Publicerat Oktober 2, 201312 yr Jag skulle vilja diskutera detta med foder. Bifogar en bild från grannmarken idag. Ett lastbilsflak med sockerbetor (2 m högt) dumpas bredvid en väg där många promenerar. På platsen ligger plast sen förra årets balar. Jag blir förbannad när jag ser detta. Inte bara för att högen ligger i utkanten av marken men även för att det bidrar till att ge jägarkåren dåligt rykte. Är det så här vi ska fodra? Hur sköter ni era foderplatser och är det groteska mängder som på bilden?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr jeg køber selv 10t som ligger i en høg ved vores samling sted, derfra køres de ud til foderladser ca 100-150 kg sted hele høst og vinter er slut i marts ,høgen er ikke synlig for nogen fra skogsvej er kun depot k
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Visst kan man ha ett buffertlager och sen köra ut men inte fasen dumpar man en hel lastbil på en så publik foderplats. Ett litet släp kanske men detta skapar en jäkla dålig bild av jägare i allmänhet.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Detta är en populär post. Sköter vi inte detta snyggt med god etik så blir det inte lätt att kämpa mot LRF och eventuella andra som vill förbjuda utfodring...
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Just nu galler frieht under ansvar. Om vi inte tar det ansvaret sa gor snart lagstiftarna det at oss...
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Detta är en populär post. Just nu galler frieht under ansvar. Om vi inte tar det ansvaret sa gor snart lagstiftarna det at oss... Det är väl som med det mesta. Folk i gemen är så innihelvete korkade att de behöver styrning in minsta detalj. Albert Einstein hade rätt när han sade..."Only two things are infinite, the universe and human stupidity, but I'm not sure about the former"
Publicerat Oktober 3, 201312 yr jeg køber selv 10t som ligger i en høg ved vores samling sted, derfra køres de ud til foderladser ca 100-150 kg sted hele høst og vinter er slut i marts ,høgen er ikke synlig for nogen fra skogsvej er kun depot k Står inte djuren i depån och tuggar då? I mitt gamla lag i småland gjorde vi likadant och hade ett stort upplag och pytsade sen ut betor på foderplatserna. Problemet var ju att djuren är inte dummare än att de gick till upplaget och då vinner man ju inte så mycket på att ha ett upplag och mindre foder på foderplatserna ..
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Detta är en populär post. Nu ett par år senare och efter mitt uttåg ur laget så kan jag erkänna att mitt förra lag var en av anledningarna till den stora betedebatten i runt växjö för ett par år sedan. en i laget beställde upp bil och släp som dumpades på marken och sen körde bonden ut betor till foderplatserna från jättehögen. det såg rent ut sagt för jävligt ut och det är, nu i efterhand, inget jag är stolt över. superhögen upptäcktes av lokalbefolkningen och snart stod smålandsposten med fotograf och fotade vår hög och sen dröjde det inte länge förrän lrf, med all rätt, ringde upp jaktledaren och frågade vad i hela friden vi höll på med. hur de gör idag vet jag faktiskt inte. Kalle - kanske en lite väl provocerande fråga men du är kritisk till jättehögen med betor men hur tycker du att det ser ut när du lägger säckvis med bröd till grisarna? Hur gör jag/mina lag: vi fodrar för mycket. jag ska inte hyckla - det gör vi. majs i spridarna året runt, balar till rådjuren när snön kommer och betor/morötter till älg/gris från tidig höst. gör vi det snyggt? nja, jag vet inte egentligen. ser det mycket bättre ut bara för att man lägger ett ton betor/morötter i en hög än att man lägger 10 ton? utfodring provocerar oavsett - gemene man hatar vildsvin och gemene man tror att allt foder som läggs ut är till dessa. dock, precis som alla är inne på så handlar det om att sköta det snyggt. foderplatser ska vara rena och snygga, inte massa tunnor, plast eller annat skit liggandes. en foderplats ska i yttersta mån placeras på ett ställe som inte är ett naturligt vandringsstråk för folk och foder ska pytsas ut i proportion till vad som går åt. gammalt foder luktar illa - det uppskattas inte. varför följer inte alla ovan till punkt och pricka? lathet, snålhet, girighet. latheten för att det ska vara smidigt att fodra dvs man placerar foderplatsen utmed en befintlig väg. snålhet för att det är dyrt med transporter - bättre med ett lass foder och bara få en transportkostnad istället för flera. girighet - fodrar inte jag så fodrar grannen och då är allt vilt hos denne. ja, det vetifan om det inte vore bättre att någon går in och reglerar snart.
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Står inte djuren i depån och tuggar då? I mitt gamla lag i småland gjorde vi likadant och hade ett stort upplag och pytsade sen ut betor på foderplatserna. Problemet var ju att djuren är inte dummare än att de gick till upplaget och då vinner man ju inte så mycket på att ha ett upplag och mindre foder på foderplatserna .. jo men ikke så meget og der er skydeforbud ! k
Publicerat Oktober 3, 201312 yr jo men ikke så meget og der er skydeforbud ! k hur påverkar skjutförbudet allmänhetens uppfattning?
