Publicerat Juli 31, 201312 yr Vad har gud med saken att göra? Förövrigt är jag väldigt tveksam till dina -+ 3 cm siffror, men det kanske du inte vill dryfta just precis i detta nu. /Christian Ursäkta uttrycket då. Tveksam får du vara om du vill, men med 3cm överslag på 100m skjuter jag otroligt rakt med min Blaserpipa. Trodde inte det själv först, då det tom är bättre än vad som står i Normas tabeller. Jag ber om ursäkt om jag kapat tråden här.....jag ville bara ge lite tips och dela med mig av mina egna erfarenheter i denna fina kaliber, efter att ha pangat på och övat rätt friskt nu senaste halvåret. Jag har på köpet blivit smått lyrisk då resultaten dessutom varit över min förväntan. Visst, 308, 30-06 m.m. duger ju de också. Skillnaden är inte precis gigantisk mellan 300wm och dessa kalibrar. Dock tycker jag det är roligt att ha nåt som inte resten av alla andra 35 gubbar i jaktlaget har . Jag uppfattade det som TS ville ha en flackskjutare..... Förlåt mig. Vill inte vara burdus här eller på nåt sätt visa att jag är bättre än någon annan. Allt jag ville var att dela med mig av min upplevelse på ett ödmjukt sätt.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Gud är med överallt,ser och hör allt! Eller var det frugan????? He he....
Publicerat Juli 31, 201312 yr 270win funkar ju säkert kanon! Annars skulle väl inte Franz välja den . Vet en som med framgång dessutom jagat björn med denna kaliber.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Christian, Jag håller visserligen helt med om att ingen kaliber skjuter spikrakt. Så långt inga commentarer. Men jag funderar på hur mycket under/överslag du anser man kan ha innan man måste börja kompensera. På gris kan jag hålla med om att 8cm är lite mycket. Men jag vet inte riktigt om jag någonsin skulle skjuta på en gris på 140m avstånd. (Eller var de där 8cm nu hamnar) Kring 60m som är ett lämpligare avstånd för mig när det rör på sig ligger träffen ju igen nära nollan. Och står det stilla är det väl lite lättare att tänka till och kompensera. (Hur ofta en gris nu står stilla snällt och lydigt...) Går vi istället över till hjort och älg så vill jag nästan påstå att 8cm överslag är positivt. Vid 8cm överslag ökar "vingelmånen" i horizontal led betydligt. Vilket flera av oss behöver på löpande villt. Och står det stilla så är det fortfarande så att "största omskrivna cirkeln" inom träffområdet har ett centrum flera centimetrar över femettan. På en stor älg kanske 8cm tom är ganska optimalt, om inte "för lite"... På gris och rådjur är det lite värre, Det kan jag hålla med om. Och för den som jagar toppfågel blir det bara fånigt om man inte har koll på kulbanan...
Publicerat Juli 31, 201312 yr 270win funkar ju säkert kanon! Annars skulle väl inte Franz välja den . Vet en som med framgång dessutom jagat björn med denna kaliber. Som Franz skjuter kan han nog jaga med vilken kaliber som helst. Han hade nog klarat sig rätt långt tom med en 222... Men oavsett så håller jag med om att 270 väcker ha begär!
