Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Håller på att beställa från KUIU- någon som vill ha något?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det är ju allt igenom lite olika modeller, de attack byxor jag har, har inga sidokedjor, de har ventilerade fickor, bokstavligen och det ventilerar ur bra genom dem kan jag säga, guide setet som synes ovan i bild, har blixtlås från fot till knä, jackan har ventilering på bröst och under armar.

jag skulle tro att regnplaggen har mer av detta med ventilationsöppningar.

Den generella uppfattningen jag har är att attack serien har väldigt god ventilation genom tyget, det är varken vattentätt eller helt vindtätt, det är lagom, med ett par underställsbyxor och tröja under så klarar man ner till 12-8 grader ute om man rör sig, blir varken kall eller svettig,

med guide serien som är vattenskyddad och rejält mycket tätare så blir man antingen svettig i samma miljö eller så öppnar man ventilerna mer, jag föredrar att reglera hastigheten på mig snarare och ha mindre på mig under kläderna- jag har ju både lätta och de tjockare merinoullställen.

Jag har inga delar av deras regnplagg och saknar en del andra prylar också men med lite tid så kan jag redogöra för ett flertal av produkterna. /Christian

• Svar 112
  • Visningar 27,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Tja förmodligen ingen som bryr som om just detta men jag är enveten,   efter en vintersäsong med aktiva klädval och KUIU prylar kan jag säga att jag denna vinter har frusit mindre och varit en bättr

• Kommentarer om hjulbenthet är ok! Visar lite bilder på kläder och lekamen som vägledning i andras funderingar över storlekar när det gäller Kuiu. Jag har mätt upp den gamla kroppen och är 90 cm i

• defransson
    defransson

Jag har väntat sen 18 maj på backordern. Innan dess låg jag och bevakade men inga grejer kom in. Mailade KUIU och frågade och de sa att de just nu på flera artiklar, bland annat de jag ville ha, bara

Posted Images

Publicerat

Får man drista sig till att fråga vad frakten gick på? Och kanske om vi har tull på kläder?

Publicerat

Är kläderna tysta? Jag har aldrig varit med om att softshell och membrankläder är riktigt tysta.

Publicerat
  • Författare

Jupp det är tull på kläder,

Johan det är nog som så att helt tyst blir det aldrig med kläder på, dessa är sådana att jag anser dem tysta nog, iofs är min jakt sådan att jag sällan bekymras över den saken, jag har god distans till mitt vilt. 

OK ett en liten show, bilderna tagna inomhus därav den lätt taskiga bildkvalitén.

ZOE_0004_zps17871611.jpg

Visst ser de rätt så trevliga ut, även så där bara på soffan?

IMAG0096_zps3c46facb.jpg

Attack byxa och en Merinoull tröja, förövrigt har byxorna produktutvecklats sedan jag köpte mina förra, dessa har blixtlås i sidan för att ventileras, samt är ytterligare något sportigare i skärningen.

IMAG0097_zpsea4e243a.jpg

IMAG0102_zps9de44934.jpg

Detta är ett par 34:or i midjan och jag drar väl 33 i vanliga fall, har ett par långkalsonger under, rörligheten är total.

Ryggsidan med båda västarna på mig, sitter otroligt skönt, tillsamma 4 fickor varav två på bröstet.

IMAG0100_zps0e0f2ff1.jpg

framsidan på den tunna,

IMAG0101_zps447e1333.jpg

baksidan på den tunna

Som synes är jag inget fys fenomen, magen putar vackert, men passning och skärning är väldigt enkla att mäta sig till och beställa rätt.

En liten avslutning på det hela som är helt orelaterad. 

1383749_240295082791961_1684756567_n_zps

/Christian

Publicerat

Snyggt! Jag är sugen och mätte magen i går kväll. Enligt deras size-tabell har jag 35 tum runt magen. Sagt och gjort och sedan tillbaka till beställningssidan. Där har de storlekarna 34 och 36 tum på byxorna. Då, blev det plötsligt lite svårare. Ofint att fråga men vilket midjemått har du i cm som passar i ett par 34-or? Hur lång är du? Så jäkla svårt när man inte kan prova....

Publicerat
  • Författare

178 cm, 88 kilo, ta ett par 36 or, har 36 i ett par o de är iofs rymliga för mig men med 35 i vanliga jeans är ett par 36 helt rätt. Christian

Publicerat

Hur har du gjort med storlek på handskar? Kör du samma storlek på merino och ytterhandske eller ytterhandsken en storlek större?

Publicerat
  • Författare

Hur har du gjort med storlek på handskar? Kör du samma storlek på merino och ytterhandske eller ytterhandsken en storlek större?

Har inte dubbla handskar, överväger det men det fanns inte förra gången jag beställde och denna gången missade jag nog egentligen det, iofs har jag inte riktigt behovet heller, skulle tro att det enklaste är att maila med grabbarna på kuiu för bra svar. Är så stilig idag i mina grå byxor. Christian

Publicerat

Jag blir inte klok av att läsa allt det där... Mycket på en gång. Vad ska man ha utav det där för att hålla sig varm på vakjakten?

