Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 06-07

Featured Replies

Publicerat

Rejäl skitjakt på alla älgjägare!!

Om det trots allt skulle snubbla in någon blind,döv och halt 14-årig älgko hos någon ;) så glöm inte kameran!!!

/Micke

• Svar 164
  • Visningar 13,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Skitjakt på Er!

;D ;D ;D

Publicerat

Jaha, då var första jaktdagen avklarad.. Träffades 7 vid slaktboden (gubbarna e morgontrötta) valde område och passade ut..

Fick ett finfint pass i en gallring.. Regnet öste ner från tidiga morgonen (jag var uppe en bra bit före 5) 07,45 hördes första hundskallet.. Vi har en halvstövare och en jämthund. Halvstövaren hade fick upptag först, sen jämten på andra sidan berget.

08,08 small första skottet, det var en tjurkalv som fick sätta livet till hos den andra tjejen i vårat lag. Sen var det stört omöjligt att få fler älgar till backen. Passarna har idag sett 2 kor och 5 kalvar, själv fick jag inte se så mycket som en klöv. Nåja, efter att ha blivit både kall och husken är det dax att åka och träna så värmen kommer tillbaka i kroppen..

Imorgon är en ny jaktdag med nya förväntningar...

Skitjakt på er alla

Publicerat

Ingen mer som varit ute idag och pangat älg?

Jag vill se en massa härliga bilder =)

Publicerat

Otroligt nära att man fick sota ur 9,3 har nästan gått i gångstånd i ca 4h i cirklar då och då fast ca 20 meter från mig men icke men imorgon tar jag STORTJUREN god natt ;D

Publicerat

[glow=red,2,300]JAAAAAA!!!![/glow]

Fick skjuta min första Älg på min första älgjaktsdag ;D ;D

För trött för å skriva vad som hände nu...storyn kommer imorrn under morgondagens älgjakts lunchuppehåll :)

/Fredde *trött men lycklig*

Publicerat

Stort grattis Fredde !!!!!

Ska bli kul att läsa "storyn" imorgon ;D

Publicerat

;D ;D ;D

Du är grym Fredde!!!! Jag lyfter på hatten för dig,råbockar och älgar bör inte vistas inom en kilometer från dig=direkt livsfarligt ;D :-*

GRATTIS!

/Micke

Publicerat

Grattis till er som fällt en älg...för mig och pass kopisen blev det noll..totalt sköts en kviga i jakt laget inget mer.Men när jag kom hem från träningen nu kl 9 så såg jag massa bilar efter vägen och ficklampor i skogen..kände igen några av bilarna så det var nog ett eftersök. Jaja jag är då nöjd med min första älgjakts morgon. Blir nog inge mer jakt för mig förens till helgen..

Publicerat

grattis fredde, grymt kul att höra!

Publicerat

Grattis  :)

Publicerat

Grattiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Publicerat

Grattis pöjk ;D

Publicerat

Stort grattis till älgen!! :)

Publicerat

STORT Tack! :)

nu ska ni få höra hur det gick till :D

Det hela började med att dom ropade på radion att det var påskjutet en (vad skytten trodde) kviga...så jag stack hem och hämtade hunden för det stundande eftersöket...en dryg timme senare var vi igång, skytten kunde inte peka ut en exakt skottplats >:( och stället vars han pekade att djuret hade stått var bara en enda stor vägg av sly...nåväl, vovven tog upp ett spår och vi gick i rask takt bakom...det snurrade runt där i sly-skogen i ca 5 min, då ropar en passare på radion att en älg hade kommit ut från området som vi var i och den sprang numer efter ett hygge.

Vi fortsatte att spåra, i fall att denna älg var nån annan som vi hade stött medans vi var där "inne"...men efter ytterligare nån minut så kom vi ut på hygget som älgen hade sprungit över och då kontaktade vi någon med löshund som fick komma och släppa efter älgen.

