan "uppror" i lagen som blir fråntagen 1-2 veckor av älgjakten tillförmån för sörlänningar som betalar 2, 3 x helårsarrendet för laget. Dessutom spricker allt vad älgförvaltning heter.

Köpeveckorna får samma tilldelning som ordinarie lag. Dvs uttaget blir det dubbla mot vad marken bär. Dessutom skjuter sörlänningarna allt som kommer framför pipan. Iof är det mer eller mindre ett krav från bolagen också. Klagar lagen något om köpejakten så är det tack och adjö. Samma om dom inte visar av stråken och passkedjor för sörlänningarna eller på annat sätt försvårar köpejakten. Men i det tysta så görs det en förvaltningsplan i lagen där man undviker att skjuta 100% vuxna samt att man försöker fördela könmässigt också. Även om bolagskravet är att inte göra skillnad på vad som kommer utan det ska skjutas. Skjuts inte tilldelningen så blir det fler köpeveckor som fråntvingas laget nästa år.

När lokalbefolkningen slutar jaga så blir det inget dukat bord till köpejägarna. Inga pass resta/underhållna. Ingen ved på passen osv. Sen lär dom inte komma upp helg efter helg för att jaga. Dom kommer 1 eller 2 veckor och skjuter det dom kan.....

Desperationen i norrland lär bli att marklösa jägare jagar där det passar dom, när sörlänningsveckorna är slut.

Publicerat

Jag ser nog jakten som ett övergående kapitel. Vi har björn som slår en hel del kalv, vilket gör det svårt att skjuta jämt mellan kalv och vuxen. På många områden så finns det 2-4 björnar/1000ha lägg där till varg som kommer lite nu och då. 

För varje år blir vargbesöken mer frekventa. Tom nu börjar dom tillåta revir på renbetet. Där till så stiger arrendena samtidigt som viltförekomsten minskar.

Jag räknar de år som det går att jaga..... Men jag misstänker att om det inte sker något radikalt med rovdjuren och att bolagen börja värna lokala jägare. Då hamnar nog vapnen på hyllan och hundgården blir tom, om ca 5 år.

Möjlig räddning av jakten skulle kunna vara att man på senhösten/vintern får gå på marker med köpejakt och snygga till siffrorna genom kalvjakt. Om nu inte rovdjuren tillåts fortsätta att öka.

Publicerat

Det finns ju en dold agenda med den där grå och jag tror inte vår generation får veta vad den handlar om!

Antingen så viker man ner sig, skiter i jakten och hittar på något annat, eller så gör man något åt problemet, locka hit franska bönder som kan visa hur man talar om för staten att man är jävligt pissless, tycker det är för lite koskit utanför riksdagshuset.

Vive le France!  :smile:  :yes:

Publicerat

En bild säger mer än 1000 ord. Även för mig som inte har hund...

Men jag tror att fler än en av er känner igen bilden av rovdjurspolitiken...

post-2942-0-48697200-1370550941.jpg

Publicerat

En bild säger mer än 1000 ord. Även för mig som inte har hund...

Men jag tror att fler än en av er känner igen bilden av rovdjurspolitiken...

Motbacke, sa Bull!  :woot:

Publicerat

Sosophys sa Bill...

Publicerat

Rovdjuren är en lite del.. Att manövrera ut ägande och brukanderätten är vad man försöker med nu.. Vad händer med jakträtten sen, tror ni? Finns ju till och med folk som jagar som inte fattat och som går miljöorganisationernas ärenden.. Av ren dumhet el okunskap.. :/

Publicerat

Vargvärnarna är i grunden jakthatare, jag tror inte många av dom bryr sig om vargen utan försöker

göra ett nytt Holland av Sverige. 

/kalle

Publicerat

Jo den "dolda" agendan är att få stopp på jord och skogsbruk i allmänhet, men jakten i synnerlighet. Allt för att ha en vacker natur utan gödseldofter och buller från maskiner och vapen. Allt för att söndagsflanera några gånger om år....

Publicerat

Jo den "dolda" agendan är att få stopp på jord och skogsbruk i allmänhet, men jakten i synnerlighet. Allt för att ha en vacker natur utan gödseldofter och buller från maskiner och vapen. Allt för att söndagsflanera några gånger om år....

Är det någon som har hört av centerpartiet så här ett år före valet? minns inte när jag såg Eskil på nyheterna sist, tycker man ska fråga de som bor i värmlandsskogen när man tycker att det är lämpligt att krogarna stänger i Stockholm.