Publicerat Juli 26, 201313 yr Precis som rubriken lyder så undrar jag vad man gör bäst med en vildsvinsbog. Alla tips tas emot med tacksamhet.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Röker,blir smaskens! Är den lite större kan man stycka stekar,alt grillskivor. /Lars.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Författare Röker,blir smaskens! Är den lite större kan man stycka stekar,alt grillskivor. /Lars. Har du någon länk el. foto på hur man ska skära grillskivor el vilka bitar man till stekar?
Publicerat Juli 26, 201313 yr Jag hade tillagat den hel, i ugnen på svag värme! Hade också gjort ett typ "Gremolatasmör" som jag hade gukkat på bogen och därefter varit ihärdig med ösandet. När så köttet är färdigt hade jag ökat på värmen för att bränna på ytan lite extra och som sagt, allt under ivrigt ösande med det välsmakande gremolatasmöret... Faan, nu blev jag ju hungrig, matporr såhär på morgonkvisten!
Publicerat Juli 26, 201313 yr Men vänta nu,det där kräver en förklaring! Älskar ju fläsk o smör,vad är gremolatasmör?? /Lars.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Men vänta nu,det där kräver en förklaring! Älskar ju fläsk o smör,vad är gremolatasmör?? /Lars. Gremolata är ett måste när man gör osso buco, persilja, vitlök och rivet citronskal. Jag brukar göra en blandning av detta med smör, riktigt smör alltså och inget hittepå och det funkar fiiint till kött som ska stå och trivas en längre stund i ugnen.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Bog, då är det Puerco Pibil som gäller om du gillar stark mat! Skrev en liten sak om den rätten en gång i tiden, jag citerar: Once upon a time in Mexico är en i mitt tycke helt onödig film. Den kramar pengar ur ett koncept som funkade bra i El Mariachi och Desperado. Once upon a time in Mexico tillför inget matnyttigt till legenden om den mörke gitarrspelaren. Förutom möjligen Johnny Depps bizarra korrupta CIA agent roll. I rollen som Sands får Depps mest våldsamma svarta humor blomma ut. Bland annat skjuter han ett flertal kockar för att de är alldeles för bra på att laga Puerco Pibil.Puerco Pibil, vad är det? Svaret får man i bonusmaterialet till den svenska DVD-utgåvan av Once upon a time in Mexico. Puerco Pibil är en stark rätt baserad på fläskkött. Köttet är extremt mört på grund av att man lagar maten i en lergryta i flera timmar i ugnen. Extramaterialet som jag syftar på är Robert Rodrigues köksskola.Enligt Robert Rodrigues tillagas Puerco Pibil på det sätt jag beskriver nedan. Jag kommer att lägga in lite egna kommentarer i receptet med tips på hur maträtten, enligt mitt tycke, kan göras bättre.Puerco Pibil (Slow Roasted Pork) ala Rodrigues:Ett stycke griskött, typ 2-3 kg skärs i 5 cm stora bitar.En marinad/sås görs av:-2 dl apelsinjuice-0,5 dl vitvinsvinäger-ett par msk spiskummin-ett par msk krossad svartpeppar-en msk krossade enbär-en msk krossade nejlikor (tag inte för mycket av detta för då luktar maten pepparkaka)-ett knippe hackade Habanero (efter smak, funkar även med andra pepparfrukter men då får man använda fler)-ett par msk salt-en krossad vitlök-saften från 5 citroner-ett par msk tequila (plus ett par cl till kocken)Marinaden rörs med fördel samman i en mixer försedd med knivar. Det är en fördel om kryddorna köps som hela frön vilka krossas tillsammans i en mortel. Vitlöken krossas med fördel också i mortel, men då tillsammans med saltet, vilket drar ut mer smak ur vitlöken. Köttet skärs i bitar och läggs i marinaden. Låt ligga i marinaden över natten. Marinad och kött läggs i en stor lergryta med lock. Grytan ställs långt ner i ugnen. Ugnen skall hålla en temperatur på 100-120 grader C. Tillagningen tar ca 5 timmar. Serveras med ris, lite sallad och lite bröd.Rätten kräver förberedelse, men är enkel att göra. Jag kommer definitivt att göra den igen.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Bog, då är det Puerco Pibil som gäller om du gillar stark mat! Skrev en liten sak om den rätten en gång i tiden, jag citerar: Grymt! MÅSTE testas!
Publicerat Juli 26, 201313 yr Författare Jag hade tillagat den hel, i ugnen på svag värme! Hade också gjort ett typ "Gremolatasmör" som jag hade gukkat på bogen och därefter varit ihärdig med ösandet. När så köttet är färdigt hade jag ökat på värmen för att bränna på ytan lite extra och som sagt, allt under ivrigt ösande med det välsmakande gremolatasmöret... Faan, nu blev jag ju hungrig, matporr såhär på morgonkvisten! Kan jag få en liten närmare beskrivning på hur du går till väga Mr Qvarnhill? Med el. utan stekpåse, m. m.? Hur du blandar till Gremolatasmör?