Vi spred ut oss i området runt där älgen befann sig (området är omringat av en skogsväg)...jag sprang upp mot vårat slakteri och ställde mig vid en öppning mot ett mindre hygge. Helt plötsligt hör jag att hunden börjar skälla på andra sidan slakteriet, så jag börjar springa efter vägen. Hann ca 10m så sprang älgen över vägen ca 100m från mig och med hunden strax efter...så jag kastade om 90 grader och började att genskjuta älgen en bit ner i skogen...sprang allt vad jag orkade ca 60-70m då kom älgen travande på sidan om mig...kunde inte skjuta då pga att det var hus i bakgrunden, så jag fick springa pararellt med älgen ca 10-20m :D...då kom en lucka mellan några träd och inget hus i bakgrunden...kastade upp bössan, svingade "med" älgen [glow=red,2,300]PANG![/glow]...älgen föll som en droppe  ;D ;D ;D...lyckan var fullkomlig :) :)....visade sig att det var en Ko och inte en kviga som skytten trodde...och senare när vi flådde den så fans bara mitt skotthål i älgen, alltså var det en bom...och vad det värsta var (som gav mig blandade känslor, både lycka och att det kändes onödigt) att kon hade mjölk i juvren, således fanns troligtvis en kalv kvar i området....fast skytten hävdade bestämt att detta djur var det enda som syntes till.

så nu i morse släppte vi en löshund i området, och det tog inte länge förän en ensam kalv uppenbarade sig hos en passkytt och han fällde den med ett bra skott :)...så nu känns det lite bättre.

Mvh Fredde

Publicerat

Grattis Fredde till en lyckad jaktdag! ;D Och en sån tur att det lyckades att hitta kalven med!

Jag var ute igår och jagade, men inga älgar blev fällda i vårt lag. Jag fick däremot ha älg på passet.. flera gånger till och med! Men varje gång var det ko med enkelkalv vilket vi inte skjuter så jag fick bara njuta av upplevelsen. Men det var en rätt lustig historia. Första gången var det på ganska långt håll de passerade den lyslinje där jag satt, så jag meddelade de passare som fanns i deras riktning. När så hundföraren kom in i det område dit de gått så blev det naturligtvis upptag och ett lite rörigt gångstånd där de tydligen rundade hundföraren något varv  :) Efter ett tag så kände han att det nog var bäst att försöka stöta iväg dem för att kanske få hunden att återvända så att de kunde söka något jaktbart vilt. När han gjorde detta så blev det gångstånd igen, jag hörde hunden svagt ganska långt bort och så plötsligt på 40 meter så kliver en älg fram! Hon klev fram några meter där det var öppet och så kom kalven fram. Min första tanke var. Men vad sysslar hunden med som skäller så långt borta?!! ??? Jag kikade blixtsnabbt på klockan för att ta tid hur långt efter hunden var och så tittade jag när älgarna traskade iväg förbi mig. Inte jättestressade men något oroade iaf. Sekunderna tickade iväg och hunden kom väldigt sakta närmare.. Men jag funderade verkligen... när det gått 1½ minut så ser jag plötsligt ett älghuvud ungefär 100 meter längre ner! Snacka om överraskning!  :o Denna älg är betydligt mer stressad och kliver fram i öppningen och vänder mot mig och kommer några meter emot mig. Det var nere i en svacka och  därför såg jag inte hela kroppen och inte heller någon kalv. Men när den kom närmare så kom även kalven upp i synhåll. Ytterligare ko med kalv alltså! Detta var nog de jag sett tidigare som hunden haft hela tiden. De vek in strax bakom mig och passerade på strax över 50 meters avstånd. Öppet och fint... och hunden kom precis i deras spår. Nu hade den tystnat så det dröjde inte länge innan jag såg den återvända i bakspåret.

förutom alla fina älgmöten jag fått på detta pass så var det tre tjädrar där när jag kom dit och när älgarna gått förbi skrämde de fram en hare.. Undrar om alla dessa djurmöten kom sig av att jag lämnat kameran hemma denna dag?  ??? :-[

Nu blir det inte jakt förrän på lördag, men då hoppas jag på fler härliga älgmöten... och varför inte ett björnmöte också!  ;D

Publicerat

Grattis till dom som har fått skjuta! Men var är bilderna? Nu närmar det sig älgjakt för mig, Ha de bra i skogarna...