Publicerat
  • Författare

Filip blir det rörigt? Hålla sig varm på vakjakt, tja isolering för skorna och en bra dunsovsäck är ett bra svar, men av kuiu kläder så skall man nog köra dubbla merino underställ, dunbyxa o jacka samt passande ytterlager.

Så gör jag iofs har jag fleece långkalsonger men ändå. Christian

Publicerat
  • Författare

Just det frakten ligger på 350 kr. Christian

Publicerat

Tack för tips, kände inte till dessa! Försökte tidigare i år köpa en del Sitka-prylar, vilket inte lät sig göras... de som kunde tänka sig att skeppa till Svedala ville ha helt orimlig fraktkostnad, typ 1500 kr, varpå jag försökte få dem att skicka till vårt kontor i Philly men -"we only ship to the address on the card used"... 

Slutade med att jag köpte ett väldigt varmt och gott MT050-ställ från Cabela's istället, men är fortfarande sugen på dessa serier där man bygger med olika 'layers' efter temp och aktivitet.I mitt fall behöver jag 'tall' i amerikanska storlekar för min gängliga kropp, men det är inte lätt att hitta i svenska jaktkläder heller.

Grattis till de nya pryttlarna!

/Bosse

Publicerat

Då vill då jag vart fall höra ett utlåtande om Cabelas värstingställ.

Publicerat

Då vill då jag vart fall höra ett utlåtande om Cabelas värstingställ.

Strävhår, det fick sitt elddop i helgen när jag satt på pass i torn i fuktigt, blåsigt och noll-gradigt väder, och det levererar. Det är riktigt varmt, med tjockare isolering på utsatta ställen. Byxorna är av bib-modell som går upp till bröstet, så det blir inget tjyvdrag där heller. Tyst också, men relativt tungt och definitivt inget jag tar på när jag går hundförare. Aningen klumpigt blir det ju självklart, och förvånande nog går inte huvan att knäppa loss. Men jag fryser rätt lätt, så för min del är det perfekt för stillasittande jakt.

En annan detalj är att jag valde deras eget camo-mönster, Cabela's Zons Woodlands, vilket jag ansåg passande även för gåsjakt på skånska fält så här års.post-5304-0-22602200-1385453413_thumb.jp

Publicerat

Såg att de hade nedsatt pris på dem nu och jul snart..

Kör med deras björnedräkt  typ "stand hunter extreme" vilket gör jaktkojor överflödiga vid vintervak, men det är inte gore-tex utan mera som en svamp.

Publicerat

Alltså har dom slutat med Yukon-sortimentet eller vad säger ni? Det var det jag tänkte önska mej i julklapp...

Publicerat

eller kommer dom få in det igen?

Publicerat

eller kommer dom få in det igen?

För ett mest tillförlitligt svar bör du nog maila dem...

Publicerat
  • Författare

Första natten med grejerna på, byxorna är så sjukt sköna, lagom tighta, inget fladder och västen var precis lagom varm, om jag bara kunde ha mina handskar också. /CHristian

• 3 months later...
Publicerat

Jo, jag bryr mig :) Sitter och velar. Undrar om jag skall köpa skogskamo men även ett av de gråa för att använda till vinter /toppjakt. Undrar hur färgen och mönstret gör sig i vinterskog? Mitt snöställ suger... Härligt att höra hur nöjd du är.

• 1 year later...
Publicerat

Du som är lite insatt, har du en aning om varför de tagit bort Yukon-serien? 

Var lite sugen på den, men nu är både jacka och byxor borta.

Nu du Fransson är de med i matchen igen.

http://store.kuiu.com/yukon-jacket-p/50005.htm

Publicerat

Nu du Fransson är de med i matchen igen.

http://store.kuiu.com/yukon-jacket-p/50005.htm

Japp. Dock ständigt slut i lager. Har ett par Guide-byxor och en Yukon-jacka på backorder som de skickar så fort det blir min tur på listan. Har en Guide-jacka som är riktigt nice!
Publicerat
  • Författare

Fn det är bra prylar detta, även camot fungerar rätt bra i Sverige, den bild som Maichel la upp i sin jaktdagbok, då satt jag helt öppet men stilla på nersidan av en kulle, hade harar som sprang fram till 15-20 meter från mig och grisarna när de kom passerade på 30 meter. 

Jag försöker att nöta på mina prylar för att kunna motivera nya inköp till liten nytta, mina första par byxor är rätt slut men de andra prylarna är fortfarande otroligt fina. 

/Christian

Publicerat

Japp. Dock ständigt slut i lager. Har ett par Guide-byxor och en Yukon-jacka på backorder som de skickar så fort det blir min tur på listan. Har en Guide-jacka som är riktigt nice!

Velar mellan L eller XL på Yukonjackan, är ju rätt kort i rocken alldeles som C, 178cm. Men vill få plats för kallt väder under. Ligger mitt emellan bröstomfång mellan storlekarna, lutar åt XL.

Hur länge har du väntat?