Publicerat December 12, 201312 yr ..................... Till saken hör att jag får påstå att jag kan vapenlagen, dess hantering och prövning och det är med den praxis som bildats, i mycket genom att ignoranta personer utan rättsliga kunskaper har slagits sig blodiga mot plisen och skapat praxis som talar mot sökande, idag så att det är praktiskt taget omöjligt att erhålla 7+ vapen utan att man är yrkesmässig i sin utövning och därtill sker utställandet av dessa tillstånd ofta med begränsningar och villkor, för tid och syfte . /CHristian Dels för att folk försökt trycka igenom saker man kanske skulle ha låtit bli, men även för att RPS numera har ett alldeles eget mål om att minska vapeninnehavet i Sverige. Jag har hört siffran 10% på årlig basis nämnas som mål för antalet legala vapen i samhället, men vet inte om den är sann. Jag är böjd att tro på det för det var en chef inom Köpenhamnspolisen som sa det efter att träffat någon från RPS, jag hade ett ärende med polisen i köpenhamn (en "papperslös" hagelbössa som jag köpt ur ett danskt dödsbo) där han sa det i förbifarten eftersom danskarna håller på att lägga om sina system efter svensk modell,,,,,, /T
Publicerat December 12, 201312 yr Tja som i en passerande kommentar, det där har varit PRS tidigare uttalade avsikt, framgick av en FAP och nu handlar det om att man med alla medel skall stoppa alla former av tävlingsverksamhet som är lite mer dynamiska, att vi jägare inte får ha vissa sorters vapen, selekteringen tämligens arbiträr osv, för egen del anser jag att staten genom RPS borde ha att betala rättegångskostnader de gånger som staten visar sig ha gjort fel i bedömning eller handläggning för att på så vis stoppa galenskaperna jag ser komma från VG-län, men även sthlm och Göteborg, iom att RPS/staten inte riskerar något när man beskär enskildas rättigheter, tja med mindre än att någon skulle ta staten till Europadomstolen så är detta ett oerhört effektivt sätt att kringgå ny och strängare lagstiftning och istället använda en villig eller i varje fall naiv/okunnig förvaltningsdomstol till att gå RPS väg, vidare hör att RPS inte har ett politiskt mandat för detta utan är en myndighet som tar sig egna rättigheter. Luttrad? Skoja inte. /Christian
Publicerat December 12, 201312 yr .................... vidare hör att RPS inte har ett politiskt mandat för detta utan är en myndighet som tar sig egna rättigheter. I en anständig rättsstat upprätthåller polisen lagen, i en polisstat stiftar polisen lagar efter eget gottfinnande. ..................... Luttrad? Skoja inte. /Christian Luttrad? Jag är förbannad! Hade riksdagen sagt 4 vapen punkt slut hade jag köpt det rakt av. Men en statlig myndighet som bedriver egen verksamhet utanför riksdagens beslut är bara för mycket. /T
Publicerat December 15, 201312 yr Dels för att folk försökt trycka igenom saker man kanske skulle ha låtit bli, men även för att RPS numera har ett alldeles eget mål om att minska vapeninnehavet i Sverige. Jag har hört siffran 10% på årlig basis nämnas som mål för antalet legala vapen i samhället, men vet inte om den är sann. Jag är böjd att tro på det för det var en chef inom Köpenhamnspolisen som sa det efter att träffat någon från RPS, jag hade ett ärende med polisen i köpenhamn (en "papperslös" hagelbössa som jag köpt ur ett danskt dödsbo) där han sa det i förbifarten eftersom danskarna håller på att lägga om sina system efter svensk modell,,,,,, /T 1998 fanns det enochenhalv gång så många privatägda vapen i landet som idag: 2,7 miljoner mot 1,8. -- Mats
Publicerat December 15, 201312 yr Nu vill vi gärna ha info om hur detta gick till. Eller var det så att du drömde o gick i sömnen inatt? Känns som väl kort handläggningstid för 7e vapnet oavsett vilken motivering du hade.