Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt

Featured Replies

Publicerat

Jag har alltid uppfattat bävern som ett djur med vanor, vissa hyddor har morgonen/gryningen varit optimal medan andra platser så har det varit kvällen/skymningen som har funkar bäst. På dom platser där kvällen funkar har det vid alla försök alltid varit dött på morgonen och tvärsom.

Nu har jag ett nytt ställe där jag varit 4 ggr, bävrarna har varit ojagade i tre år. Min första tur var kl 0400-0600 ingen kontakt alls, andra turen var kl 2000-2230 ingen kontakt, tredje turen 2200-2330 en kontakt men inget skott, andra turen 2200-2400 ingen kontakt.

Som ni ser är dom alltså inte ute i skymning eller gryning men det verkar inte som att dom håller sig till samma timmar varje dag heller eftersom den enda jag har sett var ca 2245 och min andra tur som omfattade tiden runt kl 22-23 gav inget alls.

Det jag nu funderar över är hur man ska fortsätta, vad tror ni? Ska jag fortsätta nöta på några gånger tiden strax efter skymning då jag har haft kontakt med bäver eller ska jag sprida ut sittningarna lite och köra olika tider olika sittningar? Jagar vid både damm och hydda.

• Svar 142
  • Visningar 13,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Tog med flickvännen på bäverjakt, hon fick skjuta sitt livs första vilt och nöjd blev hon!    läs mer på http://www.filip.jagarliv.com/#home om ni orkar! 

• En överlycklig Hjallis med sin första bäver. Vi smög i minst en timme och den gäckade oss säkert 20 gånger. Hjallis sköt själv ett perfekt lungskott när den satt på land. Rullade dock i så pappa fick

• WestCoast
    WestCoast

Så här ser mina sköldar ut jonsson Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted Images

Publicerat

Jag har sett bäver där jag jagar både på morgonen och kvällen. Igår såg jag den första gången vid 19.00, i förrgår vid 20.30. Så det är bara att jaga på så ska du se att du får en i pass snart :)

Publicerat

Äntligen. Efter 4 pass och den har lyckats komma undan gick det bra :)

post-5306-0-23513900-1398020209_thumb.jp

Publicerat

Äntligen. Efter 4 pass och den har lyckats komma undan gick det bra :)

Grattis .) Min lurade mig som vanligt härom dagen.

Publicerat

Grattis David! :smile:

Blir det hel skalle el. ett tandmontage?

Publicerat

Grattis David! :smile:

Blir det hel skalle el. ett tandmontage?

Jag hade tänkt att dra ut tänderna på den

den och sätta dom på en sköld. Men den blev tyvärr tandlös efter skottet. :P

Hade den på 10 först men lyckades inte få ett bra läge, 20 minuter senare kom den igen

Publicerat

Sett dom även mitt på dagen vara ute . Men kvällstid kring 18-19 kommer dom ut ur hyddan. Var i helgen å rekade inför jakten sista helgen. Hade med 222 an så man inte skulle vara naken såg 2 st nöp den ena då den satt så fint . Nu kan jag vara god värd å låta kompisarna skjuta när vi far upp:) post-1886-13980289771198_thumb.jpg

Vmax i planeten på 50 m lämnar inget utgångshål . Dock känns huvudet som en påse chips

Publicerat

Jag hade tänkt att dra ut tänderna på den

den och sätta dom på en sköld. Men den blev tyvärr tandlös efter skottet. :P

Hade den på 10 först men lyckades inte få ett bra läge, 20 minuter senare kom den igen

Ok! Hm! Drummel! Jag skjuter dom i halskotpelaren o då händer inte det. :smile:

Den som är på skölden sköt jag på ca. 3-4,5 därifrån jag satt. Simmade förbi mig vid strandkanten.

Vet du någon som blev blöt? :smile: Lite grand iaf. :tongue:  :thumbsup:

post-144-0-61394100-1398053370_thumb.jpg

Publicerat

Var ut och kikade lite igår. Isen ligger ännu men det börjar bli några små hål i den. Blir nog bra nästa vecka då jag har ledigvecka.

Publicerat

Sköt säsongens andra igår, en stor bäver på 21,6 kg :)

Publicerat

Grattis AnteL! :smile:

Publicerat

Grattis!

Publicerat

Sett dom även mitt på dagen vara ute . Men kvällstid kring 18-19 kommer dom ut ur hyddan. Var i helgen å rekade inför jakten sista helgen. Hade med 222 an så man inte skulle vara naken såg 2 st nöp den ena då den satt så fint . Nu kan jag vara god värd å låta kompisarna skjuta när vi far upp:) attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1398028967.247250.jpg

Vmax i planeten på 50 m lämnar inget utgångshål . Dock känns huvudet som en påse chips

som en påse chips :biggrin: hoho

Publicerat

Grågan är o man skulle strunta i slutet av hockeyn idag och jaga bäver istället :P Skellefteå vinner ju ändå :)

Publicerat

Grågan är o man skulle strunta i slutet av hockeyn idag och jaga bäver istället :P Skellefteå vinner ju ändå :)

Det är väl inte så mycket att fundera på. :thumbsup:

Publicerat

Nej det får nog bli bäverjakt :)

Publicerat

Tänkte ta en sväng ikväll och kolla om inte nån bäver kan tänkas bli mitt byte ;)

Dessvärre tror jag det blir tungt, de kända bäverställena är tomma på bäver, tänkte smygjaga mig fram efter bäcken/ån som bävern huserat i tidigare...hoppas att de bara flyttat sig en bit :)

Publicerat

Nej det får nog bli bäverjakt :)

Jag tänkte väl det David! :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Jag tänkte väl det David! :smile:  :thumbsup:

Blev ingen bäver ikväll.. Såg en längre upp i älven men den höll sig på ett säkert avstånd

Publicerat

Var som jag misstänkte, redogörelse och bilder i min jaktdagbok! :P

Publicerat

a8ugu5uj.jpg

Ibland är bytet sekundärt. Vilken kväll!

grymt skönt!

Publicerat

Fint!

Just när jag åter satt mig i kajaken kände jag omisskännlig bäverlukt och hade visst missat att en åt middag 50 m från där jag gått upp. Skönt att slippa flå i och för sig.