Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

köpa pang

Featured Replies

Publicerat

Mm var och klämde lite mer i dag

Klart sugen på 640 an

Det jag vet om den är att det är 98system ombygd med sido säkring original trycke.

Min Hva 640 i 8x57 har den behagligaste och mest hanterbara rekylen av alla vapen jag nånsin skjutit med (nåja, undantaget .22 long-bössor och liknande), inkluderat den "rekylfria" ak 5. Dessutom "skjuter" den bra och det är nog knappast tal om att "nedklassa" 8x57 till klass 2. 

• Svar 94
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Även om Stalkern har rätt i sak, så ska du kanske inte börja med att tala om för dem att de är fjantar, i synnerhet om du inte har någon annan jaktmark ännu. Jag hade gärna valt Winnien, men om du har

• Bra där, kasst när det inte går att länka! Den bössan hade jag köpt direkt för den budgeten! Får lätt tillbaka pengarna med.

• Nä akta dig för 6,5x55 för de kulorna bara studsar mot viltet....    Du kan ju hälsa dom där fjantarna att de ska skjuta mer på skjutbanan istället för att gardera sig med grövre kalibrar, det är e

Publicerat

640 på 98-system är ett bra val! Bättre än 1640 i mina ögon, även om 1640 är OK. M96:an bör du undvika, och jag ger dig samma råd när det gäller 6,5...

8x57 är en riktigt bra kaliber.

Publicerat

Du ska absolut se upp med borrningen av lådan. Är det en 640 och det sitter en tub på den nu så har förmodligen någon borrat den. Denne någon brukar inte ha varit så bra på att borra. 640 bössorna är inte fabriksborrade för kikarklackar. Faktum är att jag inte sett en enda bra borrad 640. Det verkar som det är den äldre militära lådan du har spanat på. Slutstyckshandtaget går isf att svetsa om så det kommer längre från kikarsiktet. Du kan ha hur stor tub du vill, Det är kikarsiktesringarna som styr det. 

Att bara skriva att en kaliber är "bra" säger ju inte så mycket. Skulle personligen ta 6,5x55 före 8x57 om jag skulle jaga allround men jag håller med om att 8x57:an är en trevlig kaliber. 

Publicerat
  • Författare

Ok så hur tar jag reda på om lådan är bra birrad?

Publicerat

Att bara skriva att en kaliber är "bra" säger ju inte så mycket. Skulle personligen ta 6,5x55 före 8x57 om jag skulle jaga allround men jag håller med om att 8x57:an är en trevlig kaliber. 

Ok, bättre då ;-)!

6,5x55 är mer allround om man även vill använda bössan till småvilt, visst, men är i mina ögon ett sämre val om man i första hand vill ha bössan till klass 1 vilt. Vilket är en oändlig diskussion som man säkert kan slänga bort en vecka på att läsa om bara på detta forum. Jag skulle gärna (åter) ha en 6,5x55, men inte som första eller enda klass 1 bössa. Oavsett eventuellt blyförbud, som enligt alla insatta troligen rycker allt närmre om än först på några års sikt.

Publicerat

Ta det där med blyförbud med ro. Som handladdare är det inga som helst problem att komma upp i klass ett med 9 grams kulor.

Vilket dessutom gör att jag skulle bli mäkta förvånad om ingen lyckas köpe ladda en kula till Klass ett. Givetvis med någon angivelse om ett tryck som inte överensstämmer med CIP. Finns redan kalibrar där samma patron laddas till olika tryck beroende på vilken nivå bössan klarar.

Publicerat

Ok så hur tar jag reda på om lådan är bra birrad?

Lådan är inte gjord för kikarsiktesbaser och kommer med största sannolik va ojämn och baserna behöver slipas in på lådan eller bäddas för att få ett spänningsfritt montage. Det är inte helt enkelt att kolla om den är bra borrad i affären om inte affären har ett par sådana här  http://www.midway.se/epages/MidwaySverige.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/MidwaySverige/Products/277684& annars kan du montera en centrerad kikare och se om det linjerar med loppet. Hur som helst så rek jag en skena på 640 lådan. Då slipper du iaf spänning i tuben och kan koncentrera dig på lådan.  

