Publicerat Augusti 2, 201312 yr Författare ts har nog redan köpt bössa och är ute o skjuter in, för i denna tråden har hen inte varit på ett tag! Några dagar utan dator och man missar 2013 hetaste debatt. Sen tar de ju en stund att läsa igenom allt också. Men de är fortfarande inte någon som riktigt svarat på frågan... Vilken är den bästa kalibern? Som sagt priset på ammo spelar ingen roll, att jag skjuter djur för 500 istället för 700kr om året eller övar för 3000 istället för 4000 spelar ingen roll, bara jag blir en bättre skytt. Personligen så är jag nog mer inne på ChristianNs "förslag", att skjuta mot löpande hjortar och grisar på 60-80 meter och att ha en bössa som skjuter 6-8 cm över riktpunkten känns betydligt svårare att räkna ut och kompensera i den stressen, än att ha bössan spik på 100-120m och därefter kompensera. Sen är de ju skillnad på kalibrarna och de är väl därifrån jag börjat leta. En kaliber med lie rekyl, slippa kompensera 20 vm ovh istället 12-8 cm på långt håll, men ändå med lite dö i. Som sagt, bara att säga vilken den perfekta kalibern är
Publicerat Augusti 2, 201312 yr spik på 100-120m klarar alla kalibrar om du räknar cm inte mm! jag tror fortfarande på 8x57 men visst 308 kanske är ett billigare val! 6,5x55 är ju ett val som skjuter spikrakt enligt dina normer(+-3cm på 50-150m)och väldigt billig ammo! 300wm, 270, 270wsm både är dyrare och snärtigare rekyl, du vinner lite i kulbana och effekt , enligt mig på + 170m kanske tillomed +200m!
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Några dagar utan dator och man missar 2013 hetaste debatt. Sen tar de ju en stund att läsa igenom allt också. Men de är fortfarande inte någon som riktigt svarat på frågan... Vilken är den bästa kalibern? Som sagt priset på ammo spelar ingen roll, att jag skjuter djur för 500 istället för 700kr om året eller övar för 3000 istället för 4000 spelar ingen roll, bara jag blir en bättre skytt. Personligen så är jag nog mer inne på ChristianNs "förslag", att skjuta mot löpande hjortar och grisar på 60-80 meter och att ha en bössa som skjuter 6-8 cm över riktpunkten känns betydligt svårare att räkna ut och kompensera i den stressen, än att ha bössan spik på 100-120m och därefter kompensera. Sen är de ju skillnad på kalibrarna och de är väl därifrån jag börjat leta. En kaliber med lie rekyl, slippa kompensera 20 vm ovh istället 12-8 cm på långt håll, men ändå med lite dö i. Som sagt, bara att säga vilken den perfekta kalibern är Hur långt är ett snöre? Hur stor är en fisk? Hur mycket är lagom? Det finns ingen perfekt kaliber till allt utan de allra flesta av de föreslagna kalibrarna funkar alldeles utmärkt men ingen är bäst på allt. Skall du ändå ha ett förslag så säger jag 308 win. Henrik
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Jag skulle inte bekymra mig så mycket för kalibervalet, se till att det är en klass 1 och att du trivs med bössan. sen om kulan droppar 5 eller 12 cm på 300m är liksom småpotatis när du väl börjar panga. Ammo finns fabriks laddat till de flesta klass 1 vapen.
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Några dagar utan dator och man missar 2013 hetaste debatt. Japp, att ställa frågan vilken som är den perfekta kalibern är ett säkert sätt att skapa en animerad debatt där det inte finns något 'rätt' svar... nästan lika effektivt som att ta upp frågan om sexochenhalvans prestanda... Det som är perfekt för en jägare kan vara något annan för killen i tornet bredvid eller hundföraren - Henrik har en bra poäng i att det är viktigare att hitta en pang som passar ens preferenser, så det är nog inte så inihelvetes viktigt för jakten om det står 270win eller 8x57 eller nåt annat. Jag kör själv med .308 för jakt där jag ibland går med hund, ibland sitter på pass och det finns en varierad meny av skjutbart vilt - detta val mycket baserat på att det finns en mångfald av kulor från 110 till 200 grains att stoppa i beroende på jaktform. Men jag funderar en del kring att istället skaffa två pipor till denna bössa, en 9,3x57 och en 6BR (eller kanske det smartare valet, 6,5). Gräset är alltid grönare på andra sidan, som bekant. Men det är med denna ambivalens som vi hjälper till att hålla vapenhandlarna vid liv - så köp nåt som känns bra, du kan alltid byta