Publicerat Oktober 27, 201312 yr Fan vad jag önskade att jag hade dig som jaktledare......otroligt starkt gjort att släpa alla till skjutbanan mitt i jakten. Hoppas det släpper med gråhunn också....hur gammal är den? /Urban
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Fan vad jag önskade att jag hade dig som jaktledare......otroligt starkt gjort att släpa alla till skjutbanan mitt i jakten. Hoppas det släpper med gråhunn också....hur gammal är den? /Urban Tack Urban ! Ja jag såg ingen annan lösning.. Hunden är 10år så det gör väl inte så mycket om det inte skjuts jämt utan det är för min egen del!
Publicerat Oktober 28, 201312 yr De här som inte vill/kan/har råd att träna använder de klassikern " gå ut dagen före jakten och skjut rosten ur pipan"
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Vill man inte träna skytte eller anser sig inte ha råd att skjuta på banan tycker då jag att man ska ta sig en funderare på om man inte ska låsa in bössan för gott.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr I ett lag som jag hängde med hade vi bra regler: jaktledaren satte ut två papptallrikar (typ 25 cm) nånstans mellan 80-130 meter (olika håll) och sen skulle det sättas ett skott i vardera med jaktbössa, jaktammo och jägarmässigt stöd. Första gången var det bara jag och jaktledaren som klarade det, på elva gubbar och två tanter... -- Mats Perfekt praktiskt skytte! En variant för dom mer lata skyttarna som inte orkar gå fram och kolla träffen är om jaktledaren sätter ut ballonger istället. Självmarkerande vid träff.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Hittade storviltspröven: Alle som skal jakte storvilt med rifle, inkludert de som skal være med i opplæringsøyemed, må ha avlagt en årlig skyteprøve. Før du tar skyteprøven må du kunne dokumentere å ha avlagt minst 30 treningsskudd med rifle. Selve skyteprøven består av 5 skudd med jaktammunisjon på en stillestående dyreskive. For kombinasjonsvåpen skal det avfyres en serie på 3 skudd. Avstanden skal være 100 meter og skytestillingen er valgfri. Alle skudd skal sitte innenfor et innsirklet felt på 30 cm i diameter, som er angitt på figuren. Etter bestått prøve får du et vitnemål som du alltid skal ha med deg under storviltjakt. Du må skyte opp med alle kulevåpen som skal benyttes til storviltjakt. Skyteprøven avholdes stort sett av de lokale skytterlag eller JFF. (Sedan kan man även avlägga "gamla silver-provet" med 15 skott.) Ovanstående tycker jag är ett bättre system än det svenska då det innefattar dels jaktammo samt "rätt" vapen samt att 30 övningsskott är obligatoriskt. Raggarö Måste tillstå att norrmännen har ett bättre upplägg.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr heder åt dig bamse. tänk vad tragiskt att kanske ha bra skytte men paja allt med att inte veta bättre och skifta mellan övningsammo och jaktammo utan inskjutning. du gjorde dom en tjänst.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Bra! Vi hade en äldre herre i helgen som "bommade" på en stillastående älgkalv på 60 m. Han hade inte presterat på älgbanan om jag säger så.....blev ett låååångt eftersök utan att finna kalven. Skytten var inte så ångerfull heller. iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Författare Bra! Vi hade en äldre herre i helgen som "bommade" på en stillastående älgkalv på 60 m. Han hade inte presterat på älgbanan om jag säger så.....blev ett låååångt eftersök utan att finna kalven. Skytten var inte så ångerfull heller. iPad Tapatalk HD Det är ju såna som bara är ute efter kött som beter sig så! Dom är inte nå intresserad av själva jakten utan det är att få så mycke kött så fort och billigt som möjligt och då blir det bara jävla tok! Men man ska ju passa sig för att säga för mycket för det kan ju hända vem som helst.. Det kan ju vara jag själv som skjuter bom nästa gång men jag är iaf å skjuter på banan då å då + att jag jagar hela året så självförtroendet är bra när det gäller skyttet
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Bra gjort! Nu har du visat var du står, så det är väl bara att stå kvar. Ofta behövs det bara ett ordentligt rytande så att folk vaknar och att det knorras lite om det beror väl på att du skadesköt deras självkänsla lite, den kan ju behöva det.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Det är ju såna som bara är ute efter kött som beter sig så! Dom är inte nå intresserad av själva jakten utan det är att få så mycke kött så fort och billigt som möjligt och då blir det bara jävla tok! Men man ska ju passa sig för att säga för mycket för det kan ju hända vem som helst.. Det kan ju vara jag själv som skjuter bom nästa gång men jag är iaf å skjuter på banan då å då + att jag jagar hela året så självförtroendet är bra när det gäller skyttet Absolut ska man vara försiktig i kommentarer kring andras skytte men just i detta fall så är det agerandet efter skott jag stör mig mest på.iPad Tapatalk HD
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Författare Absolut ska man vara försiktig i kommentarer kring andras skytte men just i detta fall så är det agerandet efter skott jag stör mig mest på. iPad Tapatalk HD Ja samma här!
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Bra initiativ. Gnälls det om kostnaden så kan man väl alltid motivera det med att de spar in lite skott på sikt istället för att behöva tömma ett magasin med fullbumpa i skogen utan att älgen ligger.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Vilket bra initiativ, och vad bra att du inte bara gnäller anonymt om usla jägare utan agerar!
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Idag kalla jag alla skýttar till älgbanan efter jakten för omskjutning efter som dom sista 5 älgar vi har skjutit på har vi fått 3 och dom har varit skade skjuten med krångliga eftersök och det blev ju sura miner ! Det vissa sig att bössorna inte gick så bra! Kanske lite över agerat av mig som jaktledare eller??? Nä varför gjorde du det, det va väl onödigt.... Älgen har ju stoooort träffområde. Ironin på hyllan. Bra gjort av dig! riktigt bra! kanske vore bra om alla JL's gjorde detta då många tyvärr inte sköter det individuella ansvaret att se till att deras vapen och skytte håller måttet.
