Hoppa till innehåll

Dåligt skytte !


V70

Recommended Posts

Jag tycker du agerade alldeles rätt. Självklart kan alla misslyckas med att lossa ett bra skott. Men när du skriver att det fanns bössor där som inte gick så väldigt rätt så har du nog förhoppningsvis gett samtliga nåt att tänka på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se till att dra dit dom före jakten till nästa år!

 

/J

Jo vi skjuter då med! Men vissa skjuter med andra bössor på uppskjutningen! tex sa en jägare idag ( Jag måste hem å hämta 308 då för den har jag 1000st övningskott till! Jag har 9.3 med mig nu) :ohmy:  :wallbash:  :wacko: Alla fick skjuta 2 skott med jakt amo

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tragiskt att behöva ta till sådana årgärder, för att det finns jägare som inte ens kontrollskjuter bössan de jagar med. Nu vet jag också att det förekommer men det är nog dessvärre ovanligare att jaktledare verkligen gör det du gjort nu, riktigt bra gjort. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I ett lag som jag hängde med hade vi bra regler: jaktledaren satte ut två papptallrikar (typ 25 cm) nånstans mellan 80-130 meter (olika håll) och sen skulle det sättas ett skott i vardera med jaktbössa, jaktammo och jägarmässigt stöd. Första gången var det bara jag och jaktledaren som klarade det, på elva gubbar och två tanter...

 

Självklart gnälldes det om kostnaden, men där fick varje medlem en dryg älgjävel per skalle för knappa tusenlappen så efter att jag påpekat det samt att det inte alls var dyrt om man såg till att ha bössan inskjuten ville ingen gnälla längre.  :thumbsup:

 

-- Mats

 

Man har ju sett hur en del hanterar sina vapen. Bara lägger in dom i kofferten utan något vapenfodral som skydd till kikarsiktet.

Vi är 3-4 av 41 st som har koffert av olika modeller för att skydda bössa o sikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strongt BAMSE, tyvärr ser det ut som eller hörs som kanske är riktigare att erat lag inte är nåt undantag. Beklagligt när det behövs 3-4 skött för att få omkull vårt största vilt, visst skit händer men alltför ofta för att vara bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja vi får väl se om dom flår mig levande idag! Det var några som sa när dom klev ut ur skytte kuren på bana igår(70 spänn åt helvete) :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra gjort Bamse! :) Det är inte många som vågat göra det du gjorde så all heder åt dig!

Sverige borde ta efter Norges krav på uppskjutning med jakt ammunition. Det skulle rensa bort många av dom som bara går ut för att få frysen full med kött o sedan ställer in bössan till den morgonen det är älgpremiär året efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra gjort Bamse! :) Det är inte många som vågat göra det du gjorde så all heder åt dig!

Sverige borde ta efter Norges krav på uppskjutning med jakt ammunition. Det skulle rensa bort många av dom som bara går ut för att få frysen full med kött o sedan ställer in bössan till den morgonen det är älgpremiär året efter.

 

Om jag inte missminner mig så är det t.o.m.ännu bättre: Du måste utföra provet med de bössor som du tänker använda under jakten.

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så är det t.o.m.ännu bättre: Du måste utföra provet med de bössor som du tänker använda under jakten.

 

Raggarö

Ja det stämmer. Alla vapen man ska jaga med måste man klara uppskjutningen med. Men om man måste genomföra alla övningsserierna med alla vapen är jag osäker på. Googla på Storviltpröven

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar varför det fortfarande finns jägare som är imot att vara på skjutbanan. Det är ju kul att vara på skjutbanan, för varje skott man avfyrar där blir man ju lite bättre.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du gjorde helt rätt!!!  

 

Nu när jag sitter här och funderar på skytte i allmänhet. Det är ju som bekant färskvara :yes: personliga problem som

trassel i äktenskapet, sjukdomar, ekonomiska problem mm mm. Detta spelar ju en roll i hur skyttet funkar (så är det för mig i alla fall). Det är ju så att livet inte är som på älgbanan-det går på räls. Min fråga till dig Bamse, du är ju jaktledare, talar ni öppet om dessa dagar när livet inte är så ljust?? Eller märker ni det först när jakt är i gång??? Det är kanske djupa frågor. Det finns folk som gör som gåsen- skakar av "vattnet/problemen". Men jag tror det är många som inte gör det utan eländet följer med på skyttebanan och ut i skogen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du gjorde helt rätt!!!  

 

Nu när jag sitter här och funderar på skytte i allmänhet. Det är ju som bekant färskvara :yes: personliga problem som

trassel i äktenskapet, sjukdomar, ekonomiska problem mm mm. Detta spelar ju en roll i hur skyttet funkar (så är det för mig i alla fall). Det är ju så att livet inte är som på älgbanan-det går på räls. Min fråga till dig Bamse, du är ju jaktledare, talar ni öppet om dessa dagar när livet inte är så ljust?? Eller märker ni det först när jakt är i gång??? Det är kanske djupa frågor. Det finns folk som gör som gåsen- skakar av "vattnet/problemen". Men jag tror det är många som inte gör det utan eländet följer med på skyttebanan och ut i skogen.

Ja du Lecha det har du nog rätt i! För eländet fortsatte idag med en passkytt som fick en tjur på 40 m på en väg idag stillastående. Han skött ett skott och tjuren hoppa in i skogen. Det var en av granlagets hund som komma och med den och den hängde på 1mil efter älgen och jag spåra med min hund en bit inte ett hårstrå . Skytten sa i morse på samlingen att han inte hade sovit nåt i natt så det kan ju spela in en del för jag vet att  han är en bra skytt,, Jag har jagat i laget 12år och har inte varit med om nåt liknande :sad:  Det är kanske terapi vi ska satsa på i laget.. Eller så har vi bara otur i år! För det har jag personligen,, gråhun har skällt bra men jag har sumpat det hela tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du Lecha det har du nog rätt i! För eländet fortsatte idag med en passkytt som fick en tjur på 40 m på en väg idag stillastående. Han skött ett skott och tjuren hoppa in i skogen. Det var en av granlagets hund som komma och med den och den hängde på 1mil efter älgen och jag spåra med min hund en bit inte ett hårstrå . Skytten sa i morse på samlingen att han inte hade sovit nåt i natt så det kan ju spela in en del för jag vet att  han är en bra skytt,, Jag har jagat i laget 12år och har inte varit med om nåt liknande :sad:  Det är kanske terapi vi ska satsa på i laget.. Eller så har vi bara otur i år! För det har jag personligen,, gråhun har skällt bra men jag har sumpat det hela tiden.

Jag tror på en mer öppen dialog i jaktlagen och på skyttebanorna. "Jag är inte i tipp topp för tillfälligt,........". Det är också viktigt att dessa människor kommer vid samling. Bara just för gemenskapen. En förstånde nick, en vänlig klapp på axeln. Men, att var och en måste känna av sin egen kapacitet. Att vara på G både fysiskt och psykiskt när jaktsäsongen bankar på dörren, det är kanske inte alla som är. Livet går ju inte som på räls. Men ett gott och förstående öra ska alltid finnas hos oss alla.        

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...