Publicerat

Ja då var älgjakten igång.

Jag fick skjuta en liten tjur igår, glömde tyvärr kameran hemma så jag har inga bilder men jag ska försöka komma ihåg kameran till nästa gång det smäller.

Fredrik

Publicerat

Fortsättningen av älgjaktsveckan är som lyder:

Tisdagen passade vi ut efter morgonmötet, jag hade turen att få ett av dom "bättre" placerade passen. Dock hade jag vaknat med huvudvärk, och åkt ifrån tabletterna, som senare utvecklade sig till en riktigt skön migrän. Passgrannen lyckades dock skadeskjuta en ko (som tack och lov återfanns lite senare) Migränen gav inte med sig och efter att ha stått med huvudet nere i mossan och spytt som en gris insåg jag att jag ändå inte skulle kunna skjuta om det kom en älg, så jag bröt och åkte och la mig.

Onsdagen började dock lite bättre, tidigt på morgonen sköt andra tjejen i laget en kalv, halvstövaren tog efter kon som tagit riktning mot mig. Efter ca 20 min hörde jag det knakade lite i buskarna bredvid vägen där jag satt, hann precis resa mig när kon sakta kom smygandes ner mot mig. På 15-20 meters håll dammade jag av första skottet, som var en direkt hjärtträff, men den tokfan vände och satte kurs mot mig så jag fick sätta en kula till i henne så hon vände och föll 15 meter längre ner. 218 kg slaktvikt.

Senare under dagen föll även 2 fjolingar och en till kalv, allt som allt 5 st. Vi hade bra nog att göra i slaktboden senare på eftermiddagen.

Torsdagen hade vi bestämt att endast 1 vuxen eller 2 kalvar fick skjutas, då vi nu hade 7 älgar hängandes i slaktboden och det började tryta om plats. Jag fick jokern och fick välja pass först. Valde ett som har varit rätt välbesökt av älg, längst en kraftledningsgata.

Efter några misslyckade upptag (mest troligt rådjur) skulle hundföraren börja röra sig mot mig innan vi skulle passa om. Jag tog upp en kopp kaffe, sippade lite lätt och VOV VOV, 50 meter in i skogen, shit, slängde kåsan från tornet, ryckte upp bössan och siktade på älgen som nu var halvvägs över kraftledningsgatan och dammade till, efter att ha kastat om sköt jag ytterligare ett skott och sen var det bara att gå och ta reda på älgen som låg ett tiotal meter in i buskarna..

Min första älgtjur  :D

Har tagit med mig trofén hem, den e inte stor, men den e min.......

Imorgon e det styckning och jakt igen på lördag och söndag..

Ha det gott.. Bilder finns inlagda i mitt album

Publicerat

Lovade bilder, men har problem att ladda upp dom.. ska göra nytt försök imorgon..

Publicerat

[glow=red,2,300]GRATTIS![/glow] Jennsie och Preppen :)

Publicerat

det blir älgjakt i morrn kväll och mest troligt lördag morgon...om de nu inte tar och skjuter tre i morgon bitti medans jag är i skolan :-

Publicerat

själv har man varit på sin första riktiga älgjakt måndag,tisdag, onsdag. inte en klv har jag sett, fast det har fallit en hel del djur. det är väl typiskt, är man inte o jagar dem ser man ju BARA älg på bock/rävpasset, men är det jakt då håller dem sig undan. men men, på lördag, då blir det annat! 8)

Publicerat

Grattis älgdräpare!

;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Jag har sett 1 ynka älg på denna veckan, det var en pinntjur som stog 5meter ifrån vårat hemmasifte, om den då bara hade stått 10meter åt andra hållet så hade jag käkat älgkött nu och min första älg hade kommit :(