Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad ska ni ha på fötterna i vinter?

Featured Replies

Publicerat

hej allihopa ! jag har ju lite mindre skostorlek på grund av just storlek :tongue:  så har inte varit så lätt att hitta så jätte mycket inom 38. funderade först på vinterstövlar som höll ner till 30- grader billiga och bra också. men då blir det ju som vanligt om man beställer passar dom bra ? är dom sköna ? ja ni vet ju :wink:  så gick in till byns ''börjes'' och kollade och hittade kängor till barn från 36-41 och blev jävligt glad :biggrin:  ser ut precis som sånna kängor ni vuxna har med skinn och så. tror det är äkta skinn faktiskt vet inte. istället för goretex behandlade som alla andra kängor är har dom något som heter gritex ? någon som vet om de är bra eller dåligt? aja dom verkade funka och passade bra så det blev dom. får väl se om dom är bra, gjorda i italen faktiskt. har knappt hört att dom gör kängor :tongue:  ni ser ju att en här har haft problem med detta :sweat:  och kanske säkert många andra som också måsste köpa nytt eller är ''helt nya'' på detta. så tänkte att här kan man helt enkelt (skriva vad man ska ha på fötterna i vinter)  fråga saker om stövlar,kängor och sådär. så ja börjar vad tror ni om mina kängor jag köpt nu ? :wink:  650 kr kostade dom förresten. billigt också! :thumbsup:   för att frysa om fötterna på passet är inget att rekomendera !  :biggrin:     //  L 

post-10838-0-81373900-1377799351_thumb.j

post-10838-0-07493600-1377799380_thumb.j

post-10838-0-57611300-1377799422_thumb.j

post-10838-0-62365600-1377799483_thumb.j

post-10838-0-63471600-1377799521_thumb.j

post-10838-0-90564800-1377799642_thumb.j

post-10838-0-93809600-1377799748_thumb.j

post-10838-0-50729000-1377799780_thumb.j

Publicerat

för min del brukar jag inte kunna vara kräsen, inte alla skor som finns som storlek 48. så ibland får man ta det som finns helt enkelt.

så det lutar åt mina lundhagskängor med ordentliga sockor i :)

Publicerat

Jag kör på samma som isjonsson, Muckboot Tay Sport när det blir kallt.

Publicerat

Man får vad man betalar för (oftast..), är man som jag en extrem fryslort som får värk i tårna när det är 5 grader och under, så finns det inte många skor som är bra när det är -15 grader och man sitter på pass. Jag har nu i en säsong haft Härkila Inuit och jag kan säga att jag inte ångrat köpet en sekund! Efter en hel dag som passkytt i -20 var det dock så att man inte kunde gå. Dock var jag då så genomfrusen att kylan förmodligen kröp nedåt fötterna från övriga nerkylda kroppsdelar.

Publicerat

Här blir det mina lundhag pro eller vid kallt väder kamik centigrade, även storlek 47 kan vara lite knepigt ibland men dessa två är jag nöjd med.

Xperia Z made this

Publicerat

Kommer köra med mina två nummer för stora Lundhags Polar Quest som vanligt. Gäller att ha stora saker på vintern så man får plats med riktiga och flertalet sockar och sulor !

Mvh // Johannes som tar på sig långkallingarna när temperaturen har kommit till 0

Publicerat

Antagligen stövlar då jag inte hittar några vettiga kängor med mina storlek 50

Publicerat

Samma chirukakängor som på övriga året,förutsatt att dom håller en säsong till. Fryser satan om fötterna de få gånger jag står på pass.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat
  • Författare

Antagligen stövlar då jag inte hittar några vettiga kängor med mina storlek 50

ja storlek 50 kanske det inte finns så mycket i. har du testat att googla på kängor och sånt i din storlek ? :smile:

Publicerat

Jadå men det finns inget större urval

Publicerat

Försvarets M90 kängor, ett par storlekar för stora så det bli luftigt och lite extra sockar och raggisar får plats.

Publicerat

Mycket tycke och smak.

Jag kör med Viking men tror det blir byte snart. Dock så föredrar jag högra skaft. Vill kunna gå över en blötte utan att vattnet skall gå över skaftet. Sedan kan jag inte gå i stövlar. Måste vara kängor annars får jag ont i fötterna och stora skavsår på hälarna. Knepet är att lossa en hel del på snörningen när man inte rör på sig.

Publicerat

Har haft Cabelas Trans alaska. Riktigt varma. Ruskigt tjock sula,

Publicerat

dom verkar varma o goa dom jonnson ! :thumbsup:

Dom är det också. :thumbsup:

Publicerat

Förra året var jag medbjuden på jakt i Vingåker där dagtempen låg på -12 och på kvällarna -25 jag hade med mig mina vanliga viking stövlar och rejäla raggsockor men det tog inte lång stund innan fötterna var stelfrusna.Som tur var fick jag låna ett par nästan nya Muckboot stövlar av en annan i jaktlaget som var där. Sedan dess har jag inte frusit om fötterna och de är nästan för  varma här nere i söder. Slutade att jag köpte dom av han då det passade hans fötter dåligt som tur var

Publicerat

Jag har ett par Muckboots men funderar på att köpa ett par Kamik stövlar so verkar lite smidigare att springa i....

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Går man som hundförare, jagar rörligt eller har långt att gå på pass blir det kängor för mig. Just nu har jag ett par genzo men blir nog ett par viking igen då dom passar min fötter bättre. Skall jag sitta på vak blir det kamikkängor eller swedteams vaksäck(iförd tjocka sockor) beroende på hur länge det kan bli att sitta.

Publicerat

Köpte Le Chameau Vierzon Nord i höstas. Det ångrar jag inte, riktigt varma med raggisar. Bästa jag haft hittills, de höll värmen bra på pass även i -23.

Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2

Publicerat

Antingen ett par Muckboot Tay Sport då det kyler på och man står still men ska man vara mer rörlig och innan minusgraderna trillar in för hårt blir det ett par Meindl Dovre Extreme kängor. Är frusen som fanken och har även frusit i min a Muckboots, men det berodde mest på fel strumpval då de som var närmst foten kylde när de var svagt fuktiga av promenaden ut på pass i för varma stövlar...

Publicerat

Neos navigator från

http://www.akesfritid.vilhelmina.com/Akes.html

Enda företaget som säljer dessa i Sverige funkar extremt bra. Tramsade runt med vinterstövlar och annat som lovade -30c men inget av det har Fungerat men för mig som har frusna fötter så har navigator äntligen förhindrat förfrysning på passen. Det som också är smidigt att du kan gå i fina vanliga kängor dit och sen dra över neos då slipper man att komma till pass svettig om fötterna och sen börja frysa oavsett hur varm skon är. Rekommenderas!

• 4 weeks later...
Publicerat

Ta med en sovsäck modell större. Har hänt att jag tagit av mig skorna när jag haft den runt mig på dagen.

Publicerat

Inser att en gammal sovsäck kanske vore helt optimalt för att slippa den direkta kylan för fötterna!

Satt igår i kalldis, och kanske bara nollgradigt och mina tår försvan efter bara en timme.