Publicerat Juli 31, 201312 yr Tja nu skall jag tvinga mig själv att vara god här men jag förstår inte förklaringen "vingelmån i höjdled", oavsett vilket att ha ett okänd överslag eller ett känt sådant om 7-8 cm på jaktliga avstånd runt 100-110 meter är enligt min mening inte bra, det leder till osnygga träffar högt i viltet och ökar risken väsentligt för skadeskjutningar. För drevjakt 0-100 meter skall det vara "plug and play" dvs kulan tar i riktpunkten, vilket den huvudsakligen gör. Jag blir lite beklämd när någon skriver kör med en 270 WSM eller 300 Win mag, båda kalibrar som helt klart kräver oerhört mycket av skytten än vad en 308 Win gör exempelvis och sedan går vidare för att skriva om kulbanan, uppvisar en totalt missvisande bild av den samma/brist på kunskap. Personligen har jag inget emot endera av dessa två magnum kalibrar men jag anser dem totalt värdelösa för exempelvis drevjakt och av ett flertal skäl, 900-1000 m/s kalibrar har inte på drevjakt att göra, rekylen gör andra skottet, om ett sådant behövs långsammare, skytten kan inte ta bra skott med dåligt kroppsposition för att ta ett par enkla. Jag har skjutit gris på avstånd, med gott om tid att lasermäta, bedöma vind, skruva för avstånd och lägga djuret. För vakjakt där skotten är överlagda och medvetna, särskilt avseende träffpunkt är både 270 WSM och 300 Win mag fantastiska kalibrar som verkligen excellerar. /Christian
Publicerat Juli 31, 201312 yr Christian: Till att börja med så håller jag med om allt du skrev utom en liten sak. (Vilken jag nu skall försöka förklara) Ett skott som tar 7-8cm högt leder enligt mig inte till osnygga träffar eller ökad risk för skadeskjutning. Som jag skrev tidigare så håller jag med vad gäller gris och rådjur. (Detta pågrund av att deras träffområden är så små) För att förtydliga vad jag menar så exemplifierar jag med träffområdet på älg. Om träffen sitter 8cm högt men perfekt i sida så är det fortfarande ett perfekt dödande skott. Skulle du även hamna snett i horizontal (höger -vänster) led så är träffområdet t.o.m. större än det var vid "perfekt" höjd. Skulle du utöver de här 8cm även "vingla" uppåt så är det fortfarande väldigt mycket kvar innan du kommer upp mot ryggrad/taggutskott. "Vingel" neråt är ju knappast några problem då du bara närmar dig centrum för femettan. Om vi för att gå mot extremen åt andra hållet. Skjut in helt utan överslag. DVS kulans högsta punkt på parabeln sammanfaller med inskjutningsavstånd. Det får till följd att minsta lilla fel i avståndsbedömning (åt båda håll) ger en träff under riktpunkt. Om vi inte jagar björn så innebär ett lågt skott att "vingelmånen" i horizontel led minskat. Eller enklare uttryckt. En "miss" 15cm högt och 15cm långt bak dödar fortfarande älgen. (Beroende på storlek) 15cm lågt och 15cm bak är en leverträff med betydligt längre eftersök som följd. Ok riktigt stor älg så blev det hjärtat istället men jag tror du förstår mitt resonemang. Så min fråga är egentligen kring vad anser du lämpligt. Att du anser 8cm är för mycket är väl utrett. Men propagerar du för noll? // Henrik
Publicerat Juli 31, 201312 yr "Om vi för att gå mot extremen åt andra hållet. Skjut in helt utan överslag. DVS kulans högsta punkt på parabeln sammanfaller med inskjutningsavstånd. Det får till följd att minsta lilla fel i avståndsbedömning (åt båda håll) ger en träff under riktpunkt." Ja men det är klart, jag anser att man bör nolla på 100 meter och därefter känna sitt drop, men det är jag för att illustrera det hela har jag skapat lite bilder. Med denna form av inskjutning skjuter man rakt på -+ montagehöjden fram till 40 meter och därefter rakt i riktpunkten ut till 100 meter och därefter med tilltagande drop. För svensk jakt, drevjakt och bland jakt är det förmodligen det enklaste, den inskjutning det är enklast att ha kontroll över och även den som gör det enklast att räkna på drop om man så önskar, alternativet att stå över skott finns alltid. Med denna form av inskjutning, den vanligast rekommenderade, dvs skjut in med lite överslag på 80 meter så har du att skjuta rakt på ut till xxxx meter, i grunden är det en skottställning på 120 meter och det ger ett överslag längs kulbanan om 5 mm samt det -+ som montaget medför på korta håll. Den inskjutningen genererar ett underslag på 150 meter om 42 mm eller 4 cm, ett avstånd vi "alla är ense" om är det längsta vanligt förekommande vid svensk jakt, vid skott på det hållet har man antingen gott om tid att hålla upp 4 cm, ta 2 klick eller bara skjuta rakt i, 4 cm lågt i träffzonen lär inte märkas, eller? Men om jag förstår dig rätt med detta med överslag genom parabeln, så förordas en sådan här lösning?! En inskjutning som jag förvisso kan anse vara helt i sin ordning om man inte avser alls att jaga under drevjakt eller där det går undan, ovillkorligen kommer träffarna att gå högt och rendera de resultat jag omtalat ovan. /Christian
Publicerat Juli 31, 201312 yr Hehe Christian Inte mycket att tillägga egentligen - musköt var rätt snabb med det imo mest självklara, tråkigaste(jämfört med pop-kalibrarna som nämnts) och förnuftigaste valet i 308. Säger inget om att ha en 270wsm eller 300wm i skåpet men det finns lämpligare kalibrar till det som jag vill kalla den normala svenska jakten som TS utför.
