Publicerat November 7, 201312 yr mycket bra gjort! korrekt inskjuten bössa är A&O innan man ger sig ut i skog och mark!
Publicerat November 7, 201312 yr Rekyl är ju ett väldigt litet problem då det finn massvis man kan göra för att minska den. Jag skjuter bättre med min 9,3a än min 6,5a, dock sparkar 9,3an lite mer men det är verkligen marginellt.Jag tror inte det har med rekyl och göra... Jag tror det har att göra med snålhet samt lathet och nornskalans (stavning ej ok) att göraSent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 7, 201312 yr Jag tror inte det har med rekyl och göra... Jag tror det har att göra med snålhet samt lathet och nornskalans (stavning ej ok) att göra Sent from my iPhone using Tapatalk nja är nog bägge delarna tyvärr plus en övertro att grova kalibrar avhjälper alla dåliga skott
Publicerat November 7, 201312 yr nja är nog bägge delarna tyvärr plus en övertro att grova kalibrar avhjälper alla dåliga skottExakt så tror jag me. Jag körde älgbanan ett år och då blir man mörkrädd. 80% är så djävla kass på skjuta så de är inte sant. Dom flesta är så skotträdd att dom skjuter i sanden nedanför älgen på 80 meter. Skulle man ställa Norge krav på skjutning skulle många inte ens få jaga Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 7, 201312 yr Exakt så tror jag me. Jag körde älgbanan ett år och då blir man mörkrädd. 80% är så djävla kass på skjuta så de är inte sant. Dom flesta är så skotträdd att dom skjuter i sanden nedanför älgen på 80 meter. Skulle man ställa Norge krav på skjutning skulle många inte ens få jaga Sent from my iPhone using Tapatalk Men tänk på eftersöksjägarna!
Publicerat November 7, 201312 yr Exakt så tror jag me. Jag körde älgbanan ett år och då blir man mörkrädd. 80% är så djävla kass på skjuta så de är inte sant. Dom flesta är så skotträdd att dom skjuter i sanden nedanför älgen på 80 meter. Skulle man ställa Norge krav på skjutning skulle många inte ens få jaga Sent from my iPhone using Tapatalk Tyvärr är det inte för att de är skotträdda, utan för att de använder helt fel teknik ( Skotträdsla ger helt andra fenomen). Och det blir inte mycket bättre med hur mycket träning som helst. Stor övertro på att mycket träning är den stora lösningen är det i denna tråd. Jag är inte lika övertygad om de många skottens förträfflighet, det enda man lär in är att göra felet även fortsättningsvis, men med fler skott. Ok, man blir kanske inte sämre, men inte mycket bättre heller. Gör man rätt så tar det bra i stort sett helt utan träning. Många kallar det talang, sanningen är en annan. Dvs att man råkar göra rätt, för svårt är det egentligen inte. Men de flesta har rätt i att det är uselt skytte runt om i landet. Helt i onödan. Och att skjuta in vapnet inför jakten borde vara en självklarhet. Märkligt nog är det inte så för alla.
Publicerat November 7, 201312 yr Nja, nu är det ju ganska så många jaktlag som ställer någon form av krav. Så det borde bli längre och längre mellan de där som inte skjutit åtminstone 50 skott. Flera markägare har börjat ställa krav i samband med arrenden. Är det någon som har aktier i några stora skogsbolag så kan ni väl skriva en motion till årsstämman. Då kan det kanske bli krav överallt utan att staten blandar sig i...
Publicerat November 8, 201312 yr Nja, nu är det ju ganska så många jaktlag som ställer någon form av krav. Så det borde bli längre och längre mellan de där som inte skjutit åtminstone 50 skott. Flera markägare har börjat ställa krav i samband med arrenden. Är det någon som har aktier i några stora skogsbolag så kan ni väl skriva en motion till årsstämman. Då kan det kanske bli krav överallt utan att staten blandar sig i... Vi ska skjuta minst brons för att få vara med på älgjakten. Jag själv hade gärna sett silver också.
Publicerat November 8, 201312 yr man skulle ju vilja se en bättre övning om det handlar om att skjuta bättre jaktskott. har själv haft problem med att vara för inövad på det avståndet och framförhållning. Jag skjuter mest på skjutbion, och då varierar verkligen farten. Sen blir det oftast bara löpälgen för att skjuta godkännt. Sån tur är, sköter vi oftast banan själva, så man kan köra "gamla" versionen på provet, dvs 4a löp. Då kan man öva på att få in dubbel smäll på varje löp. (inte för annat, än att se om man klarar det) Nya provet är för enklet, dvs när 1a skott i varje är på stillastående, fast även där har jag en bit kvar till guld i varje serie. Men silver har jag mitt eget min krav... Men visst, man hör folk som har problem även med den versionen när dom är "vana att skjuta med framförhållning" även på stillastående mål.
Publicerat November 8, 201312 yr Är nyfiken, har ej följt din "historik". Men varför är han förbannad på dig oavsett vem du är. Nu finns det folk som blir förbannad på mig lite då och då. I detta fall antar jag att det var för att jag indirekt kritiserade förbundet då jag genom mitt uttalande om norska högviltprovet samtidigt underkände den svenska varianten. Jag är övertygad om att vad jag sade var oväsentligt, det var kritiken av förbundet som var den springande punkten..... Raggarö
Publicerat November 8, 201312 yr Detta är en populär post. R- Hur vågar du ifrågasätta dessa gudalika institutioner? De är ofelaktiga och utan klander i alla, i varje fall om en del stödjare får råda. För egen del talar få jaktorganisationspolitik med mig, jag är oerhört diplomatisk när jag klargör att jag anser att frånvaron av lokal och medlemsförankring liknar dem vid Hindenburg i deras kurs och öde. /Christian
Publicerat November 8, 201312 yr Vi ska skjuta minst brons för att få vara med på älgjakten. Jag själv hade gärna sett silver också. Men är det ngn som kontrollerar det på premiärdagens morgonsamling? Eller blir det ett kravlöst krav...
Publicerat November 8, 201312 yr Men är det ngn som kontrollerar det på premiärdagens morgonsamling? Eller blir det ett kravlöst krav...På de båda ställen där jag är med så kontrolleras skjutresultaten. Har man inte klarat kraven så blir det ingen jakt.
Publicerat November 8, 201312 yr Hos oss får man skriva på ett papper där man intygar på heder och samvete att xxxx Och där ingår att man skall ha skjutit antingen brons eller ett större antal på stillastående. (Som jag inte kommer ihåg just nu) SCA har aviserat att de tänker kontrollera några jaktlag varje år. Nu har vi bara en liten del bolagsmark så de lär inte välja oss i första hand. Men det är tillräckligt för att grupptrycket skall vara "starkt". Och vi har kontrollerat när vi haft "nya" jägare. Personligen tycker jag att detta är bättre än att kontrollera i detalj då det ändå är allt för enkelt att fuska för den som vill. Dessutom vill jag som jaktledare (inte just nu men har varit) inte att skuggan skall falla på mig om jag kontrollerat fel. Den risken slipper jag på detta sättet.
Publicerat November 8, 201312 yr Men är det ngn som kontrollerar det på premiärdagens morgonsamling? Eller blir det ett kravlöst krav... Vi i jaktlaget skjuter alltid tillsammans, som en liten rolig grej innan älgjakten. brukar börja runtbockpremiären och köra varje/varannan onsdag fram till det drar igång. Så vi har koll på vilka som klarat och inte. Men det är klart att någon kanske smiter genom men vi är bara 13 gubbar så inte så troligt.