Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många tävlar i lerduveskytte på forumet

Featured Replies

Publicerat
På 2017-03-09 at 20:51 Upptag71 sa:

Anmäld till Uppsala på söndag, ses vi??

Det hoppas jag  :thumbsup:

Dyker också upp. Intressant att se hur de lägger banan denna gång. Senast var bra balans, om än mycket knepiga vinklar :wallbash:

• Svar 1,7k
  • Visningar 164,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag sköt vi finalen i jägarduva. Den gick av stapeln i Västerås,mycket trevlig bana saknade stövlar dock för det regnade friskt igår så vatten överallt 😳  Det gick långt över förväntan!!! Ensam

• Lilleman slapp särskjuta, han vann junior klassen. Tuppkam? Jajamensan. Den jävliga är att det ser så enkelt ut när han skjuter. Susanne kom 4a i damklassen, samma resultat som 2an och 3an. 20 trä

• Denna helg som va spenderade jag och junior i vackra Kalmar. Det va dax för en av årets höjdpunkter Åkes minne. Vet ej vem Åke va men han måste varit en omtyckt kille som får denna världsklass tävling

Posted Images

Publicerat

Filt betyder ju inte per automatik att det alltid är bäst för det finns olika nyanser av brunt säkert där också, men som vanligt så får man vad man betalar för ;) 

Jag körde uteslutande FITASC med Hull Sovereign US7/7.5 36g och English Sporting så körde jag med Hull Sovereign 2000 US7.5/8 28g. Skeet använde jag Hull Sovereign 2000 US9 28g och DTL/ABT/OT körde jag med samma som sporting.

Det var heller inte ovanligt att jag hade US7 i undre pipan och US9 i övre, eller tvärtom, beroende på hur layouten såg ut på varje stand. Kunde också variera med 28, 32 och 36 på samma stand, men bara i FITASC.

Mina Hull plugg kostade ungefär £0.20 mer per st än Gamebore Blue Diamond t ex, men bättre fanns inte på marknaden och de fungerade tveklöst bäst i min Browning och då är det ju menlöst att snåla med någon sunkplugg så man tappar ranking - vilket kanske gick att leva med - men på söndagarna så var det kompisgänget som tävlade, varenda söndag, 52 veckor per år, och det var ölrundan på puben som stod på spel!!! :P (faktum är att det var vinnaren som betalade första rundan öl men den som gjorde det fick applåderna på stampuben i byn och alla de andra fick pikarna över att de hade förlorat! Viktigare än någon annan CPSA rankad tävling... hehe...)

Usch, nu fick jag en liten sentimental tår i ögonvrån över en svunnen tid som var den bästa i mitt liv, med vänner och gemenskap jag aldrig kommer att få igen. I en miljö jag saknar varje morgon jag vaknar... :unsure:

SDowns.jpg

FITASC Southdowns kring år 2000...

Publicerat
  • Författare

Vi smet i väg och sköt Jägarduvan på vikbolandet idag. Inget vi hade planerat men vaknade tidigt och vädret va gott.....

Finfin stig med många duvor på himlen, fick bita ifrån lite men fyllde till sist :D vi va fem i öppna klassen som gjorde det. Slutade fyra :mellow: efter ytterligare en särskjutning i kval stil....

vi sköt med Steel Max 8 1/2or idag och dom va klock rena bokstavligt talat, bössan ser rengjord ut:) men kanske beror på att det är skeet skyttar som ska ha dom??? 

Susanne sköt 3x20 och junior 17-18-20 

Publicerat
21 hours ago Wizard sa:

Filt betyder ju inte per automatik att det alltid är bäst för det finns olika nyanser av brunt säkert där också, men som vanligt så får man vad man betalar för ;) 

Jag körde uteslutande FITASC med Hull Sovereign US7/7.5 36g och English Sporting så körde jag med Hull Sovereign 2000 US7.5/8 28g. Skeet använde jag Hull Sovereign 2000 US9 28g och DTL/ABT/OT körde jag med samma som sporting.

Det var heller inte ovanligt att jag hade US7 i undre pipan och US9 i övre, eller tvärtom, beroende på hur layouten såg ut på varje stand. Kunde också variera med 28, 32 och 36 på samma stand, men bara i FITASC.

Mina Hull plugg kostade ungefär £0.20 mer per st än Gamebore Blue Diamond t ex, men bättre fanns inte på marknaden och de fungerade tveklöst bäst i min Browning och då är det ju menlöst att snåla med någon sunkplugg så man tappar ranking - vilket kanske gick att leva med - men på söndagarna så var det kompisgänget som tävlade, varenda söndag, 52 veckor per år, och det var ölrundan på puben som stod på spel!!! :P (faktum är att det var vinnaren som betalade första rundan öl men den som gjorde det fick applåderna på stampuben i byn och alla de andra fick pikarna över att de hade förlorat! Viktigare än någon annan CPSA rankad tävling... hehe...)