Publicerat Oktober 3, 201312 yr hur påverkar skjutförbudet allmänhetens uppfattning? meget svært at sige men nok ikke posetiv da de ikke ved bedre k
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Hela vår viltvårdstradition bygger på att vi vårdar viltet och reglerar det genom jakt. De som vill förbjuda utfodring kommer förstås vilja reglera/förbjuda rubbet, eftersom det är svårt att reglera vilka arter som verkligen tillgodogör sig fodret. Det vore ett fullständigt paradigmskifte i svensk viltförvaltning, och absolut inte till det bättre enligt min åsikt. http://jagareforbundet.se/aktuellt/jagarbloggen/2013/08/vem-vill-svalta-ut-vildsvinen/ Och man har precis samma problem med vildsvin i länder där utfodring är förbjudet. Ett förbud löser inga problem, men får många jägare förbannade. Det är inte vägen mot att få dem att jaga mer. Vilket all forskning och praktiskt erfarenhet visar är vad som behövs...
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Sköter vi inte detta snyggt med god etik så blir det inte lätt att kämpa mot LRF och eventuella andra som vill förbjuda utfodring...Gillar inte riktigt den formuleringen.. Varför kämpa mot något som vill hålla landsbygden levande?? E det inte bättre att försöka komma fram till ett utfodringsförslag som hjälper alla? Jag tror att grisarna klarar sej mer än väl utan alla dessa bethögar.. Såvida vintern inte är allt för hård vill säga.. Men jag har varken märkt av kyla, regn eller snö än så länge detta år..
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Detta är en populär post. Gustaf4000, jag ser ingen som helst anledning att stödja ett initiativ som troligen i de flesta fall är helt verkningslöst när det gäller att hantera problemen som vildsvinen ställer till med. Däremot kommer det att minska möjligheterna att styra viltet, minska dess lidande och beskatta viltstammarna. Jordbruket är absolut en av näringarna som håller landsbygden levande; det innebär inte att man har frikort mot att bli emotsagd när man arbetar i en riktning som är direkt kontraproduktiv för viltförvaltningen och den svenska viltvårdskulturen. Eller något annat intresse, för den delen. All förvaltning handlar om att väga olika intressen mot varandra. LRF har sina intressen och vi jägare har våra. Sedan är det 20 % av jägarkåren som är med i LRF eller skogsägarförening, dvs intressegrupperna överlappar. Det är något som både LRF och SJF har att hantera. Lämpligen genom att man tar hänsyn till vad ens medlkemmar vill, förstås. Jag är extremt säker på, eller rättare sagt jag vet, att jägarkåren vill få fortsätta utfodra vilt. Därmed jobbar jag för det. Det betyder dock på inget sätt att jag eller vi anser att de ska ske på vilket sätt som helst, och här har vi en hemläxa.
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Författare Prfep....gällande brödet. Säckvis med bröd handlar det inte om. Brukar pytsa ut lite bröd 1/2-1 påse på backen som komplement men företrädesvis fodras det med majs, ärtor och vete via spridare. Det är mängden foder jag reagerar på....och närheten till väg, promenadstråk. iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Grannmarken (10 hektar) som en dansk arrenderade och sköt 17st dov och 10st grisar på såg ut sådär fast ännu värre. Till slut fick grannarna stopp på älendet. Den girige markägaren sa upp arrendet.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr När vi pratar utfodring så handlar det nästan alltid om vildsvin. Men jag är lite kritisk till hur det ser ut på många marker några veckor innan älgjakten. Det är många svampplockare i skogen i dessa tider (inklusive mig själv) och det är en vanlig syn med en äppelhög/morötter och en ny saltsten uppsatt 50m framför ett torn. Jag har flera gånger fått kommentarer av icke-jägare som inte är dummare än att de fattar att det där är inte stödutfodring. Det är mer eller mindre åtel. Nu kan man ju fråga sig om det är nån skillnad att fälla några aspar och sätta sig och vänta på älg eller att lägga ut äpplen? Personligen tycker jag att det är skillnad då aspen har en naturlig plats i skogen. Jag sätter också upp saltstenar men på platser så jag skjuter djuren när de är på väg dit. Vid saltstenen är de fredade... annars är det inte jakt tycker jag.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Är inte åteljakt jakt? Känner flera räv och coyote jägare som blir ledsna nu. I mina ögon är det inte så snällt att se ner på hur andra jagar så länge det är etiskt försvarbart. Att man skiljer på foderplays och åtelplats har mer att göra med att djuren skall vara trygga på foderplatserna än vilken art det gäller... Men det är bara vad jag tycker. Oavsett vilken art man åtlar för gäller det att hålla det snyggt.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Är inte åteljakt jakt? Känner flera räv och coyote jägare som blir ledsna nu. I mina ögon är det inte så snällt att se ner på hur andra jagar så länge det är etiskt försvarbart. Att man skiljer på foderplays och åtelplats har mer att göra med att djuren skall vara trygga på foderplatserna än vilken art det gäller... Men det är bara vad jag tycker. Oavsett vilken art man åtlar för gäller det att hålla det snyggt. Den där frågan kan man älta i en evighet. Skjuta bock på klövervall eller bock vid en bal på vintern? Vildsvinet är ok att "lura" in i fällan men inte kronhjorten, älgen lägger många ut äpplen till innan älgjaktsveckan....räven har de flesta inga betänklingar att åtla in osv...
