Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya Rovdjursproppen..

Featured Replies

Publicerat

Som jag förstod det i somras då jag diskuterade saken med bland annat centern så är det i Dalarna och Värmland som vargstammen först och främst ska tunnas ur, vargstammen planeras att den ska minskas eller iaf inte växa mer och en ökning i Örebro, Västra götaland, Östra götaland och Västmanland ska balansera upp minskningarna i Dalarna och Värmland. Det är främst Dalarna som det ska lättas från.

Detta var något som även Sossarna och moderaterna stod bakom i somras.

Varg kommer alltid ta tamdjur, liksom många andra rovdjur. Det som det siktas mot är att hantera det problemet så smidigt som möjligt och att antalet angrepp blir så få som möjligt. 

Så uppfattade jag intentionerna i somras.

Skåne tror jag aldrig vi kommer få varg i, inte heller Sörmland och jag tror att även Uppsala och Sthlm kommer ha ytterst få vargar. Söder om Småland kommer vi nog bara ha någon enstaka strövarg skulle jag tro. Men det är bara rena gissningar.

Publicerat

Som jag förstod det i somras då jag diskuterade saken med bland annat centern så är det i Dalarna och Värmland som vargstammen först och främst ska tunnas ur, vargstammen planeras att den ska minskas eller iaf inte växa mer och en ökning i Örebro, Västra götaland, Östra götaland och Västmanland ska balansera upp minskningarna i Dalarna och Värmland. Det är främst Dalarna som det ska lättas från.

Detta var något som även Sossarna och moderaterna stod bakom i somras.

Varg kommer alltid ta tamdjur, liksom många andra rovdjur. Det som det siktas mot är att hantera det problemet så smidigt som möjligt och att antalet angrepp blir så få som möjligt.

Så uppfattade jag intentionerna i somras.

Skåne tror jag aldrig vi kommer få varg i, inte heller Sörmland och jag tror att även Uppsala och Sthlm kommer ha ytterst få vargar. Söder om Småland kommer vi nog bara ha någon enstaka strövarg skulle jag tro. Men det är bara rena gissningar.

Varg har vi haft i Skåne ett tag nu(ej revir men den/dom har varit här ett tag nu), flera får/kronhjortskalv/rådjur som strukit med den senaste tiden om ni missat det! Beslut om skyddsjakt som naturligtvis överklagats! Blir intressant att se hur det hela utvecklas! någon som har lite koll på statistik kring antal dödade tamdjur av varg i Sverige/år?

Publicerat

Någon enstaka strövarg har sprungit i skåne ja men det är knappast något man kan kalla vargetablering eller att ha varg.

Publicerat

Slaget är långt ifrån vunnet än, så håll igen på firandet.

EU har mkt att lägga sig i om ännu.

Publicerat

Det räcker med en enda strövarg för att göra livet surt för vissa näringsidkare. Givetvis blir det värre problem med fler. Och särskilt då med föryngring. Men det finns nog några drabbade skåningar som skakar på huvudet i förtvivlan om vi påstår att det inte finns varg i Skåne...

Publicerat

Det finns det säkert. Men någon vargetablering kan vi knappast kalla det även om det finns folk som påverkas av vargen.

Jag tror inte antalet spelar så stor roll, vart dom befinner sig är nog något som spelar in mer då det kommer till hurvida dom ställer till problem eller inte. 8 vargar här hemma märktes inte av alls t ex medan 1 varg i skåne ställde till ett jäkla liv. Jag föredrar nog etablering framför strövargar som vandrar in årligen dock, en känd fiende är alltid bättre än en okänd.

Publicerat

Jo men en strövarg är det ingen som saknar.

Publicerat

Men om man skippar rovdjuren söder ut så blir det ju bara svårare för djurhållarna (bonnläpparna/ hillbillies) hos oss. Vargarna tog ju alpackor för några hundra tusen här i våras. Och om man ser det endast ekonomisk sett så är en ekonomisk katastrof om man bara går en halv mil nnv ut för det ligger Olle Goops går med mångmiljon belopp ute i hagarna och forsätter man en halvmil till så har man Forshaga vargarna. 

Så i Värmland går det inte att ha några vargar.

Att ha vargar i Värmland är betydligt värre än att ha dom i Skåne t,ex. Skåne är ju betydligt bättre att ha ren spannmålsodling och ha tamboskap i Värmland och Dalarna i stället.

Trams från början till slut

NIMBY

Nu består Skåne till 1/10 av söderslätt och 9/10 av resten..... Sedan kan du ju roa dig med att kolla hur mycket får vi har i Skåne. Inte så att jag är överdrivet förtjust i får men det finns en helvetes massa får här nere. Det var ju det som var orsaken till att man beviljade skyddsvakten till stor del - det fanns inte en chans att man skulle hinna stängsla in allt som behövs inom rimlig tid.