Usch, nu fick jag en liten sentimental tår i ögonvrån över en svunnen tid som var den bästa i mitt liv, med vänner och gemenskap jag aldrig kommer att få igen. I en miljö jag saknar varje morgon jag vaknar... :unsure:

SDowns.jpg

FITASC Southdowns kring år 2000...

Hur länge sedan är det sen 36gram i FITASC slopades? 

Publicerat
40 minutes ago culot sa:

Hur länge sedan är det sen 36gram i FITASC slopades? 

Det var efter jag slutade tävla. 10 år sedan kanske? Det var väl i samma veva som man började fjanta på och försöka införa 24g i Sporting... och stål...

I dag är FITASC inte samma sak alls som det var förr i tiden och här tror folk att Compak är FITASC. Det var sällan en tävling som inte hade minst en duva på 90-100 meter! Compak var något man sköt på en parkering typ i brist på riktig anläggning men kul var det inte.

Dock saknar jag inte momentet med levande duvor i FITASC för det var inte kurant på en fläck om jag skall vara ärlig ty skjytte mot levande djur som sport är fel imho.

Publicerat
  • Författare
34 minutes ago Wizard sa:

Det var efter jag slutade tävla. 10 år sedan kanske? Det var väl i samma veva som man började fjanta på och försöka införa 24g i Sporting... och stål...

I dag är FITASC inte samma sak alls som det var förr i tiden och här tror folk att Compak är FITASC. Det var sällan en tävling som inte hade minst en duva på 90-100 meter! Compak var något man sköt på en parkering typ i brist på riktig anläggning men kul var det inte.

Dock saknar jag inte momentet med levande duvor i FITASC för det var inte kurant på en fläck om jag skall vara ärlig ty skjytte mot levande djur som sport är fel imho.

Nä nu tycker jag du drar i handbromsen! Vilket folk är det som säger att compac är Fitasc? Dock ligger compac under Fitasc federation och deras regelsystem.

Att det sen börjades med 24g stål för sporting i Sverige finns det nog ingen skytt som tyckte va positivt, men det fanns ju inte så mycket vi kunde göra åt det.

Publicerat
4 minutes ago Ken1 sa:

Nä nu tycker jag du drar i handbromsen! Vilket folk är det som säger att compac är Fitasc? Dock ligger compac under Fitasc federation och deras regelsystem.

Att det sen börjades med 24g stål för sporting i Sverige finns det nog ingen skytt som tyckte va positivt, men det fanns ju inte så mycket vi kunde göra åt det.

I början när stålammo vart ett faktum så var det av kostnadsskäl för ammotillverkarna 

Som 24g spikades , så fick jag det sagt ifrån hästens mun iaf . 

Och av nån anledning tog det ett jävla tag innan förnuftet fick råda och 28g och max stl:6 

vart ett faktum. 

/P

Publicerat
22 minutes ago Ken1 sa:

Alla som på senare tid pratar om FITASC menar i själva verket Compak, och nu menar jag svenskar. Jag är tveksam till att det finns en enda certifierad FITASC layout här i Sverige som skjuter de traditionella 2x100 under en vanlig tävlingsdag. Jag har aldrig hört talas om någon i alla fall... Att sen Compak använder reglerverket för FITASC och således sorteras in under det är en sak, men det är inte samma sak som att skjuta en rankad FITASC tävling.

Sen har även den "vanliga" FITASC ändrats till det sämre eftersom man kortade ner avstånden då det var omöjligt att skjuta med de avstånden med stål. Det tycker jag är trist, men eftersom jag har lagt ner den verksamheten så torde de inte spela någon roll, men jag hade gärna sett att ni alla andra hade kunnat få prova på alla de extrema layouts som jag har gjort på -90 och 2000-talet!

Kan också tillägga att undertecknad blev nekad att få deltaga vid en tävling då det var snorvarmt och jag hade kortbyxor på mig... Lyckades fixa fram ett par byxor som godkändes innan start men de har rätt fjantiga klädregler i FITASC då de försöker vara en snobbigare variant, med franskt reglemente...

Tacka vet jag traditionell English Sporting där du kan dyka upp i kortbyxor och t-shirt, eller knätofsar och tweed - det spelar ingen roll eftersom det är skyttet som räknas! ;) Ingen står heller med måttband och mäter så att du har kolven exakt under sträcket på högra fickan innan du ropar "pull".

Publicerat
  • Författare

Tycker det är lite konstigt!!! Ingen jag pratar med säger så! 

Compac = compac

FSP = Fitasc sporting 

ESP = Englich sporting 

Håller där imot med om idiotiska kläd koder, vilket också börjar smyga sig in i den engelska sportingen. 

Inga som helst camouflage plagg eller "militär" gröna plagg! 

Kort byxor av Bermuda typ! Osv.

2x100 duvor på en dag tror jag inte det skjutits någon gång i Sverige (kan ha fel) där i mot 200 duvor på två dagar men det är nog bara Svegeråsen som orkar pyssla med sådant fullt ut och även dom börjar vackla. Detta gäller FSP. Med få arrangörer håller den sakta på att försvinna i Sverige. 

