Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den eviga ammunitionsfrågan

Featured Replies

Publicerat

Efter alla dom hundratals sidor man läst om kalibrar slutar de oftast med att man tar den kaliber man är van med oavsett vilken den är. Nu letar jag inte efter den perfekta kalibern utan den som uppfyller mest krav.

*Min jakt är uppdelad i ca 30% drevjakt och 70& vak-smygjakt.

*På drevjakterna så är alltid allt klövvilt +räv aktuellt.

*På smyg-vakjakten så är det gris och hjort som det är mest av men även rådjur och räv.

Skotthållen blir nästan aldrig över 150m men jag tränar på upp till dryga 250m ifall man någon gång behöver ta ett sådant skott.

Vilken kaliber det än blir så kommer jag att skjuta med den lättaste oryxkulan till just den kalibern.

Som mest under ett år har jag skjutit 20 skarpa och 150 övning och mycket mer än så blir det nog inte så att ta en kaliber för att den har billigare ammunition är inget jag kommer göra.

Vill helst ha en så stor effekt i djuret som möjligt med en så mild rekyl som möjligt, vill också ha så bra kulbana som möjligt utan att behöva få mer rekyl. Handladdning är inget jag håller på med nu men är sugen på att börja.

Är de 6.5x55, 270w, 308w, 7mm rem mag, 300 win mag, 30-06 eller någon annan som passar mig best?

• Svar 55
  • Visningar 6,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• .270 för den är coolast!   Klockrent argument va?   Mvh!

• Jag har jagat och skjutit en hel del med både 300 win mag och 300 wsm, du funkar båda två alldeles utmärkt men är absolut inget som jag skulle rekommendera som allroundbeväpning till någon jägare. Att

• Christian N
    Christian N

För att Prins vad han nu heter har den till typ all jakt. /Christian

Publicerat

.270 för den är coolast!

Klockrent argument va?

Mvh!

För att Prins vad han nu heter har den till typ all jakt. /Christian

Publicerat

Hur mycket klass två/tre skjuter du mot klass ett?

Du ska självklart ha klass ett men om det inte är så många älgar så kan du leta lite klenare kalibrar, men tyvärr så blir nog svaret tråkigt 3006, men 270 är ju kuligare!

Publicerat

Man kan ju göra det enkelt för sig och sluta fundera och jaga istället.

Antar att du har en kl.1 nu? Fortsätt med den då och skulle du inte ha någon bössa så köper du en 308w.

Publicerat

Man kan ju göra det enkelt för sig och sluta fundera och jaga istället.

Antar att du har en kl.1 nu? Fortsätt med den då och skulle du inte ha någon bössa så köper du en 308w.

Skjuter han mest klass två vilt eller :smile:

Publicerat

308 möjligtvis 6,5 verkar vara det du söker. Ska du inte skjuta på längre håll än 150m så funkar dom ua. Skjuter du mycket gris och älg kanske 308 är ett bättre val än 6,5.

Själv använder jag 7mm rem mag. Mest för att det är en "förlåtande" kaliber då jag som enögd har svårt med avstånd på öppna ytor. Men även för att jag skjuter toppfågel ibland när jag kommer åt. Dock sneglar jag på att skaffa 308 som hundförarbössa när vi jagar hela laget, då skjuter vi inte annat än älg. Men min 7mm funkar hittills ua även på korta håll vid stånd, bra stoppkraft och nästan ingen köttförstörning på det jag fällt.

Publicerat
  • Författare

Hur mycket klass två/tre skjuter du mot klass ett?

Du ska självklart ha klass ett men om det inte är så många älgar så kan du leta lite klenare kalibrar, men tyvärr så blir nog svaret tråkigt 3006, men 270 är ju kuligare!

Man kan väll säga att på 5 år så skjuter jag ca 2 älgkalvar, 1, kronhjort, 8 kronkalvar, 5 dovhjortar, 10 dovkalvar, 9 råbockar, 35-40 grisar, 15 rävar samt 300-400 övning.