Det värsta som kan hända är om du måste borra fyra nya hål för då har du 8 hål i lådan och det kan bli tight med yta för de nya hålen. En kompetent smed brukar kunna hitta en bra lösning. 

Publicerat

Ta det där med blyförbud med ro. Som handladdare är det inga som helst problem att komma upp i klass ett med 9 grams kulor.

.......

Jo, det är det - för då trillar du över för kalibern maximalt arbetstryck. Det finns ingen som lyckats med att trycka upp någon 9g kula så den klarar klass i i 6,5x55 OCH hållit sig under maximalt arbetstryck.

............

Vilket dessutom gör att jag skulle bli mäkta förvånad om ingen lyckas köpe ladda en kula till Klass ett. Givetvis med någon angivelse om ett tryck som inte överensstämmer med CIP. Finns redan kalibrar där samma patron laddas till olika tryck beroende på vilken nivå bössan klarar.

Jo, det kan man ju göra - OM nu CIP går med på att göra två varianter av kalibern (jag tror du syftar på 45-70). Det vore ju en smula märkligt om de gjorde det pga ett land som inte är medlem i CIP. Så om CIP inte gör det blir det en unikt svensk lösning då länder som är med i CIP inte får sälja eller ens handha ammunition eller vapen som inte är enligt CIP-norm. CIP är motsvarigheten till CE-märkningen, dvs lag - ingen rekommendation, för de länder som är medlemmar.

Helt seriöst tror jag mer på att man justerar kraven på klass 1 en smula den dagen det blir aktuellt - problemet är ju inte 6,5x55 unikt utan gäller ju även 6,5x57R och 6,5x54 bara för att ta två näraliggande exempel.

/T

Publicerat

Så är det. Norrmännen har redan övervägt att sänka kravet till 2400 J för kombinationen 6,5x55 och koppar. Alternativt finner man en övergånbgsregel för befintliga klass 1 licenser i kalibrarna.

Publicerat

Klart att man sänker kraven och differentierar kraven över vissa sorters helmetallkulor, på samma sätt som 6,5 en gång i tiden blev klass 1 kommer den att förbli där, ty hur skulle staten annars klara förändringen, lösa in alla 6,5:or som inte längre är klass 1,

det skulle bli dyrt det. /Christian

Publicerat

Varför skulle staten ta ansvar för det?  Det har väl hänt förut att det genomförts lagändringar som gör bruksföremål obsoleta. Det betalas väl inte ut medel för blyersättningsmedel till veteranbilar efter att blytillsatsen försvann från bensin?

Publicerat

Det har jag inte hört diskuteras som option alls... känner mig övertygad om att vi kan bortse från den möjligheten.

Publicerat

Tja det är en ganska enkel förklaring, om man förbjuder all blyad ammo samt användningen av den har staten effektivt förbjudit bruket av en inte obetydlig mängd vapen för klass 1 bruk,

när staten ensidigt och med omedelbar verkan förbjuder vissa former av verksamheter eller användningar måste staten ersätta den som förbjudits att bruka vad som tidigare har varit en meddelad rättighet eller tillstånd.

Markus- man har inte förbjudit användningen av bilar som går på blyad bensin, för det fall att man gjort det, hade det förmodligen utlöst statens ansvar att lösa in bilarna. När förfaranden som medför expropriationsliknande effekter företas medför det ett ansvar för staten att titta på de skador som uppstår genom dessa förfaranden.

Det är därför det så otroligt ofta finns övergångsregler, då uppstår inga sådana effekter som ovan, det är också därför som ett bl förbud för ammo hade sett ut på det sätt som det gjort för exempelvis bruk på skjutbanor, osv. Vad som gäller praxis avseende saker som detta är den varken klar eller lättillgänglig men med implementeringen av Europakonventionen om mänskliga rättigheter som svensk grundlag har väldigt mycket förändrats utan att rättstaten förstått det.

