Publicerat December 3, 201312 yr Jag säger inte att en "riktig" 1900, från Husqvarna är en dålig pang, men sett till kvalitet för pengarna så är Winnyn svårslagen, samtidigt som det finns massor av italienproducerade 1900 som flyter runt på blocket och i begagnathyllor till överpriser. Nej, det gjorde du inte, och så menade jag inte. Kanske det. Jag vet inte. Jag har aldrig skjutit med någon Winchester. Jag såg italienarna på Husqvarna under tiden jag jobbade där även om jag inte var på vapen så hade jag tillgång till vapenavd. och såg de första AZ 1900 komma o provsköt någon också. Den var sådär i min smak. Jag skulle aldrig bet. det priset som dom begär på blocket för en beg. AZ.
Publicerat December 3, 201312 yr Du har helt rätt i att 1900an i Storuman är billig. Men om man i ekvationen lägger in att det är en nybakad jägare som behöver träna och bli kompis med sitt vapen så är Winnyn bättre stockad i en snällare och billigare kaliber. Det gör det fortfarande till ett bättre köp tycker jag.
Publicerat December 3, 201312 yr Skulle ta winchestern före hva 1600 alla dar i veckan! winchestern är en oförståerligt underskattad bössa. Dock skulle jag ta hva 1900 framför winchestern. Volvo? vovlo för mig står för två saker: driftsäkerhet och gott om reservdelar - det passar bra in på winchestern. Men jag måste säga att en 1900 är trevligare på alla punkter, finish och kvalitetskänslan är högre men samtidigt är MC stockarna ingen höjdare.
Publicerat December 3, 201312 yr Författare Vad kul att så många vill hjälpa och tipsa! Jag är jätte tacksam för ALLA synpunkter tips! Fördelen med 1640an som jag ser det just nu är priset och närheten! Prislappen gör att jag är närmare till att ha råd med ett bra beg sikte även om det fattas några lappar.... Waxin har lovat att låna mig ett skottfast "dagsljus sikte" (Tack för det!) Det kan få duga ett år eller så. Vill påstå att jag inte är rekyl rädd (vill inte låta tuff eller matsho med att säga så!) Sen är det klart att man vill ha en massa saker. ... Vad talar emot 1640an? Hur vet man att det är en av dom bra 1900orna? 6.5 är absolut en kaliber jag ska köpa billg att öva med! Och fullt tillräckligt med energi för det mesta viltet men. .... Har kanske en liten möjlighet att få passa på gris och dom är inte så förtjusta i6.5 där. ... Har i dagsläget ingen jakt alls :-( Så jag vill ha alla dörrar öppna och kanske att jag stänger den "grisdörren" om jag "bara" har en 6.5a... Många tankar och vingligt skrivet men men! Mvh Fredrik
Publicerat December 3, 201312 yr Nä akta dig för 6,5x55 för de kulorna bara studsar mot viltet.... Du kan ju hälsa dom där fjantarna att de ska skjuta mer på skjutbanan istället för att gardera sig med grövre kalibrar, det är en falsk gardering. 6,5x55 är mer än tillräckligt för allt vilt i Sverige men det finns visserligen mer och mindre lämpliga kulor till olika vilt. Dessutom är inte grisar hårdskjutna. Det är precision och skytte det handlar om, så kulan tar i de områden på djuret den ska ta i. För även om en 18,5grams i 9,3 kula teoretiskt sätt ger mer blodspår vid dålig träff så är träffen likväl dålig. Det finns liksom bara dödande och icke dödande träffar och en dålig träff blir inte mer dödande för att kulan är ett par millimeter grövre eller du har marginellt mer krut i hylsan. Chansen för att du skjuter bättre med en 6,5 är mycket större och du kan mängd träna. Rekylrädsla eller inte, mer rekyl gör att bössan rör sig mer vilket aldrig är till godo för precisionen. Ursäkta föreläsningen men kaliberresonemanget som tuggas i många jaktlag är bara för tröttsamt. 1600 har tråkiga kolvar och ett allt för ofta taskigt trycke. Dock inget dåligt vapen i sig. Det är enkelt och mycket driftsäkert. 1900 har ett bättre trycke och dessutom justerbart. Att det är en 1900 står på vapnet, om inte så så kan du kolla slutstycket, saknar den utdragar klon på slutstycket som griper tag om hylsan är det en 1900. 1900 är ej kontrollerad matning utan "föser" in patronen i loppet.
Publicerat December 4, 201312 yr Även om Stalkern har rätt i sak, så ska du kanske inte börja med att tala om för dem att de är fjantar, i synnerhet om du inte har någon annan jaktmark ännu. Jag hade gärna valt Winnien, men om du har större chans att få jaga med en bössa i .30, så är det nog klokt att ta det i beaktande. Det är trots allt roligare med jakt när man har nånstans att utöva den... Om de däremot är så trångsynta i det jaktlaget, så lär du dock snart söka efter andra alternativ.
Publicerat December 4, 201312 yr Nä det har du rätt i , det ska han inte säga, det va mer jag som avreagerade mig lite. Jag jagar själv med 9,3x62 men jag skulle aldrig någonsin neka någon jakt på grund av kaliber...