Vill såklart att de ska bli lite mer av allt. Och vill ha tips på EN klass 1 kaliber som är så nära mina önskemål som möjligt.

Publicerat

Låter som 8x57 i mina öron!

Publicerat

Låter som en kort o smidig 308a tycker jag :thumbsup:

Publicerat

Laddar du inte själv är det en 'nobrainer'...308 win ...'nuff said! Gott utbud av billig både jakt- och övningsammo B)

Publicerat

308 Win. är lika spännande som dammråttor i hörnen...

MEN - den fungerar, och den fungerar bra. Skjuter tätt, rimlig rekyl, massor av ammo, osv, osv...

Den är ett säkert kort, helt enkelt. Gäller också 6,5 och .30-06 för den delen, även om jag är skeptisk till .30-06...

Själv hade jag kanske valt .300 WM. Helt ologisk för dina ändamål.

Men jag älskar den patronen, och är rätt ologisk av mig.

Publicerat

270w är förmodligen det du söker om du vill ha rak kulbana med låg rekyl.

Publicerat

270w är förmodligen det du söker om du vill ha rak kulbana med låg rekyl.

Ja, jag såg nu att ammokostnad inte var en 'grej' för dig laxen (även om jag då vill hävda att du tränar för lite ;) )...och i sånt fall är 270 win ett mkt trevligt val :)

Publicerat
  • Författare

Ja, jag såg nu att ammokostnad inte var en 'grej' för dig laxen (även om jag då vill hävda att du tränar för lite ;) )...och i sånt fall är 270 win ett mkt trevligt val :)

Tyvärr......     Men du har helt rätt, värdefull tid på banan går istället åt andra "mindre viktiga" aktiviteter.

Dock tycker jag ändå inte att priset på ammo är något att bry sig om .  Jag köper inte en Polo bara för att den drar 0.4 milen utan jag köper den bil som passar mina behöv bäst :thumbsup:  

Publicerat

.270 är en fin patron, men ska man skjuta fabriks, så vet jag inte om den är så lyckad...

Visst finns Jaktmatch som duger till älgbanan, men man vill kanske ha lite mer precisionsövningar ibland.

I .308 och 6,5 finns Lapuas och Normas matchpatroner (alltså inte jaktmatch, utan riktig Match)  och dom slår allt, jag menar ALLT, när det gäller precision och jämnhet.

Jag tycker inte att .270 har något att hämta alls, faktiskt.  Men nu ska jag inte vara neggig, visst ska du välja en sån om du vill   ;)

Publicerat

Jag skulle valt 300win mag om ja vore du. Har använt denna i ett år och är riktigt nöjd. Bara fördelar:

-Stort utbud av kulor

-Bra effekt i djuren (har jag hört iallfall....har inte provat själv ännu)

-Passar till att jaga det mesta med, iallafall i Sverige

-Spikrak kulbana upp till ca 250m

-Ammon är inte superdyr (dock inte billig heller...)

-Lagom rekyl, jag upplever det som en 30-06 ungefär i min Blaser R93

Jag kan bara komma på en negativ grej, och det är att denna kaliber är definivt inget för älgbanan. Man skall helst ha en annan kaliber att mängdträna med.

Jag använder Normas FMJ till övning (ca 300kr/20st) och Winchester Power Max (180gr) till jakt. Kostar ca 600kr/20st. Dessa samskjuter dessutom otroligt bra. Har provat ända upp till 315m. Det är riktigt kul, dock måste jag rikta ca 20cm upp på detta avstånd....:)

Publicerat

Ingen kula har en spikrak kulbana, tråkigt va, du är -+ 6-7 cm med en 300 Win mag med en nolla på 215 meter om du vill kunna använda den med ett minus om 6-7 cm på 250 meter,

o skillnaden mellan en 300 Win mag JM och en 30-06 JM med de förutsättningarna är 1 cm -+ i bana,

o en 270 Win landar precis mitt imellan de båda andra kalibrarna 

o en 308 WIn är ganska exakt enbart 1 cm sämre än en 30-06, dvs -+ 8 cm för en nolla på 215 meter och -8 på 250 meter.