Självfallet är det inget som staten har kommit att överväga i frågan om införande av ett blyförbud för ammo, därtill föreligger en stor oklarhet vem som i så fall skulle ha ansvaret för en inlösen, med största sannolikhet är det polisen iom att de är tillståndsmeddelande myndighet.

/Christian

Publicerat

Jämför med diskussionerna om digital TV & radio; vad jag vet har man väl inte tänkt ersätta alla användare för att man lagt/lägger ned sändningarna? OK, det är inte ett förbud men ännu mer verkningsfullt.

Saken kompliceras även av att vapnen fortfarande kommer att gå att använda men inte till klass 1 vilt. Men visst kommer vi strida för bästa möjliga deal. Inlösen tror jag dock som sagt aldrig blir ett alternativ.

Publicerat

Nja, återigen är det inte samma sak, men frågan är vilket ansvar staten har för dem som har betalat TV-avgiften, Public Service innebär även det en skyldighet inte bara en rättighet att kräva betalt så det finns nog en fortsättning även där som inte kommer att vara hedrande för Sverige som stat, när man skrapar bara så lite på ytan är vi sanslöst dåliga på att faktiskt erkänna och visa hänsyn för grundläggande rättigheter.

Angående inlösen av vapen, nej jag påstod inte att det var ett troligt scenario, jag angav att det är den logiska och rättsliga följden av ett visst beslut/beteende från statens sida, angående invändningen om annan användning är den rättsligt relevant för en del förmodande fall men inte för alla och långt ifrån rättsligt bärande för att befria från ansvar i en fråga om inlösen. /CHristian

Publicerat

PMT

Självklart ser jag 45:70 som "förebilden här". (Eller finns det fler exempel?)

Nej man behöver inte alls komma över maxtryck.  

Nu kanske du undrar vad jag hällt i morgonkaffet för att påstå det, men du har faktiskt ´själv snuddat vid lösningen. Inte på vad jag hällt i kaffet utan på hur man klarar klass ett med en 9gr kula utan att komma över maxtryck. Man ger helt enkelt tusan i att gå med i organisationen som definierar vad maxtryck är varpå det är fritt fram att skriva en egen definition på vad maxtryck är. Och som du själv skrev, Sverige har inte förbundit sig att följa CIP. ERGO vi lever i ett "vilda västern" där vi kan leka med farliga laddningar lite som vi vill. Jag hoppas att ni får rätt angående att 9gr kan sänkas till 2400 (Och att det löser problemet). (Och att vi i förlängningen även förbinder oss att följa CIP)

Men om ni tror att det skulle kunna ske samordnat i tiden med ett eventuellt införande av ett blyförbud så har ni större tillförlit till politiker och myndigheter än vad jag har. Jag tror faktiskt att en Svensk ammunitionstillverkare som alltså inte är skyldig via lag att följa CIP har en snabbare väg till beslut att frångå detta i Sverige icke gällande reglemente än vad politikerna har för att justera förutsättningarna. Om det funnes ett samarbete mellan en majoritet av vapentillverkarna där man gick ut och sa att detta är direkt förenat med livsfara i just deras vapen så hamnade saken i ett annat läge. Men chansen/risken är nog tämligen stor att flera vapentillverkare istället skulle svara ganska svävande på frågor kring detta.

En annan sak som skulle kunna övertyga mig om motsatsen är en diskussion kring hur mycket övertryck som egentligen behövs i förhållande till vad olika bössor kan tänkas tåla. Jag känner mig säkrare med mina 9,1 grams Rhino i klass 1 fart i min HVA 1900 än jag gör med köpt 10,1grams ammo i ett 96lås. Kanske lever jag i lycklig villfarelse!  

Publicerat
  • Författare

Okej har jag fattat det rätt att jag typ inte kan kolla själv om lådan är tokigt borrad?

Men att det å andra sidan går att fixa om man kontaktar en bra vapensmed!

Har klämt lite mer på byssa och det känns som att det kanske kan bli vi...

Hur stor är risken att pipan blir/är slutskjuten?

