Publicerat April 22, 201412 yr Bilden blev kanske inte som jag ville riktigt med klösbrädan. Längst ner skymtar man botten på kanoten så det är minst sextio cm snö i skuggan bakom snickarbodan. Men nu är det ordentligt varmt och snön formligen rinner bort. Med en jäkla tur så kanske man kan åka bil till upptagsplatsen för kanoten. Då får jag en mils drift genom bävermark och kan bekvämt ta upp kanoten och köra hem. Annars blir det motströmspaddling i en halvmil om jag inte vill släpa kanoten genom trettio-fyrtio cm sockersnö med några skjutna bävrar vilket inte var så lockande. Har en sådan tur att jag är ledig från hela första maj veckan och sedan första delen av veckan fram till den 15/5 så bara vädret håller i sig så blir det här en fantastisk avslutning på jaktsäsongen.
Publicerat April 22, 201412 yr Engagerat mig lite extra i bäverjakten i år. Betalade sig under påskhelgen då jag fick skjuta två bävrar samt tipsade en jaktkamrat om en plats där han sedermera fällde en bäver. Stammen har inte hållits efter dom senaste åren, märks efter vattendragen, men det blir ju lite mer lättjagat då Lokaliserade en till bäver igår men kom inte till skott......
Publicerat April 26, 201412 yr Efter att inte sett något där jag satt först ikväll så gick jag efter älven och kollade. Fick syn på en bäver som simmade bort från mig. Följde efter den ett tag och tillslut stannade den under ett träd som låg över älven. Smög vidare och hade den nu på ca 30 meter. Skulle just göra mig iordning att skjuta så plaskar den till. Några sekunder senare kommer en grävling springandes på stocken över älven! Sen va det stilla igen. Jädra grävling
Publicerat April 28, 201412 yr Fin jaktkväll i lördags med kanot nedför bäverån. Ordentlig vårflod, via en "blind-å" hamnade vi på en vattendränkt sankmark, inge vidare bävervatten men vi såg många stora gäddmadamer som sannolikt var där för leken samt en kungsörn, kanske ute på en fisketur. Därefter en älg och en utter (som jag aldrig sett tidigare) på nära håll. Första bävern kom vi i jämnhöjd med innan vi observerade och då var det ju för sent. Precis när skymmningen började lägra sig hörde vi ljudet av nått som skrapade hårt mot trä och 70m längre ner satt en bäver och tuggade på en björk. Gled ljudlöst upp i jämnhöjd med den och ett skott fick avsluta en magisk vårkväll. Bäverjakt när den är som bäst!
Publicerat April 28, 201412 yr Dessutom på ett underbart jaktsätt med kanot/kajak, underbart å grattis !
Publicerat April 29, 201412 yr Har varit och rekat runt hyddor och matplatserna idag. Grymt svårt att hitta en bra plats att skjuta från. skickat från mobilen
Publicerat Maj 2, 201412 yr Hittade på forumet igår, strax efter jag lyckats skjuta min andra bäver i år. Förra veckan blev det en liten,typ 8-9 kg men igår kväll åkte det med en 20 kg:s klump. Inte helt lätt transportera........ :-) Ska försöka lägga till nån bild vad det lider
Publicerat Maj 3, 201412 yr Hittade på forumet igår, strax efter jag lyckats skjuta min andra bäver i år. Förra veckan blev det en liten,typ 8-9 kg men igår kväll åkte det med en 20 kg:s klump. Inte helt lätt transportera........ :-) Ska försöka lägga till nån bild vad det lider Grattis & välkommen hit till forumet!
Publicerat Maj 3, 201412 yr Imorgon är de dax för livet första bäverjakt, men de gick ganska bra idag när vi skulle reka pass inför morgondagens jakt. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Maj 4, 201412 yr Tackar! Verkar bli trevligt! Varsågod! Ja, det är trevligt här o högt till tak om man vårdar språket.
Publicerat Maj 4, 201412 yr Se där. Dom kommer i vägen även när man inte har planerat för bäverjakt. Grattis på dig!
Publicerat Maj 4, 201412 yr Såg två bävrar i stugan men kom inte åt någon av dem. Var ute i gårkväll och tittade men våren har gjort totalhalt och älven har bara börjat bryta upp. Satt i en bäck och tittade men inga färska gnag och inte ett liv.
Publicerat Maj 4, 201412 yr Blev en till fredags, en riktig bamsig en dessutom på 24,4kg. Nu får bäverjakten vänta tills nästa vår, längtar redan fick med en gädda på 7kg hem också. Den sam i ytläge och vägrade bara dyka, så jag tog helt sonika bara upp den i båten, måste varit nått fel eller så på den
Publicerat Maj 7, 201412 yr Detta är en populär post. Tog med flickvännen på bäverjakt, hon fick skjuta sitt livs första vilt och nöjd blev hon! läs mer på http://www.filip.jagarliv.com/#home om ni orkar!
Publicerat Maj 13, 201412 yr Paddlat kanot i nio timmar och avverkat över en mil. Summerar: En bäver gjorde en mollbergare med skruv från matplatsen och landade i vattnet och försvann utan att jag hann vara med. Två eller tre bäverkadaver flöt förbi kanoten, osäker om det var samma den ena gången. Två av tre hyddor på sträckan är utplånade och bäcken som det var så fruktansvärt mycket bävergnag för några år sedan var så gott som helt död. Hoppas att det var en naturlig dödsorsak på de döda och inte så att folk skjuter och lämnar för såna "jägare" ger jag inget för. Jag kommer inte att skjuta en enda bäver på den sträckan under några nu kommande år efter att ha paddlat igenom större delen för att om möjligt räta upp situationen eller för att inte förvärra den. Jag hoppas att alla som jagar på samma plats tänker likadant, inte för att jag gör mig några förhoppningar.
Publicerat Maj 13, 201412 yr Mätte upp på kartan och det var 9,2km nerströms och lika långt uppströms. Fasiken vad det gör ont överallt nu.
Publicerat Maj 13, 201412 yr Förutom kadaverna så är avund på att kunna paddla en hel dag i bävermarker, lyllo!
Publicerat Maj 13, 201412 yr Ska göra en kortare sväng uppströms ikväll och kika om det är lika illa där men den ensamma hyddan mitt i lämnar jag orörd. och är det lika dåligt uppströms så kommer jag inte att jaga bäver där på några år. Vet att det finns en hel del hyddor i biflödena men det är svårt och jobbigt att ta sig dit i sockersnön och översvämmade myrområden.
Publicerat Maj 14, 201412 yr Kroppen vann över huvudet och väl där insåg jag att det strömmade nog så mycket för att jag skulle ha en chans att paddla uppströms. Har en makalös träningsvärk i hela kroppen som måste kureras. Blir ett dygnskort ikväll och sista chansen för i år.
Publicerat Maj 15, 201412 yr Blev en sista paddelsväng. Fem timmar i kanot och inget skjutet. Såg en ensam bäver som jag kunnat ta om inte hela bössan frusit ihop. Fick inte ens ut magasinet så att det gick att ladda. Termometern visade sex minus i bilen när jag avslutade halv fem i morse. Nu blir det ingen jakt på det området i minst tre år. Har hittat fyra hyddor totalt på över en mil älv och bara två är bebodda. Hoppas att samtliga som jagar där handlar med omdöme för annars är det slut bäver nästa år.