Publicerat

Förr på den tiden FITASC var F1 varianten av lerduveskytte så fanns det bara sporting. FITASC var unisont med en specifik typ av sporting och ett extremt strikt reglemente. En tävling var 2x100 lerduvor (uppehåll för lunch) eller 200 lerduvor direkt och du rankades efter ditt resultat. Anläggningen var tvungen att vara FITASC certifierad för att få anordna tävlingar och den som byggde layouten var också tvungen att vara certifierad eftersom det var väldigt strikta regler som gällde. Det var ingen billig sak att bygga en anläggning för FITASC och antalet i England var lätt räknade - men de höll extremt hög klass!

Strax efter millennieskiftet så fick man för sig att plocka in ZZ Helix och det var också i den vevan som många av oss började tappa sugen. Snacka om menlös variant! Sätta en jävla propeller på lerduvan...? suck. Att de plockade bort levande duvor var det dock få som klagade över. Strax efter ZZ Helix så fick vi skjuta Compak på prov ett par gånger men jämfört med riktig FITASC, eller bara traditionell English Sporting, så var det skittråkigt och det kändes bara som en B-variant av något som skulle efterlikna sporting men som uppfunnits av trap skyttar, och det var tydligt att det började bli ett intresse för trap även inom FITASC ledningen. Trap hade ju OS-status och det var ju fint liksom ;) Sen kom ju Universal Trench också och vid det laget hade vi alla slutit skjuta FITASC och bara fokuserade på English Sporting - som nu var det mest intressanta och betydligt trevligare arrangemang än det FITASC som nu ändrades hela tiden med nya regler för ammunition och förenklade layouts. 

När jag pratar om FITASC så pratar jag enbart om 2x100 sporting på galet långa håll och med brutal hastighet! :wub: Det var prylar det!!!

Dock håller jag nog med om att det inte riktigt passar med camouflage-kläder, eller andra militära attiraljer, när man skjuter sporting ;) 

Publicerat

Aldrig hört talas om någon som blandar ihop compak med FITASC, låter väldigt märkligt, tycker de skyttar man träffar på tävlingar har bra koll........

Publicerat
  • Författare

Vi kör till Flen imorgon. Blir en familje dag +1 

några fler???

Publicerat

Tyvärr...

Slutkörd pga. jobb så tar sovmorgon och laddar för Nordanlund nästa söndag

Se nu till att sopa hem alla tre klasserna :thumbsup:

Publicerat

Tyvärr inte, blev 150 duvor i Lindesberg idag, kanonbra träning, tio stationer öppna. Imorgon årsmöte i klubben.

Publicerat

Grattis!! 

Så kul.. du skjuter bra med vad som helst.. vad är det, andra tävlingen med denna?? Imponerande :wub:

Publicerat

Bra jobbat! Funkade ammon bra? Var ju mycket fjuttar i Flen förra året........

Publicerat
  • Författare

Tja vad ska man säga som inte redan är sagt...... Fjuttorp 

• 2 weeks later...
Publicerat

Tränade sporting på Ljusterö skytte center , träffa Knipan där .

gamebore 16g steel levererade ,  min kompis Rebeccas klubb 24 gjorde det inte 

felförvarade i all ära men lite bättre hade jag önskat 

Publicerat
11 hours ago culot sa:

Tränade sporting på Ljusterö skytte center , träffa Knipan där .

gamebore 16g steel levererade ,  min kompis Rebeccas klubb 24 gjorde det inte 

felförvarade i all ära men lite bättre hade jag önskat 

Alltid trevligt med celebert besök :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Påsken bjuder på en hel del skytte B)

Börjar med Nordanlunds Compak imorgon. Tyvärr dålig uppslutning, endast 20 skyttar anmälda.... Undrar om de brände sig en aning, med tanke på svårighetsgraden de skruvade upp på Mälarcupen?

Compak LLT i Lindesberg på söndag, mycket folk och en hygglig resa, så lär bli en heldag.

Till sist Jägarduvan i Trosa på måndag, lite osäker om man pallar den också :ph34r:

Så, hur ser era planer ut för påsken?

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Knipan sa:

Påsken bjuder på en hel del skytte B)

Börjar med Nordanlunds Compak imorgon. Tyvärr dålig uppslutning, endast 20 skyttar anmälda.... Undrar om de brände sig en aning, med tanke på svårighetsgraden de skruvade upp på Mälarcupen?

Compak LLT i Lindesberg på söndag, mycket folk och en hygglig resa, så lär bli en heldag.

Till sist Jägarduvan i Trosa på måndag, lite osäker om man pallar den också :ph34r:

Så, hur ser era planer ut för påsken?

Strängnäs på fredag då????

Publicerat
31 minutes ago Ken1 sa:

Strängnäs på fredag då????

Svårt att hinna den före/efter Nordanlund :o

Tänkte jag skulle hinna två Compak innan sommaren om man skulle få storhetsvansinne nog att skjuta SM :whistling:

Publicerat

Japp, det blir Strängnäs på fredag, på lördag vår årliga tävling på jaktmarken,söndag vila.....hmm........måndag duvstig i Björneborg.