Publicerat Oktober 10, 201312 yr Jag tycker oxå att allt vilt måste stödutfodras under vintern, men jag tycker inte vintern har kommit än.. Därför tycker jag inte att det är lämpligt att utfodra tonvis med betor och liknande redan.. För jag vet inte om någon som börjat utfodra rådjur, hjort och älg redan, varför då fodra grisarna? Och jag står fast vid att LRF och Jägareförbundet borde hjälpas åt med ett utfodringsförslag, det borde gynna båda parter.. att vi ens påstår att det vi gör med grisar är stödutfodring är ett skämt. spridarna på markerna där jag jagar och de flesta andra jag vet om står igång året runt och pytsar ut majs. det enda det handlar om är att vi vill locka in djuren på just vår mark. fodrar man inte = ingen gris. utfodring under vinterhalvåret är en helt annan sak.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Detta är en populär post. att vi ens påstår att det vi gör med grisar är stödutfodring är ett skämt. spridarna på markerna där jag jagar och de flesta andra jag vet om står igång året runt och pytsar ut majs. det enda det handlar om är att vi vill locka in djuren på just vår mark. fodrar man inte = ingen gris. utfodring under vinterhalvåret är en helt annan sak. Precis. Men jag personligen tycker att det är skillnad på att slänga ut 1/2 kg majs om dagen och att tippa bil å släp på en vändplan.. Majsen är i mina ögon en åtel, och på en åtel skjuter man.. Samma sak som när man gräver ner slaktrester och annat till rävåtel, inte tjyven gör man det för att utfodra räven.. Man gör det för att skjuta rävar, så har iaf jag gjort i många år.. Men nu var ju rubiken på tråden allmänhetens bild på utfordring. Jag tror att om man sköter utfodringen snyggt så har de inta problem med att dwt ligger utmed en promenadstig, men en lastbil med betor är inte snyggt.. Därför tror jag att allmänhetens syn på jägarna försämras i dessa fall.. Och det är inget som jägarkåren behöver..
Publicerat November 13, 201312 yr Tänkte testa mig på att fixa en majsbomb imorgon så den är färdig till på söndag kväll. Undrar bara om mitt utförande är korrekt då jag har 2st frågetecken. Majs, viltfoder, jäst, socker, vatten, öl, sirap åta det stå och gotta till sig från torsdag - söndag i pannrummet (ca 25grader). Tänkte använda mig av en 10L plastdunk. Sedan gräva ner skiten. Ska locket på dunkten vara på eller av när skiten jäser? (Andra frågan med risk att bli dumförklarad) Ska dunken grävas ner med locket på så den sväller och exploderar (majsbomb) eller ska man bara gräva ett hål, hälla ut skiten och sen täcka hålet igen?
Publicerat November 13, 201312 yr Tänkte testa mig på att fixa en majsbomb imorgon så den är färdig till på söndag kväll. Undrar bara om mitt utförande är korrekt då jag har 2st frågetecken. Majs, viltfoder, jäst, socker, vatten, öl, sirap åta det stå och gotta till sig från torsdag - söndag i pannrummet (ca 25grader). Tänkte använda mig av en 10L plastdunk. Sedan gräva ner skiten. Ska locket på dunkten vara på eller av när skiten jäser? (Andra frågan med risk att bli dumförklarad) Ska dunken grävas ner med locket på så den sväller och exploderar (majsbomb) eller ska man bara gräva ett hål, hälla ut skiten och sen täcka hålet igen? Hoel, majsbomben behöver enbart följande-->: Majs+vatten som täcker majsen= låt jäsa naturligt i varmutrymme till det luktar apa..sprid senare ut på ytan åteln är på. Eller gräv ned. Dock bara majsen! , alternativt små högar vid åteln så skott lättare kan tas emot vildsvinen. Shiitjakt på dig som Jarmo säger
Publicerat November 13, 201312 yr Författare Helt rätt, blanda inte med en massa onaturligt, vatten och majs, rumstemperatur ca 10 dgr. Luktar verkligen apa men det är en grym dragare. Linjesprid på morgonen och sitt på kvällen......har du grisar i närheten får du garanterat skjuta. De är helt galna i jäst majs. iPad Tapatalk HD
Publicerat November 13, 201312 yr Författare Glöm inte bort att sätta på ett lock på plasthinken men inte helt tätt för då smäller det ;-) iPad Tapatalk HD