Så lite krasst sett är det fler får inom en vargs vandringsområde i Skåne än i Värmland. Inte för att det ändrar något i sak, men faktum kvarstår. Vargen är här för att stanna, även i Skåne.

T

Publicerat

NIMBY?Jo, bra att du inser själv hur dumt du resonerar...

Min åsikt skiljer sig markant från din självcentrerade bild på det viset att jag inte tycker att rovdjuren ska bestämma varken var eller om jag ska ha tamdjur. Oavsett var jag bor!

För mig är saken enkel: ska vi ha rovdjur, oavsett var, så ska de INTR försvåra eller omöjliggöra dkurhållningen. Notera igen.. Oavsett var..

Är extra tydlig nu då: Vi kan inte ha rovdjur som tar tamdjur, oavsett var i landet.

NIMBY-tramset får du själv ta på dig..

Men då verkar vi faktiskt vara överens, inga frilevande vargar i Sverige. För det kan ju inte vara svårare för en fårfarmare i Lekvattnet mot i Småland med vargar smygnas i skogen runt hagen. Du verkar ju vara en nollvisonär

Men NIMBY gäller väldigt många mer än mig

Nu består Skåne till 1/10 av söderslätt och 9/10 av resten..... Sedan kan du ju roa dig med att kolla hur mycket får vi har i Skåne. Inte så att jag är överdrivet förtjust i får men det finns en helvetes massa får här nere. Det var ju det som var orsaken till att man beviljade skyddsvakten till stor del - det fanns inte en chans att man skulle hinna stängsla in allt som behövs inom rimlig tid.

Så lite krasst sett är det fler får inom en vargs vandringsområde i Skåne än i Värmland. Inte för att det ändrar något i sak, men faktum kvarstår. Vargen är här för att stanna, även i Skåne.

T

OCH ????

Publicerat

.......

OCH ????

Du kanske ska läsa på lite innan dina rallarsvingar.

T

Publicerat

Du kanske ska läsa på lite innan dina rallarsvingar.

T

Vad är det jag ska läsa på ? Hur många får det finns i Skåne? Det rör mig inte ett smack vad många får eller getter eller några andra djur som är inhängande i Skåne. För om det ska finnas varg i landet så måste hela landet vara med och dela på bördan. Kanske det ska vara dubbelt så många vargar i Värmland eftersom vi är dubbelt så stort eller så ska det vara fyra gånger så många i skåne eftersom bördan per person blir lika då.

Eller så är det så att NIMBY gäller att vargen inte passar in hos vissa och hos andra är det bara att anpassa sig

Publicerat

vad menas med NIMBY?

Publicerat

Vad är det jag ska läsa på ? Hur många får det finns i Skåne? Det rör mig inte ett smack vad många får eller getter eller några andra djur som är inhängande i Skåne. För om det ska finnas varg i landet så måste hela landet vara med och dela på bördan. Kanske det ska vara dubbelt så många vargar i Värmland eftersom vi är dubbelt så stort eller så ska det vara fyra gånger så många i skåne eftersom bördan per person blir lika då.

Eller så är det så att NIMBY gäller att vargen inte passar in hos vissa och hos andra är det bara att anpassa sig

Jag delar din uppfattning om att vargen ska finnas i hela Sverige, men det är inte mer lämpligt att ha den här pga spannmålsodlingen du hänvisar till. Den sker på betydligt mindre yta än du tror, och det finns över 65 000 får i Skåne. Vilket gör det till ett av de tätaste länen sett till just får.... Mao ett argument mot att varg i skåne utan förr ha vargen i Värmland där det dels finns färre får över en större yta. Det är lättare att hantera vargen där om du ser till de praktiska förutsättningarna.

Vi kommer att ha varg i Skåne - trafiken kommer att ta sin beskärda del, paragraf28 med. Så någon reguljär jakt tror jag inte på. Men hur vi än vänder och vrider på saken kommer den att finnas i Skåne med. Oavsett vad vi tycker om det. Men inte pga spannmålsodlingen.......

T

Publicerat

vad menas med NIMBY?

Not In My Back Yard.

T

Publicerat

Not In My Back Yard.

T

ah tack  kunde jag ju har räknat ut själv mitt klappträ

Publicerat

Intressant resonemang! Den här bördan du skriver om är det antalet vargar eller den skada de ställer till med? Ska vi skicka upp ett par vargar norröver till renskötselområdena också, för att dela bördan menar jag?!

Publicerat

Fler än jag som förstått att proppen inte nödvändigtvis kommer innebära färre vargar än vad vi har nu i Sverige?