Byssa ser ganska fin ut för övrigt. ..

Kommer absolut att provskjuta innan jag handlar!

Publicerat

Okej har jag fattat det rätt att jag typ inte kan kolla själv om lådan är tokigt borrad?

Men att det å andra sidan går att fixa om man kontaktar en bra vapensmed!

Har klämt lite mer på byssa och det känns som att det kanske kan bli vi...

Ja typ. Jag skulle inte sätta en zeiss i ringarna utan att kolla borrningen först i alla fall men det kan du göra hos en smed. Ja köp den, de är bra. 

Publicerat

Har du bestämt dig för en HVA redan?

Annars hade jag undvikit en sådan om det krävs en massa åtgärder för att den ska bli användbar.

Ombyggnad, modifiering och custom ska vara något som man vill göra och inte måste...

Annars så har man valt fel vapen från början.

Är HVA:n fin och ingen har härjat med den - visst, det kan vara ett OK köp.

Men räkna med att leta efter sprickor i originalkolven också. Och lägg in en plastbäddning i priset.

Annars - köp en beg. finsk, amerikansk eller tysk studsare istället. Du kan få rätt mycket för 4000 kr.

Publicerat

Ja Danne har rätt. Att köpa en 640 krävs att man är intresserad av att customisera den. Annars finns det bättre alternativ. Å andra sidan har jag tröttnat på gamla vapen det ej finns delar till och det slipper du med en 640 (98a). Finns massor, likadant med win,rem och även ruger.

Publicerat
  • Författare

Nej jag har absolut inte bestämt mig för 640an

Men den är ganska fin och sitter hyggligt!

Har en bekant som kan förmedla en heym (stavning?) Helstock i 3006 har inte en blekaste om vad det är. ...

Han har även en 1640 i 6.5

Och en remington 7400 i 308

Halvautomatisk är jag lite skeptisk till....

1640 är som sagt 6.5. ...

Dom skall provskjutas och jag ska ge alla en chans!

Sen så har jag ju inte så bråttom så jag är inte låst till dom häller!

Phu det här med att köpa vapen är en DJUP jungel och kartan är jätte stor och lite suddig.....

Har ingen personlig guide

å GPS vet ju alla som det är något med att den kan man inte lita på ;-)

Publicerat

Av alla bössor du nämnt så lyfter ju Heym potentiellt det hela en hel division eller två... även om det säkert kommer någon som avråder från helstock. Jag har haft helstock med fullgod precision i regn och rusk. Avråder från halvautomat.

Publicerat

PMT

Självklart ser jag 45:70 som "förebilden här". (Eller finns det fler exempel?)

..............

Ja, det finns några exempel till som vi ser som en kaliber i 2 eller 3 versioner men som CIP ser som tre unika kalibrar.

...........

Nej man behöver inte alls komma över maxtryck.    

............

Jo, det går inte att prestera klass1 prestanda under 3800 bar. Och det är den standard som gäller även hos oss för det är vad moderna vapen är gjorda för.

............................. 

Nu kanske du undrar vad jag hällt i morgonkaffet för att påstå det, men du har faktiskt ´själv snuddat vid lösningen. Inte på vad jag hällt i kaffet utan på hur man klarar klass ett med en 9gr kula utan att komma över maxtryck. Man ger helt enkelt tusan i att gå med i organisationen som definierar vad maxtryck är varpå det är fritt fram att skriva en egen definition på vad maxtryck är. Och som du själv skrev, Sverige har inte förbundit sig att följa CIP. ERGO vi lever i ett "vilda västern" där vi kan leka med farliga laddningar lite som vi vill. Jag hoppas att ni får rätt angående att 9gr kan sänkas till 2400 (Och att det löser problemet). (Och att vi i förlängningen även förbinder oss att följa CIP)

.................... 

Visst vi kan bryta mot CIP, men det är inte helt enkelt för den sakens skull.

