Publicerat September 12, 201312 yr Såg presskonferensen.. referensstam varg 170-270 individer.. Lst beslutar om skydds och licensjakt.. Lena dissade Laikre mfl.. E ju inte ngt snille på att tolka politiker men jag kan inte annat än säga att det lät jävligt bra! Vad är det jag inte förstår?
Publicerat September 12, 201312 yr Själva proppen hittar ni här: http://www.regeringen.se/content/1/c6/22/34/51/e8871ae8.pdf Referensvärden (dålig screenshot från presskonferensen):
Publicerat September 12, 201312 yr Ett steg i rätt riktning men inte ända i mål enligt min mening då 150 vargar (som SvJF har som mål) hade varit fullt tillräckligt. Jag tycker mao man borde sänkt intervallet ytterligare. Sen skall vi ju vara medvetna om att vi inte sett att detta innebär vargjakt än och det vet vi väl inte förrän efter januari februari någon gång. Sen vill jag gärna vet oppositionens (S, V, MP) åsikter då det är val nästa år och efter det kan ju detta omkullkastas igen.
Publicerat September 12, 201312 yr Det jag förstått av (S) är att de ställer sig bakom detta. (MP) och (V) är såklart en annan femma. Bra intention är mitt intryck. Men går den att realisera?
Publicerat September 12, 201312 yr Författare Ska bli kul att se, blir svårt för småpåvar på olika lst att sitta med egna agendor när ramarna nu är lagda av högsta chefen.. Var in och kollade vad Anne Dalerius kräktes ur sig.. Det är ta mej fan humor på hög nivå, de dissade detta helt. Det roliga med detta är att populationskurvan som miljöministern visade talade ett väldigt tydligt språk, vargstammens utveckling ÄR god.. Givet det så finns det ingen trovärdighet öht i rovdjursföreningens uttalande och Mikael Karlssons med all säkerhet kommande kräkande i media
Publicerat September 12, 201312 yr Ett steg i rätt riknin är detta men endå är jag besviken hadde hoppats på bättre men det är bara att kämpa vidare så blir detta bra.
Publicerat September 12, 201312 yr Kanske en helt annan diskussion men med en viss relevans, tror ni att det kan bli aktuellt med jakt på järv?
Publicerat September 12, 201312 yr En liten seger för mig detta då jag mailat diskuterat med folk i c ledningen, mailat lena Ek då och så detta är en halv seger för mig och andra c mäniskor som är jägare och de driver djurskötsel av något slag.
Publicerat September 12, 201312 yr Några reaktioner Naturskyddsföreningen http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/regeringen-oppnar-halverad-vargstam Rovdjursföreningen http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=129&oid=4246 Citat från facebook "Svenska Rovdjursföreningen Direkt från Lena Eks presskonferens: 170 till 270 vargar är ett rent beställningsintervall från Jägareförbundet.Alla våra rovdjurspopulationer ska dräneras kraftigt.Länsstyrelserna, samtliga, ska regionalt få mandat att besluta om alla jakt." Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17457985.ab
Publicerat September 12, 201312 yr Bra! Speciellt bra att vargkoncentrationen skall minskas där den är som störst samt att vargen skall finnas över hela landet bortsett från Gotland och där renen finns.
Publicerat September 12, 201312 yr Men nästa fråga är ju vart dessa 170-270 vargar ska vara i landet? För blir det som jag är rädd för (om nu detta antal kommer att bli godkänt i riksdagen) så kommer det inte att vara någon större skillnad i Värmland och Dalarna t.ex tror jag. För jag är rädd för att antalet blir 270 fördelat på Värmland, Dalarna, Dalsland, Närke och Västmanland. Visst någon enstaka varg runt Stockholm och några andra söder ut. Men merparten utav dessa 270 kommer att vara i Värmland och Dalarna. Men det är djävligt långt kvar innan det är klubbat i riksdagen och ännu längre innan 200 vargar kommer att skjuta av.
Publicerat September 12, 201312 yr Detta är ju ett förslag om jag förstått det rätt. När kommer det beslutas?
Publicerat September 12, 201312 yr Ok jag svarar mig själv delvis.... Här hittas proppen på regeringens sida http://www.regeringen.se/sb/d/16553/a/223451 Och här kan man följa proppen hos riksdagen http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/En-hallbar-rovdjurspolitik_H003191/ Mao så är nästa deadline 2013-10-02
Publicerat September 12, 201312 yr Bra! Speciellt bra att vargkoncentrationen skall minskas där den är som störst samt att vargen skall finnas över hela landet bortsett från Gotland och där renen finns. Delvis sant.. ", samtidigt som tamdjurshållning inte påtagligt försvåras och socioekonomisk hänsyn tas". Mao om rovdjuren tar tamdjur så ska de bort.. Jag vet var den formuleringen kommer i från..
Publicerat September 12, 201312 yr Nagon som begripen varfor Bjorn raden ser ut som den gor? MVP 35. Halvera utdoende risk 1100...