Proppen från regeringen sätter bara intervallet för var "golvet" skall ligga och något tak finns inte utan var stammarna skall ligga är en förvaltningsfråga antar jag och då är det förvaltande myndighet som bestämmer vilket om jag förstått det rätt kommer innebära att Naturvårdsverket sätter "golvet" (en inte allt för vågad gissning blir väl så högt de kan dvs 270) och sedan är det upp till respektive länsstyrelse att förvalta vargstammarna så länge totalsiffran ej kommer understiga Naturvårdsverkets golv.

Publicerat

Fler än jag som förstått att proppen inte nödvändigtvis kommer innebära färre vargar än vad vi har nu i Sverige?

Proppen från regeringen sätter bara intervallet för var "golvet" skall ligga och något tak finns inte utan var stammarna skall ligga är en förvaltningsfråga antar jag och då är det förvaltande myndighet som bestämmer vilket om jag förstått det rätt kommer innebära att Naturvårdsverket sätter "golvet" (en inte allt för vågad gissning blir väl så högt de kan dvs 270) och sedan är det upp till respektive länsstyrelse att förvalta vargstammarna så länge totalsiffran ej kommer understiga Naturvårdsverkets golv.

Njae, nu har vi ju inte sett hur det implementeras, de är inte genom riksdagen än. Men som jag tolkade proppen är takhöjden bestämd: min 170 Max 270 med lite marginaler då givetvis.....

T

Publicerat

Ja, men då är det ju inget snack om var vargen skall finnas! Där det finns flest människor för att bördan per person skall bli så liten som möjligt, där flest "bevarare" finns och där flest människor kan njuta av att se detta magnifika rovdjur. Hur många kan man klämma in på Skansen !? :-DD

Publicerat

Ja, men då är det ju inget snack om var vargen skall finnas! Där det finns flest människor för att bördan per person skall bli så liten som möjligt, där flest "bevarare" finns och där flest människor kan njuta av att se detta magnifika rovdjur. Hur många kan man klämma in på Skansen !? :-DD

Visst det kanske man kan tycka, men nu tror jag dels att vargen vill ha ett ord med saken att göra med. Den har ju hittills valt att vara där den tycker sig vilja vara och bry sig ganska lite om var vi människor tycker att den ska vara.

Sedan är det en fråga om ytor, befolkning och andra praktiska detaljer med.

Värmlands län: 273 132 invånare på 17 583 km² eller 15,5 invånare/km²

Skåne län: 1 264 978 på 11 027 km² eller 115 invånare/km²

Stockholms län: 2 135 865 på 6 519 km² eller 328 invånare/km²

Var tror ni ett vargrevir är mest belastande politiskt sett? Om 10% av skånes befolkning tycker att det är bra med varg i Värmland så är det nära nog lika stor grupp som hela 100% av Värmlands befolkning. Med tanke på inflyttningen till Skåne så är det 10% här nere lika mycket eller mer alla i hela Värmland, ett krasst faktum om något år..... Lägg till fler får, hästar, kor och annan tamdjursdrift i Skåne eller för den delen Stockholms län - skadeutfallet blir duktigt mycket högre. Det tar längre tid att göra åtgärder och det kostar mer. Man lär ju knappast lägga 10% av BNP på att hantera rovdjur så nog har kostnaderna för staten en övre gräns.....

Ett normalt vargrevir i Sverige är mellan 70 000 och 250 000 ha lite beroende på vad de lever av. Eller 700 till 2500 km² om vi vill ha det arealmåttet. Ett vargrevir a 2000km² påverkar sålunda 30 000 värmlänningar eller 230 000 skåningar eller 656 000 Stockholmare......

30 000 arga väljare i rikspolitiken är noll och inget, 230 000 börjar bli en smula besvärligt, över en halv mille - då är det politiskt sett jävligt hett för det är en valseger med god marginal. Så vargen kommer aldrig att bli ett seriöst problem i Stockholmslän. Någonsin.

Så visst lokalt kan man ju gny lite....... Men det spelar ingen roll. Och det - om något - vet partistrategerna, och de ser bara till antalet röster totalt på riksplanet. Så vilken värmlänning som helst kan gå på val på ett vargfritt värmland i vilket riksdagsparti som helst - hen kommer hur som aldrig att få något som helst inflytande över politiken kring vargen med siffrorna ovan. Så visst, den som kan se till att alla svenska jägare i nästa val röstar strikt efter rovdjurspolitiken och därmed kan garantera 300 000 röster till hugat parti kan nog räkna med ett inte så litet inflytande. Men det kommer inte att gå, jag kommer aldrig att välja parti enkom på rovdjurspolitiken så ni kan aldrig bli större än 299 999.

Lite krasst sett hade vi förmodligen haft betydligt mer ut av att fundera på hur vi ska jaga med vargen, än hur vi ska slå knut på oss själva för att få jaga vargen så vi blir av med den. För det kommer aldrig att ske, vargen är här för att stanna.