1 all ammunition vi köper i dag är enligt CIP, att en svensk producent skulle köra en nationell version över CIP innebär dels en unik produktion dels att man måste lägga ner en massa jobb på att förhindra andrahandsexport

2 De vapen vi har i dag är enligt CIP eller stabilt under CIP, vad tror du händer om en låda ger sig när skytten skjutit 6,5x55++? Vapentillverkaren kommer inte att ta i saken ens med tång....... vilket gör att ammunitionstillverkaren står där och ska förklara hur de tänkte i rätten. Även som icke CIP gäller faktiskt normala lagar om produktsäkerhet. Även om vi inte är med i CIP är CIP den i branchen vedertagna standarden - det lär man inte kunna bortse från i en rättegång.

3 Hur ska vi hantera alla gamla 96or med kronopipor? Kombinationen av trånga kronopipor som ofta kan ligga ner mot 6,47-6,48 mot CIPs min på 6,50 och en hård kopparkula laddad till säg 4000 4200bar ger lätt 5-6000 bar i peak. Det är ganska exakt dubbelt vad de låsen testats för. 45-70 har en historia där man succesivt ökat trycken först i handladdningskretsar sedan i standarderna. Över ganska lång tid. I Sverige ska vi hopp jämfota rakt in.

Vi vet ju hur som vem som ska betala för allt detta - ammunitionsköparna, med pengar och med skador.....

...................

Men om ni tror att det skulle kunna ske samordnat i tiden med ett eventuellt införande av ett blyförbud så har ni större tillförlit till politiker och myndigheter än vad jag har. Jag tror faktiskt att en Svensk ammunitionstillverkare som alltså inte är skyldig via lag att följa CIP har en snabbare väg till beslut att frångå detta i Sverige icke gällande reglemente än vad politikerna har för att justera förutsättningarna. Om det funnes ett samarbete mellan en majoritet av vapentillverkarna där man gick ut och sa att detta är direkt förenat med livsfara i just deras vapen så hamnade saken i ett annat läge. Men chansen/risken är nog tämligen stor att flera vapentillverkare istället skulle svara ganska svävande på frågor kring detta.

....................

Det är en väg ja, men den smakar så fruktansvärt illa för alla inblandade parter att det nog får anses vara mer än lovligt naivt att se det som ett seriöst alternativ.

............

En annan sak som skulle kunna övertyga mig om motsatsen är en diskussion kring hur mycket övertryck som egentligen behövs i förhållande till vad olika bössor kan tänkas tåla. Jag känner mig säkrare med mina 9,1 grams Rhino i klass 1 fart i min HVA 1900 än jag gör med köpt 10,1grams ammo i ett 96lås. Kanske lever jag i lycklig villfarelse!  

Jag skulle förr säga en ytterst olycklig villfarelse. Det är en barnlek att göra en klass1 laddning under 3200bar. Så det är väldigt mycket säkrare tryckmässigt med en klass1 laddning med 10g kula än med 9g kula.

För att kunna garantera att du har klass1 med 9g kula med lite marginal för kyla och piplängd så torde det krävas 4000-4200bars arbetstryck - dvs vad man har på riktigt fräsiga magnumkalibrar från Weatherby.

Det är fasen så mycket enklare om man bara justera ner kravet lite, älgen lär ju knappast märka skillnaden.

/T

Publicerat

Jag hoppas verkligen du får rätt!

Men som jag skrev så tvivlar jag på att politikerna är sådär jättesnabba.

Och jag skulle bli oerhört förvånad om jag ligger så högt som du nämner med mina Rhino. Fast i och för sig trillar de nog ur klass ett bara man kyler ner dem under nollan... (Provsköt vid ca 15 plus och jag tänker inte ha onödigt stor marginal mot klass ett gränsen)

Skickas från min iPad via Tapatalk

Publicerat

Har man (åtminstone i Norge) funderingar på att gå ner till 2400 J kan man ju också fundera om inte 130 gr. vore en lämplig undre kulvikt........

Jag har utan att tveka skjutit hjortar med kombinationen 6,5x55 och 130 gr. (ej i Sverige)

Tillbaka till vapen; en Winchester 70 i kaliber .308 är aldrig fel.