Skillnader i kulbana uppstår för normala klass 1 kalibrar först efter 300 meter och för en del långt därefter.

Att ligga 6-8 cm högt inom de avstånd som 95 procent av allt svenskt vilt fälls på är inte bara rätt korkat det är en sak som leder till rätt fula träffar eller skadeskjutningar, hur kul är en hjort eller gris med hela ryggen sprängd av en 180 grains kula från en 300 Wim mag?

Jag vill inte äta den, den saken är klar.

Med detta sagt, frågeställaren skall givetvis välja vilken kaliber han önskar sig men inte på grundval av ett argument om en spikrak kulbana. /CHristian

Publicerat

Ingen kula har en spikrak kulbana, tråkigt va, du är -+ 6-7 cm med en 300 Win mag med en nolla på 215 meter om du vill kunna använda den med ett minus om 6-7 cm på 250 meter,

o skillnaden mellan en 300 Win mag JM och en 30-06 JM med de förutsättningarna är 1 cm -+ i bana,

o en 308 WIn är ganska exakt enbart 1 cm sämre än en 30-06, dvs -+ 8 cm för en nolla på 215 meter och -8 på 250 meter.

Skillnader i kulbana uppstår för normala klass 1 kalibrar först efter 300 meter och för en del långt därefter.

Att ligga 6-8 cm högt inom de avstånd som 95 procent av allt svenskt vilt fälls på är inte bara rätt korkat det är en sak som leder till rätt fula träffar eller skadeskjutningar, hur kul är en hjort eller gris med hela ryggen sprängd av en 180 grains kula från en 300 Wim mag?

Med detta sagt, frågeställaren skall givetvis välja vilken kaliber han önskar sig men inte på grundval av ett argument om en spikrak kulbana. /CHristian

Med 270 wsm får du 52mm +- upp till 250 vid inskjutning på 21m, men jag skjuter in på 160 m och då slår den 2cm högt på 100 m och 4cm lågt på 200m(12cm på 250)
Publicerat

Vad har det för betydelse?

Det var det här som var relevant " -att ligga 6-8 cm högt inom de avstånd som 95 procent av allt svenskt vilt fälls på är inte bara rätt korkat det är en sak som leder till rätt fula träffar eller skadeskjutningar, hur kul är en hjort eller gris med hela ryggen sprängd av en 180 grains kula från en 300 Wim mag? 

Jag vill inte äta den, den saken är klar."

270 WSM har väldigt fina långhållsprestanda men oavsett det kvarstår detta med att skjuta med ett okänt överslag av X cm på Y meter på vilt och som vanligast i Sverige då under drevjakt, ie vilt i rörelse. /Christian

Publicerat

ÖÖH jo det var det jag menade att jag skjuter INTE in på 215m utan på 160m för att det inte ska bli 6-8cm för högt!

Men jag kanske skrev på smålänska och det förstår ju inte alla......

Publicerat

Ja men det är bra att du har löst dina bekymmer Ozz men jag förstår fortfarande inte hur det löser eller hanterar bristerna i Neverlosts råd och idéer om spikraka kulbanor. /Christian 

Publicerat

Nu ligger jag ju faktiskt bara med 3 cm överslag, och när jag säger spikrak talar jag ju bildligt...han får välja vad han vill, jag har gjort mitt val iallafall. Jag tänker inte argumentera emot och har inte för avsikt att skjuta sönder några djur....herregud alltså.....

Publicerat

Vad har gud med saken att göra? Förövrigt är jag väldigt tveksam till dina -+ 3 cm siffror, men det kanske du inte vill dryfta just precis i detta nu. /Christian

Publicerat

Gud är med överallt,ser och hör allt!

Eller var det frugan?????