Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kikarsiktet till första jakten(älg)

Featured Replies

Publicerat

Hellre det än gubben Motjuck. ;-)

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Kan för övrigt berätta att jag har bestämt mig för en leupold vxr 3-9x50 :) Hade gött gubbar!

Publicerat

Verkar vara avgjort men jag vill ändå lägga några cent...

Jag upplever att de där negativa kommentarerna kring stor förstoring kommer från sikten med trånga synfält och liten eyebox i kombination med montage som inte passar med stockningen.

Självklart blir det då problem.

Kan man ha båda ögonen öppna när man lägger an och " hitta rätt" direkt man sluter vänsterögat (alternativt om du lyckas ändå) så kan man jaga med väldigt stor förstoring utan problem. Det är i alla fall min erfarenhet!

Publicerat

Ett måste för att kunna skjuta med stor förstoring är att man aldrig sluter vänsterögat. Det gäller alla i allmänhet och vänsterskyttar i synnerhet.

-- Mats

Publicerat

Hmm, vid jakt skytte ska man väl ALLTID ha bägge ögonen öppna? Först vid precison och ban skytte man stänger eller skärmar av fel öga. Har blivit upplärd med att skjuta med bägge öppna så jag gör det alltid...

Hjärnan löser mer än man tror...

Publicerat

Ett måste för att kunna skjuta med stor förstoring är att man aldrig sluter vänsterögat. Det gäller alla i allmänhet och vänsterskyttar i synnerhet.

-- Mats

Aldrig? Detta är alltså bakgrunden till uttrycket 'att sova med ena ögat öppet'... :wink: (sorry, det är ytterst sällan du ger tillfälle att märka ord, så man får ta chansen...)

Skämt åsido - även om det rekommenderas, så är det en utmaning av rang för en del av oss att hålla bägge ögonen öppna vid högre förstoringar. Upplever informationen från vänsterögat som lite 'distraherande' i brist på bättre definition. Krävs väl mer träning, kantänka.

Publicerat

Mats,

Med vansterdominant syn funkar det bara inte. Inte for mig i alla fall. Enda chansen for mig att ha bada ogonen oppna ar att ha linser.

Ok min optiker sager att jag borde ha det anda...

Dock praktiskt med aimpoint da det inte ar nagon skillnad pa om jag oppnar linsskyddet eller ej!

• 1 month later...
Publicerat

Vad tror ni om en Tikka T3 med Burris E1 3-9x40 monterat med Tikkas egna optilock?

Blir främst pass på älg, hjort, gris och möjligen någon smygjakt.

Är det ett för trångt sikte? Kommer jag att missa vidvinkelseendet?

Detta blir mitt första vapen och första säsong som jägare :)

//Niclas

Publicerat

Kommer nog funka fint. Allt är bra grejjer. Med en 3-9x40 klarar du mycket. Jaga med den kikarn några år tills det utkristalliserats vad du har för preferenser...så kan du 'byta upp dig' då :cool:

Publicerat

Sök på leupold 2-7 på blocket så hittar du ett fint leupold för älgjakt

1800 inkl ringar som du säkert kan sälja för några hundringar..

Visserligen beggat men vad gör det? Nya sikten blir beggade också så fort du monterat dem :)