Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7e licensen?

Featured Replies

Publicerat

Du, är efteröksjägare, kommunjägare och jagar även på "säljande" uppdrag.

(Bla eftersök som jag får betalt för på F-skatt)

chansen att du får licens på 7e vapnet är lika stor som att en snöboll överlever helvetet. Jag fick nej på mitt 7e och då var det bara en "stomme"

Försökerinte vara sarkastisk eller ironisk. Bara realist!

• Svar 81
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det funkar, men eftersom jag skjuter sst, gameking och bst istället för north fork och a-frame så dör inte viltet.

• I princip har du redan svarat på din egen (och polisens) fråga när du skriver att du har vapen som kan fungera för eftersök.   Då är den motiveringen inte tillräcklig för att få ha ett sjunde vapen

• Jag har precis samma problem.   /Mike

Publicerat
  • Författare

Du, är efteröksjägare, kommunjägare och jagar även på "säljande" uppdrag.

(Bla eftersök som jag får betalt för på F-skatt)

chansen att du får licens på 7e vapnet är lika stor som att en snöboll överlever helvetet. Jag fick nej på mitt 7e och då var det bara en "stomme"

Försökerinte vara sarkastisk eller ironisk. Bara realist!

mycket bra svar!
Publicerat

Glömde skriva i förra inlägget.

Lyckas du med ett 7e MÅSTE du meddela mej hur det gick till så jag kan få mitt med!

Som aktiv hundförare och eftersöksjägare är det inte lätt att klaraalla situationer med 6 vapen  :sad:

Publicerat
  • Författare

För det första så ska det ju finnas ett behov av fler eftersöksjägare i ditt område.

Bara sen 77 och inte kommit på behovet förrän nu? ;)

nja det är ju inte det jag vill ha svar på, jag vill veta hur i h-e jag ska kunna få licens på ett 7e vapen!

och jag funderade om det gavs större chans om jag sökte ett eftersöksvapen på licensansökan.

Publicerat
  • Författare

Glömde skriva i förra inlägget.

Lyckas du med ett 7e MÅSTE du meddela mej hur det gick till så jag kan få mitt med!

Som aktiv hundförare och eftersöksjägare är det inte lätt att klaraalla situationer med 6 vapen  :sad:

absolut, forumet är ju till för att hjälpa varandra, men det ser KÖRT ut!
Publicerat

Var rädd för det :wallbash:

Hör av dej med dina ideer om du vill, jag har provat MÅNGA, så slipper du hoppa i samma håla. :woot:

Publicerat
  • Författare

hmm?

om man ska jaga på fina gods kan man ju inte komma med en helix eller blaser, då måste man ha en Merkel drilling..... nä får fundera vidare!

Publicerat

Jag har 8 vapen då jag jagar yrkesmässigt men nummer sju och åtta är villkorade och får bara användas till det som står i villkoret,licenserna måste förnyas vart tredje år samt att behovet måste styrkas av uppdragsgivaren.

/Mike

Publicerat
  • Författare

villkorade till vad?

Publicerat

Skyddsjakt.

/Mike

Publicerat
  • Författare

hmm, funkar för min del men tror att i mitt fall att dom tycker att jag har gott nog med vapen till skyddsjakt(till gris)!

Men tack för synpunkterna!

Publicerat

I Skåne så är det tvärnej. Det argument som ger dig det 7e på jakt finns inte som handläggarna uttryckte det.

T

Publicerat
  • Författare

Tack

f-n vet om det är lönt att satsa 250kr på en chanslös häst!

Publicerat

Tackf-n vet om det är lönt att satsa 250kr på en chanslös häst!

Bortkastade pengar som jag ser det. Du kan ju måhända parkera nån pang på målskjutning eller samling, men då får du inte jaga med dem.

T

Publicerat

Samma gäller i Halland, även tidigare när vi hade en snäll och intresserad licenstant. Upp till 6st skrev hon ut på en eftermiddag men nr 7 var tvärstopp när man frågade. Inte för att hon tyckte man hade dåliga skäl utan för att hon skulle få RPS på sig direkt om hon beviljade någon som inte är yrkesverksam.

Publicerat

Ja, det är ganska tydligt ett ytterst klart direktiv från RPS att avsteg från vapengarderobens max inte må medges utan att snudd på extrema förutsättningar gäller. Om ens då....

T

Publicerat
  • Författare

Ja då blir det att avyttra en bysse!

Svårt att välja vilken, men sundast är väl Simsonbocken även om det är min första bössa!

Publicerat

Som första göket, man minns det ändå

Publicerat
  • Författare

byter du gök menar du?

Publicerat

Haha, var längesedan man bytte

Publicerat

I princip har du redan svarat på din egen (och polisens) fråga när du skriver att du har vapen som kan fungera för eftersök.

Då är den motiveringen inte tillräcklig för att få ha ett sjunde vapen bara för att det vore trevligt att äga en DSD.

Som skrivet ovan så är det "synnerliga skäl" som kan ligga till grund för att få utöka sin garderob med fler än de sex vapen vi vanliga dödliga kan få ha. Tolkningen av "synnerliga skäl" är exempelvis yrkesjägare, kommunjägare, yrkesmässig skyddsjakt etc. Dock ska det sjunde vapnet tillföra en egenskap/funktion som du inte kan uppfylla med de vapen du redan har.

I detta land har vi inte rätt att inneha vapen men kan få tillåtelse om vi har ett behov av det. Behovet påvisar vilka vapen man kan ha för att utföra uppgiften. Behovet "egen tillfredsställelse att äga för att det vore kul" eller "för dyrt att byta pga av nerplöjda pengar som man inte får tillbaka" ingår dock inte i polisens mall för godkända motiveringar.

Tro mig. Jag om någon skulle vara bra mycket gladare både i jobbet och på fritiden om det vore annorlunda.

Publicerat
  • Författare

japp, det kanske går att bli finne!

Publicerat

I detta land har vi inte rätt att inneha vapen men kan få tillåtelse om vi har ett behov av det. Behovet påvisar vilka vapen man kan ha för att utföra uppgiften. Behovet "egen tillfredsställelse att äga för att det vore kul" eller "för dyrt att byta pga av nerplöjda pengar som man inte får tillbaka" ingår dock inte i polisens mall för godkända motiveringar.

Tro mig. Jag om någon skulle vara bra mycket gladare både i jobbet och på fritiden om det vore annorlunda.

Du kan ju alltid skaffa en samling..... Där har man ingen garderob att ta hänsyn till.

T

Publicerat

I det här landet är det rätt jobbigt att vara nostalgisk när man väljer vapengarderob. Mina första bössor är borta och jag saknar dem inte heller även om man lärde sig en hel del på dem!

Sälj du bocken om du ändå inte jagar med hagel till nån reda. Sköt hageljakten med den vanliga drillingen istället.

Annars säljer du Helixen eftersom du nu ska köpa den optimala drevjaktsbössan för klövvilt.

Publicerat
  • Författare

nä helixen säljer jag inte, den har jag redan sålt tre fyra gånger.

nu är den favoriten!