Publicerat Juli 31, 201312 yr Hehe, tja bara för att röra till saker än mer kan jag tillägga att jag förmodligen inom kort kommer att skjuta en kaliber som har minst motsvarande prestanda som 270wsm eller 300wm men där avsikten är att nyttja den till lite mer distant verksamhet o för att ringa i plåtar. Mer om det en annan dag, i en annan tråd./Christian
Publicerat Juli 31, 201312 yr Njae. Du förstod mig delvis rätt. Jag förordar en inskjutning med mer än de millimetrarna du nämner längre upp. När det är älg kan jag t.o.m tänka mig de 8cm du är så negativ till. (Vilket dock är helt onödigt då jag inte jagar på de avstånden dylik inställning "nollar" på) Men jag vet inte riktigt med mig om jag förordar 3,4 eller 6cm...
Publicerat Juli 31, 201312 yr Hehe, tja bara för att röra till saker än mer kan jag tillägga att jag förmodligen inom kort kommer att skjuta en kaliber som har minst motsvarande prestanda som 270wsm eller 300wm men där avsikten är att nyttja den till lite mer distant verksamhet o för att ringa i plåtar. Mer om det en annan dag, i en annan tråd./Christian Det är väl ingen som ifrågasatt dessa kalibers duglighet? Fantastiska kalibrar men knappast mest lämpliga till "normal" svenssonjakt. Som plingplingare är de vad jag förstått alldeles utomordentliga. Har bara testat en r8 med 300wm ett fåtal skott på älgbana men det var inget jag för mig. Min 30-06 gör jobbet lika väl men utan att behöva se himmel mellan var smäll.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Det är väl ingen som ifrågasatt dessa kalibers duglighet? Fantastiska kalibrar men knappast mest lämpliga till "normal" svenssonjakt. Som plingplingare är de vad jag förstått alldeles utomordentliga. Har bara testat en r8 med 300wm ett fåtal skott på älgbana men det var inget jag för mig. Min 30-06 gör jobbet lika väl men utan att behöva se himmel mellan var smäll. Många som säger att 300wm sparkar och ger pipuppslag. Norma varnar ju tom för detta på hemsidan. Jag har dock inte upplevt detta. Känns inte värre än att skjuta 9,3x62 eller 30-06. (Tycker jag). Annat är det när jag provade 325 grains Oryx i min 9,3:a...det var en spännande bänkskjutning. Brände rejält i axeln efteråt
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Detta är en populär post. Jag har jagat och skjutit en hel del med både 300 win mag och 300 wsm, du funkar båda två alldeles utmärkt men är absolut inget som jag skulle rekommendera som allroundbeväpning till någon jägare. Att rekommendera TS att starta sin jakt och skyttekarriär med en magnumbössa känns oerhört apart Jag tycker att det scenariot han målar upp skriker 308 win lång väg men visst funkar de flesta klass 1 kalibrar i den "klenare" delen av skalan lika bra om man bortser från ekonomin, rekommendationen blir då att skaffa en 270win, 308win, 8x57 eller möjligen en 30-06 men precis som flera andra inlägg så vill jag poängtera att det är viktigare att hitta en bössa och ett riktmedel som man trivs med än om det råkar stå 308 win eller 8x57 på pipan. Henrik
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag håller nog med "Neverlost" till viss del här. Tycker att .300 WM är en suveränt mångsidig patron. Och man behöver ju inte ladda till max hela tiden. Jag ser ingen anledning alls att välja .30-06 t.ex... Vill man ha en välskjutande och relativt mild kaliber .30, så är .308W det givna valet. Iaf om man vill ha tillgång till mycket bra jakt, övnings och matchammo. Så det är nog den som trådskaparen ska satsa på, även om det är ett "standardsvar"...