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Gris och räv är ju lite speciellt. Jag har inget emot åteljakt, jag åteljagar själv. Men jag tycker ändå det är skillnad på vilt och vilt. Åteljakt är ett nödvändigt ont bland viss vilt och effektivt. När det gäller hjortdjur tycker jag det är etiskt tveksamt att lägga ut mat och skjuta dom på foderplatsen. Särskilt om det är en hård vinter eller hård vinter som väntar.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Nja, jag tycker väl egentligen inte att det är någon idé att skilja på villt och villt. Sedan är det en annan sak att Älg och rå (Har inte annan hjort) har vi bara möjlighet att skjuta ett visst antal på de marker där jag jagar. Då nyttjar jag gärna de jaktsätt som ger mig störst upplevelse. Och då hamnar åteln långt ner på listan... Att skjuta på en foderplats vars syfte är att stödutfodra villtet under den svåra tiden är enligt mig hål i huvudet. Framförallt sent på hösten när det börjar närma sig svårare tider. En hink äpplen på ett helt annat ställe ser jag däremot inga problem med. Mer än att det är roligare att jaga om det på något sätt är en hund inblandad...
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Gustaf4000, jag ser ingen som helst anledning att stödja ett initiativ som troligen i de flesta fall är helt verkningslöst när det gäller att hantera problemen som vildsvinen ställer till med. Däremot kommer det att minska möjligheterna att styra viltet, minska dess lidande och beskatta viltstammarna. Jordbruket är absolut en av näringarna som håller landsbygden levande; det innebär inte att man har frikort mot att bli emotsagd när man arbetar i en riktning som är direkt kontraproduktiv för viltförvaltningen och den svenska viltvårdskulturen. Eller något annat intresse, för den delen. All förvaltning handlar om att väga olika intressen mot varandra. LRF har sina intressen och vi jägare har våra. Sedan är det 20 % av jägarkåren som är med i LRF eller skogsägarförening, dvs intressegrupperna överlappar. Det är något som både LRF och SJF har att hantera. Lämpligen genom att man tar hänsyn till vad ens medlkemmar vill, förstås. Jag är extremt säker på, eller rättare sagt jag vet, att jägarkåren vill få fortsätta utfodra vilt. Därmed jobbar jag för det. Det betyder dock på inget sätt att jag eller vi anser att de ska ske på vilket sätt som helst, och här har vi en hemläxa. Jag gillade ditt inlägg för du har rätt i sak, vårt klimat motiverar utfodring till skillnad från exempelvis tyskt klimat där grisarna bl.a har 1 miljon hektar majsstubb på ottjälad mark att tillgå större delen av vintern. Där spelar således utfodring liten roll för en mångkonstnärling som grisen. Därför kan man inte dra tvärsäkra paraleller mellan tysk och svensk forskning hela vägen ut. En sugga i gott hull för fram fler överlevare till vuxen ålder och ökar således individernas R-tal. En sugga i gott hull brunstar om fortare vilket ger samma konsekvenser som ovan. Dessa två faktorer finns det en hel del forskning kring som är generellt överförbar även om orsaken till det goda hullet naturligtvis kan variera. Men en gris i gott hull i mellansverige i februari har med stor säkerhet haft tillgång till rätt omfattande utfodring. Utan utfodring, färre grisar. LRF har således helt rätt i det utspelet även om det är politiskt inkorrekt att låta djur svälta ihjäl enligt devisen du själv för fram. Men, ni skall tacka er lyckliga stjärna för att ansvarig person på LRF helt saknar förmåga att självständigt söka information utanför vad han bevisligen gör. Att göra pudlar efter utspel utan faktareferenser som han gjorde är helt förkastligt, han borde vara slut på den posten vilket han skulle varit i näringslivet. Och Gustaf har faktiskt rätt, den enda organisationen som helhjärtat jobbar för landsbygden är ändå LRF. Tycker ni er balansgång är svår är det ingenting mot vad dom jobbar med.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Jag tycker oxå att allt vilt måste stödutfodras under vintern, men jag tycker inte vintern har kommit än.. Därför tycker jag inte att det är lämpligt att utfodra tonvis med betor och liknande redan.. För jag vet inte om någon som börjat utfodra rådjur, hjort och älg redan, varför då fodra grisarna? Och jag står fast vid att LRF och Jägareförbundet borde hjälpas åt med ett utfodringsförslag, det borde gynna båda parter..