/T

Publicerat

Fan, jag måste bli tydligare med att jag bara skojar! Hela den här jävla vargsoppan är ju bara ett sadistiskt skämt mot folk i sin glesbyggd. Som tur är tar de sitt eget ansvar för för just den glesbygden.

Publicerat

Njae, nu har vi ju inte sett hur det implementeras, de är inte genom riksdagen än. Men som jag tolkade proppen är takhöjden bestämd: min 170 Max 270 med lite marginaler då givetvis.....

T

Då har du nog tolkat fel. Politikerna talar om att inte ha ett tak öht utan att det är skadorna som ska få avgöra hur stor stammen ska vara, mycket skador så skjuter man bort mycket varg medan områden med lite skador endast har en liten populationsbegränsande jakt.

Sålänge man ligger över intervallet 170-270 så är allt frid och fröjd, om det sedan ä 300-400-500 spelar ingen som helst roll bara man ligger över intervallet och håller skadorna på en acceptabel nivå.

Det är så jag tror vi kommer ha det i framtiden.

Publicerat

Fan, jag måste bli tydligare med att jag bara skojar! Hela den här jävla vargsoppan är ju bara ett sadistiskt skämt mot folk i sin glesbyggd. Som tur är tar de sitt eget ansvar för för just den glesbygden.

Njae, det vet jag inte om just du behöver. Men det finns lite för många som liksom inte har viss demografisk fakta klar för sig och på fullaste allvar tror att det är "någons" fel att de har varg inpå knuten men de på Lidingö slipper.......

Vargfrågan kommer även framgent att vara större för glesbefolkade län än för tätbefolkade län. Inte så att tätbefolkade län slipper vargen, men toleransen blir automatiskt lägre i tätbefolkade län.

/T

Publicerat

Då har du nog tolkat fel. Politikerna talar om att inte ha ett tak öht utan att det är skadorna som ska få avgöra hur stor stammen ska vara, mycket skador så skjuter man bort mycket varg medan områden med lite skador endast har en liten populationsbegränsande jakt.

Sålänge man ligger över intervallet 170-270 så är allt frid och fröjd, om det sedan ä 300-400-500 spelar ingen som helst roll bara man ligger över intervallet och håller skadorna på en acceptabel nivå.

Det är så jag tror vi kommer ha det i framtiden.

Inte om man ska tro vad som sas på presskonferensen - då är det inget egensyfte att ha över 270 vargar. Däremot ska skadenivån tillsammans med genetik styra var i intervallet man ska ligga.

Men visst med lite marginaler och försiktighetsprincipen så blir det nog i verkligheten 200 - 300 vargar om det implementeras.

/T

Publicerat

Frågor och svar om propositionen "En hållbar rovdjurspolitik"

Intervallen innehåller en undre och en övre nivå. Innebär detta nya tak för stammarna?

Nej, det är inga nya tak på stammarna. En sådan lösning är inte förenlig med reglerna i EU:s Art- och Habitatdirektiv. I propositionen anges en politisk bedömning utifrån vetenskapligt underlag inom vilken ram nivån för GyBS ligger. Det centrala är att förvaltningen styrs så att GyBS-nivån inte ska underskridas. Men målen är satta för att det totala rovdjurstrycket ska dämpas, i synnerhet vad gäller

Innebär detta att regeringen inte vill ha fler än 270 vargar i Sverige?

Regeringen har inget tak vad gäller nivån på stammen för något rovdjur, och kan och får inte ha det för vargen heller. Intervallet som föreslås innebär att regeringen säger att GyBS för varg är nådd i Sverige, enligt de åtta kriterier som anges i EU:s direktiv. Det finns redan idag fler vargar i Sverige än så - det är upp till de som ansvarar för förvaltningen att arbeta utifrån denna inriktning i en takt och en omfattning som gör att vargstammen upprätthåller GyBS och är i enlighet med EU:s direktiv. Det centrala är att GyBS aldrig underskrids. Men vi säger också i propositionen att koncentrationen av varg i olika delar av landet måste bli mindre, vilket förvaltningen måste ta hänsyn till. Det är ett för högt samlat rovdjurstryck i vissa delar av landet, och det måste förvaltningen bidra till att dämpa.

Blir det licensjakt på varg kommande vinter?

Jakt på varg och andra stora rovdjur är något som ansvariga myndigheter, Naturvårdsverket och länsstyrelserna, självständigt fattar beslut om. Det ankommer på dem att avgöra om tillräckliga förutsättningar finns för att utlysa jakt. Men regeringen anser att jakt är och ska vara en del av rovdjursförvaltningen, samt att all jakt ska bedrivas i enlighet med svensk lagstiftning och våra internationella åtaganden.