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag har jagat och skjutit en hel del med både 300 win mag och 300 wsm, du funkar båda två alldeles utmärkt men är absolut inget som jag skulle rekommendera som allroundbeväpning till någon jägare. Att rekommendera TS att starta sin jakt och skyttekarriär med en magnumbössa känns oerhört apart Jag tycker att det scenariot han målar upp skriker 308 win lång väg men visst funkar de flesta klass 1 kalibrar i den "klenare" delen av skalan lika bra om man bortser från ekonomin, rekommendationen blir då att skaffa en 270win, 308win, 8x57 eller möjligen en 30-06 men precis som flera andra inlägg så vill jag poängtera att det är viktigare att hitta en bössa och ett riktmedel som man trivs med än om det råkar stå 308 win eller 8x57 på pipan. Henrik Självklart! En magnumkaliber klarar sig nog alla svenska jägare utan! Men, det skall ju vara lite roligt också Jag medger att min 300wm är något "onödig" och jag kan inte försvara valet 100% på ett logiskt sätt ur en svensk jaktsynpunkt...men jag älskar kalibern ändå Dock uppfattade jag inte TS som någon nybörjare när jag läste hans första inlägg...
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Jag håller nog med "Neverlost" till viss del här. Tycker att .300 WM är en suveränt mångsidig patron. Och man behöver ju inte ladda till max hela tiden. Jag ser ingen anledning alls att välja .30-06 t.ex... Vill man ha en välskjutande och relativt mild kaliber .30, så är .308W det givna valet. Iaf om man vill ha tillgång till mycket bra jakt, övnings och matchammo. Så det är nog den som trådskaparen ska satsa på, även om det är ett "standardsvar"... Självklart är den mångsidig. Har man en 308 eller 30-06 kommer man dock långt. Räcker till allt i Sverige med råge.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr 9,5x57, mild rekyl, bra kulbana ut till 200m med de lättare kulorna, och så lämnar den ett lite större hål än tråkig08a finns fabriks ammo
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Tänkte citera ett par inlägg, men hoppar det! För att svara på ursprungsfrågan så kan du ha precis va du vill, det är inga större skillnader på de du räknade upp i att göra jobbet på det avståndet, snarare kulan som är viktigare, hade jag inte 308win skulle det bli 270win, en 30-06 kommer aldrig in i garderoben, den bara smäller och är otrevlig, levererar sämre än 308win, med en smidig pipa så har den lägre utgångshastighet än 308 men den smäller högre.
Publicerat Augusti 2, 201312 yr 9,5x57, mild rekyl, bra kulbana ut till 200m med de lättare kulorna, och så lämnar den ett lite större hål än tråkig08a finns fabriks ammo Det finns bra kulor till 9,3 om man hand laddar, men även Oryx
Publicerat Augusti 2, 201312 yr 9,5x57, mild rekyl, bra kulbana ut till 200m med de lättare kulorna, och så lämnar den ett lite större hål än tråkig08a finns fabriks ammo Eller varför inte 9,3x62? Lite mindre "potatiskastarvarning" på den.... (Ursäkta uttrycket)
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Tänkte citera ett par inlägg, men hoppar det! För att svara på ursprungsfrågan så kan du ha precis va du vill, det är inga större skillnader på de du räknade upp i att göra jobbet på det avståndet, snarare kulan som är viktigare, hade jag inte 308win skulle det bli 270win, en 30-06 kommer aldrig in i garderoben, den bara smäller och är otrevlig, levererar sämre än 308win, med en smidig pipa så har den lägre utgångshastighet än 308 men den smäller högre. +1. Skall man in i .30 segmentet är det 308w som gäller helt klart. Vill man ha lite mer effekt går man på en 300wm. 30-06:an känns mest bara onödig och lite tråkig, även om den bevisligen funkar för många svenska jägare.
Publicerat Augusti 2, 201312 yr .270 för den är coolast! Klockrent argument va? Mvh! Men lägg till 0,01tum så får man en 280 win med mera kulor och lite mera av allt. Det blir min nästa klass 1 fast jag kanske kommer att gorma till det och blåsa ut bröstet lite till AI varianten. Men om det är köpesammo vi snackar om så en vanlig 280win. Flack kulbana med lättare kulor och det finns lite tyngre än till 270 samt ett större utbud så mitt val faller då på 7mm varianten.
Publicerat Augusti 2, 201312 yr ts har nog redan köpt bössa och är ute o skjuter in, för i denna tråden har hen inte varit på ett tag!