Publicerat Juli 29, 201312 yr Qvarnhill, har du provat att byta ut persiljan mot timjan i gremolatan? Nja får jag säga... Brukar göra ett smör med timjan och rosmarin där jag utelämnar citron och persilja, gott det också!
Publicerat September 25, 201312 yr 100 grader ugn, absolut ingen varmluft och rumstempat kött. gnussa på lite salt på köttet och därefter gremolatasmöret. Gremolatasmör: finhacka typ "en golfboll" persilja, helst slätbladig då den smakar mer, skölj en citron väl och finriv alt. skrapa med cestjärnet hela skalet å så pressad vitlök efter tycke och smak, minst två rejäla klyftor måste det vara enligt mig, för extra sting kan du nu pressa i lite av citronsaften också. Rör ihop allt med sådär en 100 gram smör och bred på joxet på köttbiten som sedan får flytta in i ugnen. Ös med det smälta smöret varje halvtimme! Efter några timmar, tre/fyra kanske borde köttet börja bli mört, du ska kunna se att köttet släpper från benet. Skruva upp tempen när köttet är färdigt till kanske 175 grader och bränn på för fin-fin yta, detta under ännu ivrigare ösning! Det är mycket viktigt att man har tillgång till en kasse pilsner, helst källarsvala och även ett par pruttare av valfri bärnstensfärgad, destillerad dryck. Dessa gör att den upplevda tillagningstiden av köttet känns mycket kortare eller i vart fall mycket roligare! Lycka till! Utvecklade ditt recept i helgen. Pga lathet hade jag en älgkalvbog i frysen. Gjorde en gremolata till den innehållande: 300 g smör,persilja,vitlök,salt,svartpeppar,citronsaft samt grovhackade enbär. Den fick stå i ugn i 80-90 grader i fem timmar. Pärgratäng till det. Fy f-n va gott det blev! Tack för originaluppslaget! /Lars.
Publicerat September 25, 201312 yr Utvecklade ditt recept i helgen. Pga lathet hade jag en älgkalvbog i frysen. Gjorde en gremolata till den innehållande: 300 g smör,persilja,vitlök,salt,svartpeppar,citronsaft samt grovhackade enbär. Den fick stå i ugn i 80-90 grader i fem timmar. Pärgratäng till det. Fy f-n va gott det blev! Tack för originaluppslaget! /Lars. Vet att det funkar bra med älg, så fort jag kommer åt sparar jag kalvlägg i skivor och gör osso buco. Förresten, "slow cook", smör och andra prima matvaror, varför skulle det INTE bli bra!?
Publicerat September 26, 201312 yr ingen som har testat "pulled pork" på vildsvin Jojjomensan... Skitbra! Testade med en bit vildsvinskarré för nå'n vecka sedan, tror nog att det funkar precis lika bra med en bog. Piffade upp det hela med lite extra "Liquid smoke" och det blev väldigt bra!
Publicerat September 27, 201312 yr Vad innebär "pulled pork"? /Lars. I korta drag, långsamtkokt kött i gjutjärnsgrytan i ugnen. Man kokar köttet i en lite het, lte rökig barbeque-sås tillsammans med lök... Fantastiskt mört och otroligt gott! Det finns en hel del recept, bara googla på pulled pork och prova, du blir garanterat inte missnöjd!
Publicerat September 27, 201312 yr Vad innebär "pulled pork"? /Lars. du kan lika väl köra biten i ugnen eller på grillen men svag värme och lång tid
Publicerat September 27, 201312 yr Ok,tackar! Ska ge mig på det så snart paltkoman efter kinesbuffe'n lagt sig... /Lars.
Publicerat September 27, 201312 yr Tryckkokare två timmar med allt gott man kan tänka sig, därefter griljering i ugn med rätt mycket dijonsenap. Avnjutes med surkål och Weissbier. Frågor på det?
Publicerat September 27, 201312 yr Tryckkokare två timmar med allt gott man kan tänka sig, därefter griljering i ugn med rätt mycket dijonsenap. Avnjutes med surkål och Weissbier. Frågor på det? ja jag ifrågasätter din mentala status senap och surkål ? resten accepterar jag men senap och surkål inget av dom kan räknas som lämplig människoföda