Publicerat September 12, 201312 yr Men nästa fråga är ju vart dessa 170-270 vargar ska vara i landet? För blir det som jag är rädd för (om nu detta antal kommer att bli godkänt i riksdagen) så kommer det inte att vara någon större skillnad i Värmland och Dalarna t.ex tror jag. För jag är rädd för att antalet blir 270 fördelat på Värmland, Dalarna, Dalsland, Närke och Västmanland. Visst någon enstaka varg runt Stockholm och några andra söder ut. Men merparten utav dessa 270 kommer att vara i Värmland och Dalarna. Men det är djävligt långt kvar innan det är klubbat i riksdagen och ännu längre innan 200 vargar kommer att skjuta av. Jag har förstått att Skåne, Blekinge, Småland, Öland, Västergötland, Sörmland m.flera kommer att avlasta varglänen, och det är vi tacksamma för.
Publicerat September 13, 201312 yr Kul att se att artikeln i AB säger 400 Vargar medan inventeringen säger 350 st . Kramarna säger mao att det finns fler än regeringen räknar med i vargpopulationen trodde de gick benhårt på att alla siffror var överskattade
Publicerat September 13, 201312 yr Jag har förstått att Skåne, Blekinge, Småland, Öland, Västergötland, Sörmland m.flera kommer att avlasta varglänen, och det är vi tacksamma för. Fel slutsats, det kommer avsevärt försvåra alt omöjliggöra djurhållningen i dessa län, som är av stor betydelse i dessa områden.. Vilket är en av de tyngre punkterna i proppen...
Publicerat September 13, 201312 yr Fel slutsats, det kommer avsevärt försvåra alt omöjliggöra djurhållningen i dessa län, som är av stor betydelse i dessa områden.. Vilket är en av de tyngre punkterna i proppen... Nu hänger jag inte med? Utveckla gärna detta.
Publicerat September 13, 201312 yr Nu hänger jag inte med? Utveckla gärna detta.Det är väl just där problemen kommer... Man ska "lätta på rovdjurstrycket" i de hårdast drabbade områdena. Men samtidigt säger man att rovdjur inte för avsevärt försvåra tamdjurshållning, i detta fall undantaget ren.Och med tanke på tätheten av tamdjur samt hur t ex markerna ser ut i ovan nämnda landskap och att de är frågan om det område som senaste året haft flest angrepp på tamdjur så har jag mycket svårt att se att det inte "avsevärt försvårar tamdjurshållning"
Publicerat September 13, 201312 yr Det är väl just där problemen kommer... Man ska "lätta på rovdjurstrycket" i de hårdast drabbade områdena. Men samtidigt säger man att rovdjur inte för avsevärt försvåra tamdjurshållning, i detta fall undantaget ren. Och med tanke på tätheten av tamdjur samt hur t ex markerna ser ut i ovan nämnda landskap och att de är frågan om det område som senaste året haft flest angrepp på tamdjur så har jag mycket svårt att se att det inte "avsevärt försvårar tamdjurshållning" Men om man skippar rovdjuren söder ut så blir det ju bara svårare för djurhållarna (bonnläpparna/ hillbillies) hos oss. Vargarna tog ju alpackor för några hundra tusen här i våras. Och om man ser det endast ekonomisk sett så är en ekonomisk katastrof om man bara går en halv mil nnv ut för det ligger Olle Goops går med mångmiljon belopp ute i hagarna och forsätter man en halvmil till så har man Forshaga vargarna. Så i Värmland går det inte att ha några vargar. Att ha vargar i Värmland är betydligt värre än att ha dom i Skåne t,ex. Skåne är ju betydligt bättre att ha ren spannmålsodling och ha tamboskap i Värmland och Dalarna i stället. Trams från början till slut NIMBY
Publicerat September 13, 201312 yr Men om man skippar rovdjuren söder ut så blir det ju bara svårare för djurhållarna (bonnläpparna/ hillbillies) hos oss. Vargarna tog ju alpackor för några hundra tusen här i våras. Och om man ser det endast ekonomisk sett så är en ekonomisk katastrof om man bara går en halv mil nnv ut för det ligger Olle Goops går med mångmiljon belopp ute i hagarna och forsätter man en halvmil till så har man Forshaga vargarna. Så i Värmland går det inte att ha några vargar. Att ha vargar i Värmland är betydligt värre än att ha dom i Skåne t,ex. Skåne är ju betydligt bättre att ha ren spannmålsodling och ha tamboskap i Värmland och Dalarna i stället. Trams från början till slut NIMBY NIMBY?Jo, bra att du inser själv hur dumt du resonerar... Min åsikt skiljer sig markant från din självcentrerade bild på det viset att jag inte tycker att rovdjuren ska bestämma varken var eller om jag ska ha tamdjur. Oavsett var jag bor! För mig är saken enkel: ska vi ha rovdjur, oavsett var, så ska de INTR försvåra eller omöjliggöra dkurhållningen. Notera igen.. Oavsett var.. Är extra tydlig nu då: Vi kan inte ha rovdjur som tar tamdjur, oavsett var i landet. NIMBY-tramset får du själv ta på dig..
Publicerat September 13, 201312 yr Max Vi kommer att ha rovdjur som tar tamdjur i stort sett i hela landet. Frågan är bara i vilken omfattning. Det blir färre drabbade varje år med ca200 vargar än med 400. Att det sedan inte spelar den drabbade någon roll om nästa som drabbats bor fem eller femtiofem mil bort är en dyster sanning, men att tex Skåne skulle klara sig helt utan rovdjur i längden. Det tror jag inte en sekund på!