Publicerat November 3, 201312 yr Fick en j''vla utskällning i Fredags av en mollskinnsjägarförbundare på steroider, han var tvärsur...... Han hade lagt ihop ett + ett och räknat ut vem jag var Nåväl, efter 20 minuters diskuterande så gav han upp - Jag tror han fick lite att tänka på när det gäller svenska högviltprovets lämplighet. Att man sköt upp med klubbens 6,5:a och jaktmatch för att sedan jaga med t.ex. 9,3x62 och Oryx var för honom i förstone ofattbart men det sjönk sakta in. Nu tror jag inte han är omvänd på långa vägar men han har förstått min poäng. Raggarö
Publicerat November 3, 201312 yr Fick en j''vla utskällning i Fredags av en mollskinnsjägarförbundare på steroider, han var tvärsur...... Han hade lagt ihop ett + ett och räknat ut vem jag var Nåväl, efter 20 minuters diskuterande så gav han upp - Jag tror han fick lite att tänka på när det gäller svenska högviltprovets lämplighet. Att man sköt upp med klubbens 6,5:a och jaktmatch för att sedan jaga med t.ex. 9,3x62 och Oryx var för honom i förstone ofattbart men det sjönk sakta in. Nu tror jag inte han är omvänd på långa vägar men han har förstått min poäng. Raggarö Är nyfiken, har ej följt din "historik". Men varför är han förbannad på dig oavsett vem du är.
Publicerat November 3, 201312 yr Raggarö Jag har gått björnjaktsutbildningen i förbundets regi. Minns jag rätt var vi 18st. När det var dags att skjuta provet insåg jag att den vanligaste björnjaktskalibern är sexåhalv. Tror det var över hälften. Sedan hade många 308. Min dubbel i niotrean var det grövsta som fanns. Tror det var tre eller fyra av oss som hade något grövre än 30:06. Och då var två 8x57. Måste erkänna att jag tvivlar på att det här stämmer med hur det ser ut i skogen...
Publicerat November 3, 201312 yr Raggarö Jag har gått björnjaktsutbildningen i förbundets regi. Minns jag rätt var vi 18st. När det var dags att skjuta provet insåg jag att den vanligaste björnjaktskalibern är sexåhalv. Tror det var över hälften. Sedan hade många 308. Min dubbel i niotrean var det grövsta som fanns. Tror det var tre eller fyra av oss som hade något grövre än 30:06. Och då var två 8x57. Måste erkänna att jag tvivlar på att det här stämmer med hur det ser ut i skogen... Bra observation där. När jag gick jaktledarutbildningen så var det även där mest 6,5or. Min 8x57 var grövst, en sköt med sin 7mmRM o ett par sköt 308W. Men jag vet att flera av dom som var med jagar med grövre saker. Men så fort det ska övas så skjuter ju merparten med det vapen de skjuter bäst med eller det som är billigast jaktmatch till. Här är ju ytterligare ett plus med det Norska systemet som kräver att man tränar med alla vapen man tänkt att jaga högvilt med.
Publicerat November 3, 201312 yr Vet inte om det är så bra. Var ju i alla fall inte svårt att se. Framförallt inte då flera tom berättade om att de minsann jagade med ditten eller datten. Men tyvärr inte hade hunnit skjuta in den... Suck...
Publicerat November 6, 201312 yr Fattar inte varför man ska ha en grov kaliber till om man inte kan hantera den??? Då är det bättre att använda tex 6,5:an om man skjuter bättre med den. Sen kan dom sälja sin .338 eller vad dom nu har och köpa övningsskott till 6,5:an för pengarna som blir över Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 6, 201312 yr Jag skjuter inte ofta guldserier,men brons är svårt, silver är lätt som faen, skulle gärna se krav på silver med alla bysser som är tänkta att jaga med. Skulle faktiskt inte störa mig ett dugg. Skulle någon ställa krav på guld, har jag juh bara en anledning att öva mer..
Publicerat November 7, 201312 yr Fattar inte varför man ska ha en grov kaliber till om man inte kan hantera den??? Då är det bättre att använda tex 6,5:an om man skjuter bättre med den. Sen kan dom sälja sin .338 eller vad dom nu har och köpa övningsskott till 6,5:an för pengarna som blir över Sent from my iPhone using Tapatalk Det är som med "raddan" hundgården, Det ska vara snyggt att visa upp.
Publicerat November 7, 201312 yr Jag skjuter inte ofta guldserier,men brons är svårt, silver är lätt som faen, skulle gärna se krav på silver med alla bysser som är tänkta att jaga med. Skulle faktiskt inte störa mig ett dugg. Skulle någon ställa krav på guld, har jag juh bara en anledning att öva mer.. man skulle ju vilja se en bättre övning om det handlar om att skjuta bättre jaktskott. har själv haft problem med att vara för inövad på det avståndet och framförhållning.
Publicerat November 7, 201312 yr Fattar inte varför man ska ha en grov kaliber till om man inte kan hantera den??? Då är det bättre att använda tex 6,5:an om man skjuter bättre med den. Sen kan dom sälja sin .338 eller vad dom nu har och köpa övningsskott till 6,5:an för pengarna som blir över Sent from my iPhone using Tapatalk Rekyl är ju ett väldigt litet problem då det finn massvis man kan göra för att minska den. Jag skjuter bättre med min 9,3a än min 6,5a, dock sparkar 9,3an lite mer men det är verkligen marginellt.