Publicerat Juli 26, 201313 yr 100 grader ugn, absolut ingen varmluft och rumstempat kött. gnussa på lite salt på köttet och därefter gremolatasmöret. Gremolatasmör: finhacka typ "en golfboll" persilja, helst slätbladig då den smakar mer, skölj en citron väl och finriv alt. skrapa med cestjärnet hela skalet å så pressad vitlök efter tycke och smak, minst två rejäla klyftor måste det vara enligt mig, för extra sting kan du nu pressa i lite av citronsaften också. Rör ihop allt med sådär en 100 gram smör och bred på joxet på köttbiten som sedan får flytta in i ugnen. Ös med det smälta smöret varje halvtimme! Efter några timmar, tre/fyra kanske borde köttet börja bli mört, du ska kunna se att köttet släpper från benet. Skruva upp tempen när köttet är färdigt till kanske 175 grader och bränn på för fin-fin yta, detta under ännu ivrigare ösning! Det är mycket viktigt att man har tillgång till en kasse pilsner, helst källarsvala och även ett par pruttare av valfri bärnstensfärgad, destillerad dryck. Dessa gör att den upplevda tillagningstiden av köttet känns mycket kortare eller i vart fall mycket roligare! Lycka till!
Publicerat Juli 26, 201313 yr Fy rackarn vad gött det låter. Nästan så jag får lust att bre sånt smör på älgfärsen vi tog upp till kvällens tacos
Publicerat Juli 26, 201313 yr Men eftersom det är Jonsson som frågar så måste jag rekomendera att torka. Har hört att du är en jäkel på att torka kött. Eller har du redan tänkt använda låren till det?
Publicerat Juli 26, 201313 yr Fy rackarn vad gött det låter. Nästan så jag får lust att bre sånt smör på älgfärsen vi tog upp till kvällens tacos
Publicerat Juli 26, 201313 yr Författare 100 grader ugn, absolut ingen varmluft och rumstempat kött. gnussa på lite salt på köttet och därefter gremolatasmöret. Gremolatasmör: finhacka typ "en golfboll" persilja, helst slätbladig då den smakar mer, skölj en citron väl och finriv alt. skrapa med cestjärnet hela skalet å så pressad vitlök efter tycke och smak, minst två rejäla klyftor måste det vara enligt mig, för extra sting kan du nu pressa i lite av citronsaften också. Rör ihop allt med sådär en 100 gram smör och bred på joxet på köttbiten som sedan får flytta in i ugnen. Ös med det smälta smöret varje halvtimme! Efter några timmar, tre/fyra kanske borde köttet börja bli mört, du ska kunna se att köttet släpper från benet. Skruva upp tempen när köttet är färdigt till kanske 175 grader och bränn på för fin-fin yta, detta under ännu ivrigare ösning! Det är mycket viktigt att man har tillgång till en kasse pilsner, helst källarsvala och även ett par pruttare av valfri bärnstensfärgad, destillerad dryck. Dessa gör att den upplevda tillagningstiden av köttet känns mycket kortare eller i vart fall mycket roligare! Lycka till! Tack Mr Qvarnhill för receptet. Bogen är i ugnen nu och har varit det i ca. 2 tim.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Författare Tack Qvarnhill för tipset. Bogen är färdig o får bli middag imorgon kallskuren med potatissallad om det passar bra.
Publicerat Juli 26, 201313 yr Tack Qvarnhill för tipset. Bogen är färdig o får bli middag imorgon kallskuren med potatissallad om det passar bra. ha ha... Då äter jag bättre än dig i morr'n! Surströmming!
Publicerat Juli 26, 201313 yr Om man tar bogkött och gör en het gulashsoppa med nybakat Ciabattabröd, varmt ur ugnen så att tjockt med bregott inte smälter bort så lider inte jag. Man kan doppa brödet som kan ha lite överdrivet med mjöl på ytan så man blir vit om nosen... Per Morbergs recept som får koka 2 timmar längre än utsatt blir skitgott. En av de få rätter jag ofta "smakdrömmer" om. Bäst blir det på vuxen gris => 80+ kilo. Det ska koka så det flyter små fettprickar överallt, röda av krydda och smak på ytan... Inte konstigt man går upp i kilo...
Publicerat Juli 27, 201313 yr Författare ha ha... Då äter jag bättre än dig i morr'n! Surströmming! Såhär ser ut färdigstekt i ugnen. Ser det ut som du brukar göra det ungefär. Som du ser så bröt o skar av senor från den nedersta leden igår och åt upp det lilla köttet som var kvar på det o det smakade gott. Jag missunnar aldrig någon sin mat o var o en får äta vad han/hon vill. Surströmmingen får du o Mirva behålla för er själva. Jag misstänker att Mirva hade med sig ett gäng surströmmingsburkar ner till eftersom hon inte bor så långt ifrån surströmmingens Mekka län.
Publicerat Juli 27, 201313 yr Köttet ser bra ut Jonsson! Man blir ju sugen... Mirva anade nog inte att det åts strömming här, tar en "fotbollsburk" från i fjol, de strömmingarna brukar vara så mjuka, möra och fina!
Publicerat Juli 27, 201313 yr Författare Köttet ser bra ut Jonsson! Man blir ju sugen... Mirva anade nog inte att det åts strömming här, tar en "fotbollsburk" från i fjol, de strömmingarna brukar vara så mjuka, möra och fina! Tack för det! Jag kan tänka mig det. Man brukar bli hungrig när man ser något matlagningsprogram på tv ibland också. Haha! Gör så! Bon appetit!
Publicerat Juli 29, 201313 yr Qvarnhill, har du provat att byta ut persiljan mot timjan i gremolatan?