Publicerat December 4, 201312 yr Vi har tre bössor i hemmet, min sambo och jag, och samtliga är inköpta för under 5000:- ex optik. Sako 6,5x55, Husqvarna 9,3x62 och en Winchester 70xtr .308 Kvalitetskänsla = Sako 1, Winch 2, Hva 3 Trycke, mekanism och precision = Sako, överlägset Sako Mest för pengarna? Måste vara Husqvarnan som införskaffades för tresiffrigt belopp, och ledigt skjuter inom snusdosan med Aimpoint på 100m
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Nä att idiot förklara någon aktar jag mig noga för! Särskilt om jag sedan har en önskan att få jaga hos don;-) Har varit med och slaktat gödsvin med 22a så rent teoretiskt borde det ju räcka. ..... Nåja vill inte ta ställning i det stora kaliber tjafs träsket då jag har för dålig med erfarenhet för att kunna ta ställning till varken det ena eller det andra! Jag var ner till min lokala vapenhandlare och klämde på lite olika bössor. Kan bara konstatera att ju mer jag lär mig desto fler frågor dyker det upp! Hitta en 640 i 8.57 jätte fint skick som hade 98 låda och sidosäkring. Kan det vara en vettig bössa? Vad är skillnaden på 640 och en 1640? Mvh Fredrik
Publicerat December 4, 201312 yr Googla, du kommer finna MASSOR med trådar om just skillnaden mellan 640 & 1640
Publicerat December 4, 201312 yr http://kjellsvapen.se/beg-vapen/ovriga-kalibrar/husqvarna-857js-3/ Kika på denna pang, helt ok enligt mig. Mycket bössa för pengarna, dessutom i en trevlig kaliber Du kan säkert få den kring 2000. Visserligen ligger affären i Skaraborg men jag som vänlig forumist kan tänka mig att titta på den åt dig om den skulle vara till någon hjälp!
Publicerat December 4, 201312 yr Har du tittat hos karlssonsjakt i Enköping? Borde ha några i din prisklass.. //Anders Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Jo tittar lite på hans sida med har även varit där han är mycket trevlig och värkar vara väldigt bra att göra med! Vilket jag tyvärr inte alltid känt hos vapen handlare. .... Ingen nämnd ingen klämd!
Publicerat December 4, 201312 yr Kaliber 6,5? Det hade jag aktat mig för, spekuleras ju varmt att dem bössarna snart kan titulera sig som klass 2 vapen.
Publicerat December 4, 201312 yr Kaliber 6,5? Det hade jag aktat mig för, spekuleras ju varmt att dem bössarna snart kan titulera sig som klass 2 vapen. Det har diskuterats länge nu men än har dom inte kommit dit, och det är väl några som skulle bli glada för det.
Publicerat December 4, 201312 yr Kaliber 6,5? Det hade jag aktat mig för, spekuleras ju varmt att dem bössarna snart kan titulera sig som klass 2 vapen.japp sedan tjugo år iaf. jag skulle inte dra för höga växlar på det.
Publicerat December 4, 201312 yr Diskussionen kring kalibrar är ganska seg och uttjatad. Särskilt den om 6,5x55. En gammal jägare sa en gång vid en debatt kring kaliberval något klokt: "Tror du älgen bryr sig om han får benet avskjutet med en 6,5a eller 9,3a?" Ligger nog något i det tror jag...
Publicerat December 5, 201312 yr Kan bara konstatera att ju mer jag lär mig desto fler frågor dyker det upp! Japp, välkommen till jaktens värld... och då har du knappt börjat diskussionen kring optik... eller vilken kula som är bäst... eller... Diskussionen kring kalibrar är ganska seg och uttjatad. Särskilt den om 6,5x55. Instämmer, så det kan vi betrakta som avklarat. Åter till trådskaparen: ta alla chanser du har att åka och klämma på olika vapen. Om bössan känns bra vid anläggning, repetering etc, så har du kommit en bra bit på väg i ditt val!
Publicerat December 5, 201312 yr Det bästa du gör är att prova o lägg an o helst provskjut så att du får känna på rekyl och hur vapnet känns i dina händer o mot din axel.
Publicerat December 5, 201312 yr Författare Mm var och klämde lite mer i dag Klart sugen på 640 an Det jag vet om den är att det är 98system ombygd med sido säkring original trycke. Är det något särskilt som jag bör se upp med? Vad ska jag kolla upp? Hur är det med att sätta på en större tub? Tycker att det ser"tight" ut mellan armen på slutstycket och tuben. ... Kan det bli ett problem? ! Är trycket bara bajs eller kan det duga?
Publicerat December 6, 201312 yr Rekylen är nog inga problem, killen är stor........ Det ska vara ganska tight
Publicerat December 6, 201312 yr Kaliber 6,5? Det hade jag aktat mig för, spekuleras ju varmt att dem bössarna snart kan titulera sig som klass 2 vapen. Om det blir blyförbud ja. Det ironiska är att en blyfri barnes 130-140 grains kula (som ej klarar dagens klass 1 krav) gör jobbet bättre gällande djupverkan än många klass 1 blykulor idag.
Publicerat December 6, 201312 yr japp sedan tjugo år iaf. jag skulle inte dra för höga växlar på det. Om det sker utan att göra om klassindelningen flyttar jag i protest till nordamerika där jag kommer leva gott bland bergen och jaga hjort med en smäcker 700:a i kaliber 243w